Na een stapeltje spyshots en vijf officiële schetsen is de Audi Q3 nu eindelijk wereldkundig gemaakt.
Ten eerste zetten we deze nieuwe telg van Audi’s Q-lijn eens op de weegschaal. Die geeft aan dat de kleine SUV niet meer dan 1.500 kg weegt, mede dankzij het gebruik van aluminium in de motorkap en booty. Dan de lengte. De Q3 is 4.39 meter lang, 1.83 breed en 160 cm in de hoogte. Dus… De voorkant heeft Audi’s kenmerkende single frame grille en Xenon-koplampen, bij de achterkant is het een LED-bonanza van jewelste qua achterlichten. Je moet er maar van houden.
Dit kleinere broertje van de Audi Q5 komt voorlopig alleen met een drietal viercilinder-motoren. Twee daarvan zijn benzineverbranders (TFSI) met 170 of 211 pk, de ander is een dieselblok met welbekend TDI-logo en 177 pk. Later wordt er nog een 144 pk tellende 2.0 TDI aan de line-up toegevoegd, die op papier niet meer dan 5,2 liter diesel per 100 km mag wegslurpen. De sterkste benzine- en dieselmotoren worden aan een S-tronic versnellingsbak en een quattro-systeem gekoppeld.
In de Q3 heb je de mogelijkheid om één van die vier modi uit het ‘Audi drive select’ te kiezen, onder meer om de adaptieve dempers naar eigen voorkeur te laten werken. Zaken als ESP, MMI-navigatie en een geluidssysteem van Bose zijn te vinden op de Q3, net als de standaard 16″ lichtmetalio’s (optioneel uit te breiden naar 17, 18 of 19 inch). Ook voor de parkeerfaalhazen biedt de nieuwbakken Audi uitkomst, je kan de Q3 namelijk laten uitrusten met een park assist-systeem die met behulp van 12 sensoren je Q3 zelfstandig ergens kan inparkeren.
In het derde kwartaal moet de Q3 reeds de lokale showrooms van Audi binnenrollen. Nederlandse prijslijsten zijn er nog niet, maar het is al wel duidelijk hoeveel deze mini-SUV bij onze oosterburen moet gaan kosten: in Duitsland ben je er 29.900,- euro voor kwijt.
UPDATE: Het eerste filmpje van de Q3 is inmiddels binnen en HIER te zien.
RoT___ zegt
Rij ik nu achter een A1, Q3 of Q5? Verschil is nu echt minimaal geworden.
Blijkbaar is hij van binnen goed krap, dat er zelfs geen MMI bediening tussen de voorstoelen te vinden is.
KaCh1ng zegt
@RoT___: tss een A1 en Q3 is wel een heel groot verschil :p
RoT___ zegt
@KaCh1ng: puur even naar het design gekeken. Tuurlijk zal het wel opvallen, A1 is een stuk lager. Bovendien haal je die het liefst snel in, achterkant van dat ding is niet om aan te zien, hopelijk is dat bij de Q3 beter.
RoT___ zegt
@RoT___: de A3 heeft ook nog het oude systeem als ik mij niet vergis. Pre-MMI systeem, nieuwe zal dat wel krijgen lijkt me.
RickB zegt
@RoT___: Zit dat in een A3 ook dan? Neen!
rijgewoonbmw zegt
achterkant is precies de a1 alleen hoger… ze hadden hem nog hoger moeten maken dan zie je hem niet!!
vind het net een golf cross.. hoe die ook mocht heten.
iig spuuglelijk.
Jokkebrok zegt
Zeer mooi, strak en Audi!
rijgewoonbmw zegt
gelukkig zegt je naam genoeg.
exotic zegt
@rijgewoonbmw: Jouwne ook.
ederooij zegt
Ik krijg hier een A1 gevoel bij. Geen onaardige auto, maar totaal niet overtuigend qua uiterlijk. Audi zet niet veel auto’s meer neer de laatste tijd, die je gelijk overtuigen van schoonheid. Ik denk dat de designfilosifie van Audi niet veel potten of pannen meer kan breken. Jammer, ze waren zo mooi bezig de laatste 15 jaar.
