Je zou het met ca. 150 special editions niet denken, maar van de Veyron 16.4 Coupe worden er echt maar 300 gebouwd. Vanaf 2005 rolden ze in Molsheim van de band, in 2008 waren er nog 80 orders te vergeven, en anno 2011 lijkt het dan eindelijk klaar te zijn met de felbegeerde supercar. Wie nu nog een 1000+ pk productieauto wil kopen vist, anders dan 2 weken geleden, achter het net of moet op zoek naar een tweedehandsje.
Als je naar de productiespanne kijkt zijn er dus gemiddeld 60 Veyron coupe’s per jaar geproduceerd. Een klein aantal als je het vergelijkt met andere supercars als de Carrera GT (1.270 exemplaren in 3 jaar) en de Murcielago (4.099 exemplaren in 9 jaar). Maar bij de productie van een Veyron komt aardig wat kijken, en bovendien heeft de auto, met een prijskaartje van 7 cijfers, een vrij select koperspubliek (zoals voetballers in de herfst van hun carriere).
De luxisten van Quote kwamen met dit nieuwtje op de proppen: in een telefonisch bilateraaltje met importeur Hessing bevestigde laatsgenoemde dat de fabriek vanaf nu nul op rekest geeft bij vraag naar de Coupe of de 1200 pk sterke SuperSport (30 exemplaren geproduceerd). In Nederland rijden er in totaal vijf rond (nou ja, meestal staan ze stil), en naar het schijnt komt daar binnenkort een zesde bij.
Met de Grand Sport (productie: 150 stuks) schijnt het niet helemaal storm te lopen. Potentiële kopers vinden de cabrio misschien net een tikkie te gay, behalve Michel Perridon, want die rijdt er gewoon een.
En nu het Veyron-boek voor wat betreft de niet-open versies dicht gaat kunnen we ons met zijn allen gaan richten op de Galibier. Niet dat deze er heel snel komt, maar hij komt wel. Bovendien is het met een productieaantal van 3.000 stuks een iets makkelijker te verkrijgen wagen, hoewel hij nog steeds 1+ miljoen euro zal kosten. Maar dan rij je wel milieuvriendelijk, want hybride. Dat dan weer wel.
We zouden nu alle galleries van elke Veyron in ons archief kunnen posten, maar da’s een beetje overkill. Beter laten we jullie, de experts, eens op een rijtje zetten hoeveel speciale Veyrons er sinds 2005 geproduceerd zijn. De eerste die ze allemaal heeft mag morgen met gekleurde pen schrijven.
Ram-G-maN zegt
Nu is het wachten op de eerste coachbuilders om een mooie body voor de Veyron te ontwerpen. :P Anders teken ik er wel één. 8) Ik vind het zonde dat de fantastische techniek verpakt moest worden in zo’n gedrochtelijke body. :?
Vanquish zegt
@AutomotiveDesigner: Kwestie van smaak denk ik. Ik vind dat een auto die tot dit soort dingen in staat is er best heel dik uit mag zien. En dat doet ie naar mijn idee zeker.
Yeelen zegt
@AutomotiveDesigner: Vorm volgt functie. Het moest een combinatie zijn van goede aërodynamica, voldoende downforce en voldoende koelopeningen. Dan kan je niet veel richtingen uit qua design.
Freewarefreak zegt
@Yeelen: Dat wou ik net zeggen. De Veyron heeft deze vorm omdat de techniek er zo in past en omdat hij zo op de grond blijft. Vergeet niet 400+ KM per uur. Als je dan custom body projectjes gaat doen.. dat wappert er allemaal af, of hij stijgt op..
Jokkebrok zegt
ik dacht dat de nieuwe Caliber ipv Galiber zou gaan heten…
eddygolf zegt
@Jokkebrok:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Col_du_Galibier
Donstil zegt
@eddygolf: Eerste les op school. Nooit Wikipedia aanhalen als bron.
august zegt
@Donstil: tweede les op school: doe gerust, maar check je bronnen. Wikipedia is een prachtige verzameling informatie en met de betrouwbaarheid is het heus niet zo slecht gesteld als jouw ‘eerste schoolles’ suggereert. Bovendien schrijven we hier niet gezamenlijk aan een doctoraalscriptie, dus een verwijzing naar wiki is vaak de effectiefste of handigste wijze om een punt te maken.
