Dienstmededeling: wij zijn even aan het bijkomen van twee weken AutoRAI madness. Het weer zit mee, dus zolang het kan gaan we ouderwets chillen & trollen op Strand Zuid. Maar we hebben natuurlijk een toepasselijke Paasboodschap voor jullie. Iets met verstopte eieren en auto’s.
Het was onze voormalige columnist Casper die ons twee jaar geleden al even fijntjes wees op het fenomeen ‘easter eggs’ in auto’s: verborgen grappen of opmerkelijke dingen in software of design. Soms worden ze geeneens aangegeven door de fabrikant zelf, in andere gevallen is het wel bekend maar komt het merendeel van de eigenaren er nooit achter.
Hieronder in willekeurige volgorde: een vijftal easter eggs die ons wel opvielen. Ongetwijfeld dat er nog veel meer automotive paaseieren te vinden zijn, dus wie wat weet mag zich laten horen in de comments.
Dodge Challenger boutenbakje
De topversie van de Challenger denkt mee met technici en fanatieke sleutelaars, want onder de kap van de SRT8 vinden we een handig inbouw-bakje terug. Zo heb je altijd ruimte voor je bouten & moeren. Of zou het bedoeld zijn als bekerhouder?
Volkswagen Golf III diesel toerenteller
Bij de derde generatie Golf (en meerdere VAG-modellen?) is het bij de diesel-uitvoeringen die géén toerenteller aan boord hebben toch mogelijk om het aantal rpm’s af te lezen. Het kleine display in het instrumentenpaneel kan zo worden ingesteld dat het aantal toeren er digitaal op af te lezen is. Handig voor monteurs, en voor mensen die heel graag in de gaten houden bij welk toerental ze schakelen of zo.
Infiniti Essence Concept haarpin
Ook worden er dikwijls ‘paaseieren’ in het design van conceptwagens verstopt. Een mooi voorbeeld hiervan is terug te vinden op de zijkant van de Infiniti Essence. Het design van de luchtrooster is geïnspireerd op een haarpin. En niet zomaar een haarpin, maar een traditionele Kanzashi-haarpin.
Ford Mustang GT spiegel
Dit paaseitje gaat over de zonneklepspiegel van Ford’s Mustang GT. Om de een of andere reden leek het een ontwerper wel guitig om die hetzelfde vorm te geven als de motorkap. Nuttig om te weten? Welnee, dit is waarschijnlijk het meest nutteloze weetje dat je vandaag te horen hebt gekregen. Graag gedaan trouwens.
Volvo S60 Concept koplampen
Eens stukje Zweedse geschiedenis is terug te vinden in de koplampen van de S60 Concept, gelanceerd in 2008. De lichtunits zijn namelijk geïnspireerd op heuse Vikingschepen: “the lights create a silhouette of two miniature Viking longboats sailing side by side.” Aldus Volvo.
Vrolijk Pasen, petrolheads!
piebepost zegt
Ligt het aan mij of is laatstgenoemde wel heel ver gezocht?
Nilo zegt
@piebepost: zeker niet, die hadden echt die vorm, lekker met die bootjes naar ijsland, groenland, en amerika varen
Atenza zegt
Ik vind ze bijna allemaal vergezocht. Zo kan je trouwens ook alle Nagare concepts van Mazda benoemen ;) Lava, woestijn enz..
rotarypowah zegt
Ik tel drie design-weetjes, een moerenbakje en een easteregg.
mout zegt
@rotarypowah: Tel daarbij op dat elk lijnvormige dinges voor haarpin kan doorgaan, en ik ben nog een design-weetje kwijt ook.
Geef ik er in de bonuspunten eentje terug. De Multipla had die vetrol, om te laten zien waar de ontwerpers de extra stijfheid in de carrosserie hadden gevonden, die deze familiecontainer zo verrassend strak liet sturen.
RickB zegt
Dat Volkswagen weetje werkt nu nog, werkt enkel als je climatronic hebt! :)
http://www.youtube.com/watch?v=SbZOGRSAzGk
SimonMc zegt
Jongens !
Jullie vergeten gewoon de beste easteregg van allemaal !
Een Porsche Carrera 4 met PDK bak, kan door de handrem 1 tandje omhoog te zetten, de aandrijving van de voorste wielen loskoppelen.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/10/porsche-911-carrera-4-met-pdk-kan-voorwielaandrijving-uitzetten
Freewarefreak zegt
Ik ken alleen het beroemde easter egg van de Lexus IS. Daarvan kan het ESP niet 100% uit met een knopje. Dit kan wel op de volgende manier:
Start de auto met de handrem aangetrokken. Druk twee keer hard op de voetrem. Dus diep in en los. Los daarna de handrem en trek hem weer aan. Doe dit ook twee keer. Nu gaat op het dashboard het ESP waarschuwingslampje normaal branden (dus niet knipperen zoals wanneer het ingrijpt). Je kunt nu met de auto spinnen.
Als je de auto herstart reset dit zichzelf en is alles weer normaal.
