Heb je het sinds het begin van het jaar het idee dat je veel beter kunt doorrijden in Nederland dan voorheen? Dat kan kloppen, want in het eerste kwartaal schijnt de filezwaarte met maar liefst 16% afgenomen te zijn ten opzichte van dezelfde periode in 2010.
En hiermee hebben we de laagste filezwaarte sinds 2006 bereikt. De filezwaarte wordt berekend als de lengte keer de duur van de file. Volgens de ANWB, die de cijfers publiceerde zijn de belangrijkste oorzaken het droge weer, de economische situatie en de verbeterde infrastructuur (scharen we de benzineprijs dan maar even onder ‘economische situatie’?). De grootste afname van de files vond in de ochtendspits plaats.
Mogen we hieruit concluderen dat de ‘niet lullen, maar aanpakken’-mentaliteit die werd ingezet door Camiel Eurlings, en die door zijn opvolger Melanie Schultz voortgezet lijkt te worden hier debet aan is? Een conclusie trekken laat ik aan jullie over, maar het lijkt me wel dat de Spoedaanpak wegen (voortvloeiend uit de crisis- en herstelwet) meer goed dan slecht heeft gedaan.
Het is trouwens wat mij betreft redelijk opmerkelijk dat we op zo (relatief) weinig files uitkomen: aan het begin van het jaar heerste het winterse weer nog volop, en ook akkefietjes als het afsluiten van de A1 na een schietpartij onlangs zullen niet bijgedragen hebben. Hier tussenin moet het dus extra rustig zijn geweest.
rufctr01 zegt
Op sommige plekken kun je inderdaad flink doorrijden. Als het aan de linkse ellende ligt staan we maximaal in de file. Lekker doorgaan met asfalt verbreden.
Relief zegt
@rufctr01:
Blabla links krijgt alle schuld blabla. Kom eens met wat inhoudelijke argumenten.
Dev zegt
@Relief: Het inhoudelijke argument is dat als het aan de linkse politiek had gelegen de wegen niet verbeterd werden. Wat is daar zo moeilijk aan?
Relief zegt
@Dev:
Noem jij dat argumentatie? LOL snel terug naar de basisschool.
Relief zegt
@Dev:
Ik wil nog maar 1 ding zeggen en dat is iets heel simpels: als we naar de afgelopen 40 jaar kijken dan hebben we grotendeels rechtse kabinetten gehad. Dus gezeik over Links moet eens afgelopen zijn.
gerard1710 zegt
@Relief: Volgens mij mag jij snel weer eens de studieboeken in, want wanneer was het laatste rechtse kabinet. We hebben paars gehad met Kok, verder alleen kabinetten met midden en linkse partijen.
Dit is precies waarom ik veel linkse politici niet mag. Ze nemen nooit verantwoordelijkheid.
Jochempie zegt
@gerard1710: Oei, ik was vergeten dat bredere wegen aanleggen belangrijker was dan het bedenken hoe we alleenstaande bijstandsmoeders met vier kinderen het hoofd boven water kunnen laten houden. Goed punt, go rechts!
gerard1710 zegt
@Jochempie: Ik vind het wel grappig om te zien hoe een gefrustreerde linksstemmer zijn gal spuwt. Overal waar de politiek opduikt op autoblog terroriseer jij de reacties met jouw ellenlange verhalen.
Jochempie zegt
@gerard1710: Ik vind het wel grappig om te zien hoe een kereltje die niet eens mag stemmen zich druk maakt over iemands politieke kleur.. Iets geleerd bij maatschappijleer soms? Het meest komische onderdeel daarvan is het leggen van een niet bestaande link tussen politieke kleur en de gewenste rol in het verkeer. De voortekenen van een JOVD’er? Kraagje netjes gestreken?
gerard1710 zegt
@Jochempie: Waarom denk je dat ik niet mag stemmen? Mijn naam? Foei! Niet zo snel oordelen. En er is wel degelijk een link tussen politieke kleur en gedrag op de weg.
Jochempie zegt
@gerard1710: omdat je in 1994 geboren bent.
“En er is wel degelijk een link tussen politieke kleur en gedrag op de weg.”
Dankjewel :) Het had niet gehoeven hoor ;)
gerard1710 zegt
@Jochempie: Dus jij bekijkt mijn profiel om me dan persoonlijk aan te vallen? Dat is erg links van je, je ziet de rode kleur opgloeien.
