Met de verkoop van de sportwagentak van Spyker Cars NV zat het er aan te komen dat het beursgenoteerde bedrijf een naamswijziging zou ondergaan. Core business is immers Saab, en daar hoort een bedrijfsnaam bij die wat meer met het Zweedse merk overeenstemt. Daarom zal Spyker vanaf de volgende aandeelhoudersvergadering hoogstwaarschijnlijk als Swedish Automobile door het leven gaan.
Deze vergadering vindt over een kleine zes weken plaats, op 19 mei. Tijdens de bijeenkomst zal er, indien er goedkeuring door de aandeelhouders wordt verleend, een statutenwijziging doorgevoerd worden. Een van de wijzigingen betreft dus de naam van het bedrijf. Is het voorgestelde Swedish Automobile NV een goede vondst, of vind je de naam wat tam? Zo ja, wat was een beter alternatief geweest?
Als dit verhaal in mei in kannen en kruiken is, heeft de Nederlandse revival van Spyker al met al ruim een decennium geduurd. In 1999 werd Spyker nieuw leven ingeblazen, 70 jaar na het failissement van het originele Spyker. Laten we hopen dat de rust in Trollhättan spoedig wederkeert en Swedish Automobile geen kort leven is beschoren, of zelfs als doodgeboren kind te boek komt te staan. De komende week zal voor het antwoord hierop nog wel eens cruciaal kunnen zijn.
240sx zegt
Jammer, ik houd wel van de huidige naam.
GOD zegt
Wij bestaan niet veel langer meer NV
kets zegt
ik vind je huidige naam beter
KD-Producties zegt
dat zou ik zo zonde vinde laat het lekker een beetje nederlands!
jobh zegt
Ik snap het wel, eerst had je spyker toen kwam saab er bij en was spyker cars nv de baas, nu is spyker cars nv niet de baas over spyke ren wel over saab. Dat ze dan ook de naam van spyker cars nv veranderen snap ik
Lotus-Omega zegt
dat klinkt niet mooi…
Spyker klinkt stoer, puur precies zoals de auto zijn…
Swedish Automobile klinkt zo suf :S alsof ze middenklassers maken en 20% bijtelling uitvoeringen :S
Esprit_de_Flandre zegt
@Lotus-Omega: En aangezien Spyker er niet meer bijhoort, en alleen Saab overschiet, met z’n middenklassers en 20% bijtelling uitvoeringen…
zeevink zegt
Het verhaal Spyker/Saab had ergens wel potentie, maar als we de huidige berichten volgen dan is Spyker straks russisch en Saab einde verhaal. Erg jammer van twee merken met een mooie historie.
xtrastrange zegt
Waarom hangt dat Spyker er uberhaupt aan? Eerst heb je Spyker en Saab. Spyker neemt Saab over met externe middelen, dan verkoopt het het eigen bedrijf. Blijft over: Spyker en Spyker, die dan vervolgens haar naam veranderd in SaNV. Verhuis dan naar zweden en noem het SAAB!
Zo is er veel gebeurd en niks veranderd.
mashell zegt
@xtrastrange: de NV in Nederland houden zal wel leuke belastingvoordelen meebrengen in het belastingparadijs Nederland (het is een belastingparadijs voor multinationals).
Esprit_de_Flandre zegt
@xtrastrange: Spyker heeft Saab niet gekocht. Een groep investeerders heeft een nieuwe NV opgericht, daar het bedrijf Spyker ingestopt, dan Saab aangekocht en ook onder diezelfde NV gezet. Die NV hebben ze dan SaabSpyker genoemd…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: geen onzin praten he ;)
Saab is gekocht door Spyker Cars NV. Dat is een holding die al jaren bestaat en waar oa Spyker Automobielen onder valt. Er is dus helemaal geen nieuwe NV of wat dan ook opgericht.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Oke oke, de NV bestond dus al. Maar je begrijpt wel wat ik bedoel natuurlijk.
“Kleine sportwagenfabrikant koopt Saab”, wat een naïeve mensen soms. Zo erg zelfs, dat ze er twee keer intrappen (Koenigsegg) …
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: er is bij de overnamen van Saab door Spyker geen groep investeerders ingestapt. Er zijn toen zelfs geen extra aandelen uitgegeven.
