Zoals aangekondigd: stichting Blij dat ik Rij heeft een Tata Nano, de eerste op Nederlandse bodem, bij onze Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) gedropt. Het Indiase budgetbakkie onderging een “individuele toelating” en het resultaat mag er eigenlijk best wezen. Op een paar punten na werd de auto goed genoeg bevonden en het lijkt er op dat de auto binnenkort de openbare weg op mag.
Nou. Lekker dan. Waren we eerst nog in een soort van jubelstemming aangezien de Tata Nano voorlopig niet in Europa zou verschijnen, halen de duurtesters van Blij dat ik Rij het vierwielertje alsnog onze kant op om de prijs-kwaliteitsverhouding te checken, of zoiets. De auto kost omgerekend -en kaal- 1.800 euro, maar dat is exclusief BPM. En om er een paar gele platen op te mogen schroeven moeten dergelijke auto’s, die nog geen typegoedkeuring hebben, eerst even bij het RDW aankloppen voor een check up.
Het resultaat: het is geen aftands hok of doodskist op wielen (zie ook de EU crashtest), maar hier en daar zijn er een paar punten waarop de el cheapomobiel steken laat vallen. Zo ontbreekt info over de sterkte en de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels en is er geen mistlamp, naar links schijnende koplamp of linkerspiegel aanwezig. Heeft er mee te maken dat de auto rechts gestuurd is natuurlijk.
Wel moeten we even benadrukken dat het hier om een individuele toelating gaat. En daar zijn de eisen veel minder streng dan bij een algehele typegoedkeuring. Het is dus niet zo dat Nederland overspoelt kan worden met Nanootjes zodra dit testmodel de keuring haalt.
Of de auto ook echt zuinig is en het goed doet qua cee-oo-twee-uitstoot is ook nog maar de vraag, maar daar krijgen we wellicht snel antwoord op. Binnen vier weken hoopt stichting Blij dat ik Rij opnieuw bij het RDW langs te gaan en dan zal blijken of het parelwitte wagentje een setje NL-kentekenplaten krijgt.
majinstar zegt
Als dit op de weg komt, dan rij ik ze weer vanaf. Puur schande zo’n auto.
captainslow zegt
@majinstar: Als je dat meent vindt ik dat je je rijbewijs moet inleveren. En als het een geintje is, is het niet leuk.
Het is gewoon een auto die aansluit bij een behoefte. Binnen de stadsgrenzen van Amsterdam heeft een 400pk Porsche totaal geen meerwaarde boven dit. Behalve subjectief. Als het ego tekort komt , kan je voor 2000 ook een 2e hands BMW 320i halen, maar die gaat dan wel minder lang mee als dit.
NielsGP zegt
@captainslow: Lol, met zo’n naam moet je niet denken dat de mensen jou serieus gaan nemen als je over de Tata Nano en consorten spreekt. Overigens vind ik het niet zo erg als deze mottige karren rondbollen, kan ik nog eens goed lachen in de file en krijgt mijn ego een driedubbele boost :D
Maurice16 zegt
@majinstar: Groot gelijk! ’t Is net zo erg als een brommobiel.
Benjamin1 zegt
@majinstar: Inderdaad! Bullbar monteren en gaaaaaaan!
lambo4all zegt
@majinstar: mijn overbuurman heef een Q7, die mag je wel gebruiken.
mortsel2640 zegt
mss een goeie investeringstip voor onze ondernemer van 18
axel zegt
dit kan ik nou niet begrijpen/ en dan die sticker aan de zijkant BLIJ DAT IK RIJ/ ja voor schut
ferrari2011 zegt
Als ik dit gedrocht zie, pis ik er overheen
E34M5Touring zegt
@ferrari2011: A joh gewoon een keer erg dicht er langs rijden dan waait ie vanzelf om
JamesBond007 zegt
@ferrari2011:
doe je niet..
Benjamin1 zegt
@ferrari2011: Je kan ook een klein takje voor de band leggen, komt ie nooit overheen :mrgreen:
GOD zegt
@Benjamin1: :lol:
Jokkebrok zegt
Nú nóg lelijker!
Jokkebrok zegt
Waar blijft de Galery btw?
NielsGP zegt
@Jokkebrok: Haha, zet al maar een emmer klaar!
