We hebben wederom een diepterecord te pakken voor wat betreft de verkeersdoden. In 2010 waren er 640 verkeersdoden te betreuren, tegenover 720 het jaar daarvoor. Dit houdt een daling van 11% in. De grootste winst werd gepakt bij personen tot 40 jaar en onder fietsers en automobilisten.
Deze cijfers zijn vandaag bekend gemaakt door het CBS, dat de data samen met de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft verzameld. Wanneer de slachtoffers naar vervoerswijze worden ingedeeld treedt er overal een daling op, behalve bij de voetgangers, en ik heb wel een vermoeden hoe dat komt. Het afgelopen jaar zijn er behoorlijk wat snelwegwandelaars doodgereden, een trend van voornamelijk de laatste tijd. Zonder deze mensen was ook het aantal voetgangers dat was te betreuren lager geweest.
Verdere opmerkelijke feiten: maar liefst 117 van de 640 doden vielen in Noord-Brabant, wat neerkomt op 18,2 procent van het totaal. Het laagste aantal slachtoffers viel met 21 in Flevoland, overigens een forse stijging ten opzichte van de 14 het jaar er voor. Ten opzichte van onze zuiderburen doen we het nog steeds goed: dat land bereikte onlangs een diepterecord met 755 verkeersdoden.
Sinds het begin van de jaren ’70 (3000+ doden per jaar) daalt het aantal dodelijke verkeersslachtoffers continu. Hier staat wel tegenover dat er in 2010 meer zwaargewonden vielen dan het jaar er voor. We zijn benieuwd wanneer Koos de Twitter weer aanslingert.
gijsso zegt
Is toch nog 1,75 per dag. Dus moet nog elke dag van 1,75 persoon de familie worden ingelicht. Het is relatief weinig, maar dan nog.
imba zegt
@gijsso: Jij bent zeker zo’n iemand die naar een 0 percentage wil streven. Dat is het laatste wat je wil hebben…
gijsso zegt
@imba: Nee, absoluut niet. Het zou mooi zijn, maar dat is gewoon niet mogelijk om te halen. Ik wou het meer in perspectief zetten van dat 640 weinig lijkt, maar dat dan toch nog steeds 1,75 per dag is.
harie zegt
-=edit: zit wat in.=-
Rik3 zegt
”De grootste winst werd gepakt bij personen tot 40 jaar en onder fietsers en automobilisten. ”
Bijna alle verkeersdeelnemers dus
mout zegt
@Rik3: Weinig winst onder helicoptervliegende 40 plussers…
marbre zegt
Mooi dat dit getal blijft dalen.
Heeft Koos Spee ook weer iets om over te twitteren.
raphael zegt
Of auto’s zijn een stuk veiliger geworden. Of de straten zijn drukker geworden. Of de medische wetenschap gaat er gewoon op vooruit. Of de ambulances zijn tegenwoordig sneller ter plaatse. Of steeds meer mensen kunnen eerste hulp verlenen.
gijsso zegt
@raphael: Wat maakt nou het feit van dat de straten drukker zijn geworden dat er minder verkeersdoden zijn? Je geeft in je post allemaal redenen waarom misschien het aantal is gedaalt, dus wat zorgt ervoor dat er MEER mensen deelnemen in het verkeer het er veiliger op wordt.
Robocop zegt
@gijsso: Dat je minder hard kan rijden?
gijsso zegt
@Robocop: Het lijkt me juist wel gevaarlijker. Ik denk niet dat de gemiddelde snelheid de afgelopen jaren dan zo drastisch naar beneden is gegaan dat wanneer je wordt geschept door een voertuig, je het nu wel overleeft.
Robocop zegt
@gijsso: Ik denk inderdaad niet dat de gemiddelde snelheid omlaag is gegaan. Wel staan we met z’n alle gemiddeld meer in de file, de kans dat je in een file dodelijk verongelukt lijkt me niet zo groot. Maar ik denk dat een betere weg indeling toch ook wel mee speelt. Bij mij in de buurt was er vroeger om de haverklap iemand die tijdens het inhalen op een provinciale weg zich te pletter reed tegen iemand anders. Nu zijn hier bij al die wegen doorgetrokken strepen gekomen en gebeuren er bijna geen ongelukken meer.
sir_smokalot zegt
Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs maken nog niet de helft van de verkeersslachtoffers uit. En als je de motorrijders meerekent zit je op 52,5 % van de weggebruikers. De overige 47,5 % bestaat uit fietsers/voetgangers en brom- en snorfietsers.
vwfreak zegt
Zo nu kan de politie eindelijk eens achter boeven aan nu het goed gaat op de weg. Hoeft men veel minder te flitsen, en kost het ons minder knaken.
Helaas zal dat wel niet doorgaan aangezien bonnenquota aan de orde van de dag zijn
Megakix zegt
Als praktiserend automobilist sterven is welhaast onmogelijk ! Als je na duizenden kilometers op je boordcomputer kijkt, heb je gemiddeld ca. 50km/h gereden… ;-)
nielsvanderweiden zegt
Voor een nog beter inzicht in ontwikkelingen in verkeersveiligheid heb je eigenlijk ook de ‘vervoersprestatie’ nodig, ofwel het aantal afgelegde kilometers per soort vervoermiddel c.q. benenwagen. Het dodencijfer is al snel maatgevend in het publieke debat, maar het aantal zwaargewonden is al wel weer bijna op het niveau van 1993, heeft de SWOV al laten weten.
zdev zegt
Jammer dat de SWOV database nog niet is ververst. Super site om door de cijfers te struinen!
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Ongevallen&LA=en&LO=en-us&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Den%26LO%3Den-us
w0o0dy zegt
Ook leuk dat het feit WAAR een ongeval plaatsvond voor het gemak maar even vergeten wordt… Statistici, grotere leugenaars dan politici.
verstelbarevoorwielen zegt
@w0o0dy: Een statisticus waadde vol vertrouwen door een rivier die gemiddeld 10 centimeter diep was. Hij verdronk.
Freewarefreak zegt
Ach joh.. dit bovenstaande nieuws compenseren we wel met meer moorden e.d. Het word toch steeds gekker. Beetje knallen in winkelcentrums.. een avondje stappen is niet geslaagd zonder een vette steekpartij.. komt vast goed…
norge zegt
@Freewarefreak:Tja de politie is te druk met verkeerscontroles ,het moet ergens vandaan komen.
As_long_as_it_is_fast zegt
Draai en keer het hoe je wil, ik vind het altijd goed als dit soort nieuw op mijn scherm verschijnt. Het moet niet makkelijk zijn iemand te verliezen in het verkeer. Dus haal dat cijfer maar verder naar beneden.