Spyker heeft alleen wat geld geleend van bestaande aandeelhouders. En ze hebben geld geleend bij de EIB. Ook heeft GM een handje geholpen.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Okee Okee! Ik ken er geen zak van! Fine! I’ll shut up!
dennisberkhout zegt
Het kan mij nu niet meer boeien dat de huidige naam van het bedrijf gaat verdwijnen. Nu Spyker waarschijnlijk in Russische handen valt, blijft een van de weinig Nederlandse zaken binnen dat bedrijf Victor Muller. Zou merknaam Spyker verder ook geen goed doen. Echter, het had ook wel een andere Nederlandse naam kunnen worden….
koreantaxiproductions zegt
masterblaster mega force lijkt me een betere naam
Madrileno zegt
Doe dan Swedish Auto Group, afgekort tot SWAG.
GOD zegt
@Madrileno: :lol: leuk gevonden maar past niet echt bij Saab.
Lustigson zegt
Kies dan voor Svenska Automobiles Aktiebolag, ofwel S.A. AB…
Esprit_de_Flandre zegt
@Lustigson: Saab verandert niet van naam, alleen de eigenaar…
Lustigson zegt
Tjonge, kies dan voor Svenska Automobiles Aktiebolaget, ofwel S.A. AB…
Apache zegt
Kies dan toch voor Svenska Automobiles Aktiebolaget, ofwel S.A AB…
GOD zegt
^ Ja nu weten we het wel :D
potver7 zegt
Hebben ze nog wel geld voor een naamsverandering dan? Ik dacht dat ze bezig waren met overleven…
norge zegt
Gewoon Spiker auto aktie bolag ,klopt helemaal op zijn Zweeds en de naam is veranderd .
kaaskabouter zegt
@ Lustigon en Apache:
Dat mogen ze niet gebruiken van de defensie afdeling van SAAB, ook niet als acroniem.
Des te slimmer is de nieuwe naam, want vertaal Swedish Automobiles NV naar het Zweeds en je krijgt: Svenska Automobil AB, kortom SAAB. Het is gewoon hetzelfde maar dan in het Engels en met een Nederlandse Notering.
Priusje zegt
Als dat gebeurt sterft er iets in me…
volvomaster zegt
vindt het jammer van de naam maar!!
ik wens spyker het beste toe!!
succes
robbie zegt
@volvomaster: Spyker blijft gewoon bestaan hoor ;) Die zitten nu in Engeland en dat bedrijf heeft nog gewoon Spyker Automobielen.
fastshifter zegt
voorheen Saab N.V…
Ram-G-maN zegt
SAAB-Spyker Automotive Alliance N.V. 8)
robbie zegt
@AutomotiveDesigner: waarom zouden ze dat doen? Spyker maakt immers geen deel meer uit van het bedrijf.
Ram-G-maN zegt
@robbie: SAAB Automotive N.V. dan maar? ;)
robbie zegt
@AutomotiveDesigner: Ze mogen de naam Saab niet gebruiken voor de Holding. Want daar is SAAB AB (defensie en vliegtuigfabrikant) op tegen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab
Ram-G-maN zegt
@robbie: Okay, laatste poging, BAAS Automotive N.V.?
Er is toch verschil tussen de holding en de vliegtuigbouwer op grond de verschillende beurzen waar ze vanuit opereren? Bovendien is de term Automotive zo makkelijk te verwarren met de vliegtuigbouwer? :?
Whats next? SAAB automobielen mag geen luchtvaart design elementen implementeren en naar luchtvaart historie verwijzen? Ik vind het toegegeven nogal ingewikkelde juridische en economische materie. Ik hou het liever bij design. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@AutomotiveDesigner: Tja, zo’n dingen heb je met bedrijven die dezelfde naam moeten delen. Dan worden daar papiertjes voor opgesteld over hoe met die naam + logo moet omgegaan worden, en die zijn meestal vrij strikt…
kaaskabouter zegt
Overigens:
(speculatiemode)
Ik neem aan dat het CPP van Antonov (dat nu naast Spyker ook eigenaar is van Bowler) uiteindelijk van naam verandert naar Spyker Cars. Dan moet het huidige Spyker Cars dus sowieso wel van naam veranderen.
Ik denk dit omdat CPP (Coventry Prototype Panels) de lading dan totaal niet meer dekt, het is dan immers een holding geworden en is geen groepje paneelslaanders meer. Daarbij is Antonov vriendjes met Mulder, en die zou het wel tof vinden als Spyker toch door ging als conglomeraat van merken (weliswaar zonder saab), want wat te denken van een op een bowler gebaseerde D8 Paris-Dakar?
(/speculatiemode)
Esprit_de_Flandre zegt
@kaaskabouter: “want wat te denken van een op een bowler gebaseerde D8 Paris-Dakar?”
