Feestje in Ingolstadt en voor de Audi-fanboys. Het merk heeft sinds 1994 namelijk 5.000.000 A4’s op de wereld gezet. Champoepel!
Om dit aantal te bereiken zijn twee fabrieken gebruikt voor de productie. Eén in Ingolstadt, de andere staat in Neckarsulm. Sinds zijn introductie in de nineties, toen de A4 als opvolger van de Audi 80 op de markt kwam, is deze halfbroer van de VW Passat een succes gebleken. Ook in ons land, waar er in de periode van ’95 tot nu meer dan 92.000 modellen werden verkocht. En we mogen toch wel zeggen dat de A4 een lievelingetje is geworden van leaserijdend Nederland. Het is tegenwoordig een prestatie om een stukje snelweg te pakken zonder er een tegen te komen, tot ergernis van velen.
Inmiddels zijn we aanbeland bij de vierde generatie van het volumemodel, die te verkrijgen is als A4 Sedan, A4 Avant, A4 allroad quattro, S4 Sedan and S4 Avant. En de RS4 dan, waar blijft dat topmodelletje? Welnu, van de huidige generatie is er nog geen model met RS-logo’s. Maar hij komt er definitief -in tegenstelling tot eerdere geruchten– en waarschijnlijk zien we ‘m in het najaar al op de IAA in Frankfurt.
PS. De vijf miljoenste unit was een Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro in de kleur ‘Misano Red’. Niet dat je wat hebt aan deze info, maar Audi vindt het blijkbaar wel heel belangrijk en begint het persbericht met deze info.
Benjamin1 zegt
niet slecht! Weet iemand hoeveel 3-series en C klasses er verkocht zijn?
Of is dat contrast zo groot dat dat niet mag van Audi?
Benjamin1 zegt
@Benjamin1:
@Ford, jij bent een tijdreizigert!
Esprit_de_Flandre zegt
@Benjamin1: Hangt af van hoeveel generaties je rekent…
Ik vind het sowieso quatsch om te spreken over 5 miljoen A4’s. Het zijn vier verschillende modellen, die toevallig dezelfde naam dragen…
Roelio zegt
Ach ja het is nooit echt mijn auto geweest maar hij rijdt toch wel erg lekker. Maar gefeliciteerd Audi…
kets zegt
als het een 1.8 TFSI was zou audi er het persbericht niet mee beginnen
lambo4all zegt
@kets: inderdaad, met wieldoppen en stoffen interieur, was wast niet helemaal toevallig!
Esprit_de_Flandre zegt
@kets: Zo’n dingen worden zorgvuldig gepland. Nooit maar dan ook nooit is de jubileum-auto een basismodelletje in appelblauwzeegroen…
mout zegt
‘in de kleur ‘Misano Red’. Niet dat je wat hebt aan deze info, maar Audi vindt het blijkbaar wel heel belangrijk.’
Natuurlijk is dat belangrijk! Op die ene smurfblauwe na is dit de eerste A4 die niet grijs / zw / w is!
Alpinaa zegt
Iemand enig idee hoeveel 3-series er zijn geproduceerd? Mintens dit aantal lijkt me. Aangezien er van de E21 al meer dan een miljoen geproduceerd zijn. ;)
eMiz0r zegt
@Alpinaa:
Iemand enig idee hoeveel Ford Mustangs er zijn geproduceerd? Minstens evenveel als de 3serie lijkt me, al dan niet meer. Tenslotte worden ze al sinds 1964 gebouwd.
Appels en peren he? De E21 bestaat sinds 1975, dat vergelijkt een beetje lastig met een A4 die bestaat sinds 1994….
drivingpleasure zegt
@Alpinaa: dacht dat er in 2004 3 miljoen modellen geproduceerd waren.
sir_smokalot zegt
@Alpinaa: Uit een pb van BMW een paar dagen geleden:
“Since debuting in the year 1975, more than 12 million customers worldwide have purchased a BMW 3 Series,”
Alpinaa zegt
@eMiz0r: Ik zeg toch ook niet dat ik de A4 met de 3-serie vergelijk. Ik vroeg me alleen maar af hoeveel 3-series er zijn gebouwd. Niet meteen zo bijterig reageren hoor.
@sir_smokalot: Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan!
drivingpleasure zegt
Is en blijft en VW, maar zo zie je maar weer als je je merk goed positioneerd en veel aan marketing en promotie doet kom je er uiteindelijk wel.
