Het was nog even de vraag wie de eerste autobouwer met een C-segmenter in de 14%-bijtellingsgroep zou worden. Welnu, Ford heeft de strijd gewonnen en kondigt vol groene trots de Focus ECOnetic aan. Op de AutoRai beleeft deze leasetopper in spé zijn wereldpimeur. Eat that, VW.
Op papier is dit de zuinigste Focus ooit. De nieuwe dieseltor onder de kap -een 1.6 Duratorq TDC met 105 pk- verbruikt tijdens irritant langzaam rijden namelijk niet meer dan 3,5l/100km. Maar nog belangrijker: de CO2-uitstoot is niet meer dan 95 gram per kilometer, en daarmee valt deze mueslicar in de steeds drukker wordende 14% bijtellings-gangbang en is ‘ie belastingvrij. Later komt de ECOnetic ook als Wagon op de markt, en die is net zo zuinig.
De dieselverbrander in deze Focus-voor-schrapers is niet de enige reden dat het meevalt qua CO2-uitpuf. De gunstige 94g/km wordt onder meer behaald door banden met lage rolweerstand, een aerodynamicapakket, een ‘Active Grille Shutter’, start/stop-systeem en remenergie die wordt opgeslagen. Bovendien kan je op de aanwezige schakelindicator zien wanneer het tijd is om van verzet te wisselen. Wanneer zulks ervoor zorgt dat de wereld niet vergaat doordat er minder Cee-Oo-Twee in de lucht komt, dan betaalt de overheid graag mee in de vorm van eerdergenoemde voordeeltjes.
De presentatie staat voor 12 april gepland op de AutoRai in 020, maar daarna mag je nog even heel lang wachten voordat ze en masse de showrooms uitrollen. De levering begint pas in de eerste helft van 2012.
roy1263 zegt
He bah doe mij maar een Mercedes, een Niksan of een Alfa Romeo in plaats van zo’n ford die rood staat van de roest
betonstaal zegt
Aardige techniek in lelijk ontwerp.
mashell zegt
17″ Velgen uit de optie lijst en je lacht iedereen uit, totdat Jan Kees de Jager op prinsjesdag 2012 de 14% grens naar 90 gram CO2 bijstelt natuurlijk.
Citrofiel zegt
@mashell: Inderdaad, de regeling zou tot 2013 blijven zoals het nu is, maar dan gaat/moet er echt wat veranderen. Je hebt met deze Focus dus een klein jaar vrijstelling, dan nog een poosje een overgangsregeling en dan mag je toch echt gaan dokken.
Burdy zegt
De eerste helft van 2012? Dan bestaat vast het belastingvoordeel niet meer.
Weet nog steeds niet wat ik van de nieuwe focus moet vinden. Een schoonheid is het in ieder geval niet.
pieterveer zegt
Had Lexus niet de primeur in het C-segment?
TSI-tje zegt
@pieterveer: Ik denk dat men doeld op een non-hybride auto in het C-segment. Zo niet was Toyota zelf al eerder als Lexus met de Auris Hybride.
pieterveer zegt
@TSI-tje: strikt genomen is de Prius natuurlijk ook C-segment, bedenk ik mee ineens. Ze zullen inderdaad wel op de non-hybrids doelen.
pieterveer zegt
Wat de auto betreft: het lijkt mij vrij irritant als de auto mij gaat vertellen wanneer ik moet schakelen. Is dat uit te zetten?
Prutsor zegt
@pieterveer:
Je pakt een hamer en een pendrijver. En je geeft een mep op het lampje.
nielsvanderweiden zegt
“…dan betaalt de overheid graag mee in de vorm van eerdergenoemde voordeeltjes.”
Ja, er is geen BPM, geen motorrijtuigenbelasting, minder inkomsten uit fiscale bijtelling. Maar de overheid betaalt helemaal geen cent.
TSI-tje zegt
Knap hoor dat Ford het voor elkaar gekregen heeft.
Weer meer om te kiezen voor de ‘Uitgekauwde boekhouders’ en de ‘Oud-Hollandse-Knaken-Poetsers’… en alles onder druk van de ‘groene leugen’….
Hoe lang nog voordat de overheid de stekker uit dit soort voordelen trekt omdat men er achter komt dat ze teveel inkomsten mislopen? We shall see, said the blind man.
gregorius zegt
@TSI-tje: ik hoop snel. Wat een onzin is dit toch! Ik heb het te doen met al die lieve leaserijders die zich in dit soort dingen moeten voortbewegen.
