De hoge brandstofprijzen zijn een doorn in het oog (lees: stofzuiger in de portemonnee) van veel automobilisten. Bij een brandstofprijs van 1,70 euro betalen we bij iedere getankte liter 1 hele euro aan belastingen. We mopperen af en toe een klein beetje en roepen dan soms ook wat over het kwartje van Kok. Maar vervolgens blijven we wel netjes voorover gebukt staan en laten het lijdzaam over ons heen komen. De Britten daarentegen pikken het niet langer en komen in actie.
Uit protest tegen de hoge belasting op brandstof zijn automobilisten voornemens om vanaf 8 mei de doorstroming op een vijftal belangrijke wegen met “go-slow” acties te frustreren. Hierbij wordt niet harder dan 30 km/u gereden. Twee van deze wegen zijn toegangswegen tot de Stanlow olieraffinaderij in Cheshire. Leveringen aan de raffinaderij zouden weleens een week lang geblokkerd kunnen worden, aldus de actievoerders. De Stanlow raffinaderij heeft capaciteit om dagelijks 296.000 vaten ruwe olie te verwerken.
Er hebben zich al meer dan 170 automobilisten aangemeld. Naar verwachting wordt het de grootste Britse “go-slow” actie sinds 2008. Nu heb ik persoonlijk niet de illusie dat dit soort acties werkelijk iets opleveren en bovendien ben je er alleen maar andere mensen mee tot last. Maar er wordt op deze manier wel heel ander signaal afgegeven, dan wanneer de automobilist het allemaal gewoon laten gebeuren. Sacha vroeg zich in 2007 al openlijk af: wanneer komen wij nu eens in opstand? (via: autobloggreen)
zdev zegt
Nou, wanneer doen we dit?
Dev zegt
@zdev: Vandaag nog als ik het kan helpen :s
zdev zegt
@Dev: ik laat het aan de autobloggers over om een datum te prikken. Ik doe mee hoor!
Ik stel ook voor om alle pompstations om te toveren in belastingkantoren, gekleurd in belastingblauw. Powered by Shell / BP/ Q8.
Pomphouders moeten de kale prijs adverteren, en dan die euro belasting apart laten afrekenen.
Een beetje awareness kweken kan nooit kwaad :-)
C220AMG zegt
@zdev: Dit hadden we gisteren al moeten doen!
Lekkere dubbelzinnige titel boven het artikel trouwens!:D
mashell zegt
@zdev: dat doen wel al jaren, elke dag in en dag uit. We hebben er zelfs een naam voor: ochtend- en avondspits. Het helpt geen ene zier, de benzine wordt er niet goedkoper van, je komt alleen later op je bestemming aan. Het wordt gewoon tijd dat we uit protest ophouden met die go-slow acties!
Alwood zegt
sure i’m in :P uit protest tank ik natuurlijk al zo veel mogelijk in Duitsland en België… toch 82l per tank aan accijnzen.
Laue zegt
autobloggers unite! datum prikken en hoppa. We verzamelen ons op de Dam en doen zoveel mogelijk burnouts uit protest. Sponsor goodyear met hun zepplin doet mee, soep, broodjes, ik ziet het wel zitten.
zdev zegt
Een dag massaal niet tanken werkt niet.
De boel frustereren door 30 te gaan rijden is ook niet netjes tov anderen.
Massaal geen accijnzen en BTW betalen is de beste manier.
Dan moeten de pomphouders wel meewerken.
Eigenlijk is het asociaal dat pomphouders verplichte belastingambtenaren zijn.
Geen belasting betalen aan de pomp dus.
Laat de belastingdienst maar verhaal komen halen bij de automobilisten.
Gewoon een belastingvrije dag of week uitroepen.
