Dus Ferrari’s aanstaande top-of-the-line supercar gaat op een Bugatti Veyron lijken? Duitse styling op een Italiaans raspaardje?
Nou, niet helemaal. Als de Enzo-opvolger er als een een Veyron uit komt te zien draait Enzo Ferrari zich wel 100 keer om in zijn graf, en bovendien hebben de Italianen veel te veel eigenwaarde/arrogantie om van leiders naar volgers te transformeren.
Autocar, altijd goed voor een sensationeel verhaaltje (al dan niet recycling), kopt in een artikel: ‘Veyron shapes next Ferrari Enzo’. Dit ‘shapes’ moet niet letterlijk opgevat worden; wat hiermee bedoeld wordt is dat de Veyron de lat dusdanig hoog heeft gelegd dat Ferrari, een fabrikant die zichzelf maar wat graag als de crème de la crème van de supercarbouwers etaleert, minimaal met iets gelijkwaardigs moet komen. Toch een beetje volgen dus..
Toen de Enzo in 2002 werd gelanceerd zag supercarland er nog heel anders uit dan nu. Aan de hoogtoerige V12 die 660 pk produceerde konden weinig andere supercars tippen. Tegenwoordig is er meer nodig dan dat. De Enzo-opvolger, die we voor het gemak even F70 noemen, staat voor 2012/13 in de planning, en volgens oude geruchten krijgt de F70 een twinturbo-V8 die zo’n 700 pk levert, een afzwakking van de eerder geroeptoeterde 900 pk, maar vermogens verzinnen kan iedereen.
Nu zijn pk’s niet zaligmakend in een supercar en kan er bijvoorbeeld op het gebied van gewichtsbesparing en nieuwe technologieën een hoop winst gepakt worden. Mijn vermoeden is dan ook dat Ferrari meer die kant op zal gaan, uit een V8 haal je nou eenmaal minder vermogen dan uit een W16 met vier turbo’s. Bovendien speelt het groene imago dat de fabrikant zich aan wil meten ook parten.
Tot de daadwerkelijke release van de langverwachte ‘F70’ zal er nog een hoop speculatie los barsten, zeker ook omdat de fabrikant een meester is in het afschermen van zijn nieuwe modellen. Nog even geduld dus.
KippieKnaus zegt
Als ze er een v8 in gaan leggen dan blijft de Veyron koning.
Ook al halen ze er 1000 pk uit, dan nog is het niet vergelijkbaar met de stabiliteit van de Veyron op hoge snelheid.
JamesBond007 zegt
@KippieKnaus:
Als ze er een v8 in gaan leggen dan blijft de Veyron koning. Soms de SSC ultimate Aero vergeten?
van de periode 2000 tot 2010 was de SSC wel de snelste productie auto ter wereld. Uiteindelijk kwam Bugatti dan met de Veyron SS maar dan alsnog.
Ferrari hoeft zich niet met Bugatti te meten. Bugatti is en blijft nou eenmaal gewoon iets unieks. Ferrari zal zich meer richten op Lamborghini Aventador, toekomstige Mclaren F1 opvolger en Porsche’s 918.
JamesBond007 zegt
@KippieKnaus:
En trouwens, wat bedoel je met stabiliteit? Dat ligt toch eerder aan het onderstel dan aan de motor of ben ik gek?
KippieKnaus zegt
@JamesBond007: Ik heb het idee dat ik uit reviews kan opmaken dat wanneer een auto meer cilinders heeft hij minder toeren moet maken om een bepaald vermogen te leveren en dat hij daardoor rustiger is op een bepaalde snelheid.
Dit kan ook volstrekt fout zijn. Enlighten me.
bpc zegt
@KippieKnaus: wat is dat voor bullshit de stabiliteit op snelheid heeft echt niks maar dan ook niks te maken met het feit of het nu een v8 of eenv1 of een w16 ,maar dan ook niks!
stabiliteit op snelheid creeër je door goede banden een degelijk onderstel en vooral areodynamica
het enige wat meer cyl’s doen is het dode punt van de motor verkleinen
that’s it
Merry zegt
Nou ben ik geen Ferrari liefhebber verre van zelfs.