Esprit_de_Flandre zegt
@drivingpleasure: Doet BMW toch ook? En die zitten ook vol standaard onderdelen die elke fabrikant bij dezelfde leverancier haalt. En laten we de Peugeot-motor (Franse brol natuurlijk) in de 1-serie niet vergeten…
Iets wat me lang zal bijblijven is dat mijn baas in z’n 3 jaar oude 7 z’n motor moest laten vervangen. Gewoon, Kapot. Zonder duidelijke reden. Je zou verdomme toch verwachten van een bedrijf dat zichzelf Bayerische MOTOR Werke noemt, dat, boven alles, de motor fantastisch in orde is…
GOD zegt
@Esprit_de_Flandre: BMW en PSA hebben dat blok samen gemaakt. Dus het een Peugeot blok noemen klopt niet helemaal.
drivingpleasure zegt
@Esprit_de_Flandre: Het kan altijd gebeuren dat er een fout zit in de productie dat komt nou eenmaal voor. Voor auto fabrikanten is het nou eenmaal moeilijk om bijvoorbeeld Six Sigma te verwezelijken. Het is inderdaad slecht dat het gebeurd en dat er niks aangedaan werd??? Maar over dat blok in de 1 serie die heeft BMW samen met PSA ontworpen je kan zelfs eerder zeggen dat hun met een BMW blok rijden dan andersom.
Esprit_de_Flandre zegt
@drivingpleasure: De motor werd grotendeels ontwikkeld door PSA. Daarnaast wordt ie ook geproduceerd door PSA, ook die exemplaren die in de BMW 1 komen. Die voor de Mini worden in de UK gemaakt. Mijn punt is: wat is het verschil in dit geval met de relatie tussen VW en Audi? Die gebruiken ook dezelfde motoren, die grotendeels door VW ontwikkeld werden, met wat aanpassingen door Audi, en geproduceerd op dezelfde band. Waarom zouden VW-onderdelen in een Audi een teken van minderwaardigheid zijn, en Peugeot-onderdelen in een BMW niet? En ik zeg onderdelen want het gaat niet alleen over motoren, maar nog veel andere stukken die alle producenten bij dezelfde paar leveranciers kopen (Faurecia, Magna, etc).
janklaassen zegt
@ drivingpleasure. Wat is er zo VW aan? Alleen de 2 lichte diesel motorvarianten heeft de Nieuwe Passat overgenomen. Voor de rest weet ik niet wat jij er VW aan ziet.
drivingpleasure zegt
@philipzuidijk: audi = vw vergelijk het exterieur alleen al. ik begrijp dat je als audi fanboy dit liever niet hoort. zo’n saaie audi = vw
gerard1710 zegt
@drivingpleasure: Aan jouw naam te zien ben jij een BMW-fanboy die niet tegen goed nieuws van Audi kan?
drivingpleasure zegt
@gerard1710: Dat zie je verkeerd ik had eerst een andere naam namelijk macgyver maar een vriend van mij heeft op die account iets gepost, weet niet wat omdat het verwijderd is, maar ik kan niet meer inloggen komt het op neer…dus toen kwam deze naam opzetten. Ik hou van BMW inderdaad netzoals ik van Benz en andere merken hou. Audi vind ik inderdaad minder heb ik ook vele redenen voor. Moet je niet denken dat ik Audi over het algemeen slecht vind want ik vind sommige modellen o.a. een aantal oude erg leuke auto’s!
Atenza zegt
Jammer dat de huidige zo mislukt is (suffe neus en hangende kont). De vorige A4 was prachtig maar door de facelift ook al verneukt
janklaassen zegt
Gefeliciteerd, Audi! Als ze bij Audi iets doen, doen ze het goed.
Ram-G-maN zegt
Neckarsulm? Daar is ook Lidl gevestigd. Altijd al vermoedden dat de dashboard van de A4 verdacht veel op Freeway cola ruikt. ;)
norge zegt
“is deze halfbroer van de VW Passat”
Moest toch even glimlachen (rollend door de kamer )toen ik deze zin las ;)
Ach ja premium, premium nog even en hij is zelfs voor de leasers te duur ,gaan ze dan allemaal in een premium Skoda octavia zitten (andere halfbroer).
drivingpleasure zegt
@norge: hoezo premium? omdat audi zegt dat ze premium zijn??? ik vind ze persoonlijk niet met kop en schouders boven de concurrentie uitsteken, dus ze zijn absoluut niet premium. BMW is nog altijd de benchmark ik hoop niet dat VW dit gaat over proberen te nemen want dan krijgen we een merk dat Me-Too producten levert als benchmark en dat gaat wel erg ver!