Ik denk dat het signaal dan wel aankomt in Den Haag…
Donstil zegt
@zdev: En hoe wil je dit precies gaan doen dan? ALs ik mijn tank vol gooi bij de pomp en ik zeg dan heel stoer “ik betaal de belasting niet” bellen ze de politie :D
(Een winkelier is toch ook geen verplichte belastingambtenaar? Die heft immers ook BTW.)
zdev zegt
@Donstil: pomphouders zijn er echt niet blij mee dat ze die accijnzen moeten aftikken voor de belastingdienst. Als je hen mobiliseert dan heb je echt een actie.
deedrieen zegt
@Donstil: Opzich is dit niet te moeilijk te realiseren via een website als Autoblog. In Rotterdam staan een aantal raffinaderijen wanneer je daar gaat blokkeren en moeilijk doen, kan het nogal lastig worden voor allerlei landen behalve alleen NL. Dat is dus ook meteen mooi meegenomen dat er dan vanuit andere landen meer druk op de regering komt zodat het zogenaamde kwartje evt te vervallen komt of dat de druk te groot wordt dat er ergens vandaan prijzen zullen droppen.
Vind het eigelijk te belachelijk voor woorden dat er vanuit het volk niet door iemand wordt opgestaan en een actie opgezet kan worden. Er hoeven in principe maar een paar mensen dezelfde actie op Facebook te zetten, deze te delen met mensen en bij een aantal leden op deze actie kun je evt een website op zetten waarin je data en locatie kunt mededelen.
Het enige wat je dan zou kunnen doen, is ongewoon veel file creeeren rondom de raffinaderijen waardoor de vrachten niet op tijd geleverd kunnen worden waardoor de boetes te hoog worden voor de bedrijven, zodat de druk opgehoogd kan worden, wanneer je dit op evt willekeurige tijden doet meerdere malen in de maand, zal er hopelijk toch wat aan gedaan worden. Als Engeland nu al begint, NL gaat het doen dan zullen andere landen hopelijk ook opstaan en zullen de oliesjeiks prijzen gaan verlagen.
Enige moraal van het verhaal is dan weer dat de olie sneller op gaat wanneer prijzen naar beneden gaan. Maar denk dat dat maar een klein druppeltje is op een gloeiende schaal want prijzen in het oosten en zuid amerika zijn maar een fractie van wat er hier betaald en verdiend wordt.
Alwood zegt
@zdev: en een week niet tanken? Missen ze sowieso accijns en pomphouders zullen extra reden hebben tot actie/klagen. Geen belasting betalen heeft te veel voeten in de aarde
Esprit_de_Flandre zegt
@Alwood: Een week niet tanken? Das dan een week niet rijden ook. Damn, er gaan er hier een paar zware ontwenningsverschijnselen krijgen, mezelf incluis…
mattraket zegt
@zdev: Als de brandstofaccijnzen omlaag gaan, dan gaat andere belastingen omhoog om dat te compenseren, dus dit soort onderbuikacties is behoorlijk onzinnig.
Griffin zegt
@mattraket: da’s totaal niet onzinnig. De belastingdruk wordt dan toch aanzienlijk beter verspreid waardoor onder aan de streep de automobilist minder gaat betalen en de cheapskates meer.
Esprit_de_Flandre zegt
@Griffin: Belastingsverlagingen hebben nog nooit gewerkt. De staat kan het gewoon niet verdragen dat er minder geld binnenkomt. Hoe zou je zelf zijn, moest je loon plots naar beneden gaan? En de belastingen die ervoor in de plaats komen zijn meestal minder sociaal dan degene die ze vervangen. De rijken gebruiken met plezier hun invloed om het zoveel mogelijk af te schuiven op de gewone man…
mattraket zegt
@mattraket: met 7 miljoen auto’s en 7,5 miljoen gezinnen moet je daarvan geen wonderen verwachten.
rufctr01 zegt
Krijg je in NL toch niet van de grond. We hebben veel te veel leaserijders die het toch geen ene fluit interesseert wat ze betalen aan de snelweg. In Engeland is de benzine vele malen goedkoper en dan zit de wegenbelasting er ook nog in verwerkt. Een taxdisc voor een normale auto is per jaar minder dan je in NL per kwartaal aan MRB betaald.
mashell zegt
@rufctr01: Yep. De leaserijders vinden het geweldig als alle anderen uit protest niet meer rijden. Eindelijk de weg vrij voor degenen die het meeste belasting betalen (houderschap, BTW, accijnzen en bijtelling).