RickB zegt
@Freewarefreak: Zo’n zelfde truc hebben ze bij Mercedes ook ;)
hjkort zegt
Bij de Bentley continental(?) kan in de eerste versies pong gespeeld worden op het infotainmentscherm met de schuifjes van de luchtroosters ernaast. (via software engineer die er aan gewerkt heeft)
Designweetje: Bij de volvo 480 is het randje in de spaken van het stuur identiek aan het randje in de spaken van de wielen.
rotarypowah zegt
@hjkort: Juist, dat zijn nou easter eggs!
Kvgorp zegt
Lachen dit. Dit vind ik wel leuke dingen. Als ik een paar honderd meter moet rijden met mijn focus en mijn gordel piept. Druk ik het knopje van de gordel ff goed in en weg is het piepen. Bij de facelift kreeg ik hem definitief uit door 9 x de koppeling in en uit te trappen terwijl alleen het contact aan staat. (als wegenbouwer rij je nog al is over een afgesloten weg vak. Heel irri dan)
benreynkens zegt
In mijn Volvo 142 lijkt de benzinemeter een dummy maar als je bij 30km/u volgens een S.O.S. signaal op het glaasje tikt, dan zie je een correcte benzine aanduiding..
RickB zegt
@benreynkens: Misschien moet je ‘m eens vervangen… ;)
midasracer zegt
@benreynkens: Lijkt me inderdaad een zwaar lopend asje. Kwestie van een drupje naaimachine olie. Of een vibrator natuurlijk. Zit in ELK verkeersvliegtuig op het asje van de standby hoogtemeter om de hysteresis eruit te halen.
benreynkens zegt
@midasracer: Ik ging het morgen sowieso eens nakijken, bedankt voor de tips. De eerste keer was het wel even schrikken omdat ik ook geen slot op mijn benzinedop heb. Net volgetankt en de volgende dag ‘leeg’ =D
negativan zegt
Ik heb zelf wel een aantal onder de oppervlakte sluimerende verborgen gebreken. Maar daar ga ik mijn auto niet de schuld van geven…
RickB zegt
Wie ziet ‘m?
Benjamin1 zegt
Doodskop op de luchtinlaat?
Snoop_Deville zegt
@Benjamin1: Dat is Jake :D
RickB zegt
@Benjamin1: Schot in de roos! :)
Citrofiel zegt
Hmm… *Neemt nog een chocolade eitje*
Klojum zegt
Bij de Golf IV climatronic kun je via het tegelijkertijd indrukken van 3 knoppen een reeks van (16?) diagnostische info oproepen, waaronder toerental, snelheid, etc.
Stopwearingpants zegt
Bij de challenger is het echt een beker houder zegt de beste man van dodge namelijk tegen jay leno in 1 van zen filmpjes
TT225man zegt
Bij de meeste moderne Audi’s (en VWs?) met MMI (2G of 3G) kun je door Car+Setup paar seconden ingedrukt te houden in een hidden menu terecht komen, waarmee een hoop meer instellingen te maken zijn/info is af te lezen, etc. (kan zijn dat je eerst via VAGCOM een bitje op 1 moet zetten voordat dit werkt, BTW: via VAGCOM zijn vervolgens nog een heel groot aantal andere hidden features te activeren, zoals video in motion, running daylights, etc, etc, Google en gij zult vinden).
Verder: de irritante “lights are on” piep is met eenvoudige druk op BIS knop (onderop de ruitenwisser) uit te zetten.
RickB zegt
@TT225man: Klopt, je kan met VAGCOM verschillende foutmeldingen wegcoderen, knipperlichten half laten branden, etc.
Geweldig programma! :D
blo3to3t zegt
als ik in mn auto op het meest rechtse pedaal drukt gaat ie vooruit! mits er aan een aantal randvoorwaarden is voldaan.
SimonMc zegt
@blo3to3t: Ja inderdaad! En ik heb ook ontdekt dat als je je handrem vol optrekt, je hem in 1ste versnelling zet, je dan zachtjes de koppeling laat opkomen dat de achterkant van de auto dan zakt !
Flatfour zegt
@benreynkens: En je gelooft zeker ook in sinterklaas.
Flatfour zegt
blo3to3t: LOL
stijn406 zegt
niet zeker of het een ‘documented feature’ is, maar zal waarschijnlijk wel vallen onder “maar komt het merendeel van de eigenaren er nooit achter.”
Bij een BMW met efficient dynamics (auto start-stop systeem en aanverwanten) is het mogelijk om zonder de sleutel te rijden. Zo ga je te werk:
1) versnellingsbak in neutraal
2) koppelingspedaal helemaal ingedrukt
3) start de motor door op de knop te drukken (en hou je voet op koppelingspedaal)
4) met voet nog steeds op koppelingspedaal : stop de motor terug door op de knop te drukken
5) haal de sleutel uit het contact (voet nog steeds op het koppelingspedaal)
6) start de motor opnieuw door op de knop te drukken
Ik heb het al eens getest, en je kan zeker ettelijke kilometers zo rijden, dus het is niet dat de wagen binnen de kortste keren terug uit valt.
Ik snap echter het nut niet van deze ‘feature’. Mocht iemand inspiratie hebben?
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@stijn406: of je neemt de optie keyless go voor een klein bedrag ;)
NicoLauda zegt
En ik vind het al vet als mijn schuifdak een beetje dicht kantelt boven de 100 en weer open gaat zodra je weer langzamer rijdt. Niet gek voor een 9jaar oud leeuwke.