Heb je een Duitse auto, dan zal het met de kwaliteit wel goed zitten. Althans, dat wordt nog weleens gedacht. Zet een Peugeot 207 tegenover een Audi A6 en vraag aan mensen welke auto zij denken dat het meest betrouwbaar is. Kans is niet gering dat de A6 het dan wint, maar de praktijk blijkt anders.
Bij verzekeraar Autotrust kun je garantie kopen op een tweedehands auto. Dat kan handig zijn voor jezelf, maar bijvoorbeeld ook wanneer je je auto wilt verkopen, want een auto met garantie kan voor een koper aantrekkelijker zijn. Autotrust geeft samen met een Engelse collega verzekeraar een betrouwbaarheidsindex uit. Samen hebben zij 20.000 Europese auto’s in hun database in de leeftijd tussen de 3 tot 7 jaar oud.
De Peugeot 207 blijkt de meest betrouwbaarste auto, terwijl de Audi A6 de allerminst betrouwbare auto is. Van de 207 modellen moet het afgelopen jaar slechts 1 op de 17 naar de garage voor de reparatie van een onverwacht defect.
Gemiddeld veroorzaakte iedere Audi A6 vorig jaar meer dan 1 claim, wat zeer ongebruikelijk is. Daar komt bij dat de kosten voor reparaties aan de A6 zo hoog waren dat voor iedere euro premie die Autotrust voor een A6 ontving, meer dan 2 euro uitgekeerd moest worden. Het ging daarbij vooral om motorische en elektronische defecten.
Andere “hoofdpijndossiers” zijn de Porsche Cayenne en Renault Laguna. Van de Duitse premium merken presteerde BMW verreweg het beste. Ook de gangbare Mercedes Benz modellen blijken betrouwbaar, maar de ML en SL modellen trokken het gemiddelde naar beneden. De Japanse merken Honda, Subaru en Lexus bleven statistisch overigens de meest betrouwbare merken in de garantie. (via: autoplus)
Top 5 meest betrouwbare modellen:
1. Peugeot 207 (bj 2006 – heden) 6% reparatie gevallen
2. Fiat Panda (bj 2004 – heden) 14% reparatie gevallen
3. Peugeot 206 CC (bj 2000 – 2007) 17% reparatie gevallen
4. Volkswagen Polo (bj 2005 – heden) 18% reparatie gevallen
5. Renault Clio (bj 2005 – heden) 21% reparatie gevallen
hape zegt
En toen bleef het stil bij de VAG fanboys.
RickB zegt
@hape: Tja, m’n vader heeft hiervoor vrijwel alleen maar Franse wagens gehad (Renault en Citroën) en af en toe een Duitse auto tussendoor (Ford) en nu een Skoda, dit is de enige auto samen met de Ford die het minst in de garage heeft gestaan, ja voor kleine dingen, zoals lampjes of de spiegelkap die er bij de levering niet juist op zat :) Allemaal netjes opgelost door de dealer!
wilson zegt
@RickB: Volgens mij is Ford amerikaans !
Omdat Nissan onderdeel uitmaakt van Renault is het toch ook niet Frans ? Het blijft toch japans ?!? Of ben ik gek ?
Ford en duits.. Hoe durf je
240sx zegt
@wilson: de Mondeo is 100% Deutch, dan is dat maar 1 voorbeeld ;)
clubbtraxx zegt
@240sx: Alleen jammer dat de Mondeo uit belgie komt, althans de mijne is echt in Belgie gebouwd. Dus 100% Duits? Misschien het design dan.
babbaloerie zegt
@wilson: Europese Ford’s zijn wel degelijk Duits. Ford Europe heeft qua geproduceerde auto’s weinig te maken met de VS.
RickB zegt
@wilson: En omdat Chevrolet, Daewoo heeft opgekocht word het automatisch Amerikaans? In hart en nieren Zuid-Koreaans!
RickB zegt
@wilson: Ford is inderdaad Amerikaans. Maar Ford Europa zie ik meer als een Duits merk dan een Amerikaans merk! ;)
pier zegt
@wilson: Sorry maar alle Europese Fords komen gewoon uit Duitsland. Ja, Ford is Amerikaans, maar alle Mondeo’s etc. komen gewoon bij Ford of Europe GmbH vandaan.
