Dat Honda de in 2008 gestaakte ontwikkeling van de NSX weer heeft opgepakt wisten we al, maar of de geplande V10 ook nog een plaatsje krijgt onder de kap is nog de vraag. Het lijkt er echter niet op, getuige de uitspraken van topman Takanobu Ito tijdens de autoshow van Shanghai.
Hij gaf er aan dat de nieuwe NSX spannend, maar ook milieuvriendelijk zal zijn, en een V10 past natuurlijk niet bij een milieuvriendelijke claim, en om eerlijk te zijn ook niet in deze tijd van downsizing. Koppel dit aan uitspraken van een Honda-woordvoerder dat de NSX gepositioneerd zal worden als een ‘high-performance counterpart to the CR-Z’ en het originele idee verliest meteen bijna al zijn glans.
Er komt dus waarschijnlijk een benzinemotor met een hybridesysteem, en ik gok op een V6. De laatste NSX maakte eveneens gebruik van een V6, en die kwam zeker goed vooruit. Bovendien heeft Porsche met de GT3 R Hybrid al bewezen dat hybrides helemaal niet suf hoeven te zijn, maar toch knaagt het een beetje, aangezien Honda de CR-Z ook al sportief durft te noemen.
Aan de andere kant gaat het hier niet om een massa-model, en hebben Japanners in het heden (GT-R) en verleden (NSX) al bewezen bijzonder hoogwaardige sportieve modellen te kunnen bouwen, dus we zullen zien wat er uit de koker komt rollen. Honda laat het vast niet zo ver komen de reputatie van de NSX te grabbel te gooien. (via Automotive News)
Jokkebrok zegt
doe de v10 maar!
240sx zegt
@Jokkebrok: liever de V6.Echt. Of de V10 moet een v-tec worden, al lijkt mij dat vrij onwaarschijnlijk.
d15b2 zegt
Haten of niet: Honda neemt wel het sleeptouw op het gebied van sportieve hybride auto’s.
Voor de mensen die willlen weten hoe een NSX Hybride klinkt, er is al getest ermee:
http://www.youtube.com/watch?v=tB2-L7hyGKo
Gideon zegt
Jammer, maar ik denk dat de personen die er op aan het wachten waren al lang een LFA hebben gekocht.
mout zegt
@Gideon: Ik denk dat het aantal LFA’s zo gelimiteerd is dat het wel meevalt.
Ik denk ook dat mensen die een LFA kochten nog wel een tweede auto zullen bezitten. Vooral omdat er jaren tussen zit. De LFA gaat, vrees ik, ongebruikt staan pronken – maar niet de straat of de circuits op.
De NSX staat bekend als degelijk, bruikbaar als daily driver, en fijn te prepareren voor het circuit. Dat moeten ze maar niet opvolgen door een LFA concurrent.
ukbob zegt
En welke briljante F1 coureur gaat dat ding testen en afstellen zodat het weer een über-sportwagen wordt??
Merry zegt
Die wagen heet geen NSX maar HSV of iets in die hoek.
Maar als de type aandrijving maar goed is dus een RWD of AWD.
De power kan je er later in inpompen.
De NSX moest je ook wel wat aan doen zeker de modellen na 2000 want die 285 pktjes waren toch iets te karig voor z’n wagen.
Het zal wel los lopen en de tuners zullen vast wel uitkomst bieden.
rossemodest zegt
@Merry: Als je die auto in d15b2’s video bedoelt moet ik je teleurstellen want dat is wel degelijk een NSX en geen HSV-10
beetec zegt
Laten we hopen dat Honda er wat moois van maakt in wat voor vorm dan ook. Ze kunnen het zeker, ze doen het alleen zo weinig meer de laatste jaren.
Freewarefreak zegt
Toch ben ik iedere keer weer verbaasd hoe briljant en technologisch vooruitstreven die oude NSX is. Hoe lang is die nu al uit productie? Ik vind hem nog steeds mooi, zelfs nu in 2011 is dit nog een imposante verschijning. En dat na zoveel jaar!
OT: Go for it Honda! Verras ons met een mooie nieuwe sportauto die de naam Honda waardig is. Net zo mooi, verfijnd en technisch vooruitstrevend als de oude NSX van vroeger.