Het rommelt steeds meer bij Saab. De productiemedewerkers hebben in ieder geval tot maandag vrij gekregen. Dat dit niet is vanwege vele overuren die het laatste jaar gemaakt zijn is duidelijk. Vier belangrijke leveranciers wachten nog steeds op hun geld en tot die tijd leveren ze geen onderdelen aan Saab.
Nadat de productie vorige week ook al stil werd gelegd zitten de meeste van de 3400 werknemers nu thuis. Zodra de financiële problemen (van het concern Spyker Cars) opgelost zijn wordt de productie weer hervat. Geld moet naar alle waarschijnlijkheid komen via Europese Investeringsbank of van de Russische investeerder Vladimir Antonov.
Ik heb het beste voor met Saab, maar ik ben bang dat de medewerkers nog wat dagen langer vrij krijgen omdat het nog helemaal niet zeker is dat de productie maandag wordt hervat. Suggestie voor de bankzitters: Weekendje weg met een Saab camper!
Poll zegt
poeh, geen beste berichten. maar ’t hing een beetje in de lucht.
spiderman zegt
Victor Müller heeft zijn best gedaan en Saab wat meer tijd van leven gegeven, maar ik vrees dat het uitstel van executie is geweest. Hoop er evengoed het beste van, want een Saab blijft iets bijzonders. Nog altijd een zwak voor een knappe 9.3 Cabrio.
Tommy2 zegt
Zouden ze nu ooit nog terug hoeven komen in de fabriek? Volgens mij loopt Saab nu echt op zijn laatste benen. Wel jammer van de 9-5 Estate trouwens.
Search zegt
Dit doet mij denken aan het Formule 1 team, dat bleek ook net wat meer geld te kosten dan ze gedacht hadden en ze hadden ook geen reserves omdat op te vangen en het team werd meteen weer in de verkoop gezet maar blijf wel op een goede afloop hopen. Het roer van Saab kun je niet in één jaar tijd omgooien.
Atenza zegt
Tja als mensen niet genoeg Saabs kopen… tja de 9-5 is prachtig maar qua interieur (middenconsole vooral) onder de maat en het rijden is alleen echt goed in een Aero met adaptieve demping en XWD
Atenza zegt
@Atenza: niet de schuld van Muller natuurlijk, tis immers nog een laatste ding van GM, net als de 9-4X
As_long_as_it_is_fast zegt
And so it begins…
Freewarefreak zegt
@As_long_as_it_is_fast: Fingers crossed.. ik hoop dat het goed komt. Zou het een blamage vinden als ze eerst 9000 uur gewerkt hebben om Saab los te weken van GM.. (Victor heeft toen tropenweken gemaakt) en het loopt een jaar later alsnog kapot. Dan hadden ze het niet hoeven kopen. GM was het al aan het ontmantelen.. dan hadden ze het beter dood kunnen laten gaan.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Freewarefreak: Goh ja, als je erin gelooft en je denkt er een project te kunnen uitslepen waar je echt slaagkansen in ziet, dan moet je er voor gaan. Lukt het niet, kan je jezelf niets verwijten, heb je het toch maar geprobeerd, lukt het alsnog wel, geeft dat alleen maar een behoorlijk gevoel van tevredenheid en heel wat bewondering. ;)
Megakix zegt
Volgens het AB-artikel ligt het dus eerder aan de financiële problemen in de Holding ? Dat is nou niet echt causaal verband hoor ! Oké, het kán erachter gezocht worden, maar waarom zou er dan nog geen boekhoudkundige splitsing zijn van moeder- en dochterbedrijf / holding – werkmaatschappij ? Als Saab als een dolle had mogen produceren in verband met verkoop, dan zou dit feit niet spelen. Simpel gezegd, dit is verstoppertje spelen achter een Holding, zodat de media nog even wordt afgehouden van het werkelijke probleem.
dennisberkhout zegt
Ik hoop maar dat dit slechts kinderziektes zijn van deze SAAB wedergeboorte. Al vrees ik op het moment, het ergste!
roelflok zegt
Saab is het laatste merk die ik dit gun..
brit zegt
De hele chaos en de over elkaar heen buitelende heren aan de top maken de zaken er niet beter op. Er is voldoende cash om te betalen, maar de overgang van GM naar zelfstandig heeft nogal wat meer veroorzaakt dan in eerste instantie verwacht. O.a. betaalsystemen en dergelijken zijn lastig uiteen te rafelen.
Verbazingwekkend hoe gretig de pers er steeds bovenop duikt en er een sadistisch plezier in schept dit mooie merk steeds meer onder druk te zetten. En dan een pers afdeling die het nodige uit de handen laat vallen, niet echt een leuke situatie. Maar goed, financial backing is er.
Freewarefreak zegt
@brit: Dat snap ik ook niet. Dat neersabelen heel de tijd. Saab is gebaat bij een goed imago. Wie niet. Dat gezeik heel de tijd. Weet jij wat meer Brit? Ben eigenlijk zo benieuwd naar die cashpositie e.d.
desjonnies zegt
Ik hou niet van SAAB.
heb er geen ‘klik’ mee, maar hoop vurig dat het merk behouden blijft; omdat we behoefte hebben aan ‘andere’ producenten en andere merken.
Freewarefreak zegt
@desjonnies: AMEN! Ik hoop het ook. Hoop dat er wat meer bekend word op korte termijn (Victor als je meeleest..) hoe en wat.. en vooral waarom?
desjonnies zegt
SAAB’s daar rijden altijd nette mensen, eenmerkd at eigenwijs en eigengereid soms met hele mooie innovaties kwam.
Een merk dat trots was op zijn luchtvaart geschiedenis en daar altijd de klant aan wist te herinneren zoals het black panel, de lage luchtweerstand enz.
SAAB, het merk dat 1 van de pioniers was van Turbo motoren en met de 99 TURBO een echt kanon op de markt wist te zetten.
Mede dank zij SAAB zijn onze hedendaagse Turbo motoren zo goed, omdat SAAB het lef had om zijn nek uit te steken.
SAAB, dat nooit meedeed aan een modieuze vormgeving, maar altijd een herkenbare auto wist neer te zetten, niet ieders smaak, maar altijd wel smaakvol.
SAAB, ik zal het kreng nooit vergeten van min directeur, ik zou ff gauw een boodschap doen en kreeg de wagen never nooit gestart.
Telefooncel opgezocht en kreeg te horen dat ik toch niet zo’n autogek was als er werd beweerd; simpel omdat ik niet wist dat’íe alleen in zijn achteruit te starten was.
SAAB, waar altijd van die mooie vormgegeven stoelen in zaten.
SAAB voor mensen die geld hebben, maar dat niet willen weten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: mooie opsomming! hulde!
nielsvanderweiden zegt
Saab kan geen auto’s maken omdat het, zo lijkt het, zijn leveranciers niet betaalt, en zelfs de transportfirma die de boel vervoert niet betaalt.
Toyota, Honda, Nissan en vele anderen ondertussen kunnen geen auto’s in Japan maken omdat er een nijpend tekort is aan stroom. Is het niet de fabriek zelf die de pineut is, dan is het wel de toeleverancier. Honda’s fabriek in Swindon (UK) reduceert vanaf maandag al zijn capaciteit, want ook al worden de auto’s daar geassembleerd, er zijn wel onderdelen uit Japan voor nodig. De hele treurnis wordt uitstekend gevolgd door http://www.thetruthaboutcars.com dat een correspondent in Japan heeft zitten. Dit is een probleem dat toch van aanzienlijk groter economisch belang is dan dat van Saab.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
And the soap continues…