Esprit_de_Flandre zegt
@wilson: Onze Fords zijn Europees. Al decennia lang…
norge zegt
@hape: Grootste verrassing is eigenlijk de polo voor mij ,nooit verwacht dat die zo hoog zou eindigen.
Vanquish zegt
@hape: Hahaaaa! :D
Pixed zegt
Onlangs klapband gehad net voor Amsterdam, en de kerel van de takeldienst liet mij verstaan dat hij vooral veel Franse wagens in panne had, Peugeot voorop. Dit lijstje lijkt me dan ook bij het haar gegrepen.
potver7 zegt
@Pixed: En hoe oud waren die auto’s? Dit gaat over auto’s tussen 3 en 7 jaar oud, dat is een vrij specifieke leeftijdscategorie. Als je wel eens naar de JD Power lijstjes hebt gekeken, kun je zien dat de betrouwbaarheid relatief (t.o.v. leeftijdsgenoten) behoorlijk kan veranderen naarmate een auto ouder wordt.
macready zegt
@potver7:
Nog los van het feit dat de aantallen van de takeldienst nooit maatgevend kunnen zijn omdat dan inderdaad de verschillende aantallen op de weg meespelen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Pixed: En de man van de takeldienst is natuurlijk beter ingelicht dan een database van enkele duizenden auto’s waarvan elk schadegeval, ongeval en technisch probleem gedetailleerd wordt bijgehouden…
RickB zegt
Heeft dat er ook mee te maken dat mensen met een 207 minder vaak op stap gaan dan bijvoorbeeld zo’n lease topper van een Audi A6 die elke dag op de weg zit?
potver7 zegt
@RickB: Dit gaat over tweedehands wagens, geen leasetoppers. Buiten dat, 207’s zijn ook behoorlijk populair als leasewagens.
Kilometerstanden worden niet genoemd in dit lijstje, dus naar de invloed daarvan kunnen we slechts gissen…
mrbones zegt
wauw totaal niet verwacht
SDM zegt
Ik kwam laatst iemand tegen en die zei, alle franse auto’s zijn klote. Dat laat maar weer zien dat dit onderzoek slecht is. Jullie hebben het vast ook wel eens iemand horen zeggen, dus dan is het zo. Laat je niet bedotten door officiële cijfers en echte onderzoeken waaruit keer op keer blijkt dat franse auto’s helemaal zo slecht niet zijn. Luister naar die ene man die je nog nooit eerder hebt gezien en geloof hem! Langzaam op de achtergrond hoor je langzaam het geluid opzwellen… deutchland deutchland uber alles….
potver7 zegt
@SDM: Ik heb er even onderzoek naar gedaan, en heb officieel vastgesteld dat je hier een behoorlijk onsamenhangend verhaal ophangt
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@SDM: hahahaha! Briljant stukje, en goed asmengevat hoe de gemiddelde AB.nl’er denkt…
mashell zegt
@SDM: grappig en inzichtsvol, een zeldzame combinatie, goed gedaan.
C6_R zegt
@SDM: You rock!
Esprit_de_Flandre zegt
@SDM: Mijn Frans bakske valt toch tegen hoor… :cry:
Northwestern zegt
Lachen, ik rij al een tijdje Laguna en heb helemaal niets gehad. Vind hem eigenlijk heel betrouwbaar.
alcantara zegt
Een A6 wordt gemiddeld genomen ook harder getrapt en door bochten gegooid dan een 207 of Panda scootmobiel.
mbman zegt
@alcantara: Wat een gelul.Moet een auto tegen kunnen.Is gewoon een premium prijs die je betaalt voor een gemiddeld product!
Atenza zegt
@alcantara: wat een onzin. In een A6 zit meestal ook gewoon een leasepik van boven de 40 die gewoon naar werk en huis rijdt..
