Op dit moment geeft Jaguar een persconferentie waarin het bevestigt dat de hybride Jet-car die we zagen in Parijs in productie gaat.
Eerder meldde Jaguar nog dat het zeven jaar nodig zou hebben voordat ze een straalmotor in een auto konden hengelen. Mede daarom zal er waarschijnlijk eerst naar een andere oplossing voor de aandrijving gezocht worden. De C-X75 moet in 2013 namelijk al in productie gaan en wordt gebouwd in samenwerking met het Williams F1 Team die techniek levert op het gebied van lichtgewicht materialen. Belangrijker is echter de knowhow van de 1.6 motoren die in de F1 vanaf 2013 zullen worden toegepast. Een afgeleide van deze viercilinder turbomotor moet namelijk de Jaguar supercar gaan aandrijven. Jaguar wil 250 stuks bouwen, waarvan het grootste deel uitgerust zal worden met de 1.6 viercilinder. De jet-technologie wordt echter ook doorontwikkeld en moet uiteindelijk ook in de C-X75 verkocht gaan worden. Zowel de versie met turbomotor als die met jet-technologie moeten uiteindelijk minder dan 1400 kilogram gaan wegen. De voorspelling is dat de uitstoot minder dan 100 gram CO2 per kilometer zal zijn.
Wat feitjes op een rijtje:
– 0-100 km/h in minder dan drie seconden
– 0-160 km/h in minder dan zes seconden
– Topsnelheid boven de 320 kilometer per uur
– All-electric range van meer dan 50km
– Carbon fiber chassis
Of Jaguar uiteindelijk ook echt een versie met turbine gaat bouwen is nog maar de vraag, als het uiteindelijk alleen marketingpraat blijkt te zijn verbaast het ons niets. Je moet iets doen om een auto vanaf 700.000 pond (een kleine 790.000 euro) te verkopen. Maar een Veyron stuksprinten met een 1.6 turbo plus elektromotoren met een totaal van pak ‘m beet 1000 pk is toch hartstikke leuk? Zo is dat! Wanneer kunnen we testrijden, Jaguar?
CasperH zegt
Voor mensen die mee willen kijken met de persconferentie: http://microsites.jaguar.com/LondonLivestream/gl-en/
Stopwearingpants zegt
Lulpraat net als met de xj220
BJ zegt
@Stopwearingpants:
Hoewel de specs van het prototype uiteindelijk niet werden gerealiseerd, was de XJ220 één van de snelste productie auto’s destijds en wat mij betreft een icoon van de eind jaren 80 begin 90 supersport wagen tijdperk.
HDM zegt
@BJ: sterker nog, hij was DE snelste, tot die McLaren F1 op kwam dagen.
Brum zegt
@HDM:
En een van de mooiste auto’s ooit gemaakt, vandaag de dag nog!
Den zegt
grof! ben benieuwd naar acceleratietijden en topsnelheid. ook het geluid lijkt me wel tof.
exotic zegt
Qua looks heeft de Jag al gewonnen. Nu de technologie nog, en dat gaat dus een hele klus worden.
Veyron is een beest.
robbie zegt
Doe mij dan maar een Porsche 918 Spyder, die is ook ‘groen’ en heeft tenminste nog een dikke V8 achterin liggen ;)
Ik vraag me serieus af hoeveel mensen zitten te wachten op een supercar met een 1.6 Turbo torretje. En zoals @Stopwearingpants ook al zegt doet dit nogal sterk denken aan het fiasco dat XJ220 heeft.