Wat die Britten goedkoper uit zijn in belastingen (verschillen in brandstof vallen nog wel mee) betalen ze dubbel en dwars aan hun auto verzekering.
vincenzo zegt
@mashell: proest met al die tractor polo’s en priussen op de weg zeker. Je bent niet verplicht een leaser te nemen hoor…maar ja prive wordt weer te duur he. Doe je de golf goed op slot straks?
Griffin zegt
@mashell: ga toch weg man. Een leaser telt maximaal 25% van de cataloguswaarde op bij zijn salaris en betaalt daar dan de belasting over. In een 50% schaal is dat dus slechts 12.5% – en da’s zonder de extra belastingen. Vervolgens wordt er door de rijder niets betaald aan brandstofkosten of onderhoud. Voor die paar duizend per jaar rij jij echt geen prive auto en al zeker geen vergelijkbare met wat je nu rijdt.
President zegt
@Dennis Actie!
Esprit_de_Flandre zegt
@President: Middel-Nederlandsch Roulsch
Northwestern zegt
Er mag wel ff 50 cent vanaf hoor!
Dennis zegt
Misschien helpt het wanneer we gewoon nog een aantal topterroristen omleggen?
http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/02/dood-osama-bin-laden-zorgt-voor-lagere-olieprijs
Esprit_de_Flandre zegt
@dennis: Aan wie denk je dan? Balkenende, Wilders, Di Rupo, Dewinter, …
Een_niet_sjonnie_BMWrijder zegt
Foto = jammer genoeg dé foto van het jaar! :]
jelmer zegt
Ik word er gek van dat er steeds een links politicus genoemd wordt, niet terecht als het over hoge benzineprijs gaat.
Het kwartje (8,3 eurocent) van Kok, bedacht en uitgevoerd door CDA staatssecretaris Marius van Amelsvoort in het derde kabinet Lubbers (CDA), was een accijnsverhoging waarbij in een keer, in plaats van in een aantal jaar met de inflatie mee, een accijnsverhoging is doorgevoerd. Alleen de eerste jaren na invoering was er sprake van een lastenverzwaring, door niet toegepaste (want in een keer) inflatiecorrectie van de accijns. Er is dus nu geen effect meer van!
In de jaren na het kabinet Lubbers III heeft de VVD, met uitzondering van het kabinet Balkenende met CU en PvdA, nonstop in de regering gezeten. Hebben ze nooit een poging voor gedaan het te veranderen. Voor het CDA geldt dat ze, op Paars na, nonstop in de regering zat. Nooit wat aan gedaan. PVV: nooit wat aan gedaan.
Door bij de hoge accijnzen op benzine maar constant een PvdA politicus te noemen doet absoluut geen recht aan de omstandigheden en is voor sommigen een argument dat ‘de hoge benzineprijs van links komt’. Onzin, tenzij je alle Nederlandse partijen links vindt (maar dan wordt het een definitiekwestie).
Goed, ergernisje van me.
Wat mij het meest zinvol lijkt als je er wat aan wilt doen is een vereniging of ander collectief starten, die hebben in Nederland vaak het meeste effect. Maak een combinatie van feiten openbaren voor politici (wat kost accijnsverlaging de schatkist, hoe kan dit opgevangen worden, gaat de economie er op vooruit, etc), voor burgers en media (wat betaald een Nederlander gemiddeld aan brandstofaccijns, wat zijn de effecten voor familiebezoek) en bedenk ludieke acties (benzinestation in belastingdienst huisthema vind ik een leuke suggestie die hierboven gedaan wordt). Creeer een klimaat die verandering verwacht, en bind je politiek niet. Dat betekent even aanpakken, maar met klagen op deze site veranderd in ieder geval niets.
Esprit_de_Flandre zegt
@jelmer: Kijk, ik kan me vinden in wat je zegt over politiek, maar je maakt toch een fout, in deze redenering:
“Het kwartje (8,3 eurocent) van Kok, …, was een accijnsverhoging waarbij in een keer, in plaats van in een aantal jaar met de inflatie mee, een accijnsverhoging is doorgevoerd. Alleen de eerste jaren na invoering was er sprake van een lastenverzwaring, door niet toegepaste (want in een keer) inflatiecorrectie van de accijns. Er is dus nu geen effect meer van!”