Esprit_de_Flandre zegt
@alcantara: Voor het geld dat je voor een A6 betaalt moet dat er tegen bestand zijn. Maw, als je met een A6 rijdt zoals je met een Fiat Panda zou rijden, moet ie veel minder problemen hebben. Als je dan ziet dat ELKE A6 die aangesloten was 1 of meerdere problemen heeft gehad, rijdt iedereen met een A6 dan als een zot? Denk het niet…
Lan_Evo zegt
Kreeg al bijna een beroerte, maar toen zag ik dat Japanse auto’s hier niet inbegrepen zitten. :roll:
KaCh1ng zegt
ik vertrouw autotrust niet :)
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: en het is meer dan normaal dat een A6 rijder iets laat repareren dan een 207 rijder
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@KaCh1ng: inderdaad, want bij de 207 gaat minder stuk..
KaCh1ng zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: omdat daar niks in zit :)
Northwestern zegt
@KaCh1ng: Als je er iets aanhangt moet het ook werken.
BmwMPower zegt
@KaCh1ng: Ik denk dat je voor het geld van een kale Audi een dikke Peugeot kan kopen.
Doe mij de Fransoos maar.
KaCh1ng zegt
@BmwMPower: lol serieus? liever een volle peugeot dan een kale audi? ik heb liever een kale audi :) verander audi door BMW in jou situatie
BmwMPower zegt
@KaCh1ng: Nee hoor, ik vind dat als je een merk zoals Audi, BMW of Mercedes eigenlijk hoort te rijden met wat extra’s.
Als je kaal rijdt, wil je gewoon laten zien dat je een ‘premium’ wagen hebt.
RickB zegt
@BmwMPower: Tja, of je koopt een kale Audi en hangt hem later vol als je wat geld hebt gespaard! :) Word ook vaak zat gedaan bij Mercedes, vraag maar aan Sacha.
Deze meneer word daar vaak voor ingehuurd!
http://www.mbenznl.nl/
KaCh1ng zegt
@BmwMPower: imo echt kaal is een standaard auto niet, ik hoef niet alle opties op een auto , enkel de belangrijke :)
406_v6 zegt
@KaCh1ng: Maar waarom vergeet je dan altijd richting aanwijzers mee te bestellen? Zoals de meeste Audi rijders?
KaCh1ng zegt
@406_v6: dan ben ik een van de weinige die altijd zijn pinkers gebruikt :)
Esprit_de_Flandre zegt
@406_v6: Zo zijn er veel. In alle soorten auto’s. De wereld krioelt van dommekloten…
mercedesfan zegt
Wel een vreemd lijstje, vooral Franse en Italiaanse wagens.
Volgens mij is de reden dat vooral de Mercedes ML en SL het slecht doen, het feit dat deze modellen geïntroduceerd zijn in het kwalitatief slechte tijdperk van Mercedes 1997 – 2005.
mbman zegt
@mercedesfan: 1998 tot 2002 zijn volgens mij de mindere jaren.
potver7 zegt
@mercedesfan: En het helpt vast niet dat de ML in de States (of was het nou Mexico?) in elkaar geschroefd wordt.
mercedesfan zegt
@potver7: Ja, de huidige ML wordt inderdaad in de VS geassembleerd.
Maar volgens mij zijn vooral het de vorige ML’s (1997-2005) die het meeste problemen veroorzaken. Hoewel er sommige in Oostenrijk, samen met de G-klasse werden geassembleerd. Is de mindere kwaliteit het gevolg van het feit dat ze geproduceerd zijn in de slechte periode van Mercedes.
Zelf heb ik daar ervaring mee onze vorige wagen een ML270 uit 2001 had constant problemen. Eigenlijk een Mercedes onwaardig, die kwaliteit.
deVia zegt
hebben ze bij autotrust al bedacht dat a6 rijders misschien de grootste oplichters in de autowereld zijn? :-P
Esprit_de_Flandre zegt
@deVia: Of de Audi-dealers…
Benjamin1 zegt
@pixed en een simpele takelaar is natuurlijk beter ingelicht dan de verzekeringsmaatschappij ;)
rufctr01 zegt
Haha…die VAGboys vertrouwen het in een keer niet!