Maar Ferrari maakt sport/race auto’s die snel zijn en dus ook in de bochten, auto’s die top tijden op een circuit kunnen neerzetten maar die je daarna net zo makkelijk over de boulevard rijd.
De Veyron is nik smeer dan een Golf met meer dan 1000 pk om heel hard en recht uit te gaan.
Toch even een andere game dan wat Ferrari doet.
72bug zegt
@Merry:
Niet helemaal waar.. De Veyron SS heeft toch de tweede snelste tijd op de Topgear test track.. Al ben ik ook geen Bugatti fan, het is wel een heel knap staaltje techniek!
Merry zegt
@72bug: wat stelt heel dat top gear test track nou voor?
En die tijden gaan ook nergens over.
De tijden van een baan als Barcelona of Suzuka dat is meer waard.
En dan ook op de zelfde dag want in Engeland weet je het ook maar nooit met temperaturen en regen.
Het is leuk wat top gear doet maar ik zou er niet te veel aan wegen.
Poll zegt
@72bug: je was me dus voor.. (en ’t was nog niet eens een SS)
@Merry: op langere circuits blijft er al helemaal niks van die Ferrari’s over, logischerwijs.
SimonMc zegt
@Poll: Wél een SS.
peugeotaddict zegt
@72bug: Op datzelfde top gear test track waar je het over had, is de normale Veyron maar net iets sneller als de Ferrari Enzo, die een kleine 400 pk minder heeft.
De Veyron is gewoon een prestige project geweest, om de snelste, straatlegale, productie auto te bouwen. Daarbij wordt er bij de verkoop van elke veyron ook nog eens verlies gemaakt. Terwijl Ferrari zich meer bezig houdt met auto’s waar je iets mee bent op het circuit. Deze zijn wel iets trager, maar veel baanvaster. Dit bewijst ook bijvoorbeeld de Ferrari FFX. Deze mag dan wel niet straatlegaal zijn, hij heeft, buiten dan de f1 wagen, nog altijd het record op het eerdervernoemde test track. Helaas is hij geschrapt wegens dat hij op slicks reed.
bpc zegt
@peugeotaddict: als je de niet straat legele of van het bord gehaalde gaat meetellen zijn er ng veel snellere
de renault f1
de zonda r
de dbr9
de ultima gtr
de caparo t1
allemaal sneller dan de fxx
bpc zegt
@72bug: de atom 500 is al sneller ondertussen met meer dan de helft pk’tjes minder !
en een veel lager ontwikkelingsbudget en veel goedkoper
de veyron is gewoon een zwaar log ding dat op een circuit niet veel voorstelt
de veyron is maar in 1 ding goed en daar is hij extreem goed in heel hard rechtdoor gaan.
collin chapman bewees het al lang terug
light is right
Poll zegt
@Merry: toch raar dan dat de Veyron sneller is dan álle Ferrari’s op het Top Gear circuit…
Merry zegt
@Poll: ik geloof dat de F430 scuderia op de ring sneller was dan de Veyron.
Maar nogmaals het top gear test track zegt niet zo veel.
Op echte circuits zijn de Ferrari’s wel degelijk sneller.
Poll zegt
@Merry: daar heb je wel een puntje idd, maar een golf met 1000pk..
xilver zegt
@Poll: Iedereen zit te lullen dat die Veyron niet kan draaien… Goed mis dus…het is geen topdraaier zoals een Nissan GT-R of een Ferrari 458, maar een Veyron kan toch wel een aardig bochtje nemen…kijk maar naar de road test van Tiff Needle van Fifth gear…
http://www.youtube.com/watch?v=f4kN9JC3spQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oC6reb73F1w&feature=related
Poll zegt
@xilver: ja ik dacht dat dat ook mijn punt was, maar goed..
xilver zegt
@Poll: Ik wilde je enkel maar ondersteunen ;-) Want ik geef je 100% gelijk
Poll zegt
@xilver: haha ok
SimonMc zegt
@xilver: Tiff NEEDELL !
xilver zegt
@SimonMc: Die vent zijn enthousiasme is gewoonweg niet bij te houden, schitterend is ie!
xilver zegt
@SimonMc: Die vent zijn enthousiasme is gewoonweg niet bij te houden, schitterend is ie!
exotic zegt
Als ik het goed begrepen heb is een “F..” Ferrari een soort van een S-klasse van de supercarwereld. Alle nieuwe technologien wat de anderen ook zullen gebruiken worden hier gedebuteerd..
