Saab lijkt er vooralsnog niet helemaal in te slagen de problemen omtrent zijn autoproductie op te lossen. Momenteel ligt de fabriek in Trollhattan voor de derde keer binnen een week plat.
Het is niet de week van Saab zullen we maar zeggen. Nadat moederbedrijf Spyker eerder deze week een recordverlies meldde, en er daarna problemen ontstonden met leveranciers vanwege vermeende niet betaalde rekeningen, gaat het momenteel weer mis in Zweden. De medewerkers zitten inmiddels aan de koffie, want de productielijnen liggen wederom plat.
Volgens Victor Muller zal het niet de laatste onderbreking zijn: “Dit is een voortgaand iets. Het zal nog wel even duren om iedereen weer netjes in het gareel te krijgen. We krijgen het onder controle”. Niets aan de hand dus, maar wat moet je ook anders zeggen als CEO? De onderbreking wordt overigens wederom geweten aan niet leverende leveranciers.
Gisteren liet Muller tijdens een presentatie van enkele Saab-modellen overigens weten dat het bedrijf zeker niet op instorten staat. We helpen het hem hopen, maar het zou voor Spyker/Saab erg prettig zijn als het bedrijf in rustiger vaarwater komt. Deze productie-onderbrekingen worden steeds breed uitgemeten in de pers, terwijl het bedrijf juist behoefte heeft aan een stukje rust in de tent. (via di.se)
axel zegt
ze proberen het bouw tempo van spyker aan te houden en dit lukt ze al aardig
iLoveStinger zegt
kijk dit vind ik nou een gebalanceerd stukje over Spyker/Saab, beter dan die overtrokken meuk die Robbie erover produceert.
kaaskabouter zegt
@iLoveStinger:
dat vond ik nou ook. Gewoon een degelijke verslaggeving met een goed afgewogen eigen inbreng. Niet dat ewige azijngepis van Robbie. Die kan overigens wel gelijk krijgen, maar inzetten op een goede uitkomst is toch veel leuker dan op een slechte? Of is achteraf kunnen roepen: “Ha!, had ik toch gelijk?” dan echt zo belangrijk?
iLoveStinger zegt
@kaaskabouter: Precies, je slaat de spyker op zijn kop
stationcar zegt
@kaaskabouter:
Ook ik ben het helemaal met je eens, eindelijk een keer niet alleen maar negatief!
Hubert zegt
Kan niet gewoon de stekker eruit?
Dan blijven de 900’s als een mooie herinnering in mijn gedachten hangen.
De huidige soap is Saab onwaardig en zo eigenzinnig als Saab ooit was, die tijd komt toch niet meer terug.
Ik heb destijds mijn 900 tot de draad toe opgereden omdat in absoluut geen 9-3 wilde hebben.
Misschien maar weer eens een goede 900 gaan zoeken…
highperformance zegt
@Hubert: tis inmiddels meer eigenzinnig dan voorheen, chapeau dus.
Hubert zegt
@highperformance:
Je hebt eigenzinnig en je hebt Kafka….
solz zegt
@Hubert:
Inderdaad, de huidige modellenlijn van saab bestaat uit nette en keurige wagens. Een saab mag je echter niet keurig vinden: je vindt hem spuuglelijk of wondermooi, en in elk geval apart.
Zelf rijd ik met een driedeurs 9-3 van zo’n tien jaar oud. Voor velen natuurlijk ook al meer een vermomde vectra maar ik zie er voor een stuk nog de eigenzinnige lijnen van de 900 in terug. Dit was voor mij (en ik denk voor vele saabadepten) de hoofdreden waarom ik een saab wou.
Als saab wil overleven denk ik dan ook dat ze zich in deze niche moeten nestelen: een apart gelijnde wagen met een degelijke afwerking en een competitieve prijs die zowat tussen de volume en premiummerken valt. Een klassiek premiummerk worden lijkt me vrij zinloos. Het heeft audi jaren gekost en dan hadden ze nog volle steun van de VW groep achter zich. En afgaand op de vele onzinnige premium-discussies hier, is het wel duidelijk hoe moeilijk het blijkt de perceptie te veranderen :)
Marktstudies moeten natuurlijk uitwijzen of zo’n nichestrategie leefbaar is. En het feit dat saabrijders hun vehikel koesteren en zoals ondergetekende er jaren en jaren mee blijven rijden doet er natuurlijk ook geen goed aan :) Instinctief lijkt het mij de goede keuze maar de praktijk lijkt me tegen te spreken. (daarom dat ik waarschijnlijk ook geen marketingdirecteur ben :))
Ook andere nichemerken zoals alfa romeo (flamboyant design en sportief imago) lancia (luxueus en italiaanse flair), grote citroëns (apart design en comfort) en volvo (robuust en veilig imago) lijken het niet makkelijk te hebben…
Den zegt
Bij VM is er nooit iets aan de hand. Gewoon kop in het zand en maar wat doen…
jeanclaude zegt
Las gisteren ergens dat Saab toegeeft dat het niet aan de betalingen kan voldoen, en dat het dus niet echt aan de verandere betalingsregels/wijze lag. iemand ook gelezen? ad.nl dacht ik.
welkombart zegt
Vraag me af of Saab de Autorai haalt.