Atenza zegt
@drivingpleasure: premium is imo mooie materialen, veel opties, motorkeuzes, uitrustingen, interieurkleuren e.d. En dat is bij Audi prima voor elkaar
drivingpleasure zegt
@Atenza: klopt en als we zo gaan bekijken hebben ze het ook goed voorelkaar maar zijn ze niet premium. Als ik het goed heb heeft audi het woord premium zelf in de wereld geroepen. premium heeft meerdere betekenissen bijv. dat je iets extra’s krijgt, een extra gratis toevoeging om zo bijv. klanten te trekken. een andere betekenis die overigens audi aan het woord premium: superior quality wat dus betekend dat je betere kwaliteit levert dan de concurrentie en dat is in mijn ogen absoluut niet zo.
Atenza zegt
@drivingpleasure: ligt eraan wat je zoekt. Sportief (BMW) is niet de norm, comfortabel (MB) ook niet. Audi kiest voor een veilige tussenweg. Allemansvriend en daarmee verkopen ze blijkbaar…
drivingpleasure zegt
@Atenza: Dat doen ze inderdaad Audi kijkt naar wat de concurrent doet en springt daarop in een concurrentie georienteerde strategie. Ze maken veel Me-Too producten kopieren veel van de concurrent dus innovatief zijn ze op dat gebied absoluut niet. maar dit heeft er allemaal niks mee te maken dat audi zich premium noemt omdat ze beweren dat ze superieure kwaliteit leveren. En in mijn ogen leveren ze niet betere kwaliteit dan de concurrent, maar door de goed marketing en promotie mede ook door hun postionering in de markt denken de meeste mensen dat ze wel superieure kwaliteit leveren en dat je een audi moet rijden om er bij te horen(hier in Nederland dan)
Atenza zegt
@drivingpleasure: btw, het is mijn ding ook niet hoor. Iedere leasepik rijdt er al in. Vind overigens interieurs vaak op hoger niveau dan van BMW die helemaal niet zo vreselijk hoogwaardig vind
drivingpleasure zegt
@Atenza: klopt, het interieur van audi is top hebben ze erg goed voor elkaar. Maar als je naar de nieuwe serie van BMW kijkt is het interieur ook erg goed en erg mooi. Ik heb het ook niet zo op audi puur omdat ik die wagens elke dag voor me neus zie staan en ze er gewoon saai uit vindt zien (de meeste dan).
love4sportcars zegt
de nieuwe RS4 is al gespot als vermomde S4 avant:
<http://auto.nieuws.nl/635676/nieuwe_audi_rs4_voor_het_eerst_naar_buiten"
circlestorm69 zegt
@love4sportcars: ja Autoblog…waar blijven de foto’s van de nieuwe RS4. Op Autoweek staan ze al!!! ;-)
lmv85 zegt
De Audi-site zegt wat anders: Today the Audi plant in Ingolstadt produced the five-millionth Audi A4 – an Audi A4 2.0 TFSI quattro in Misano Red.
Gewoon een vierpittertje, dus (nog) minder leuk.
betonstaal zegt
Ach een Audi, inwisselbaar koekblik.
Flamingo zegt
das een mooi 5 miljoenst karretje met een dikke motor
maar volgens mij zijn we nu bij de derde generatie a4
Esprit_de_Flandre zegt
@Flamingo: Officieel (volgens Audi dus) is het de vierde generatie (B8), maar de derde generatie (B7) was in feite een facelift van de tweede (B6). Beetje zoals ’the All-New Passat’ dus. Bijna alle merken doen dat wel eens hoor…
jeanclaude zegt
Wat een achterlijke titel, bij andere merken word er een ‘feestje’ gevierd bij autoblog, maar bij dit bericht even laten zien hoe leuk je de Audi A4 vind. Ik hoef je mening niet te weten en wil gewoon het nieuws lezen, dus hou AUB je mening voor je in een NIEUWSITEM.
amateur zegt
@jeanclaude: Wat zit je nou te piepen, ga a.u.b naar autoweek.