Ik vertrouw het lijstje niet waar een VW/Audi in de top 3 staat.
Tommy2 zegt
Logisch, als je ziet wat voor volk er in die A6’en rondtuft!
Jantje_555 zegt
waarom zou het stil blijven aan de VAG kant, Toyota, zogezegd het beste wat er is staat toch ook niet op de lijst…maar een VW Polo wel…
potver7 zegt
@Jantje_555: Het gaat dan ook over Europese auto’s….
rufctr01 zegt
@Jantje 555: klopt, Toyota is wel erg goed! Daar mankeert over het algemeen weinig aan…
G-Ammo zegt
”De Japanse merken Honda, Subaru en Lexus bleven statistisch overigens de meest betrouwbare merken in de garantie.”
That’s what I’m saying! Jappaners ftw!
G-Ammo zegt
@G-Ammo: Japanners*
oxje zegt
Sja logisch, de meeste peugeots vliegen al in de fik voordat ze uberhaupt bij een garage aan kunnen komen.
Toyota is de laatste jaren ook niet goed meer (en nee dan heb ik het niet over de rem en gaspedaal problemen maar over kapotte turbo’s en motorrevisies).
BmwMPower zegt
@oxje: Ik dacht Ferrari en Lamborghini wel van fikpartijtjes waren… ;)
jobh zegt
Waar staan jaguar en volvo?
SaabTURBO zegt
@jobh: Mijn persoonlijke ervaring is: Volvo V70 2.4 uit 2007 na een halve ton te hebben gelopen een kapotte kop (en al veel eerder gewoon helemaal niet starten bij winterse temperaturen), en een Jaguar XF uit 2008 bij een ton pas één (bekend Jaguar XF-)probleem, namelijk blijven hangen in park. Verder alleen service. Of was Volvo bijzonder goed en Jaguar zwaar beroerd niet het punt dat je probeerde te maken?
the-budel-guy zegt
ag wij hebben meer last met onze Citroën c2 dan onze A6. maar zijn altijd uitzondering.
240sx zegt
@the-budel-guy: zeker bij Nijskens in onderhoud, die Citroen. En de A6 zeker bij de goede buren van Mossel.
the-budel-guy zegt
@240sx: citroën bij de dealer en de a6 ook
240sx zegt
@the-budel-guy: maar niet in Weert dus.
the-budel-guy zegt
@240sx: nee Audi doen we net over de grens in duitsland ivm duitse platen. en Citroën in belgië
240sx zegt
@the-budel-guy: ah, ok ;)
Jantje_555 zegt
Toyota heeft het echt wel gehad met hun trg roepacties, mensen die niets van auto’s kennen hebben nu hun waarschuwing wel gehad, iedereen is nu bezig over Kia en dergelijke. Want daar krijg je 7 jaar garantie (en als je zoals autoleken weinig km’s doet per jaar is 7j mooi meegenonmen)
Subaru is nog steeds samen met Porsche het beste ter wereld maar dat zal door de boxer komen he.
mbman zegt
@Jantje_555: ook door de verkoopaantallen.Die zijn nogal gering.
SaabTURBO zegt
Ik denk dat leeftijd van de auto een heel belangrijke rol speelt. Mercedes en Volvo zullen nieuw in de jaren ’60 tot en met ’80 echt niet de betrouwbaarste auto’s zijn geweest, maar het zijn nu wél de enige auto’s uit hun tijd die je nog in relatief grote aantallen als dagelijks vervoersmiddel ziet rondrijden. Ik geloof best dat de hard aan kwaliteit werkende Fransen in deze periode de meest betrouwbare auto’s hebben gebouwd. The underdog always tries harder!
vanKampen zegt
Ongelooflijk hoe een dergelijke rangorde kan ontstaan….!
Wat denkt men van merken met een eigen (verlengbare) merk- en occasiongarantie. (zie je dus niet op de lijst)
Normaliter draagt de dealer zelf de garantiekosten voor zijn merk-occasions; heb je echter geen vertrouwen in je eigen merk, dan ga je je garanties zgn. verzekeren en verschijnt je merk vanzelf op de lijst van AutoTrust….!