BJ zegt
@robbie:
En waarom was de XJ220 zo’n fiasco? Ok, de destijds beloofde V12 had het uiteindelijk niet gehaald, maar nog steeds is het een supercar met een toch wel iconisch uiterlijk, zeer indrukwekkende prestaties, en een beperkt aantal gebouwde exemplaren. Begin jaren ’90 een auto met 549pk… In een Topgear aflevering versloeg een XJ220 in een dragrace de Pagani Zonda. Hoezo fiasco?
desjonnies zegt
@BJ:
Simpel, hetzelfde waarom de BMW M1 ook mislukt is :
Mensen in deze klasse die dit soort wagens kopen willen tegen vrienden kunnen zeggen dat er een 8, 10 of twaafcilinder inligt met dubbele bovenliggende nokken assen.
Een 6-cilinder is dan een vies woord.
En het meest belangrijke, waar @ Stopwearingpants aan refereert is de bewezen onbetrouwbaarheid van Jaguar zelf destijds.
Er zat geen 12 cilinder in de XJ 220 maar een geblazen 6 en er zijn meer wagens gebouwd dan dat er vooraf was afgesproken.
Dat flik je niemand, maar zeker niet iemand met een dikke bankrekening.
BJ zegt
@desjonnies:
Er zijn uiteindelijk volgens mij minder auto’s gebouwd dan vooraf bepaald, juist omdat ze er moeilijk vanaf kwamen(iets in de 200 ipv de 350 die in eerste instantie gezegd werd).
Anyway, dat de XJ220 uiteindelijk commercieel misschien niet het grootste succes was, doet niets af aan de kwaliteiten van de auto zelf (of dat nou met een V6 of V12 is). De Veyron is an sich ook geen commercieel succes; die kost VW per auto meer geld dan dat ie opbrengt en de laatste exemplaren kunnen daar ook maar met moeite verkocht worden als limited editions, maar toch is ook die auto indrukwekkend en knap staaltje engineering.
Stopwearingpants zegt
@BJ: ik bedoel dat jaguar dus halve beloftes waarmaakt en dat is het hem tòch niet.
RazorHead zegt
@BJ:
fiasco omdat ze nu geen reet waard zijn (tegenover aankoopprijs) en omdat jaguar veel moeite had om deze te verkopen aangezien een V6 not done was in een supercar toen, ook al had deze turbo’s.
BJ zegt
@RazorHead:
True, commercieel en communicatie-wise was het inderdaad geen groot succes (deels ook door crash van de supercar markt), maar ik kreeg de indruk dat er meer bedoeld werd dat het een waardeloze machine was met weinig indrukwekkende prestaties.
Overigens; de meeste auto’s (ook sportwagens) worden over het algemeen minder waard; er is maar een select groepje dat daadwerkelijk meer waard wordt of waardevast is (bv 288 GTO, Mclaren F1 of oudere klassieke Ferrari’s, Bugatti’s). Ter vgl; je koopt tegenwoordig ook voor 50k een Ferrari Testarossa of voor 20k een klassieke 911.
robbie zegt
@BJ: dingen verkochten voor geen meter. Jaren later stonden er nog loodsen vol onverkochte auto’s waar ze niet vanaf konden. Ook technisch was het een zeer lastige/dure auto om te onderhouden. Het was niet was Jaguar er van hoopte. Het was een snelle auto’s, maar that’s it.
F1Tim zegt
Amper een paar dagen geleden zeiden ze daar dat productie uitgesloten was wegens te hoge kosten. Dit bewijst nog mar eens dat ze meer bezig zijn met de pers op het verkeerde been te zetten dan te denken aan productie zelf…
xilver zegt
Goh een Veyron-killer… dan denk ik dat de Koenigsegg Agera R daar meer kans op maakt dan dit hier. Maar ze proberen maar want dit is echt wel een mooie Jaguar.
deVia zegt
@ BJ
inderdaad, toen hebben ze ook de concurrentie verpletterd met een geblazen motor uit de racerij (metro 3.5 v6 turbo), juist iconisch om nu weer een kleine geblazen motor erin te hangen!
raphael zegt
Kom laten we de term Veyron killer gebruiken, goed voor wat reacties. Bij deze dus. Je bent geen Veyron killer als je langzamer op de 100 zit, langzamer op de 200 langzamer op de 300 en niet eens in de buurt komt van de 400 kmh. Daarnaast zal dit ding nooit en te nimmer, echt helemaal nooit een straalmotor krijgen. Daar durf ik mn hele spaarrekening op te zetten.