Relief zegt
@Donstil:
Dat zegt jouw school, omdat ze willen dat je niet alles van het internet plukt.
Uit onderzoek is gebleken dat Wikipedia net zo betrouwbaar is als de Encyclopedia Britannica. En dat is zo wat de moeder aller encyclopedieen.
richard024 zegt
Ik denk eerlijk gezegd dat een productie van 3000 galibiers een beetje veel is…niet? aangezien er 6 jaar voorbij is gegaan totdat er 300 veyrons verkocht waren, en ik persoonlijk de veyron mooier vindt dat de galibier op het moment.
mout zegt
@richard024: Ja, raar. De Veyron heeft een duidelijke klus: ultieme supercar.
Als je op basis daarvan een minder sterke vierzitter met hybride-sausje maakt, wat is daar dan de duidelijke klus van?
Entwicklung88 zegt
Veyron, Grand Sport, SuperSport, Pur Sang, Sang Noir, Centenaire..?
Stender zegt
2011 Bugatti Veyron Super Sport
2009 Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu
2009 Bugatti Veyron Grand Sport
2009 Bugatti Veyron Fbg par Hermes
2009 Bugatti Veyron Centenaire
2009 Bugatti Veyron Bleu Centenaire
2009 Bugatti Veyron
2008 Bugatti Veyron Sang Noir
2008 Bugatti Veyron Fbg par Hermes
2007 Bugatti Veyron Pur Sang
2005 Bugatti Veyron
JamesBond007 zegt
@Stender:
Mansory Veyron Vincero d’Oro
Mansory veyron LINEA Vincerò,
Bugatti Veyron Super Sport Shanghai Edition
Bugatti Veyron Super Sport
Bugatti Veyron Grand Sport Soleil Du Nuit
Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu
Bugatti Veyron Grand Sport Grey Carbon
Bugatti Veyron Grand Sport Shanghai Edition
Bugatti Veyron Grand Sport Blanc Noir
Bugatti Veyron Grand Sport
Bugatti Veyron Pegaso Edition
Bugatti Veyron Sang D’Argent
Bugatti Veyron Nocturne
Bugatti Veyron Fbg par Hermes
Bugatti Veyron Centenaire ( Groen, Engeland )
Bugatti Veyron Centenaire ( Wit, Duitsland )
Bugatti Veyron Centenaire ( Blauw, Frankrijk )
Bugatti Veyron Centenaire Achille Varzi ( Rood, Italie )
Bugatti Veyron Bleu Centenaire
Bugatti Veyron Sang Noir
Bugatti Veyron Pur Sang
Bugatti Veyron
Meer kon ik niet vinden :P
JamesBond007 zegt
@JamesBond007:
Edit: toch wel..
Bugatti Veyron Super Sport L’Edition Spéciale Record du Monde
Bugatti Veyron Grand Sport SK Limited Edition
Bugatti Veyron SK Limited Edition
Bugatti Veyron Le Mans
Bugatti Veyron Perle de Sang
Bugatti Veyron Blue Carbon
Bugatti veyron Status Design.. Ja das echt een veyron..
Zijn er vast nog een paar die ik niet heb maar damn. Dacht dat porsche 911 versies niet op te noemen waren maar dit??
robbie zegt
@JamesBond007: een aantal uit die lijst zijn niet officieel, want ze zijn niet at-fabriek zo geleverd.
Citrofiel zegt
@robbie: Heel veel kudos als je morgen JamesBond007’s reacties een kleurtje geeft. ;)
Freewarefreak zegt
@Citrofiel: Inderdaad. Al is het dan niet helemaal goed (ik weet het niet hoor, ik vertrouw op Robbie) alleen de moeite rechtvaardigt dit al. ;)
Citrofiel zegt
@Freewarefreak: Er staat “de eerste die ze allemaal heeft”. Er staat niets over tevéél varianten noemen, zolang de goede er maar tussen zitten. ;)
JamesBond007 zegt
@Citrofiel:
Hehe, bedankt voor die reactie. Eens kijken of ik een kleurtje heb.
