Vooruit, een beetje dan. Saab heeft weer 30 miljoen eurie in de pocket en de benodigde €59,1 miljoen om de productie te hh-herstarten lijkt dichtbij. Een en ander kortsluiten met de EIB en ze zijn back in business. Dat werd tijd. Kunnen al die toekomstige 9-5 eigenaren weer een nachtje rustig slapen.
De €59,1 miljoen is het bedrag wat Saab nodig heeft om de productie opnieuw op te starten. Wat er allemaal van betaald moet worden vertellen ze niet. Allereerst is het bonnetje van belang. De eerste 30 miljoen is afkomstig van Gemini, een investeringsfonds. Natuurlijk onderhouden zij ook banden met Antonov en zijn Snoras bank. Gemini heeft al een belang van 8,11% in Spyker.
Het mooie van deze lening van 30 miljoen is dat Spyker/Saab het bedrag niet zonder meer terug hoeft te betalen. Afhankelijk van de wens van Gemini kan Spyker de 30 miljoen over een half jaar in cash of aandelen terug betalen. Mochten ze voor de ‘aandelen’-optie kiezen dan heeft Gemini ineens bijna 30% van Spyker in handen.
De resterende €29,1 miljoen verwacht Saab binnen een week van de EIB te ontvangen. De productie kunnen ze dan direct hervatten… Althans, het herstarten van de productie is ook afhankelijk van het feit of toeleveranciers kunnen leveren.
Haakie zegt
En zo krijgt Antonov alsnog zijn aandelen Saab.
Benjamin1 zegt
Nou joepie!
robbie zegt
Toch grappig. Antonov heeft nog geen toestemming gekregen om aandeelhouder te worden, maar dit Gemini fonds (die al aandeelhouder zijn!) is zo overduidelijk aan hem verbonden.
Zo is bijvoorbeeld de website van dit fonds (http://www.gifltd.com) geregistreerd door de Convers Group, oftewel het bedrijf van Antonov…
Pressman zegt
Ik mag toch hopen dat ze niet voor de optie om terug te betalen in aandelen …
Nog een paar van die deals en ze hebben alle aandelen voor
~73 miljoen euro :O
robbie zegt
@Pressman: al Gemini voor aandelen kiest worden er nieuwe aandelen uitgegeven en ontstaat er een enorme verwatering voor de bestaande aandeelhouders.
De hoeveelheid uitstaande aandelen zal stijgen van 23.301.546 stuks naar 29.449.087 en dat alleen maar omdat ze nu niet eens geld hebben om wat rekeningen te betalen. Het bedrijf wordt door deze transactie geen cent meer waard en dus zal de waarde van het bedrijf over meer aandelen uitgesmeerd worden. Oftewel een lagere prijs per aandeel zal het gevolg zijn.
stationcar zegt
@robbie:
die verwatering valt nog wel mee als ze daarvoor kiezen, vorig jaar heeft ING bijvoorbeeld nieuwe aandelen waardoor de waarde van de bestaande aandelen werd gehalveerd! Een manier om de beleggers dan tevreden te stellen is om ze het recht te geven als eerste nieuwe aandelen te kopen tegen een lagere prijs, waardoor die hun financiele pijn wat kunnen verzachten door deze (met winst) te verkopen op de dag van de daadwerkelijke uitgifte. Dus dat aandelen verhaalm is niet persé negatief.
robbie zegt
@stationcar: een verwatering van 26% vind ik toch vrij fors. Zeker omdat ze eerder dit jaar ook al een forse uitgifte gedaan hebben. De hoeveelheid uitstaande aandelen stijgt van 16 miljoen naar bijna 30 miljoen in elke maanden tijd als dit doorgaat. Het enige geluk voor de kleine belegger is dat de beurskoers op de een of andere dubieuze wijze rond de 4e blijft schommelen. Heel toevallig is dat ook de koers waartegen veel van die convertibles kunnen worden uitoefend. Je zou bijna denken dat er mensen belang bij hebben dat de koers op een bepaald niveau blijft hangen.
Citrofiel zegt
@robbie: Convertibles? Is dat een typo of wordt die term behalve voor cabriolets nog voor iets anders gebruikt en volg ik het dus niet?
ccvw zegt
Wat is dat precies voor Saab op het plaatje? Is het er een met een v4 of een tweetakt.
Ik vind het altijd leuk als auto’s doen denken aan hun land van herkomst. Deze auto kijkt wel zweeds uit zijn (haar eigenlijk) koplampen…