Emerald_Green_Jag zegt
@raphael: die turbines zijn voor het opwekken van de elektriciteit hoor.
Dus als ik nou mijn bankrekeningnummer geef, dan zie ik binnenkort graag jouw spaarsaldo tegemoet!
Verder toch net gek voor een 1.6 motor met een CO2 uitstoot van < 100gr/km.
Een Veyron heeft daar een W12 voor nodig met een off the scale uitstoot en dito verbruik!
Emerald_Green_Jag zegt
@Emerald_Green_Jag: aan mezelf: TYPO! net = niet
Davidov zegt
@Emerald_Green_Jag:
En een W16.
raphael zegt
@Emerald_Green_Jag: Allemaal leuk en aardig vriend maar hij is er nog niets. Jaguar heeft in het verleden wel vaker dingen belooft die ze niet konden waarmaken.
En ja om 437 kmh te halen heb je inderdaad meer dan een 4 pitter turbo nodig.
Esprit_de_Flandre zegt
@raphael: Tja, Porsche doet het omgekeerde. Zij beloven dat dingen er NIET komen, en twee jaar later krijg je toch diesel en hybride in je maag gesplitst…
Ze proberen, dat is al iets, en ik hoop dat het lukt.
gschoots zegt
Ik zit me net af te vragen of dit niet een eerste stap is naar een terugkeer van Jaguar(-Williams) in de formule 1…
RazorHead zegt
@gschoots:
denk het niet, maar in de autowereld kan alles.
Toch denk ik dat Jaguar nog een beetje een kater heeft van het vorige avontuurtje in de F1.
Langs de andere kant zoekt Williams waarschijnlijk sponsors voor het budget te vergroten zodat ze wat beter worden, aangezien ze nu wel héél slecht bezig zijn.
tvrspeedsix zegt
@gschoots: het is allang bewezen dat een supercar bouwen en verkopen altijd nog goedkoper is dan een F1 team te runnen voor 1 of meerdere jaren.
Het is maar net waar je als bedrijf je publiciteit vandaan wilt hebben. OT: een merk als Jaguar is super/hypercar waardig, dus laat maar KOMEN!!!! Whooot!!
Freewarefreak zegt
@tvrspeedsix: Ik zag AMEN! :mrgreen:
desjonnies zegt
Hij wordt ontwikkeld in samenwerking met Fantasialand door
Dipl. Ing. von Münchausen
maartenooms zegt
Het is toch ook hartstikke leuk om te kunnen zeggen: ik heb deze hypercar gekocht voor de bijtelling
ericc zegt
Van de XJ220 is geweten dat de onverkochte exemplaren door wijlen TWR zijn opgekocht en in lichtgewicht-versie met meer PK’s zijn uitgebracht. Qua verkoop was de XJ220 een miskleun. Nu maar hopen dat deze geen miskleun wordt!
Ik wacht op de F70!!!
Tommy2 zegt
Veyron-killer jahoor. Specs komen niet in eens de buurt van de Veyron. 320 km/h is nog geen 400+, en die ‘minder dan 3 seconden’ zal wel op 2,9 uitkomen. En dan nog: 1.6 viercilinder turbo VS 8.0 W16 quad-turbo. De techniek gaat snel, maar zo snel nog net niet (gelukkig). :D
rufctr01 zegt
@ Emerald Green Jag: Volgens mij heeft een Veyron een W16.
agera zegt
Veyron is misschien de snelste, maar de Koenigsegg heeft met de AGERA de mooiste supercar gebouwd die daarnaast ontiegelijk snel kan.