Hier ben ik dus benieuwd naar. De styling, prestatie vind ik minder interessant. Het gaat mij dan meer om de nieuwe technieken die ze zullen toepassen.
gregorius zegt
@exotic: Dat klopt wel een beetje. Je moet je bedenken waarom Ferrari een dergelijk model maakt. Directe winst zullen ze er niet mee behalen: het ontwikkelen van dat model is duurder dan de opbrengsten: zoveel zullen ze er niet mee pakken.
Ook denk ik dat al het werk van de 430 en daarna de 458 dat dat eigenlijk al meer is dan wat er tussen de F40 en F50 enzo zat.
Maar uit marketing is het wel belangrijk. Nu Ferrari ook winst-pak-modellen als de California maakt (en de 458, 599 en straks de FF); moeten ze ook weer supercars maken. Dus het is vooral de marketing van de F70 die zorgt dat de rijke stinkerds nog een Ferrari willen en geen Lambo, Bugatti of Pagani. En of dat ding nou 340 of 400 rijdt en of ie nou 2 seconden sneller of langzamer is op de ring; wat maakt dat nou uit joh? Het is leuk voor mensen die t toch niet kunnen kopen, maar iedereen die het wel kan betalen zal t geen moer uitmaken: die kijken naar wat voor status zo’n supercars heeft: dus dan zijn de looks zeker belangrijk!
Lan_Evo zegt
Denk dat ze meer naar de Huayra zullen kijken als concurrent voor de Enzo-opvolger. Denk dat die 2 qua concept dichter bij elkaar in de buurt liggen.
Als ze de auto gewoon (relatief) licht houden, heb je ook niet zo veel vermogen nodig (alleen voor top, maar 400+ heb je toch niks aan, alleen in de bar) en heb je ook meteen strakkere wegligging en kortere remweg.
vincenzo zegt
Ferrari hoeft helemaal niks, gewoon omdat ze geen concurrentie hebben. Niemand heeft het steigerend paard en de geschiedenis. De pk race is niet interessant meer, lada kan het ook. Maak eens bochtje met een duits hok en je blijft achter. Altijd zo geweest en zal zo blijven, maar je kunt in elk geval je teller goed aflezen….das ook wat waard toch?
Merry zegt
@vincenzo: Alleen jammer dat de 599 door de eerste de beste Corvette om de oren gereden wordt.
Maar de Ferrari heeft wel dubbele naadjes in het leer, is ook wat waard toch?
En geen geschiedenis?Ga eens even de geschiedenis van Ford bekijken of van Mercedes-Benz.
Er werden ook voor 1950 auto’s en race auto’s gemaakt hoor…
midasracer zegt
Het gaat om rijplezier en de mens-machine koppeling. Dat heeft weinig met veel pk’s te maken. De Veyron en Ferrari staan beide aan de verschillende kanten van het spectrum. Veyron veel pk’s geen rijplezier, Ferrari minder pk’s en veel lol. Houden zo zou ik zeggen, ik heb het wel gehad met de pk race. Als protest zouden al die multi miljonairs Lotussen en Catherhams moeten kopen. Zouden ze ook langer blijven leven.
ramon zegt
@midasracer:
Vind het toch knap dat jij kunt vertellen dat je geen rijplezier kunt hebben in een Veyron. Ga er voor het gemak ff van uit dat je er nooit mee gereden hebt. Niet dat ik er wel in heb gereden, maar het lijkt me toch dikke bullshit wat je hier uitkraamt.
midasracer zegt
@ramon: Dat klopt, maar was een conclusie van het programma Megafactories. Bugatti geeft het zelf ook toe, het ding is gemaakt om hard te gaan, niet voor een lekker stukje toeren. Verder heeft de auto geen mooi motorgeluid, het lijkt wel een stofzuiger. Speelt ook een rol in de autobeleving.
raphael zegt
Ik ben echt ontzettend benieuwd naar de F70. De eerste auto die uit het Millechili project komt samen met data van de FXX. Verwacht dus een extreem laag gewicht, waarschijnlijk een double clutch versnellingsbak of de allereerste carbonfibre F1 bak die naadloos kan schakelen. Daarnaast misschien nog een vorm van KERS aan boord, maar ik neem aan dat dat eerst moet debuteren in de 599 HY-KERS. Het ding zal ook wel weer druipen van de technologie, met name op gebied van TC en aerodynamica.