Jochempie zegt
Wat is er mis met jullie? Deze auto is de essentie van het autorijden! Zo basaal als het maar kan, maar tóch een auto! Tóch naar Zuid-Frankrijk! Daar hoor je toch enthousiast over te zijn? Ik vind ‘m geweldig!
meneersander zegt
@Jochempie: Helemaal mee eens. BIj deze auto zie je maar eens dat er weinig nodig is om auto te rijden!
KaCh1ng zegt
@Jochempie: koop dan een 2e hands auto , veel beter
Jochempie zegt
@KaCh1ng: Ja, gedaan vandaag, maar deze komt met service en garantie! Oké, mijn tweedehandsje ook. Maar voor veel mensen is een nieuwe auto toch iets speciaals.
KaCh1ng zegt
@Jochempie: bwa als je een goedkope auto koopt is het niet echt speciaals :) liever een leuk 2e handsje dan :D
W115 zegt
@Jochempie: Ik rij toch echt veel liever een (standaard) golf 1 dan dit ding
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: Iedereen is gewoon nukkig omdat ze veel te veel betaald hebben voor een auto, en ze kunnen het niet verkroppen dat andere mensen nu minder gaan betalen om naast hen in de file te staan…
meneersander zegt
@Esprit_de_Flandre: +1!!
SimonMc zegt
@Esprit_de_Flandre: +1
Svenska_Aeroplan_AB zegt
2 dingen: Jochempie, ben het met je eens. Direct over zo’n auto heenzeiken is wel heel makkelijk…
En Blij dat ik Rij is slim… hebben al zoooooooveel reclame hierdoor gekregen!!!
ascari15 zegt
En dan die sticker: OMG totaal verkeerd.
Blij dat ik rij, nou ik denk in dat ding dat je niet zo blij bent. Dan maar geen auto
AscariGT zegt
Lijkt wel een brommobiel :p
Jochempie zegt
@AscariGT: Ja, en een Focus RS lijkt op een sportschoen. Ook geen topimago :)
straatpiraat zegt
@Jochempie: Don’t f*ck Focus RS!
Jochempie zegt
@straatpiraat: Ben groot Ford-fan maar bashers worden gebashed.
AscariGT zegt
@Jochempie: Laat mij dan maar lekker in een sportschoen rijden, mag jij in die nieuwe tata de mooie jongen uithangen :p
JanJansen zegt
Ik ken mensen met een uitkering die per jaar dit bedrag aan sigaretten oproken. Dus het is met recht een auto die iedereen kan betalen.
Laten we wel wezen, een auto zo goedkoop produceren is wellicht net zo moeilijk als een Veyron ontwerpen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de eerste “objectieve” review.
Jochempie zegt
@JanJansen: In plaats van het ultieme product moet je het ultieme proces beheersen om een goed product zo goedkoop mogelijk te maken. Geen enkel ander land had dit kunnen doen behalve India.
NLBUURMAN zegt
blij dat ik rij, even later is ’t leven voorbij?
Jochempie zegt
@NLBUURMAN: Ja, net als dat onze Eend-rijdende ouders allemaal vroegtijdig het leven hebben gelaten. Behalve die van mij…?
Northwestern zegt
Zeker een 1 april grap :)
NLBUURMAN zegt
is het trouwens wel een 4takt? :P
killioq zegt
blij dat ik reed, ga je door de bocht raakt je een verkeersborden en je mooie tata ligt in tween. is de ncap waarde niet meer van belang?
Esprit_de_Flandre zegt
Super. Laat maar komen. Liefst met duizenden…
Benjamin1 zegt
@Esprit_de_Flandre: Verlies jij nooit meer een stoplichtsprintje zeker haha!
mout zegt
Toen ik Multipla reed, maakte dat aardig wat reacties los. Maar díe was overpriced. Dit is een veel economischer manier om aandacht te krijgen! 8)
Jochempie zegt
@mout: ongeveer de meest praktische auto per meter ooit.