KaCh1ng zegt
ik zou liever voor een A4 avant gaan dan de Q3 :)
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: of nee toch de Q3
pimmm zegt
Mooi interieur. \
Zie ik het nu goed, en gaan ze gewoon het climatecontrol paneel uit de huidige, sinds 2002 meelopende a3 gebruiken in een nieuw model??
Zie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Audi_A3_8P_Ambition_S-Line_2.0_TDI_Lavagrau_Facelift_Interieur.JPG
Esprit_de_Flandre zegt
@pimmm: Niets mis mee toch?
Tommy2 zegt
Ziet er goed uit, zie veel kenmerken van de cross coupé quattro terug hierin!
Flamingo zegt
Wouw! Ik vind m echt heel mooi! Vooral in het goud! Hee was de X1 Concept niet ook in die kleur ;)
maar zeker geslaagt bakkie wat betreft uiterlijk!
mout zegt
@Flamingo: Goud is alleen voor de introductie. Op de prijslijst komen weer gewoon tinten (metallic) grijs. Voor goud kan je langs bij de wrapperd of in Qatar – maar daar zal het voor deze maat wel niet stormlopen.
Flamingo zegt
@mout: oranje dan
mout zegt
@Flamingo: Nou, mooi is oranje zeker. Alleen wordt dat niet aan klanten verklapt. Of lease-bazen vinden herkenbaar zijn een ramp – dat kan ook.
Atenza zegt
Mooier van de Cross Coupe maar die uitstekende achterlampen vind ik bij de A1 en A6 ook niet mooi. Verder doet ie me vooralsnog niet zoveel. Gelukkig is de derde zijruit zoals het hoort en niet zo irritant niet passend als bij de Q5
kowalsk zegt
Normaal gesproken houd ik wel van Audi-design maar dit… is gewoon lelijk en saai…
bozewolf zegt
Dat oranje maakt van een saaie Audi een fleurig wagentje!
GTR zegt
loop er niet warm van… geef mij een Q7 of een S-line Q5.
mckroket zegt
@GTR:
wat doe je in hemelsnaam op deze site.
een q7 en een sline q5 vergelijken met een q3.
ontopic:
loop er niet warm van, geef mij een veyron
RoT___ zegt
@mckroket: doe mij maar een Duster
GTR zegt
@mckroket:
sinds wanneer mag de site niet meer bezocht worden door mensen die de Q3 met de Q5 en Q7 vergelijkt. Wie zegt überhaupt dat ik aan het vergelijken ben? Mijn voorkeur gaat uit naar die andere twee. Ik loop er niet warm van houdt in dat: of hij nou komt of niet komt. het maakt mij niet uit. zou ik de keuze krijgen, dan kies ik de andere twee.
vergelijken is bijvoorbeeld:
de Q3 vind ik te klein en een Q7 is lekker ruim. ook is de Q7 wat stoerder blablabla. maar dat had je mij niet horen zeggen. wil je mij mijn mond snoeren, doe dat dan ook goed.
GTR zegt
@mckroket:
sinds wanneer mag de site niet meer bezocht worden door mensen die de Q3 met de Q5 en Q7 vergelijkt. Wie zegt überhaupt dat ik aan het vergelijken ben? Mijn voorkeur gaat uit naar die andere twee. Ik loop er niet warm van houdt in dat: of hij nou komt of niet komt. het maakt mij niet uit. zou ik de keuze krijgen, dan kies ik de andere twee.
vergelijken is bijvoorbeeld:
de Q3 vind ik te klein en een Q7 is lekker ruim. ook is de Q7 wat stoerder blablabla. maar dat had je mij niet horen zeggen. wil je mij mijn mond snoeren, doe dat dan ook goed.