Dat is dus zever. Ik noem dat uitmelken. Ze hebben het dan wel mooi uitgelegd, en iedereen is er mooi ingetuind.
Als je elk jaar een loonsverhoging krijgt van bvb 100 euro, en plots zegt je baas: kijk, we gaan je loon voor de komende vier jaar bevriezen, en dan over vier jaar meteen 400 euro opslag geven. Dan doe je daar ongelooflijk veel schade aan (in dit voorbeeld meer bepaald 7200 eurootjes). Dat geld zou je normaal hebben, maar heb je dus niet. En natuurlijk gaat je baas beweren dat het geen verschil maakt, maar dat doet het wel, en hij voelt het ook (maar dan in positieve zin voor hem).
Het ‘kwartje van de gehele NL-Politiek’ werkt op hetzelfde systeem. Men haalt extra geld uit de mensen hun zakken. En volgens mij heeft dat wel degelijk invloed, nog steeds. Al het geld dat je kwijt bent (en dat is een pak hoor, met dat ‘kwartje’) kan je niet meer gebruiken voor nuttiger dingen…
jelmer zegt
Op telefoon typen is niet handig, nog een beetje extra uitleg.
De accijns wordt met de inflatie verhoogd. Geld wordt elk jaar immers een beetje minder waard, daarom gaan de salarisen dus omhoog. Omdat accijnzen en veel belastingen vaak geen percentages zijn (in tegenstelling tot inkomensbelasting) worden ze elk jaar met het door het CBS vastgestelde inflatiecijfer omhoog bijgesteld. Bij het kwartje van Kok is de inflatie die voor een paar jaar verwacht werd in een keer doorgevoerd, en de jaren er op niet. Het was dus eerst een verschil van 8 cent met de inflatie, het jaar er op ongeveer 6 cent, etc. Na een paar jaar was er geen effect meer. Er is nu geen effect meer. Het kwartje van Kok maakt benzine al decennia niet meer duurder.
smokin zegt
@jelmer: En toch mis ik een handvol kwartjes.
geertjuh zegt
Volgens de beurs deed de dood van Osama Bin Laden de olieprijs dalen. Ik zie dit nog steeds niet terug in de benzineprijs. Aleen als de olieprijs stijgt dan gaat de benzineprijs gelijk mee. We worden gewoon verschikkelijk genaaid door de regering en de oliemaatschappijen die de benzineprijs gewoon kunstmatig hoog houden. Gelukkig rijdt mijn auto op LPG maar ik moet ook benzine tanken eens in de paar maanden. Wij worden gewoon keer op keer genaaid in deze samenleving en het wordt tijd dat wij een keer tegemoet worden gekomen
Jochempie zegt
@geertjuh: Wat denk je dat er met die belasting gebeurt? Verdwijnt dat naar het buitenland? Nope, het circuleert weer in ons systeem. Dus wordt het ook weer aan ons uitgegeven.
rufctr01 zegt
@Mashell: ik ben in 2009 terugekomen uit VK. Ik heb daar 3 jaar gewoond en ik kan je vertellen dat ik voor een All-Risk verzekering(3 schadevrije jaren) 60 pond per maand moest betalen. Dezelfde auto in Nederland 150 euro per maand. Dus verzekeringen zijn daar ook nog goedkoper dan in NL.
Sorcerer zegt
Misschien kunnen de pomphouders eens het exacte belastingtarief op het bonnetje zetten. Dan schrikt de overheid wel even gok ik :P Is misschien wel de meest effectieve actie die mogelijk is nu.
Megakix zegt
http://www.bovagrai.info/auto/2010/7.4.html
Jochempie zegt
Die gast op die foto, is dat niet die lover van Brüno, jeweetwel, voormalig presidentskandidaat Ron Paul?
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik doe mee als we gaan! ’t Wordt stilaan onbetaalbaar.
alfamail zegt
Toch zou het wel eens moeten gebeuren; we worden links en rechtsom “beroofd” door alles wat zich legaal en als overheid uitgeeft.