Jochempie zegt
@gerard1710: Dus jij denkt dat men links of rechts kan zijn? En je denkt dat die scheiding zo simpel, zo zwart wit te maken is? Dat is erg kortzichtig van je. En net als vele andere eigenschappen is dat niet te verbinden aan een politieke kleur.
gerard1710 zegt
@Jochempie: Dat denk ik zeker niet, je hebt ook nog mensen die niet in politiek geinteresseerd zijn en die stemmen over het algemeen zoiets als CDA. Dat zal wel de reden zijn geweest dat het CDA eerst zo groot was, na natuurlijk de geloofsovertuiging…
Pordon zegt
@gerard1710: Nou stem ik ook rechts maar wat jij hier allemaal loopt te brabbelen raakt kant noch wal. Totaal geen inhoud in je reacties.
zlinx zegt
@gerard1710: Dus jij ziet ‘gefrustreerde linksstemmende terroriserende galspuwer’ niet als persoonlijke aanval op @Jochempie, maar jouw leeftijd (welke objectief bepaald is en tevens onlosmakelijk aan jou verbonden, hetgeen genoeg grond geeft om een redelijk oordeel over jouw politieke kennis te kunnen vormen, welk oordeel nog eens versterkt wordt door jouw ondoordacht geformuleerde reacties) wel? Zelfreflectie: je moet het nog leren.
OT: Hoewel ik de snelheidsbeperkingen op veel stukken van de snelweg vervelend vind werkt het blijkbaar wel goed!
Arnold-JR zegt
@Jochempie:
Tja als je inde bijstand zit moet je maar geen 4 kidneren nemen als je die niet fatsoenlijk kan onderhouden.
En geld in het wegennet is iedereen bij gebaat, minder economische schade door file, ofterwijl meer geld voor het bedrijfsleven en indirect dus meer bij voor de burgers.
Bovendien mag werkende man meer beloond worden door de overheid i.p.v. belasting op belasting.
Maar de bijstandtrekkers mogen ze wat mij betreft met het geld van ontwikkelinghulp helpen :)
Jochempie zegt
@Arnold-JR: Hahaha ja dat is een mooie. Vrouw is getrouwd en heeft vier kleine kinderen met haar man. Man gaat er vandoor met de secretaresse en de vrouw blijft achter met de financiële shit. En dan zeggen “had je maar geen vier kinderen moeten nemen als je in de bijstand zit”. Denk alsjeblieft even verder dan je neus lang is.
gerard1710 zegt
@Jochempie: Als het goed is betaalt die man alimentatie voor vier kinderen en zijn vrouw als hij getrouwd was. Noem eens een suggestie voor een oplossing voor wat jij nu zo’n probleem vind.
130peeka zegt
@Relief: Volgens mij stel jij jezelf flink teleur makker.
barney zegt
*buiging doet voor oom Emiel*
Heeft hij toch mooi voor elkaar gekregen! KLM heeft er goed aan gedaan die kerel binnen te halen.
barney zegt
@barney: In de war met schreeuwlelijk o.i.d. :? Oom Camiel natuurlijk! :lol:
Megakix zegt
Volgens mij is de A4 toch ook opgeleverd na 23 jaar eikelen ? Daar stond elke dag, de HELE dag een file (Leiderdorp etc..). Tevens is de lengte van de gemiddelde auto kleiner geworden (Aygo etc.) ;-)
rufctr01 zegt
@ Relief: Ik zal nog even doorgaan met links afzeiken! Als ik aan Links denk, dan denk ik aan het ’tijdelijke’ kwartje. Als ik aan links denk, dan denk ik aan milieuterroristen die met een één of andere geile Korenwolf een aanleg van een snelweg tegen kunnen houden. Als ik aan links denk, dan denk ik aan huizenkrakers. Als ik aan Links denk, dan denk ik aan lui die links lullen maar rechts vullen. (Herfkens, Bos en nog een paar van die linkse kornuiten)
Ik ben blij dat er eindelijk meer asfalt is en dat ik eindelijk normaal door kan rijden.
gerard1710 zegt
@rufctr01: Je neemt me de woorden uit de mond.
Sorcerer zegt
@rufctr01: het kwartje van Kok is bewust niet teruggegeven door Balkenende II (rechts volgens mij?) maar geïnvesteerd in wegen en OV. Verder is de accijns na de invoering een aantal jaren niet verhoogd (wat normaal wel gebeurt door indexering).
Mensen die nog steeds zeuren over de 9,8 eurocent van Kok hebben geen verstand van economie en gebruiken alleen gevoelsargumenten.
De linkse én de rechtse politiek hebben beide veel te laat ingegrepen bij het aanpakken van (overheid-gesubsidieerde!) actiegroepen die middels rechtszaken wegverbredingen e.d. tegenhielden (terwijl dit veel slechter is voor het milieu dan een paar meter natuur meepakken aan de rand van een snelweg).