Nr.1 positie is in deze dus beslist geen garantie voor kwaliteit, maar wel goed voor de kwalificatie: beste van de slechtste.
Laue zegt
Elke organisatie/instantie heeft zijn of haar eigen lijstje met voorkeuren. Wij van de Dodge fanboy club nederland adviseren al jaren Dodge. Chevy komt op de laatste plaats bij ons.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Heerlijke reacties allemaal! Iedereen over de zeik door zo;n onderzoekje waar er dagelijks 5684592 van gemaakt worden en waar telkens andere winnaars en verliezers zijn…
Hoe zat het ook alweer? Er zijn leugens, grove leugens en dan statistiek??
PS: voor de Audi-fanboys: jullie zijn 1 argument vergeten: de gemiddelde A6 rijder rijdt veeeeeeel meer kilometers dan de 207 rijder. Komt niet terug in het onderzoek dat het gerelateerd is aan de km-ers!
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Meer kilometers, en dan? Een A6 moet daar tegen kunnen. Je betaalt er ook de prijs voor. Kan ie het niet, dan is hij z’n geld niet waard…
bmwalpina zegt
Gek dat 3 Franse auto’s de top-5 van meest betrouwbare modellen vertegenwoordigen. We hebben momenteel een Citroën C4 Grande Picasso en dat is op zijn minst een rampmodel te noemen. De Espace daarvoor was al niet veel beter. Maar dit zijn persoonlijke ervaringen, dus of deze erg relevant zij met de top-5?Denk het niet.
janklaassen zegt
Erg merkwaardig, gewoon niet verwacht!
janklaassen zegt
Haha, als je uit een A6 stapt kijken de mensen anders naar je dan als je uit een 207 zou stappen, imago is onbetaalbaar, en laat zich niet leiden door zo’n lullig onderzoekje.
Esprit_de_Flandre zegt
@philipzuidijk: Ik laat me niet leiden door wat mensen denken als ze me zien uitstappen. Dat is maar lullig…
w0o0dy zegt
tjonge wat een stel zwamhoofden hierboven…. allerlei redenen verzinnen om hun merkje te verdedigen, bijkans zielig.
Zou het misschien met de hoeveelheid electronica te maken kunnnen hebben? 207 zo goed als niets en een a6 een heleboel van die meuk?
Esprit_de_Flandre zegt
@w0o0dy: Misschien, maar, weeral, wat je erin steekt moet werken. Als het niet goed werkt, zorg dan dat het wel werkt, of steek het er niet in…
bmwpowerm5 zegt
als bmw verreweg de beste duitse auto is dan moet het met de andere duitse merken bar slecht gesteld zijn
man man wat een elende heb ik met bmw’s mee gemaakt, ik kan er wel een boek zo dik als de bijbel over schrijven
mbman zegt
@bmwpowerm5: Je moet het ook treffen met een merk.En heel belangrijk,hoe lost de dealer het op.Hier laat bmw juist steken vallen.Spreek uit ervaring
Esprit_de_Flandre zegt
@mbman: Dealer is idd van groot belang. En goeie dealer zorgt dat je nergens last van hebt. Dan is een klant tevreden, ook al staat ie drie keer per jaar in de garage…
love4sportcars zegt
kgeloof er nik van! tis omgekeerd zeker, en nee ik ben geen audi fanboy
mashell zegt
“Met een Fiat Panda lach je iedereen uit”. Die reclame slogan uit de jaren 80 blijkt anno nu nog steeds de waarheid.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de dure premium rijder veel minder storingtolerant is. Ik heb het idee dat de 206 en 207 rijder veel ontspannener in het leven staan, veel meer kunnen tolereren en de “Joie de vivre” nog kennen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Mij oom hat een Peusjo 207 en die ging altijd kaapot, nu heeft hij een Audi en daar hebt die nooit niks mee’…
#sukkels
retetikker zegt
Bij het ene onderzoek is de A6 het betrouwbaarste, bij een ander het onbetrouwbaarste en bij anderen er tussen in.
Dus… Wat moet ik geloven?