Nou gok ik echter dat de meesten een pomppas hebben en dus steeds met dit soort autotjes zitten te racen: dan dus geen gunstig verbruik!
TSI-tje zegt
@gregorius: Ik tel gelukkig ‘gewoon’25% bij, maar d’r zitten geregeld Priussen, Civic Hybrides, Insights, Opels Ecoflexen en Blue-motions strak op mijn achterbumper…. Nu heb ik niet echt een ‘lichte rechtervoet’ maar 140Km/u. vinden die mannen schijnbaar niet hard genoeg…
Hopelijk snel een antwoord vanuit Den Haag.
406_v6 zegt
@TSI-tje: Zou een goede zijn als dit soort auto’s zakelijk gezien gewoon voor de volle mep belast worden, maar dat een particulier er wel profijt van heeft door de ontbrekende BPM en wegenbelasting.
Northwestern zegt
Wieldoppen kunnen echt niet meer in deze klasse.
Atenza zegt
Knap gedaan maar helaas betekent dat wel dat we dit lelijk ding nog vaker zullen tegenkomen. incl prachtige wieldoppen.. :S
feije zegt
105 pk is nog zo slecht niet.
Kvgorp zegt
Netjes.. die had ik niet aanzien komen.
Ik bedoel de KA is nog niet belastingvrij. Dit komt omdat ze een wurgcontract hebben met Fiat tot november 2011. De Fiësta hebben ze maar 2300,- goedkoper gemaakt omdat ze het niet voor elkaar krijgen om hem onder die CO2 uitstoot te krijgen en taadaa daar is de focus die het wel kan.
sjonniek zegt
@Kvgorp:
Volgens mij ligt dat niet aan Fiat, aangezien de 500 wel wegenbelasting vrij is.
Wat betreft de Focus, ik vind het een knappe auto met een HDi motor. Uiteraard wel een setje fatsoenlijke lichtmetaaltjes eronder.
kets zegt
deze ford gaat het niet slecht doen op de markt omdat de 14 procent concurrenten (prius,aurus) alleen maar te verkrijgen zijn met 14 procent bijtelling en deze ford niet
jeanclaude zegt
eerste 14% diesel in dit segment?
Tommy2 zegt
Mooie wieldoppen. Waarom staan de 0-100 specs er niet bij?
Ram-G-maN zegt
Hadden ze niet de voorkant van de Focus Electric kunnen monteren om het enigszins mooi uit te laten zien?
Monteer deze voorbumper erop en hij kan zomaar in de 0% bijtellingscategorie vallen. ;)
laurensje zegt
Het huidige systeem van alles of niets zuigt. Kijkt niet naar werkelijkverbruik, nog werkelijk gebruik. Vooral bij dat laatste is het milieu gebaat, niet rijden van kilometers heeft meer zin dan een paar grammetjes eraf.
OT: rond 20K voor dit soort auto’s, dat lukt nooit met dure hybride techniek.
Vincent_van_B zegt
Zaten die dopjes ook niet onder de Escort uit ’89?
Benjamin1 zegt
@pieterveer mijn fiesta heeft dat ook, pijltje bij de tellers licht op bij 2200 tpm. Ik vind het niet storend ofzo!
tarquesh zegt
Met 105pk moet het uit te houden zijn aangezien mijn diesel 90pk heeft en voor mij vlot genoeg is.
Maar die rij ik eerst helemaal op voordat ik eens ga denken voor een andere auto.
Henk_he zegt
Je kunt lullen wat je wilt, maar dit is een serieus interessante opvolger voor mijn 105pk sterke Golf5 1.9TDI waar ik maandelijks behoorlijk veel wegenbelasting voor moet betalen, tel daar (bij normaal gebruik) het gunstige verbruik bij op en dan heb je zo een setje nieuwe velgen bij elkaar ‘gespaard’.
Ik ga het in ieder geval in de gaten houden.
janklaassen zegt
Sorry hoor maar ik blijf de nieuwe Focus lelijk vinden. Helemaal met deze wielen presenteer je je nieuwste model gewoon totaal verkeerd.
msom zegt
Helemaal met philip eens dit model is echt niet moeders mooiste..dat doet de concurrentie toch beter!
brinky zegt
Ik was het tot voor kort van mening (op basis van de foto’s) dat het geen mooie wagen was. Echter eergisteren stopte de trein met een hele lading nieuwe focussen (bestemd voor the UK) voor me raam. In het echt is het een zeer geslaagde auto vooral in de goede samenstelling.