Echt, ze waren beter af geweest met een geregelde sluiting onder GM. Dan hadden ze niet de 9-5 gehad, maar dan hadden ze nog tot in 2012 kunnen doorgaan met de 9-3 final edition en allerlei clubactiviteiten.
Esprit_de_Flandre zegt
@welkombart: Het gaat moeilijk, ja, maar sluiting beter? Dan hadden ze GM ook maar moeten sluiten. Die waren zelfs regelrecht failliet…
stationcar zegt
Ik steun Saab van harte en hoop dat ze er bovenop komen! Laten we niet vergeten dat GM Saab al aan het afbouwen was voor het werd overgenomen, dus ik kan me best indenken dat het lastig is alles weer goed en vloeiend op de rit te krijgen. Ik wens ze veel succes in elk geval!!
towi1989 zegt
Ze hadden het beter niet over kunnen nemen ipv al die werknemers valse hoop geven. Eerst was nederland hun held, straks schieten ze ons af.
GOD zegt
Iemand die geen geld heeft helpt een andere die geen geld heeft door te gaan lenen. Hier komt het in feite op neer.
Heel moeilijk om de boel aan het lopen te krijgen.
Ze proberen het in iedergeval wel petje af daar voor.
Hubert zegt
@GOD:
Je omschrijft het leuk.
Maar vergeet niet dat hij wel een vorstelijk salaris er uit trekt.
Eigenlijk is hij een soort crisismanager die z’n eigen baan eerst koopt (met geleend geld) om er vervolgens te gaan werken tegen een riante vergoeding.
Maar ik moet het hem nageven : Hij steekt wel zijn nek uit.
viggen zegt
komt allemaal wel goed, ik sta volledig achter Saab
Griffin zegt
@viggen: ik help het je hopen (met zo’n alias moet je natuurlijk wel antwoord krijgen in dit topic :-D).
timmy zegt
Elk bedrijf heeft wel eens discussies met leveranciers over prijzen en facturen en staken vervolgens de leveringen. In het geval van Saab komt het de leveranciers waarschijnlijk wel leuk uit om dit via de media te spelen. Saab is druk bezig met damagecontrol en het via de media spelen bespoedigt een oplossing.
themenace zegt
Maak je niet druk,ff een hobbeltje op de weg. Saab wordt een succes zoals de eerdere zakelijke beslommeringen van VM, er zijn er genoeg die daar over mee kunnen praten. 500 Mio en dan kunnen we weer een jaartje voorruit…. Dit is echt Spykers op laag water zoeken . Saab wordt TOP. Afz Michiel Mol
kaaskabouter zegt
@themenace:
Nou ha, ha. Enig onderzoek leert je dat Muller’s zakelijke beslommeringen in het verleden inderdaad bijzonder succesvol waren, bij bedrijven varierend van baggerbedrijven tot kledingconcerns. Deze bedrijven en nog meer heeft hij vanuit het dieprood tot bloeiende concerns hervormd. Deze man is heus niet slechts een charlatan. Dicht hem lof toe voor zijn lef! Na veel successen heeft hij heel veel van zijn eigen geld geinvesteerd in het realiseren van zijn droom, een sportwagenmerk. Een van de moeilijkste dingen om te realiseren. En zeg wat je wilt over Spyker, maar na 11 jaar bestaan ze nog steeds! En de toekomst van het merk is nu redelijk gewaarborgd. Als je meer op de hoogte zou zijn van het verhaal rond Saab (voornamelijk het businessplan en Antonov) zou je een minder lakend sarcastische toon aanslaan. Ik snap al die kritiek op mensen die hun nek uitsteken en hun dromen durven na te jagen niet.
Freewarefreak zegt
@kaaskabouter: Ik ben het wel met je eens wat betreft de lef van Victor. Hij flikt het toch maar mooi. Toch ben ik absoluut niet overtuigd van het feit dat Saab nu redelijk gewaarborgd is. Hoe dan? Door het feit dat Antonov weer meer geld er in gaat pompen?
