In de wereld van de Britse kleine autofabrikanten heeft zich deze week een tweetal nieuwe ontwikkelingen voorgedaan: ten eerste is het noodlijdende Bristol uit het moeras getrokken voor het kopje onder ging, en ten tweede schijnt Caterham gekocht te zijn door Tony Fernandes. Juist ja, de vliegmagnaat en eigenaar van het Team Lotus Formule1-team.
Om met Bristol te beginnen: kennelijk zag er toch nog iemand brood in de automaker, en dus mag het Zwitserse Kamkorp Autokraft (onderdeel van de Frazer-Nash-groep) zich volgens de BBC tot de gelukkkige nieuwe eigenaar rekenen. Het bedrijf kwamen we twee jaar geleden in Genève tegen met de Namir, een hybride-concept met even fabelachtige als onhaalbare specs. Het is dan ook de bedoeling dat Bristol gebruikt wordt om de muesli-technologie van Frazer-Nash verder in te huisvesten. Deze move doet een beetje denken aan Venturi, het merk dat ook ineens van ‘heel onverantwoord’ in elektrisch transformeerde.
Caterham staat er een stuk beter voor, onlangs presenteerde het merk, in samenwerking met Lola, zelfs nog een splinternieuw model: de SP300/.R. De website Joesaward trok geruchten die gisteren opborrelden na, en kwam er achter dat Fernandes sinds vorige week (mede-) directeur van Caterham is.
Vermoed wordt dat hij met Caterham de traditionele Lotus-markt wil betreden, nu er binnen Lotus zelf plannen zijn om meer ‘upscale’ te gaan, met auto’s die zich moeten gaan meten met de modellen onderaan de range van de traditionele supercarfabrikanten. Hij zal waarschijnlijk de traditionele Lotus-kopers naar Caterham proberen te halen, en het merk meer globaal willen positioneren, met name in Azië, een markt die niet onbekend is voor de Air Asia-eigenaar.
Klassiekerrally zegt
Toch wel interessante ontwikkelingen. En zo komt de naam Frazer-Nash ook weer eens in beeld. Grappig…
Barnato zegt
Ik gok erop dat fernandes zo slim is om te zorgen dat ze de licentie rechten krijgen van de Lotus Elise PhI. Dan kunnen we weer genieten van snelle elise varianten
robbie zegt
@Barnato: Lotus Cars en Fernandes leven op voet van oorlog met elkaar. Het lijkt mij dus sterk dat Lotus zomaar iets aan hem verkoopt.
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij het als afkoopsom krijgt omfat hij afziet van het gebruik van de naam Lotus in de F1.
robbie zegt
en het gerucht gaat dat Fernandes de naam van Team Lotus gaat veranderen in Team Caterham.
Op die manier is hij ook gelijk verlost van al het gezeik met Lotus Cars.
Hupke zegt
@robbie:
Tenminste zeker zo fair. Het gebruik van die naam vond ik precies toch maar ongepast.
Hupke zegt
@Hupke:
Ik bedoel het is zoals iemand die zichzelf een ‘coole’ bijnaam geeft, gewoon helemaal fout. Als je er niets mee te maken hebt moet je die associatie ook niet maken.
tarquesh zegt
Bristol gered voor hopelijk een langere tijd dan gebruikelijk is in de autowereld, voordat weer een nieuwe eigenaar een ex eigenaar is.
Hupke zegt
Ben eens benieuwd wat er met Bristol gaat gebeuren. Al kan het me niet schelen moesten ze elektrische meuk gaan maken. Zolang ze maar stijlvol en exclusief (= zelfzaam) en een beetje absurd blijven.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik verwacht niet veel meer van Bristol eigenlijk. Tenzij ze, zoals gezegd, net als Venturi helemaal transformeren. Met de oude modelletjes halen ze het gewoon niet. Die paar geïnteresseerden zijn niet genoeg om een bedrijf draaiende te houden.
Caterham ben ik wel hoopvol over. Dat draait dan ook nog altijd deftig. Als ze kunnen uitbreiden naar wat Lotus tot voor kort geweest is, dan wordt het waarschijnlijk zelfs een naam om rekening mee te houden. Veel hangt echter af van de financiële draagkracht van de nieuwe eigenaar…
Esprit_de_Flandre zegt
Die Frazer-Nash Namir by Giugiaro was trouwens ook nog niet mis…