De Volkswagen Polo haalde bij ons twee jaar geleden al de maximale score van 5 sterren tijdens de EuroNCAP crashtest. De Japanners hebben de Polo nu ook een paar keer proefondervindelijk aan puin gereden.
De Polo kreeg het een keer frontaal, offset frontaal en van opzij te verduren en stond prima zijn mannetje. Resultaat: een maximale score van 6 sterren voor veiligheid van de inzittenden. Daarmee is die kleine Polo op dit onderdeel de veiligste buitenlandse auto op de Japanse markt.
Hoewel in de Japanse crashtest op afzonderlijke onderdelen zes sterren kunnen worden gehaald, geldt een maximum van 5 sterren voor de eindscore. Overall waren de Japanners net iets minder enthousiast dan wij, want onderaan de streep scoorde de Polo 4 van de 5 sterren. Maar wanneer je een auto toch vooral voor je eigen veiligheid koopt, dan heb je aan de Polo een uitstekende kandidaat.
TSI-tje zegt
goh, je zou toch denken dat in een land waar, volgens sommige proleten hier, zoveel goede kleine auto’s geproduceerd worden een ‘saaie’, ‘dure’, ‘kale’ Duitser geen enkele voet aan de grond zou krijgen wat betreft afzet. Waarom testen onze Oosterse vrienden deze auto dan?
Ben wel benieuwd hoe de Polo presteerde (in 2011) ten opzichte van soortgelijke Japanse concurentie.
dotternetta zegt
@TSI-tje: VW is 1 van de groteren in China. Alle taxi’s zijn VW’s, al jaren.
TSI-tje zegt
@dotternetta: `We hebben het hoier over Japan… dacht ik..
dotternetta zegt
@TSI-tje: oeps, iets te haastig gelezen
Esprit_de_Flandre zegt
@dotternetta: Niet voor lang meer. De Chinezen zetten het offensief in op de taxi-markt…
Burdy zegt
Hebben ze daar ook kleinere dummies?? Over het algemeen zijn ze daar toch wel een stuk kleiner.
Esprit_de_Flandre zegt
@Burdy: Waarschijnlijk zullen die idd aangepast zijn aan de gemiddelde Japanner…
Ahura zegt
En wat zijn de resultaten van de Japanse auto’s daar dan? Nogal eenzijdig bericht zo
Dennis zegt
@Ahura: De bron van het artikel is een persbericht van Volkswagen waarmee ze zichzelf een veer in de reet steken. Daarbij wordt bewust niet de vergelijking gemaakt met de Japanse auto’s, want Volkswagen benadrukt juist dat de Polo de veiligste buitenlandse auto is op de Japanse markt.
TSI-tje zegt
@dennis: Weet jij meer? Ik ben namelijk heel benieuwd hoe de Polo presteerd ten opzichte van de Japanse concurentie.
Het feit dat de Japanners de VW testen verbaasde me al heel erg. Of is dit gewoonweg speculatie zoals bij veel van de Anti-VAG comments hier ? Zou graag de complete lijst zien.
Lan_Evo zegt
@TSI-tje:
Denk dat dit hem is (japanese crash tests googlen, eerste hit):
http://www.nasva.go.jp/mamoru/en/car_list_detail/0/1/1
Beetje uitgebreid, zit wel redelijk dicht op elkaar volgens mij.
Citrofiel zegt
@Lan_Evo: Ik snappernix van, een heleboel ching chang chong. :?
Dennis zegt
@TSI-tje: Die info heb ik niet direct voorhanden, maar Google kan weleens uitkomst bieden.
TSI-tje zegt
@dennis: Kortom, weer een ongefundeerd anti-VAG comment dus. Dacht ik al.
@Lan Evo, Thanks… tis effuh doorbijten, maar dan weten we het wel. Ligt inderdaad niet ver uit elkaar. (Google translate bied uitkomst, de vertaling is een beetje onsamenhangend, maar de strekking van het verhaal is wel te begrijpen)
Esprit_de_Flandre zegt
@TSI-tje: Ongefundeerd anti-VAG comment?
Aangezien VW zegt de veiligste ‘buitenlandse’ auto te produceren, en niet de veiligste in z’n klasse op de Japanse markt, wil dat dus zeggen dat er één of meerdere Japanse bakjes veiliger zijn. Maar VW gaat natuurlijk niet zeggen welk, want dan maken ze reclame voor de ander.
Ik zie niets ‘anti’ aan mijn comment hier, en alle comments die hetzelfde vertellen. Gewoon realistisch…
Atenza zegt
-edit: haha, voor de zoveelste keer dezelfde grap-
Esprit_de_Flandre zegt
@Ahura: Toyota Passo/Daihatsu Boon (bij ons Sirion2) en de Corolla Rumion (Scion xB) doen het beter…
norge zegt
Net zo veilig als dat hij saai is dus