Voorlopig leggen ze nog steeds 4500 euro bij iedere Saab er bij. En dat moeten ze vol houden tot de nieuwe 9-3 er is. En zal die aanslaan? Ik heb er nog geen goed vertrouwen in. Ik wil het wel.. maar ja al dit soort berichten, dit is al de 3e deze week. En ik ben maar een gewone consument.. net als al die andere. Snap je een beetje waar ik heen wil?
Saab kan wel roepen het komt goed, maar is dat ook zo? Waarom denk je dat de toeleveranciers boter bij de vis willen? Ik herhaal wat ik al eerder zei, ik hou nog steeds mijn hart vast.
betonstaal zegt
De naam Trollhattan fascineert mij, het Manhattan voor Trollen oid.
rvssax zegt
@betonstaal:
Ach ja, als je zweden wat beter kent zul je wel meer fascinerende plaatsnamen vinden. Weet er wel een paar, zoals Smedjebacken, zo zijn er nog meer rare, en soms wel komische namen daar :).
cashher zegt
En ook ik heb er nog altijd vertrouwen in, en dat zal blijven ook.
Veel succes op een betere toekomst en ik wens het beste voor Saab!
betonstaal zegt
Als ik even als kwade genius moet spreken, het steeds maar weer in het nieuws brengen van slecht Saab nieuws speelt andere fabrikanten, concurrenten wel mooi in de kaart. Saab heeft behoefte aan rust, maar niet iedereen ziet dat ziten. Voor je het weet wordt Saab zo kapotgeschreven. Veel handel in aandelen gaat ook bij de waan van de dag, stemming van de week, het gevoel, mooi weer, een goede beurt gehad vanochtend etc. Iedereen die zich bezig houdt met aandelen in de onderbuikhandel loopt dit risico. Ik hoop dat Saab het redt, ze maakte interessante producten en die moeten ze weer gaan maken.
johann3s zegt
“We helpen het hem hopen, maar het zou voor Spyker/Saab erg prettig zijn als het bedrijf in rustiger vaarwater komt. Deze productie-onderbrekingen worden steeds breed uitgemeten in de pers, terwijl het bedrijf juist behoefte heeft aan een stukje rust in de tent.”
Een idee: misschien moeten jullie de komende tijd dit soort berichten dan uberhaupt niet posten? Niemand wordt er toch wijzer van, en het levert inderdaad alleen maar speculaties en onzekerheid op..
cashher zegt
@johann3s: Het zou inderdaad wel fijn zijn voor hun een stukje rust…
speedie zegt
Ben geen Spyker/Saab liefhebber maar gun als autoliefhebber het merk alle toekomst toe. Probleem is natuurlijk of kleine zelfstandige merken op lange termijn kunnen overleven of trend kunnen houden met nieuwe technologische ontwikkelingen. Neem nu de VW groep waar veel synergie en uitwisseling is tussen de merken onderling op allerlei vlak. Een slecht jaar of jaren van 1 bepaald merk lijdt niet automatisch tot bankroet
bigcar zegt
toekomst ziet er niet zo gunstig uit….
Megakix zegt
Saab moet het ‘net’ kunnen redden en wel om de reden dat het dealernetwerk op orde is gebracht. De toeleveranciers zijn schreeuwlelijken die inderdaad (zoals boven genoemd) de media gebruiken om hun drammerige zinnetje te krijgen. Over één ding maak ik me direkte zorgen; die ‘vleugelen van Antonov’ (woordspeling) hangen als een draculagestalte boven het concern…hij heeft Poetingeld…maar het is een schurkeman. Hij draait net zo lief de nek van 2200 werknemers + gezinnen om voor een paar roodjes.
Succes VM met je ondernemersgeest, maar blijf beseffen dat je door al die leningen nóóit rust zult vinden tijdens het ondernemen; altijd afhankelijk, altijd leider-af. Een jochie van een incassobureau heeft méér te zeggen over Saab dan jijzelf.
rover zegt
de pers moet zijn bek houden of positief zijn.
leveranciers die niet betaald worden mogen geen aandacht krijgen?????
dat is old skool tiranstijl en het schijnt vaak averechts te werken dus als je saab een warm hart toedraagt ben je niet slim bezig dat te roepen. sympathie opwekken door open,eerlijk en straight te zijn, de eerste autofabrikant inclusief zijn kopers die dat doet hoeft voor mij geen de beste( subjectief!!!) auto te bouwen/rijden en krijgt toch mijn stem. Goed genoeg reden ze allemaal, daarom reden we pre GM saab. misschien….niet de beste maar gewoon daarom. en daarom nu niet.