D8PD is volgens mij bedoeld om luxueus te zijn. Bowlers zijn bruut. Te bruut. Ain’t gonna happen…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre & @kaaskabouter: Antonov/CPP heeft de rechten op de D8 P2P helemaal niet gekocht van Spyker Cars.
(zie het jaarverslag)
kaaskabouter zegt
@robbie:
CPP heeft de Sportwagen tak van Spyker toch in z’n geheel gekocht? Daar hoort dan toch ook de D8 bij of hebben ze alleen de rechten op de Aileron gekocht? In dat geval klopt het niet als ze beweren heel spyker gekocht te hebben.
robbie zegt
@kaaskabouter: lees het jaarverslag er maar op na ;)
kaaskabouter zegt
@robbie:
Inmiddels gedaan. Hoe interpreteer jij dat feit? Zou het erop kunnen duiden dat de d8 dan helemaal niet gebouwd gaat worden? Want als CPP hem niet gaat bouwen, wie dan wel? Of is het mogelijk dat CPP de rechten later nog koopt?
robbie zegt
@kaaskabouter: in dit geval durf ik er niks over te zeggen. Het kwam op mij over alsof ze de rechten nu leasen oid. En dat ze er dus wel mee kunnen werken. Op latere termijn kunnen ze het dan alsnog kopen.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Ik lees geen jaarverslagen. Dat laat ik over aan specialisten zoals jij ;).
Daarbij, zoals @kaaskabouter zegt, iedereen spreekt over Spyker ‘gekocht’ door CCP. Dan is mijn redenering dat ze het hele handeltje overnemen…
Megakix zegt
Spöker, of Swaab was beter geweest…
dutchcourage86 zegt
Investeer liever in wat nieuwe modellen. Doe eens een betaalbare Roadster.
Grimmie zegt
The soap coninues…
Freewarefreak zegt
@Grimmie: Inderdaad, ze kunnen het beter GTST noemen. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Jammer, de huidige combinatie SaabSpyker vind ik eigenlijk wel tot de verbeelding spreken. Het zijn beide speciale merken, en als je die bundelt slaat je fantasie al direct een klein beetje door. Stel je voor, een betaalbare Spyker, en een sportieve Saab, samen op hetzelfde platform, zelfde motor (maar dan iets straffer in de Spyker), maar elk een eigen design…
En daarnaast ook nog bij een aantal Saab-dealers kunnen watertanden bij een Spyker. Meer consistente productie ook bij Spyker, door gebruik te maken van Saab engineering en productiecapaciteit.
Serieus, vergelijk het verschil in sexyness en ‘X-factor’:
– SaabSpyker
– FiatChrysler
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Oja, in plaats van FiatChrysler mag je ook kiezen voor ChryslerFiat. Dat horen de US’ers liever. Misplaatst en naïef chauvinisme, als je ’t mij vraagt…
Pixed zegt
Die tip…graag gedaan…pfff…
W115 zegt
De naam veranderen zal er niet voor zorgen dat er meer Saabs verkocht zullen worden. Saabs zijn gewoon relatief gezien te duur.
Jochempie zegt
Wat vragen ze voor de naam “Spyker”?
Ram-G-maN zegt
@Jochempie: Een revival van de echte Spyker maken? Met volwaardige vierwielaandrijving?
Ik denk dat de Spyker in de eerste instantie op design aangepakt dient te worden. :P
Jochempie zegt
@AutomotiveDesigner: Ik dacht in eerste instantie aan een RS5-basis coachbuild. Volledig Quattro dus inderdaad :)
Ram-G-maN zegt
@Jochempie: Mocht je wat vrije tijd beschikbaar hebben dan moet je dat zeker doen! Kan mooi op je CV staan. ;)
Ik zou persoonlijk voor de Nissan GT-R gaan, een adaptieve vierwielaandrijvingsysteem met een transversale dubbelekoppelingsversnellingsbak. Het meest geavanceerde aandrijving van dit moment. Lijkt mij wel een uitdaging om een hoogtoerige atmosferische motor combineren met de aandrijving van de GT-R. 8) Als dit alles verpakt wordt in een schitterend gecoachbuild jasje heb je Nederlands glorie!
rikkon zegt
Eerst maar eens 19 mei halen, dan pas een nieuwe naam verzinnen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Vanaf het begin hadden ze de naam al moeten veranderen, had het negatieve imago van Spyker (in Nederland dan natuurlijk, Muller heeft zelf toegegeven dat Saab daardoor in Nederland achterop is geraakt…) er nooit aan gehangen!
Cantago zegt
Waarom de naam Saab nou weer weg doen? Stomme actie als je het mij vraagt!