Een A4 is niet exclusief, dus een oproep aan alle auto spotters, niet fotograveren, deze zien we dagelijks.
Exclusief is wat je niet alledaags ziet.
Citrofiel zegt
@jeanclaude: “Ik hoef je mening niet te weten en wil gewoon het nieuws lezen”
Dan hoor je duidelijk niet thuis op autoBLOG. :roll:
Esprit_de_Flandre zegt
Voor de liefhebbers…
http://www.youtube.com/watch?v=YeQ_M2NLI4I
Esprit_de_Flandre zegt
Spreken over ‘vijf miljoen A4’s’ of ’twintig miljoen Golfjes’ is sowieso altijd zever. De referentie is daarbij altijd de Kever met een kleine 22 mio stuks. De Golf is de Kever zogezegd voorbijgestreefd in productie-aantal, maar dat ging dan wel over vijf generaties, terwijl er maar 1 van de kever nodig was. Onvergelijkbaar dus.
Ik ben ook wel benieuwd naar een vergelijking A4/3/C, maar dan wel per generatie, of liever nog per jaar – aangezien de drie niet op hetzelfde moment een nieuwe generatie krijgen…
norge zegt
@Esprit_de_Flandre:Van de kever waren er ook verschillende versies brilletje en ovaaltje ,maar je hebt gelijk in dat het in principe de zelfde auto was :)
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Brilletje, ovaaltje, grote achterruit, kleine achterlichten, grote achterlichten, chroom bumpers, lakkleur bumpers, … 1 generatie.
De auto die de Kever ècht voorbijstreeft in productiecijfers wordt een Chinees trouwens…
janklaassen zegt
Exterieur.. Hmm ik vind een Passar totaal niet op een A4 lijken en een A3 niet op een Golf, interieur/exterieur-ontwerpen zijn helemaal anders. Dat ligt gewoon aan jouw scheefheid van kijken. Audi is de premium-broer van VW.
Esprit_de_Flandre zegt
@philipzuidijk: Ze delen wel hetzelfde platform en (waarschijnlijk alle) motoren. En dan nog wat stukjes die je niet ziet. Vandaar Half-Broer…
KaCh1ng zegt
@philipzuidijk: idd altijd dezelfde zever, trouwens een VW is al heel goed , een audi is een stap erboven.. duidelijk premium
jeanclaude zegt
@amateur wat ben jij nou voor een amateur? staat er in mijn comment dat de A4 exclusief is wijsneus? nee tog en daarbij een A4 word niet gemaakt om exclusief te zijn dus slaat de titel nergens op.
amateur zegt
@jeanclaude: Ik ben een amateur, geen professioneel.
Ik lees in je comment dat je de titel irritant vind, daar reageer ik op. Ik begrijp de titel anders dan jij. dus nogmaals ga naar een andere serieuze site, misschien begrijp je die wel.
Tommy2 zegt
“waar blijft dat topmodelletje?”
Hier is die al:
Citrofiel zegt
Als alle A4’s rood zouden zijn, dat zou de wereld een stuk vrolijker maken. ;)
speedie zegt
Heb de A4 altijd een tijdloze wagen gevonden. Mooi maar bescheiden. Grijs, zwart, rood … alle kleuren stonden hem goed. Klassiek en toch sportief. Rijd goed en super afgewerkt. Ruime keuze aan motoren en opties. Alhoewel al paar jaartjes meegaat toch ziet hij er nog fris en jong uit.
Atenza zegt
@speedie: mwa ik vind de huidige juist al een beetje gedateerd. Straalt niks uit ook
drivingpleasure zegt
@speedie: ik vind het vooral een saaie wagen zonder uitstraling
lmv85 zegt
Wel het persbericht goed lezen he, nr. 5.000.000 was slechts een 2.0 TFSI-tje. Nog minder leuk dus…
Freewarefreak zegt
Gefeliciteerd Audi. Ze verkopen inderdaad als een dolle. Reed maandagavond naar Amsterdam en was eigenlijk verbaasd hoeveel Audi’s er rondom mij reden continu. Het viel mij echt op. En op de parkeerplaats bij de RAI was het niet anders. Keep up the good work Audi! Het mag alleen hier en daar wel wat spannender.