mout zegt
@Jochempie: Zekers. Vooral omdat mijn gezin uit zes gezinsleden bestond. Allemaal onder handbereik, en een normale bagageruimte. In alle alternatieven (OK: de japanse kloon daargelaten) is er een rij drie, die in feite in de bagageruimte staat.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Japanse kloon?? Omdat ie 2×3 plaatsen heeft? Dan is elke 4×4 een kloon van de Jeep, en elke break een kloon van weet-ik-veel welke break er eerst was, en elke compacte betaalbare auto een kloon van de KdF-wagen…
Megakix zegt
@mout: …jemig…’toen ik een Multipla reed’…hoeveel sessies bij de shrink heb je vervolgens gehad ? ;-)
Tommy2 zegt
1 aprilgrap… Zoniet, worden ze wel van de weg gereden door turbulentie van inhalend verkeer.
norge zegt
Ik zou hem als eigenaar in ieder geval niet langs de grachtten in Amsterdam parkeren .
Maar serieus ,ik heb leukere mini auto’s gezien ze hadden dit waggeltje best wel een iets leuker uiterlijk kunnen geven.
booije zegt
Aangepast Chassis en motor van de ariel atom v8 eronder leggen, dat zou lachen zijn….
SimonMc zegt
@booije: inderdaad!Dé ultieme sleeper!
rotarypowah zegt
Let op die linker spiegel trouwens.
GielMK1 zegt
Kijk eens naar de maat van de wielen.
Hierachter passen maar hele kleine remschijven/trommels
Volgens hun eigen info zitten er voor en achter 180mm remtrommels. Verder kunnen dankzij de dichte stalen 12 inch wieltjes de remmen niet goed koelen.
Hij zal dus bij de eerste Duitse Auto Motor en Sport “AMS-test” zwaar afgekraakt worden (en terecht)
(Max accelereren naar 100km/h en dan maximaal remmen tot stilstand, en dat 10x direct achter elkaar)
‘vroeger’was de Lada de goedkoopste nieuwe auto op de markt, maar de tijd is veranderd.
Net zoals Lada in Nederland vrijwel uitgestorven is, zal ook de Nano maar minimale verkoopaantallen halen.
Ben benieuwd over de crashtest…
http://www.farcecars.com/wp-content/uploads/2009/09/Croppers-Nano-Crash.jpg
SimonMc zegt
@GielMK1: Ah man, waarom moet dit ding kolossen van remmen hebben? Dit ding weegt niets!
Je moet de dingen in perspectief zetten!
De audi Q7 V12 TDI kan die standaard keramische remschijven bv goed gebruiken omdat dit ding zoveel weegt als een kleine vrachtwagen!
Frankypanky zegt
@GielMK1:
(Max accelereren naar 100km/h en dan maximaal remmen tot stilstand, en dat 10x direct achter elkaar)
Haalt dit ding de honderd, dan? :o
sjun zegt
@GielMK1:
(Max acceleren naar 100 km/h, en dan weer afremmen to stilstand.)
tegen de tijd dat je eindelijk die 100 bereikt hebt, zijn die remmen allang weer afgekoeld, waarschijnlijk zelfs nog wel zonder enige vorm van rijwind :mrgreen:
sinaasboom zegt
als dat boodschappen mandje ooit op de weg komt, zet ik n bullbar op de auto en bump ik deze wegmisbruikers de berm in :)
Orichy zegt
@NLBUURMAN: Maar wordt je daar ongelukkig van dan, toch even heel erg blij geweest.
OT: Een top bakkie om naast je Veyron te hebben, ultieme opposites attraction.
ralphbeen zegt
dit is toch gewoon gevaarlijk om op de weg te hebben…
hier gaat gewoon zown opa inrijden die dan met 90 op de linker baan gaat invoegen wanneer der iemand met 130 kom aan raggen……
Citrofiel zegt
Ik zei het de vorige keer nog bewust: Op de UTwente staat er al een paar maanden één, dit is dus zeker niet de eerste op Nederlandse bodem. Er staat een bordje op dat meldt dat ze op zoek zijn naar studenten om met een onderzoeksgroepje dat ding uit elkaar te trekken. Dan gaan ze kijken hoe hij zo goedkoop geproduceerd kan worden (bezigheidstherapie dus).
Benjamin1 zegt
@Citrofiel: Tenzij je net als ik er heilig van overtuigd bent dat Twente in Tukkerland ligt…
Dus….