GTR zegt
@mckroket:
sinds wanneer mag de site niet meer bezocht worden door mensen die de Q3 met de Q5 en Q7 vergelijkt. Wie zegt überhaupt dat ik aan het vergelijken ben? Mijn voorkeur gaat uit naar die andere twee. Ik loop er niet warm van houdt in dat: of hij nou komt of niet komt. het maakt mij niet uit. zou ik de keuze krijgen, dan kies ik de andere twee.
vergelijken is bijvoorbeeld:
de Q3 vind ik te klein en een Q7 is lekker ruim. ook is de Q7 wat stoerder blablabla. maar dat had je mij niet horen zeggen. wil je mij mijn mond snoeren, doe dat dan ook goed.
GTR zegt
@GTR:
woow, ik dacht dat ie het niet deed, maar blijkbaar zijn ze allemaal door! sorry ervoor!
zou niet weten hoe ik de overige moet verwijderen haha
mckroket zegt
@GTR: tja, als iemand de keuze zou krijgen zou iedereen de grootste/duurste/dikste variant nemen.
mijn voorkeur gaat ook niet uit naar een q3, ik heb liever een rs6 ofzo. iedereen heeft liever een rs6 dan een q3.
dus om te zeggen dat je liever een q7 hebt dan een q3 slaat gewoon nergens op, dat bedoel ik. maar ik zie dat je het (3x zelfs :’)) nog steeds niet snapt.
als je bijvoorbeeld zou zeggen dat je liever de x1 had, dan kan ik je begrijpen. dan heb je het over hetzelfde segment.
GTR zegt
@mckroket:
dan snap je mij wel deels haha. zoals je zei; meeste willen wel het duurste! maar toch, ik heb de Q3 niet zitten vergelijken met een Q7. ik heb mijn smaak uitgesproken! maar als ik moest kiezen tussen Q3 en X1. tsja, moeilijk, ik ben geen fan van ze. maar toch zou ik voor Audi gaan… puur op naam
SyriX zegt
Bleehhhh, saai, lelijk en zo voorspelbaar.
ericc zegt
@SyriX: groot gelijk. Audi moet zich dringend bezinnen over een mega-facelift. Moest er niet Q3 bijstaan zou ik denken dat het een Q5-facelift is. Bij Audi hebben ze dringend andere designers nodig op de ontwerpafdeling.
SuperVeloce zegt
mooi hoor
janklaassen zegt
Wel strak wagentje; vooral die grijze foto’s. Eerst in het echt zien, dan verder zeiken!
norge zegt
Enige wat niet saai aan deze auto is? De prijs .
Toch maar een IX 35 dan ,wel mooi design en een normale prijs .
Eten die Duitsers maar een bratwurstje minder.
DannyHoff zegt
Gaap…wat een saai design, en de grille werkt daar ook niet aan mee.
gedwongenleaser zegt
Vind hem beter te pruimen dan een X1 maar daarmee houd het ook op. Persoonlijk vind ik dit hele segment zo nep als maar kan. Ik wil wel premium maar kan 1 vd grotere broers niet betalen dus ga ik maar voor een te heet gewassen Audi/BMW waar je voor hetzelfde geld een zalige grote sedan van een ander merk kan rijden.
tkoote zegt
Het wordt tijd dat ze bij de VAG-groep Walter de’Silva ontslaan. De beste man heeft zowel Audi als VW van alle kraak en smaak ontdaan.
Hubert zegt
@tkoote:
Mee eens.
Maar het probleem is dat het volk dit allemaal gewoon vreet.
Audi verkoopt als een gek.
Op straat moet je eerst 6x kijken of je met een A4 / A6 / A8 te maken hebt. En met dit wordt het alleen maar erger.
Want hoe saaier en anoniemer de auto, hoe beter voor de restwaarde, en daar gaat het de meeste om.