We zijn lijkt het althans allemaal veel te druk met werk, en dat in deze tijden behouden, en dus om alle belastingen te betalen.
En dus geen tijd om eens wat van ons te laten horen.
De regering vind het allemaal prima, zolang ze hun 15 minutes of fame maar hebben (morgen moet je naar de tv kijken ma, ik ben in beeld want ik ga ze vertellen dat ik het ergen niet me eens ben! Wat zeg je? Nee geen idee waar het over gaat en het zal wel heel veel belasting geld kosten aan de onderzoeken die ik dan laat doen, maar ik ben op TV!!!)
Jammer dat het allemaal zo moet, en dat we dus ook tijdens de verkiezingen maar niks meer van ons laten horen, want het lijkt niets te helpen.
OK: IK DOE MEE!
samp zegt
DAMES & HEREN,
DIT BERICHT IN GROTE LETTTERS OMDAT IK EINDELIJK EEN DRAAGVLAK ZIE VOOR IETS WAAR IK ME AL ERG LANG DRUK OVER MAAK. BIJ DEZE GEEF IK AAN ME VOLLEDIG IN TE WILLEN ZETTEN OM EEN INITIATIEF TE ONTPLOOIEN OM DE STRUIKROVERS DIE ONS LAND REGEREN DUIDELIJK TE MAKEN DAT DIT ECHT NIET MEER KAN!
@REDACTIE AUTOBLOG: IS HET MOGELIJK DAT WE CONTACT KUNNEN MAKEN OM AAN DE SLAG TE GAAN? WIE WIL ZICH NOG MEER ACTIEF HIER VOOR INZETTEN? ALS IK VOLDOENDE REACTIES ZIE WIL IK EEN MAILADRES OPENEN ZODAT WE IN CONTACT KUNNEN TREDEN. DE PLANNEN HEB IK AL EN WIL HIER GRAAG MET JULLLIE OVER VAN GEDACHTEN WISSELEN.
GRAAG REACTIES!!!
super zegt
gezeik over de overheid, in feite daalt de belasting (accijns is vast bedrag) als fractie van de brandstofkosten bij een hogere prijs. In werkelijkheid worden we niet genaaid door de overheid, maar door speculanten die een nieuwe zeepbel hebben ontdekt om ons geld afhandig te maken.
Megakix zegt
@super: ook…ook…het werkt 2 kanten uit. Enerzijds (dus) de door jouw terecht geopperde speculantenbusiness, waardoor olie ineens stijgt en daalt..en de bevolking wordt gesust met de opmerking ’tsja, het is schaars…’. MAAR, als de overheid accijnzen heft, verhoogd met 19% BTW…en daarmee per liter uitkomt op ruim één euro !!! dan is dat diefstal van de ‘gekozen orde’. Wij hebben het als burgers aan onszelf te danken; je krijgt de overheid die je kiest. Maar het is wel een schandalige zaak…niets doen, alleen innen.
Woestijnridder zegt
@Megakix: mooie populistische uitspraken hoor: proficiat.
Je vergeet alleen een “detail”: onze verzorgingsstaat heeft geld nodig en veel ook dus dat “innen” wordt alleen maar MEER. Wat je in andere landen aan brandstof moeten betalen is totaal niet interessant; die compenseren hun inkomsten op een andere manier (21% BTW bijvoorbeeld). Inkomsten via accijnzen zijn voor Nederland hard nodig: brandstof, alcohol, sigaretten etc.
Ik zeg niet dat ik blij wordt van de huidige brandstofprijzen maar deze stijgen niet voor de lol. Alles wordt duurder dus ook brandstof.
Denk hier maar eens over na: Europa staat een overheidstekort toe van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (bbp). Dit tekort bestaat uit het financieringstekort (Nederland geeft meer uit dan dat er binnenkomt en daarbij worden de aflossingen op de staatsschuld niet eens meegerekend) de saldi van begrotingen van lagere overheden en sociale fondsen. Daarnaast mag de staatsschuld niet meer dan 60% van het bbp te zijn. Als je niet als Griekenland of Portugal onder een soort van curatele wilt komen te staan als EU-lidstaat, dan is hier aan voldoen wel handig.