Conclusie: erg leuk en aardig deze onderzoeken, maar uiteindelijk is het onmogelijk te bepalen welke auto het betrouwbaarste is….
BmwMPower zegt
En de Top 5 minst betrouwbaarste?
Ik had eigenlijk wel een Toyota (lees niet: rempedalenfail…) verwacht op 1.
240sx zegt
@BmwMPower: onderzoek betreft Europese merken en modellen ;)
cocoloco zegt
Ford europe heeft zowel een Duitse als Engelse tak(Engelse bestond overigens eerder) Dat is mede de reden dat Top Gear altijd zo positief is over Ford.
Northwestern zegt
@cocoloco: Dat slaat nergens op. Vauxhall is ook Engels en werd volledig afgekraakt.
mashell zegt
@Northwestern: Vauxhall is weinig meer dan een logo plakker. Ford heeft het hele enorme powertrain ontwikkelcentrum in Dunton, Essex zitten. En Fords zijn natuurlijk ook gewoon leuker dan Vauxhalls.
Northwestern zegt
@mashell: Haha ja, maar logo plakken is bij GM de standaard werkwijze.
brinky zegt
@cocoloco:
En omdat fords gewoon goed rijden, daar houden onze topgear mannen wel van.
Esprit_de_Flandre zegt
@cocoloco: Ford UK bestaat al enkele decennia niet meer. Ford UK en Ford Duitsland zijn samengevoegd in Ford Europe, met het zwaartepunt in Duitsland. Ford is tegenwoordig Duits dus…
speedie zegt
Toch raar en bedenkelijk die statistieken. Volgens Dekra ( http://www.hln.be/hln/nl/940/Autonieuws/article/detail/561202/2008/12/18/Audi-A6-meest-betrouwbare-auto-volgens-Duitsers.dhtml ) is juist de A6 de meest betrouwbare wagen over alle leeftijdscategorieën. Rapport is wel van enkelen jaren terug maar ondertussen is de nieuwe A6 nog maar net te koop. De peugeot 207 ????? Lach me een kriek. Waarschijnlijk krjgt autotrust A6’s te verzekeren die totaal versleten zijn en peugeokes die gebruikt zijn om naar de bakker en terug te rijden. Statistieken hebben alleen belang wanneer het totale wagenpark in rekening wordt gebracht en niet bij één bepaalde verzekeraar. Dus deze ook met grove korrel zout te nemen zoals alle statistieken. Ook te bedenken dat het over een bestand gaat van 20.000 wagens, slechts 20.000 wagens op totaal van miljoenen ??? Een oordeel vellen op basis 0,0x % is echt onwetenschappelijk.
db87 zegt
Audi A6 was bij Dekra onderzoek het meest betrouwbaar. En nu dit onderzoek de Audi A6 minst betrouwbaar. Ik zie de bomen door het bos al lang niet meer. Al die marketing en slinkse statistische trucjes.
Het wordt tijd voor een onafhankelijke instantie.
Hier is geen touw aan vast te knopen.
Maar durf stellig te beweren dat de Audi A6 geen slechte auto is, heb ondanks al het denkbare bedenkingen de Dekra wel wat hoger zitten dan een autoverzekeraar…
schellekens006 zegt
@db87: Dekra is Duits
raphael zegt
Ja maar wacht eens even. Ten eerste hebben kleinere auto een enorme hoeveelheid minder onderdelen, dus ook minder wat fout kan gaan. De top 5 wordt gedomineerd door kleine auto’s.
Ten tweede heb je nog het psychologische aspect. Mensen met een goedkopere auto zullen minder snel een defect of een gebrek melden omdat ze bang zijn dat hun premie omhoog gaat. Mensen met duurdere auto’s zijn sneller geneigd die te later repareren, oa als statussymbool en zijn ook bereid meer premie te betalen.