Freewarefreak zegt
@Hubert: Klopt. Audi en Polo Bluemotions.. daar verdienen ze miljoenen mee. Dat verkoopt als koek. Reed vanavond van de RAI terug naar Brabant (jep.. in een Audi A4) en zat in een groepje van 5 om mij heen. In de Randstad sterft het van Audi, meer als in onze contreien.
OT: Dus deze Q3 zal het vast weer heel goed gaan doen. En weer het nodige geld genereren voor VAG. Je kunt het saai en eenheidsworst vinden, ik vind het wel tijdloos. Dit design verouderd niet snel. En dat is ook wat waard. Voor je restwaarde bijvoorbeeld.
Atenza zegt
@Hubert: dat is altijd al zo geweest. men moet eens ophouden daar over te beginnen. Kijk omstreeks 1997.. ook allemaal ongeveer dezelfde neus hoor
mout zegt
@tkoote: Helemaal mee eens. Al zouden ze bedrijfsmatig knettergek zijn als ze ‘m ontsloegen, want tussen de meer dan 10 extra modelletjes die ze nu voeren zit er niet één die slecht verkoopt.
Jammer, want ik ben het ontwerp nu alweer vergeten. Ik kan de modellen Audi nu beter uit elkaar houden door naar de bestuurder te kijken, dan door naar de auto te kijken.
Doe mij als C-segment SUV maar een Duster. Stuk ruimer ook.
exotic zegt
@mout: Een Duster? For Real?! Dat zegt iets meer over u dan over de ontwerpen van Da’ Silva.
mout zegt
@exotic: Dat klopt. Het zegt dat ik niet aan de bar praat over de Mooie Materialen en Smalle Spleten in mijn Premium Auto.
Ik praat misschien wel over mijn leerbeklede 7-zitter met ruim 150 pk benzine. Waarmee ik 8 l/100 km haal, en nog geen €1000 per jaar afschrijf.
exotic zegt
@mout: Wat een stereotypering heeft u zeg.
mout zegt
@exotic: Dat klopt. Maar zou dat er iets mee te maken kunnen hebben dat u schrijft dat mijn voorkeur iets over mij zegt?
Ik heb geprobeerd te bedenken wát het over mij zegt. En dat kon wel eens zitten in ‘Waar voor je geld’ vs. ‘Premium’.
exotic zegt
@tkoote: Heb je wel in de gaten waar je het over hebt?
Walter is niet meer de hoofd-design bij Audi.
” Audi has announced that on May 2007 Wolfgang Egger will become the new Head of Design for the Audi Group. He will succeed Walter de’ Silva, who took over as Head of Design at the VW Group.”
http://www.carbodydesign.com/archive/2007/02/18-wolfgang-egger-audi-head-of-design/
Bij VW kan ik je als VAG liefhebber ietwat gelijk geven, maar dat je de ontwerpen van Walter lelijk vind bij Audi? Dat snap ik niet echt. Walter was verantwoordelijk voor de A5 en de R8. Dit zijn sowieso 1 van de mooiste Audi’s op dit moment.
tkoote zegt
@exotic: De R8 is bruut, maar zeker niet mooi; net zoals bijvoorbeeld de Nissan GT-R (om een makkelijk voorbeeld te geven) de A5 is dat trouwens (in mijn beleving) zeker wel.
Wat betreft de opvolging; de Audi Cross Coupe Concept (simpelweg de letterlijke blauwdruk voor de Q3) stamt uit datzelfde 2007 en is dus ontwopen door de heer de’Silva.
sirmustang zegt
vindt deze nou niet echt… eehm…
mooi
Dimglor zegt
Valt goed mee… Zeker die donkergrijze met die dikke velgen… maar zie niet echt het nut van een kleinere Q5… Net als Bmw met hun X1….