Verder heeft de Koenie maar een V8 en geen W16 zoals de Bugatti. Als de Koenigsegg een eigen nieuwe W16 zou bouwen, zou de Koenigsegg niet alleen de Veyron overtreffen maar letterlijk opstijgen.
Verder ben ik benieuwd naar de prestaties van de AGERA, als Koenigsegg deze auto kon testen op de testbaan van Volkswagen. Op de eigen baan van Bugatti, ik geloof dat de Koenie dan misschien wel sneller kan.
Maar goed laat hem maar komen, zulke projecten juich ik alleen maar toe.
raphael zegt
@agera: Ten eerste dit artikel gaat over de Jaguar cx75.
Ten tweede, de Koenigsegg is een uit de hand gelopen hobby project dat leuk is voor sheiks die exclusiviteit belangrijk vinden. Als je brein ook maar kon beginnen te begrijpen hoe ver de Veyron op technisch gebied voor ligt dan zou je zoiets niet eens zeggen. Maar hey je bent een fanboy of niet!
agera zegt
@raphael: Ten eerste ik weet dat dit artikel over de jaguar gaat, maar als jij mijn laatste zin leest zou je dat kunnen begijpen. Owja sorry je brein kon het waarschijnlijk niet begrijpen. Speciaal voor jou nog een keer dan. “Laat hem maar komen, zulke projecten juich ik aleen maar toe” Een tip Raphael lees het TWEE keer dan kan jou brein het misschien WEL begrijpen.
Ten tweede ik ben een fan van de Agera ja dat schuif ik niet onder stoelen of banken. Ik kom er gewoon eerlijk voor uit. Dan noem jij de Pagani ook een uit de hand gelopen hobby.
raphael zegt
@agera: Ja ik noem een Pagani ook een uit de hand gelopen hobby. Hobby’s typeren zich omdat ze ten eerste vaak verliesgevend zijn (Pagani: check! Koenigsegg: check!) en daarnaast weinig aantallen produceren (Pagani: check! Koenigsegg: check!). Als laatste gebruiken ze ook vaak bestaande onderdelen van verschillende fabrikanten die bij elkaar geraapt worden (Pagani: check! Koenigsegg: check!).
Het maatwerk, de technologische vernieuwing en het ongekende testwerk dat er in een Veyron zit is niet te vergelijken. Let wel, ik ben een groot fan van de Zonda alsmede de CCR, misschien zelfs nog meer dan een Veyron. Maar je kunt ze op technisch vlak gewoon niet met elkaar vergelijken.
sanderz zegt
@raphael
De CXX had weliswaar een V8 van Ford, maar de CCX en Agera hebben een door Koenigsegg zelf ontwikkeld blok. Dat vind ik toch een hele prestatie voor zo’n klein merk. De Veyron is zonder meer technisch superieur, maar bij VW hebben ze dan ook wel wat te besteden.
robbie zegt
@sanderz: volgens mij is dat blok meer een doorontwikkeling van een doorontwikkeling ipv een 100% nieuw blok. Want dat is namelijk vrijwel onbetaalbaar.
raphael zegt
@sanderz: Dat heb je goed gezien ja. maar voor zover ik weet is het niet een volledig zelf ontwikkeld blok. Maar een ontwikkeling van de Ford V8.
agera zegt
@raphael: Voor zoveer ik weet is het blok in de CCX van Ford. Maar het blok dat in de Agera ligt toch door Koenigsegg zelf is ontwikkeld.
Het klopt zeker dat Volkswagen meer te besteden heeft en vergeet vooral niet dat de veyron een W16 heeft dat is eigenlijk niet te vergelijken met het blok van de Agera.
KaCh1ng zegt
mijn bora heeft een grotere motor :)
Cantago zegt
Een 1.6? Top van 320? Hoezo een Veyron voorbij?!
spotu2 zegt
Neeeeee, Een hybride! Kun je beter een dikke blazer en een blok van 800 pk op een prius zetten:-D