drivingpleasure zegt
@Freewarefreak: Ik woon toenvallig tegenover de RAI en er rijden hier inderdaad redelijk wat audi’s (zijn volgens mij ook het meeste verkocht in nederland als we vergelijken met MB en BMW) maar zijn wel veel oude hokken die hier staan en rijden. Ik kijk toch liever naar die dikke nieuwe series van BMW die er staan of de oude M3 porche panemera staat er redelijk vaak en zo nu en dan wil er ook wel een ferrari staan. Dus tja wat zal ik zeggen toen ik hier kwam te wonen vond ik de audi’s nog wel leuk, maar nu zijn ze simpelweg gewoon SAAI dus laat die volvo rijders er maar in rijden.
drivingpleasure zegt
@drivingpleasure: gister trouwens een hele mooie BMW Z8 gespot hier op het Scheldeplein bij de RAI.
bohica zegt
Alleen jammer dat bmw al op 13miljoen zit
drivingpleasure zegt
@bohica: de 3 serie is ook al wel wat langer in productie naar mijn idee
mashell zegt
De 5 miljoenste is een rode A4 Avant. De beste combinatie maakbaar. Er zijn dus zelfs Audi A4 rijders met smaak!
nomar zegt
Sjonge jonge, als het echt teveel moeite gevraagd is om nieuws te brengen over Audi, doe het dan niet he. Ik heb niets met Audi, dus moet niemand er maar iets meehebben, maar verdorie, nu MOET ik toch berichten over Audi… Wat is mijn leven toch een hel.
Weet je wat, huur effe een M3 en rijd tegen 250 tegen een betonnen vangrail, is de wereld in een keer van 2 gedrochten af.
Een beetje enthousiasme mag wel hoor, en als dat niet kan, graag toch EEN BEETJE objectiviteit. Desnoods wil ik wel over Audi berichten hoor, als het zo’n verfoeide taak is…
stelletje amateuristische lamzakken hier op Autoblog, zelfs een deftige micro meenemen als je de RS3 gaat reviewen is te veel gevraagd, nou moe, stop er dan meteen helemaal mee he, of doop het hier om tot ANTI-AUDIBLOG.nl of langlevebeeemweejblog.nl…
Freewarefreak zegt
@nomar: Hallo hey.. wat een reactie.. Zo negatief is dit toch niet? Ricardo valt Audi nergens af hoor. Hij zegt alleen dat je ze veel ziet (klopt.. zei ik ook) en dat dit feit, dat je weet dat ze er 5.000.000 gemaakt hebben, je leven op geen enkele manier verrijkt.. nou daar heeft hij ook gelijk in. So what’s the fuss about?
agera zegt
Als ik zou overwegen om een Audi aan te schaffen zou het in ieder geval een avant worden. Zowel de A4 avant en A6 avant zijn mooie bakken.
Voor een sedan ga ik toch liever shoppen bij BMW of Mercedes, want niets bij Audi kan concurreren tegen de nieuwe BMW 5-serie of de nieuwe Mercedes CLS bij mij althans.
tarquesh zegt
Het is een mooie auto zonder twijfel. De laatste generatie uiteraard met het liefste een
TDI uitvoering. Krachtige mooie auto. Ingolstadt nr 1
speedie zegt
http://www.mt.nl/90/15148/management/de-stille-triomf-van-audi.html
glennvdv911 zegt
over de discussie van de premmium merken vind ik ook dat Audi er niet bijhoort. Vooral omdat veel menigen geloven dat Audi hoogwaardige kwaliteit levert.Ik ga vaker met mijn vader auto’s bezichtigen in showrooms en autosalons,daarbij kwamen mijn vader en ik tot de conclusie dat audi veel nieuwe technieken heeft en een fantastisch afgewertke carroserie,maar van het interieur werdt ik nogal ontgoocheld door de veelle vouwen en plooien erin.
En zeker de knopjes op het stuur en het dashboard zijn slechter als volvo of Mb
Als je aan ervaren technieker of autokenner vraagt wat het beste is onder de premium merken dan is dat MB.
En ik wil niet zeggen dat audi slecht is maar gewoon dat ze overprised en dat het allemaal marketingpraatjes zijn waar iedere onbenullige Leaser intrapt. hiermaals het bewijshttp://www.autoblog.nl/archive/2010/06/24/porsche-is-kwalitatief-het-beste-automerk
Hierbij wil ik ook nog vermelden dat BMW goede materialen gebruikt in het interieur maar niet goed afwerkt,bij alle modellen vind je op het dashboard spleten van 0.4cm en dan overdrijf ik nog nieteens.