winsnext zegt
Die goedkope plastic rand onder de carrosserie is zo lelijk, geldt overigens ook voor de BMW suv’s, afgezien vd X5. Bij Audi is de Q7 ook ontdaan vd ’treurrand’, het ziet er cheap en onbehouwen uit …
mout zegt
Het doorlezen van de comments is precies lang genoeg om het model te vergeten – of in elk geval de verschillen met andere modellen van ehhh… Wat was het ook alweer voor merk?
midasracer zegt
Herkenbare Audi styling en mooie proporties. Maar de auto lijkt mij te klein. Ik zie het nut er dan ook niet van in. Gisteren stond mijn RAV4 naast een Q5 die is perfect. Dat wordt de opvolger van de RAV, evt. als occasion dankzij de Jager.
Atenza zegt
Nogmaals; Audi’s en BMW’s leken voorheen ook altijd op elkaar. Decennia lang..
rijgewoonbmw zegt
@Atenza: alleen zet bmw de toon en heeft veel mooiere lijnen.
Den zegt
Hahahaha, is dit de wat late 1 april grap van Audi? Wat een lelijk ding.
winsnext zegt
@Exotic Walter da Silva zwaait de design scepter over het gehele VAG concern, zonder Walters ok komt een design er niet doorheen. Dat leidt ook wel eens tot beslissingen waarvan je afvraagt of onze Walter teveel had gezopen of ruzie met z’n vrouw had gehad, de ‘nieuwe’ passat is daar een prominent voorbeeld van. De A5 en wat andere designs uit de VAG merken koker komt overigens wel degelijk van zijn hand ..
winsnext zegt
komt=komen
The360box zegt
En dan zeggen ze dat Porsche uitmelkt…
lambo4all zegt
sjonge, wat een stom marketingbakkie. wel ermee stomme opa-nep-SUV-station, saaiste wagen van dit jaar. (de x1 was de winnaar vorig jaar)
130peeka zegt
Grijze vind ik mooier dan de oranje-achtig-iets. Wel een grappig ding. Ik denk dat dit net zo een teleurstelling word als de Toyota prius.
vincenzo zegt
Wow! Deze lijkt helemaal niet op die andere…proest. Da Silva moet weer terug naar Alfa, waar hij thuis is. Die duitsers begrijpen design toch niet en dan krijg je deze lelijke hokken. Maar ja, je bekerhouder zit wel op de juiste plaats.
potver7 zegt
1500 kilo? Vijf-tien-hon-derd kilo voor een kleine auto? Da’s verdorie zwaarder dan een A4! Ik wil Audi nooit meer over downsizen horen hoor…
kevinc zegt
Mooi design! De achterkant heeft wat weg van de A1 en de Q7/Q5. De koplampen zien er in het donker volgens mij top uit met de LED. Gewoon zoals we van Audi verwachten. En een verschil met andere modellen is er zeker nog wel.
PCCB zegt
Audi is al lang niet meer boeiend. Het merk ontwerpt auto’s naar de zin van de onverschillige massa. Als je premiumrijder bent, kan je niet zeggen dat een Audi lelijk is, maar echt mooi is het nu ook niet. Het liefhebbergevoel bestaat niet (meer). Bij een BMW of een Mercedes heb je veel meer contrast, er zijn echte liefhebbers en echte tegenstanders. Audi roept bij mij niets van dergelijke polarisatie op, ook deze Q3 niet. En telkens weer krijg ik de indruk dat het merk dit beseft, want echt innoveren doet het niet meer. Het betreedt enkel segmenten die reeds bestaan omdat ze reeds geserveerd worden door een concurrent. Audi durft niet meer. Let wel, ik heb het over auto’s die aanslaan op de massa, dus niet de R8. Het valt nog af te wachten wanneer ze met een X6 concurrent af gaan komen…
kets zegt
die strip onder de achterlichten waar de refelctors achteruitrijlichten en (misschien ook de knipperlichten inzitten) is zoooooooooo lelijk het zou beter zijn om ze kleiner te maken en er alleen refelctors in te duwen zoals bij de meeste auto’s
the-budel-guy zegt
ziet er veel beter uit dan die mislukte X1.
maar ik spaar liever even door en koop een Q5
W115 zegt
Ik vind hem wel fraai uitzien, niet een schokkend design maar dat is dan ook het sterke punt van Audi.
quattropower zegt
strak!
zeevink zegt
Ben ik nou de enige die ziet dat de overhang voor en achter (belachelijk) groot is. Dit doet de zijlijn geen goed. Wielen meer naar de hoeken of kortere bumpers monteren.