Voor de techneuten en aerodynamici gaat er niets boven een top of the line Ferrari supercar.
Den zegt
@sir_smokealot: “…uit een V8 haal je nou eenmaal minder vermogen dan uit een W16 met vier turbo’s…” –
Ja, is dat zo? Wellicht bedoel je dat de W16 eigenlijk 3000 pk levert, maar vanwege allemaal technische dingen netto minder pk’s uitspuugt. Volgens mij zijn er genoeg voorbeelden van v8 motoren, die tot het zelfde in staat zijn (met ook de nodige turbo’s, compressors, chips, bio-ethanol en weet ik veel wat niet meer)…bijv: ssc ultimate aero?
bozewolf zegt
@Den: Oh god, niet dat onzin-verhaal over 3000pk weer!
De Veyron motor levert GEEN theoretische 3000pk’s, hou daar nou es over op.
raphael zegt
@bozewolf: Zeer zeker wel, 2/3 daarvan gaat verloren in de vorm van hitte. Maar goed dat is bij alle auto’s zo.
bozewolf zegt
@raphael: Precies, dat is bij alle auto’s zo. Dus met diezelfde onzin kun je zeggen dat een Polo bluemotion eigenlijk 200pk produceert.
Maar ook dat is foutief. Motoren produceren energie, in de vorm van hitte en wrijving. Deel van die energie wordt door de mechanica omgezet in VERMOGEN.
Dat wil niet zeggen dat de verloren energie plompverloren kan worden omgezet in theoretische pk’s. Het zijn nooit pk’s geweest en het zullen nooit pk’s worden. Het zijn joules en geen pk’s, punt uit.
Ergo, onzinverhaal.
raphael zegt
@bozewolf: Absoluut mee eens ja.
ericc zegt
Ik hoop dat Ferrari niet in die val trapt om de Bugatti te volgen in een PK-wedloop. Zowel Bugatti als AM077 zijn nog steeds niet uitverkocht!! Als Ferrari een model uitbrengt is deze WEL snel uitverkocht. Dit omdat Ferrari meer trouwe klanten heeft en prachtige wagens weet te ontwikklen. De Veyron is mooi kwa technologie maar overdaat schaad. De AM 077 was al oud nog voor hij op de markt kwam!
Voor mij is Ferrari nog altijd de creme de la creme en daarmee uit! Het gaat om het toaalpakket en niet om enkel snel te zijn. De Veyron is dan ook een bol gedrocht!
Klassiekerrally zegt
Die hele pk-wedloop is zó 2009. Prachtig stukje engineering hoor, zo’n Veyron. Maar het blijft natuurlijk een auto die volledig over the top is (en ook moet zijn). Meer pk’s betekent echter niet per sé meer ‘driving fun’.
*kijkt hoofdschuddend toe*
Citrofiel zegt
De Veyron is een buitenbeentje. Geen fabrikant zou dat moeten volgen. Eenmalig was het leuk…
Burdy zegt
Als je weet wat ze op een Veyron verliezen, denk ik niet dat Ferrari dat na(?)gaat maken. Bij Ferrari moet ieder model goed verkopen en winst maken. Dat is bij de Veyron nooit aan de orde geweest. Daar was een hoge baas met een droom bij de VAG-groep, maakte niet uit wat he kostte…
mick1337 zegt
Afbeelding is geshopped man, origineel zit er een Lamborghini hoes omheen.. sleeeecht:)
SimonMc zegt
@MiCK1337: Goed getrolled.
288gto zegt
Ach wat boeit het, de gemiddelde Ferrari kan z’n pk’s al bijna nergens los laten op de openbare weg. Een Veyron al helemaal niet. Vrij zinloos dus om het in vermogen te gaan zoeken. Nieuwe technieken en puur rijgenot zijn denk ik van meer waarde.
jorden zegt
Ferrari kan beter kijken naar pagani! ze zijn van de posters die boven jongensbedjes hangen verdreven!
dat is toch hét ferrari gevoel… een auto om van te dromen.