Onderzoeken moet je nooit 1 op 1 over nemen alleen omdat het onderzoeken zijn.
reinier73 zegt
@raphael: juist. Kheb je reactie net te laat gelezen voor dat ik mijn reactie postte. Is ongeveer hetzelfde verhaal.
mattraket zegt
Rijd nu 4 jaar A6 (Allroad), 149.000 km afgelegd en 0 x iets mee gehad. Dat zegt natuurlijk niks over de A6 in het algemeen, maar ik kan me bij dit verhaal dus helemaal niets voorstellen. Ik ben geen Audi-fanboy hoor – de Fisker komt over 3 maanden – maar dat Peugeot betere auto’s zou afleveren bestaat niet. Leer me de Fransen kennen en leer me de Duitsers kennen. Diep in ons hart weten we het allemaal.
tr81passat zegt
Wat een onzin. Ik werk naast mijn school bij de ANWB en ik krijg dagelijks franse auto’s. Ik wordt er zelfs gek van, de 207, de megane en de Renault. Me schoonvader rijdt tevens een A6. Per jaar 100.000km en nog NOOIT, werkelijk NOOIT problemen gehad met de auto. Gewoon op tijd naar dealer klaar.
drivingpleasure zegt
Wat heerst er toch een heerlijke stilte bij de VAG fanboys! goed praten kunnen we allemaal maar de feiten liegen niet!
Northwestern zegt
Wat maakt het uit hoe betrouwbaar een auto is? Als je een auto gekocht hebt waar je erg blij mee bent is dat toch goed? Als je een keer een pechauto koopt kan dat gebeuren. Ik heb zelf 200.000 km probleemloos in een Golf IV gereden, maar ook ruim 170.000 km probleemloos in een Renault Espace. En nu al vrij lange tijd probleemloos in een Laguna.
desjonnies zegt
Het is genetisch onmogelijk dat een land vol communisten, stakers en revolutionairen, wijndrinkers en sexliefhebbers een goed industrieel product kan neerzetten.
Peugeot maakt pas 14 jaar auto’s en daarvoor stonden ze bekend om hun staafmixers , waterslangen en pepermolens.
Alles wat ze in hun productiewagens zetten is gekocht in Duitsland, er werken 80% Duitsers bij Peugeot (de Fabriek staat immers in de Elzas die aan Duitsland grenst)
Peugeot heeft geen heritage, heeft nog nooit ene Safari Rallye gewonnen en van het WRC hebben ze ook nog nooit gehoord aldaar.
Verder heeft Peugeot zich niet kunnen bezig houden met de GTI generatie uit de tachtiger jaren, in plaats daarvan bouwden ze een doorontwikkelde 2CV motor in hun 205
Zo…….alle Duitse fanboys kunnen nu weer gerust zijn en kwijlend hun VAG productjes door koesteren, de boze heks van de betrouwbaarheid heb ik weggejaagd.
406_v6 zegt
@desjonnies: roflll…. inderdaad, kdf fanboys vergeten vaak (of weten niet) dat Peugeot al ruim 120 jaar auto’s maakt.
Sorcerer zegt
Ik denk dat een A6 gemiddeld meer gereden zal hebben dan een 207. Als men bij de A6 ook de oude modeljaren meetelt (gebeurt vaak wel) dan vertekent het beeld al helemaal. De huidige A6 gaat volgens mij ook al langer mee dan de 207. Daarnaast zal de gemiddelde A6-rijder meer kms rijden dan de gemiddelde 207-rijder, of wellicht gestresster en meer slijtage-veroorzakend rijden.
Statistieken zoals deze zeggen niet heel veel zonder dat andere factoren helemaal uitgesloten worden. En wil je alle factoren uitsluiten, dan zul je zien dat dat je totaal niet gaat lukken omdat er simpelweg te veel zijn.
130peeka zegt
Geweldig motoren kunnen ze bouwen. Nu nog leren mooie auto’s ontwikkelen en ze zijn de bom. Tyfus-fransen.
sjazz zegt
is dit relatief? dus in verhouding tot het aantal gereden km’s, start/stops etc.
Verder denk ik audi baaaaaaaaaaaah
Haakie zegt
Van de 207 modellen moet het afgelopen jaar slechts 1 op de 17 naar de garage voor de reparatie van een onverwacht defect.
Maw elk defect aan die Franse zooi had je kunnen zien aankomen?