OF je gooit de sociale voorzieningen overboord en laat het kapitalisme maximaal werken. Dan mag je 25.000 euro per jaar aan collegeld betalen, dan kost een dagje opname in het ziekenhuis minimaal 5000 euro en als je een harttransplantatie moet ondergaan dan moet je een 2e hypotheek op je huis nemen, je ziektekostenverzekering kost je dan 500 euro per maand en mag je gedurende je “werkende leven” zorgen voor een spaarpot als je wilt stoppen als je 65 bent. Want AOW kennen we dan niet meer. Arbeidsongeschikt? Helaas, de overheid geeft je niets: moet je zelf voor zorgen. Zonder al die premies voor de sociale verzekering, is je netto salaris uiteraard enkele honderden euro’s per maand hoger maar je vaste lasten overstijgen dat bedrag met een veelvoud.
Kinderbijslag wordt afgeschaft want daar worden sowieso al geen premies voor betaald. Wil je kinderen? Zorg er dan maar lekker helemaal zelf voor maar gelukkig kost de diesel nu maar 50 eurocent per liter: jippeeeeeeeeeee!!!!
Hmmmmm, dat is raar! Nou, niet echt: op dit moment levert de overheid bergen aan min of meer onzichtbare subsidies aan de burger. Je betaalt maar een fractie van de werkelijke kosten voor vanalles en nog wat. Maar toch lekker zeiken over te hoge onzinbekeuringen, te hoge brandstofprijzen etc. Ja, in Venezuela betaal je 10 eurocent per liter (ik zeg maar wat) en dat is dan ook het enige voordeel van dat land want je zal daar werkeloos worden of ziek worden….
EN dan terug naar de kern van de verhaal: de overheid bestempelen als graaiers, dieven etc., is absurd. Dat geeft het bovenstaande wel aan. Welvaart in ruime zin heeft een prijs en die is hoog: wen er maar vast aan! Maar ach, het is toch zo leuk om kritiek te hebben op de overheid en zeker de politie. Joh, als we die hier kunnen afzeiken: iedereen weer blij. Uiteraar reageren hier ook mensen die amper 18 zijn en/of nauwelijk opleiding hebben genoten om ook maar enigszins verder te kunnen kijken dan de hoogte van de brandstofprijzen. Voordeel daarvan is dat die mijn verhaal ook niet snappen, laat staat helemaal hebben gelezen.
Megakix zegt
@Woestijnridder: ben het ook eens met jouw verhaal…tuurlijk moet links-om of rechts-om geld binnengeharkt worden. Het gaat mij dan ook helemaal niet over theoretiseren rondom verzorgingsstaat en verval daarvan…Het is ‘de verhouding tussen prestatie en inkomsten’. Waar je vroeger in de inkomstenbelasting een toptarief had van 68% (of gezamenlijk maximaal 72%), daar zijn de schijven teruggebracht naar nu maximaal 52%. Door het schijventarief en de aftrekposten betaald een Nederlander met een goed inkomen ongeveer 45% IB/LB. Voor een liter benzine wordt 1/1,72e opgestreken, hetgeen al tegen de 60% loopt…
Het moet daarom een discussie worden die zich toespitst op de verdeling van lasten. Bijvoorbeeld het gegeven dat in Engeland alle medische kosten voor rekening van de overheid zijn. Dat scheelt voor mij 350 euro netto in de maand….Tevens is hun belastingstelsel gunstiger, de brandstofprijzen lager ? Is hun BTW dan hoger ? Feit is, dat het anders kán.
Megakix zegt
@Woestijnridder: en die hangbuikzwijntjes die nog net de vorm kunnen aannemen van een ‘humanoïde’…(jij noemt ze politie), daarover heb ik inderdaad heel weinig goeds te melden. Hun EQ is net zo hoog als een abri, en hun IQ laat hun zichzelf als nieuwe opvoeders de bevolking betuttelen. Oké, je hebt politie nodig, maar de screening op ’talentjes’ moet toch beter ! ;-)