Citrofiel zegt
@JamesBond007: Helaas. :(
@robbie: Luilak! ;)
Kvgorp zegt
Waarom zet Hessing de veyron dan pontificaal op de Autorai als hij een week later uit verkocht is?
Niet te koop dan ook niet showen.. lijkt mij dan.
Sciurida zegt
@Kvgorp: Zou me niks verbazen als de boekhouders van Bugatti die ‘showroom modellen’ meetellen als zijnde verkocht.
Verder geloof ik er niks van, dat als ik nu met een zak geld afreis naar Bugatti HQ, dat ze dan tegen me zouden zeggen: pech gehad. Dan bied ik het dubbele wel! (er vanuitgaande dat ik miljardair zou zijn hè). Ik bedoel, anders ga ik toch lekker naar Pagani :P
Stefan-Venema zegt
@Sciurida: In het contract staat dat de Veyron een maximale productie van 300 stuks zal hebben. Zodra daar meer van verkocht worden zal er dus contractbreuk zijn met 300 kopers en dan moet je een hele grote zak geld meenemen wil Bugatti er nog een gaan maken. Dan zal het niet bij 7 cijfers blijven denk ik ;).
Buiten dat zal dat een enorm gezichtsverlies zijn voor Bugatti, een Limited kopen zal voor een heel groot deel van de kopers de doorslag zijn geweest om de handtekening te zetten. Niet alleen voor een auto, maar ook voor een horloge, boot, meubels whatever.
desjonnies zegt
@Sciurida:
Och, volgende week zullen ze de wereld wel ‘verassen’ met een Durëx Speciale of een Condom Grandeur of zoiets; heeft de boekhouder zich gewoon vergist ;)
mashell zegt
@Kvgorp: de autorai is een show, geen handelsruimte. Hier worden dus auto’s tentoongesteld. Er was een Veyron maar ook een Opel Manta, die nu opeens iets gemeen hebben, niet meer nieuw te koop.
Freewarefreak zegt
@mashell: Dat wou ik net zeggen. Bovendien neem ik heel dit “op” verhaal met een korreltje zout. Wedden dat er nog wel nieuwe aan te komen zijn? Misschien niet officieel via Molsheim, maar op AutoSingen of James List of wat dan ook. Er zullen er vast nog zijn. Trouwens hoeveel kunnen wij gewone stervelingen hier rouwig om zijn. Alsof ik er ooit één zal bezitten. Ik denk dat meerijden niet eens ooit gaat lukken. Michel? Lees je mee? ;)
@Smokey: “..vanaf 2005 rolden ze in Molsheim van de band..” Daar is 0,0 productieband te vinden. Kakstem: Veyrons worden met de hand geassembleerd in een atelier. Einde kakstem. ;) We hebben pas nog de film op NGC gezien, weet je nog?
the-budel-guy zegt
he jammer wilde er net nog een bestellen :P
maar kan niet wachten tot de Galibier uit komt
technopatat zegt
James bond, is er gene gemaakt voor die 2 racepiloten ook? Of zijn dat die per land :p? Allesinds jammer, want het was prachtige techniek!!
MrJones zegt
nou als die cabrio gay is maakt dat mij ook niet meer uit.. rij je teminste wel in een cabrio die aardig snel kan gaan.
resulutionNL zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Ifoy1n502y4&feature=iv&annotation_id=annotation_618928
Dit apparaat is niet te overtreffen… wat een PRACHTBAK!!!
Freewarefreak zegt
@VWTouran75: En weer kippenvel. Weet je wat ik mooiste vind aan de Veyron? Als je er echt aan sleurt en hij komt vol op stoom begint hij werkelijk te fluiten als een Boeing 747.. mijn haren gaan overeind staan. Alleen door de computergestuurde NASA vleugel achterop blijft hij op de grond.
ds3lover zegt
er is toch niets gay aan een wagen die 360 kan halen met zijn dak open, 1001 PK heeft en van 0-100 gaat in 2,5! je mag hem zo op mijn oprit zetten hoor
vhrgamer zegt
Er rijden 6 veyrons in nl, en zitten die supersports nu bij die 300 inbegrepen of niet?