Citrofiel zegt
@Haakie: :lol: Die is dan wél leuk gevonden.
Haakie zegt
@Citrofiel: Thnx
quattroporte zegt
franse bakken betrouwbaar ? LOL autoblog gtfo please
mashell zegt
Dit onderzoek zegt niks over betrouwbaarheid, is ook niet de intentie. Het zegt dat A6 rijders vooral veel garantieclaims indienen.
Benno zegt
>>Van de Duitse premium merken presteerde BMW verreweg het beste<< En zo is het!
reinier73 zegt
Als ik meer geld aan iets besteedt ga ik er ook eerder mee terug als iets niet werkt. Als ik iets voor minder geld koop ga ik niet zo snel terug naar de dealer/garage als iets niet werkt. Misschien ga ik dan geeneens naar een officiele dealer maar naar autoreperatie piet&co om de hoek. Die zullen dit waarschijnlijk ook niet registreren. Dit onderzoek kan je dus met een korreltje zout nemen.
luwek zegt
wat een kul onderzoek.. veel te weinig factoren waar rekening mee gehouden is. A6 rijdt waarschijnlijk meer kilometers, verder, minder boodschappendoen verkeer.. duurdere materialen.. gevoeligere techniek.. etc
oli4k zegt
Wat betekend betrouwbaar nou helemaal? Als je erop rekent dat je auto het gaat begeven in de komende 1000 km, en hij doet dat ook, dan is ‘ie toch ook betrouwbaar? :-)
deltabelg zegt
haha zie ze draaien en keren die duitse fanboys…
niet leuk hé…in het vervolg effe nadenken vooraleer jullie italiaanse/franse auto’s de grond in boren…
ik zeg btw niet dat duitse auto’s slecht zijn enkel denken jullie dat ze “de beste” zijn en dat zijn niet ,nooit geweest en zullen ze nooit zijn.
voorsprong door techniek…
Cantago zegt
Peugeot 2 keer en 1x Renault in de top 5? Ik kan dit gewoon niet geloven…
schellekens006 zegt
Ik heb dit van Audi altijd al gevonden. Let maar eens op al ze wat kilometers hebben gemaakt en vergelijk ze dan maar eens met een mercedes of bmw dan is de audi niet zo premium meer. Het klopt gewoon deze test!!
advan zegt
Kan helemaal kloppen, Afgezien van het feit dat Audi spuuglelijke auto’s maakt wordt de kwaliteit zwaar overschat. Ik heb ervaring met deze lelijke frietsnijders.
fr4545 zegt
dat een audi onbetrouwbaar is daar kunnen we over mee praten, goed gebouwde auto bleef roestvrij, i.v.m. verzinkte carroserie, maar pompriem van diesel 2.5 tdi b.j. 1994, 3 x gebroken ,reed dan alleen maar niet meer, 3 x distribustie riem(pje) gebroken , dit leek een heel iel riempje net van een klein japannertje, moest wel een zware 5 cylinder diesel aandrijven, hoor je vreselijk vaak bij deze auto ,ook bij vw transporter met deze motor,riem en schade aan kleppen gemiddeld 2250 euro per keer, en erg duur in onderhoud, Wat dat betreft doet een bmw 530 d het veel beter, distriebutie ketting in pl. van riem. geen onderhoud, onderdelen zijn relatief goedkoop.
ocean zegt
wel ik heb een peugeot 207 1.6 hdi 110 pk premium van bj 2006.met 68000km en ik ben wat teleur gesteld in die auto.ik heb al 3x startproblemen gekend hij heeft dan geen kik meet.wat nu.ik heb een nieuwe baterij laten zeten.een poos later weer hetzelfde.dan een niewe startmotor.en nu is het weer zo geen kik meer.en alles werk nog zoals ruiten radio lichten.het spijt me maar ik kan niet zeggen dat peugeot betrouwbaar is. vroeger had ik een renault clio van 1990 en dat was een goede wagen 15 jaar mee gereden.geen grote kosten .aleen de normale kosten. zoals baterij banden.onderhoud. mijn dank.