De twin turbo Audi R8 V8 gaat nog steeds heel erg lekker maar gaat tevens al weer een jaartje mee. Tijd voor Heffner om met iets nieuws te komen. Twee Garett GT35R’s op een V10 schroeven is een leuk vervolg, 725pk op alle 4 de wielen is het gevolg.
Het blijft apart dat Audi het zelf niet durft. Turbo’s op een Audi R8 (V10) schroeven. Haar poging de RS6 5.0 V10 in de R8 te lepelen brandde compleet uit. De vele tuners lijken daar minder last van te hebben. Het vermogen is er niet minder om. MTM blijft Heffner nog net voor met haar 777pk chromen R8. Heffner haalt bij 6psi boost 725pk uit de 5,2 liter V10 van Audi. Van de Duitsers heb ik zo’n mooi buizenstelsel nog niet voorbij zien komen. Bovendien is het op de dragstrip altijd maar afwachten wie de turbo’s echt het beste heeft gemonteerd.
Of de 725pk op de weg te houden zijn is afwachten. De R8 V8 deed het met 100pk minder in ieder geval heel verdienstelijk. Als er een ervaren bestuurder achter het stuur zit althans. Slaat de turbo in een bocht aan dan moet je goed bij de les zijn om de auto in bedwang te houden. Een smakelijke video van de R8 V8 staat op autojunk.nl.
meneersander zegt
En toch, wil ik hem erg graag hebben!
Bartholomeo zegt
Waarom audi het niet aandurft ?
Zover ik zie zitten er hele kleine dempers na die turbo’s.
Denk dat het gewoon TE luid gaat. Emissie zal ook wel iets hoger liggen. Prijs gaat de lucht in, complexer om te maken/aan te sturen en dus duurder.
Niet iedereen wil met een fluwelen voetje de bocht omgaan met de vrees eruit te vliegen als de turbo’s beginnen blazen op het verkeerde moment. Niet omdat je zo’n ding kan betalen dat je de kunde hebt om vlot ermee om te gaan.
Bartholomeo zegt
@mezelf : en ik wil hem wel graag op de oprit hebben.
fortuna zegt
twee grote turbo’s voor dit formaat motor, komt de turbolag helemaal niet ten goede, net zoals de vele meters voor de uitlaatgassen de turbo ingaan.
130peeka zegt
@fortuna: hoe bedoel je?
bassie zegt
@fortuna: wat je zet slaat werkelijk helemaal nergens op, ga je huiswerk eens doen..
bassie zegt
@bassie: zegt*
d15b2 zegt
Voorspelling: Paar duizend KM op de teller voordat dat hele blok boem, en zoek het lekker uit zegt.
Phoenix zegt
Ik wil hem wel, maar wel met achterbumper
Ram-G-maN zegt
Ik denk dat je voor minder geld kunt kiezen voor een Nissan GT-R Alpha12 van AMS Performance.
1069 AWHP! (zonder fatsoenlijke grip op de dyno) :D
http://youtu.be/8HnDHbvdTFo
davidve zegt
“725pk op alle 4 de wielen is het gevolg.”
Lekker wel, dat maakt een totaal van 2900 pk ;) .
BMW330Ci zegt
Wat een heerlijke video van die V8 TT! Ik vind die v10 TT echt overbodig
a3aan zegt
Monsterlijk!
Jochempie zegt
Liever toch zo’n niet uitverkochte veyron!
bozewolf zegt
Als de turbo aanslaat in de bocht? Krijgen we dat gezeik weer? Het is niet meer de jaren 80 met de eerste 900 turbos en 911 turbos.
Sowieso, als het klopt dat ze maar op 6 psi draaien (das echt weinig) zal het een hele soepele set-up zijn. @6 psi twin turbo ga je echt geen merkbare turbolag krijgen en de V10 zelf levert ook zat power.
Denk dat de “drivability” hiervan aardig hoog ligt.
bassemans123 zegt
zeker weten een vette bak.
die wil ik wel in de garage hebben staan.
Cantago zegt
Even een korte samenvatting: Prachtig geluid, nog mooiere techniek (kijk naar dat loodgieterswerk!), een geweldig uiterlijk met (eindelijk) bijpassende velgen en een bak plezier, wat wil je nog meer? Ik niks: doe mij deze auto maar! Ik heb lang moeten nadenken, maar mocht ik ooit de loterij winnen dan wordt het zonder twijfel deze;)