Voorkant en achterkant zijn ok. Interieur valt tegen.
Tommy2 zegt
@zeevink: Dat komt omdat deze auto op een Volkswagen-platform staat en dus een dwarsgeplaatste motor heeft. Auto’s die dit hebben, hebben altijd een grote overhang vooraan omdat het motorblok voor de vooras zit gemonteerd. Als je dit niet mooi vindt koop je maar een echte Audi (vanaf de A4), die hebben dit niet. ;)
love4sportcars zegt
hoe slagen ze er bij audi er toch in om zoveel dezelfde design die er maar een tikkeltje anders uitzien altijd mooi te laten zijn. kunnen ze bij Mercedes en BMW nog wat van leren
mhl6 zegt
Ik moest serieus hard op lachen bij het zien van de foto’s….
Wat een gedrocht zeg.
mashell zegt
Lijkt wel een Q5 facelift. Zonder typeplaatje bestellen dan denkt de buurman dat je een Q5 hebt. Interieur is zelfs origineler dan dat van de Q5. Maar een X1 in een primaire kleur met grote wielen maakt veel meer statement.
bohica zegt
BIG FAIL
Homer55 zegt
Wat een voorspelbaar, eentonig, simpele en saaie merk qua uiterlijk. Worden ze er zelf nooit moe van ?
A3 sportback hoger op de wielen.
KaCh1ng zegt
@Homer55: A3 SB ziet er heel anders uit lol
Homer55 zegt
@KaCh1ng:
q5 niet.
Atenza zegt
@Homer55: zei je dat 5 jaar geleden ook? En 10 jaar geleden? en 15 jaar? Is altijd zo geweest hoor. Audi rijders willen een ingetogen auto met herkenbare Audi styling. Waarom zouden ze daarvan afstappen als designers? Genoeg andere merken waar je kunt shoppen hoor
canguro zegt
Da’s toch een Q5? /snapt er helemaal niks meer van../
wolf zegt
Of ze maken auto’s die op elkaar lijken (A4,A6,A8) of auto’s die nergens op lijken (A1, Q5,Q7) en dit nieuwe gedrocht. Salarissen gaan zeker op aan de bonussen van de bestuurders?!
Nico94 zegt
Wat een faal zeg! Het is gewoon een kleine Q5.
Atenza zegt
Je zult hem iig goed herkennen in het donker ;)
speedie zegt
Hier kun je met 4 tenminste confortabel zitten, in de BMW X6 hou je achteraan hoofd- en nekpijn aan over. Gaat zeker succes worden.
Atenza zegt
@speedie: appels met peren..?
Atenza zegt
De Q3 vind ik wel een stuk geslaagder
130peeka zegt
@Atenza: +1
Esprit_de_Flandre zegt
@Atenza: Deze moet je er ook nog even bijzetten…
Q7 heb ik nooit mooi gevonden. Te groot. Te lomp. Zeker en vooral in het echt. Op foto zie je dat niet zo goed, maar als je er naast staat, dat is geen auto meer, maar een lage camionette. Zelfde verhaal met X5 en vooral X6.
Q5 was een pak beter, wegens kleiner. Idem X3, nieuwe generatie daarvan is echt mooi. Q3 en X1 vind ik echter weer niet zo speciaal. Misschien wil men iets te veel z’n best doen bij die kleintjes…