Citrofiel zegt
@Benjamin1: Cool! Dan kan ik zeggen dat ik in het buitenland studeer. ;)
rotarypowah zegt
@Citrofiel: Reverse engineering dus. Vroegah gebeurde dat alleen met neergehaald wapentuig van de ‘vijand’.
Esprit_de_Flandre zegt
@rotarypowah: Tata is de nieuwe vijand blijkbaar…
nielsvanderweiden zegt
@rotarypowah: nee hoor, volgens mij is dat vrij gebruikelijk. Het bekendste gedocumenteerde geval is de Mini die door Ford uit elkaar werd getrokken om erachter te komen dat BMC er verlies op maakte.
Hoe die Nano zo goedkoop is? Kunst van het weglaten. Er zit bijvoorbeeld geen achterklep in. Scheelt gewicht, dus kun je met een kleinere motor en kleinere remmen toe, etcetera…
rotarypowah zegt
@nielsvanderweiden: haha, ik was niet heel serieus wat dat betreft. Het is vrij gebruikelijk inderdaad. Kan ook niet anders eigenlijk. Dat van Mini wist ik overigens niet.
Frankypanky zegt
@nielsvanderweiden:
Hm?
Geen achterklep? Dat wist ik niet! Dank je voor je info…Je kunt je nu wel afvragen of dat wel verkoopbaar is!
Ik zie de eerste de beste huismiep al stomverbaasd kijken naar de achterkant van dat ding…Hoe krijgt ze dan die 60 kilo aan boodschappen in een Nano (zonder het laadvermogen te overschrijden, btw)?
ROFLOL!
floryn zegt
Deze bijzondere auto verdient de support van elke autoliefhebber! Mobility for the masses, dat zou ons motto hier kunnen zijn.
Megakix zegt
Ben bang dat met die doorgeslagen ‘groenen’ de prijs van deze auto op termijn belachelijk hoog kan gaan worden..
zdev zegt
Heerlijk om daar dan met je aso Range Rover naast te gaan staan.
Benjamin1 zegt
@zdev: Denk dat je 1 het ding niet ziet staan 2 een zacht kraakgeluidje hoort als er bovenop staat.
themenace zegt
We hoeven ons geen zorgen te maken om dit vervoermiddel, in India wordt hij amper verkocht en is het geen succes. Je kan dus gevoegelijk aannemen dat het een flop is … en gelukkig maar ik wil er nog niet dood in gevonden worden …..
Esprit_de_Flandre zegt
@themenace: Amper? Er zijn er al 200.000 van verkocht. Je baseert je op de verkoopcijfers van november 2010, die idd zeer laag waren (509 stuks). En iedereen springt natuurlijk onmiddellijk op die maand om te zeggen dat het slecht gaat.
Als je wat verder zoekt (ja, het is moeilijker te vinden, want goed nieuws is natuurlijk zo leuk niet) dan zou je ook weten dat in januari 2011 6703 stuks werden verzet, wat een ‘doorsnee’ maand is. En februari 2011 waren het er 8262.
Het gaat goed met het bakske, en volgens mij is het nog een lang leven beschoren…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit is niks minder dan de nieuwe Volkswagen! € 1.800,-!! Dit is de auto voor alleman, helemaal in de geest van de Kever… Knap hoor! Nu al een icoon…
sjun zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Of de 2CV, om maar eens een zijstraat te noemen.
Allebei auto’s die zelfs nu nog een schare liefhebbers kent.
flatsix zegt
Kan me niet voorstellen dat zo’n ding veilig is. Hij kantelt bij de eerste stoeprand, zijwind of botsing.
desjonnies zegt
’t spijt me, alle vergelijk met de 2CV en de kever, komt deze inderdaad zo’n 40 jaar te laat
Edge zegt
We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal! Dat ze gewoon op die Nano Europe wachten, die ziet er iets beter uit, heeft wel twee spiegels en zal misschien wat makkelijker toegelaten worden
Cantago zegt
Ik vind dit zo’n walgelijk ding he! Hoop niet dat hij een goedkeuring krijgt…
Esprit_de_Flandre zegt
Er zijn er blijkbaar meer die de Nano naar Europa willen brengen…
http://tata-nano-europe.000a.biz/