Wat betreft krakers: gelukkig is het door de crisis nu al wat minder winstgevend om huizen in de binnenstad van Amsterdam in je bezit te hebben als investering, waardoor er lelijke niet-onderhouden gebouwen tussen staan waar niemand woont en die er alleen als investering staan… Maargoed, in de praktijk is kraken niet of nauwelijks meer nodig doordat de rest van het sociale stelsel zo goed is geworden, dus dat dat is afgeschaft is op zich misschien wel prima, mits er ook iets aan die leegstand wordt gedaan…
En tenslotte de zakkenvullers: als je links bent terwijl je veel verdient, dan betekent dat dus dat je meer belasting betaalt dan wanneer je rechts zou zijn en dus meer voor jezelf zou kunnen houden. Is volgens mij net zo altruïstisch als wanneer je rechts en arm bent. Arme linkse mensen en rijke rechtse mensen, dat zijn de opportunisten/egoïsten (ik chargeer) ;)
Het is goed dat er nu meer wordt gedaan aan wegverbredingen en dat intussen het OV beter wordt gemaakt: voor sommige (groepen) mensen is het OV een betere keus en voor sommigen is het gebruik van een auto bittere noodzaak. Nu de randstad nog steeds zo enorm groeit moet er sowieso iets gebeuren en gelukkig wordt er nu op beide fronten hard gewerkt.
Arnold-JR zegt
@rufctr01: Amen
jannesz14 zegt
Godsamme wat een rechtse lullen checken autoblog
Jochempie zegt
@jannesz14: :(
stekel zegt
@jannesz14:
ik stem rechts maar hang links!
Freewarefreak zegt
Een goede ontwikkeling. Meer wegen, meer asfalt. Gewoon zo door gaan Den Haag. Die 20 jaar achterstand in wegaanleg moet weggepoetst worden. En het blijkt dat het de goede kant op gaat, maar we zijn er nog niet. Er zijn nog genoeg knelpunten aan te pakken.
PS: Kijk die Cayenne gaan, heerlijk blazen op een lege autobaan. Super!
youri509 zegt
die foto moet wel geshopt zijn.
Megakix zegt
Moet er nou echt een 38-jarige ouwe aan te pas komen om jullie allemaal bij te scholen ? :lol:
Het gaat in de kern toch om verbreding / verbetering / uitbreiding van autowegen ? Awel, daarvoor wordt door de rijdende mensch (te-)veel belasting betaald in de vorm van accijnzen, BPM en BTW,motorrijtuigenbelasting en milieuheffingen. Enigzins verband tussen enerzijds deze inkomsten en anderzijds de besteding hiervan aan de infrastructuur is tamelijk afwezig. Herverdeling (bijstandsmoeder versus autowegen) leidt onduidelijkheid en dus tot onrust bij de burgers (zie jullie gebabbel boven). Niemand beweert dat een bijstandsmoeder (die haar alimentatie + eigen woning verrekend ziet worden met de betreffende uitkering) en haar kinderen voor straf moeten wegkwijnen !? Sterker, die mensen moet je helpen. Maar óók….er moeten wegen aangelegd worden. Het ondoorzichtige financiële regeren grijpt de burger aan om haar eigen mening ongenuanceerd te ventileren…kap daar nou eens mee.
rufctr01 zegt
Wat ik nu fijn vind is dat er nu daadwerkelijk iets gebeurd aan de wegen. Een mooi voorbeeld is de A4 bij Delft.
En ja, de politiek heeft in het verleden oeverloos gedebatteerd over de wegen, het gevolg is dat we nu 20 jaar achterlopen. Het wegennet is gewoon niet berekend op het aantal auto’s wat in Nederland rondrijdt. We zitten ook in vicieuze cirkel wat als er minder auto’s verkocht worden? Het wordt dan wel rustiger op de weg maar het gevolg is dat de overheid inkomsten misloopt. Dus moeten ze het geld weer ergens anders vandaan halen. Het liefst verkopen ze zo veel moegelijk auto’s maar dan moet er weer asfalt bij.
En zo blijven we bezig, het een houdt het ander in stand. Ik ben blij dat er (vanuit rechts) eindelijk eens knopen worden doorgehakt.
porsche928 zegt
Het CDA is geen rechtse partij maar een middenpartij die afhankelijk van factoren wind, oppositie, coalitie, Maurice de Hond, het nieuws, de waan van de dag, de preek op Zondag naar links knikt of af en toe naar rechts buigt. Doorgaans meer met linkse signatuur bezig dan met een rechtse signatuur.