Oud ruimtevaarder Wubbo Ockels heeft er zin an. Zijn Superbusproject is inmiddels in de laatste testfase beland en het futuristische gevaarte heeft de aandacht getrokken van autoriteiten in Dubai.
Volgende week zal het team dat verantwoordelijk is voor de Superbus nog even een demo geven, maar daarna wordt het voertuig naar Dubai vervoerd zodat Mohammed bin Rashid Al Maktoum, eindbaas van Dubai, er kennis mee kan maken. Die zou namelijk wel in geïnteresseerd zijn in het project (en het miljoenen kostende busje makkelijk kunnen aftikken). Wubbo Ockels mag zijn megalomane peoplemover op 10 april tentoonstellen op een Wereldcongres over openbaar vervoer in Dubai.
Wat houdt die Superbus ook alweer precies in? Het is een apparaat met plaats voor 25 personen, diende oorspronkelijk als alternatief voor de Zuiderzeelijn (Amsterdam – Groningen), is volledig elektrisch aangedreven en in staat om een topsnelheid van 250 km/u aan te tikken. Wel moet nog blijken of dat laatste ooit zal lukken. Wie weet doet Wubbo nog even een Vmax-run in de woestijn, als ie daar toch is.
Den zegt
Leuk project, maar het zal wel wat kosten om daarmee dagelijks heen en weer te reizen. Maar ach, in Dubai ligt het geld op straat.
laurensje zegt
Wubbo is meer bezig met het na pensioen zeilbootje, uiteraard om de aarde te redden…
tdemoree zegt
@laurensje: Jammer dat ie gezonken is.. :p
mrbones zegt
duur alternatief voor iets wat we al hebben, een trein
Roelio zegt
@mrbones: Amen ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@mrbones: Mwa, kweenie, een trein is ook verdomd duur hoor. En minder flexibel inzetbaar…
Joost1990_2 zegt
-edit: check, bedankt!-
stationcar zegt
Dream on Wubbo, het blijkt niet iedereen kan een goed onderscheid maken tussen realistisch en onrealistisch.
Dit was vanaf dag 1 een mega-onrealistisch project.
Helaas maar waar, zonde van het geld, de tijd en de moeite.
Jammer Wubbo…
BobbyD zegt
@stationcar: Helemaal mee eens. Nu nog wachten op het bericht dat Victor Muller de Superbus in productie gaat nemen….
gregorius zegt
@BobbyD: Hahahaha ROFL.
Nog een vraag: waar mot dat ding gaan rijden dan? Snelwegen in Dubai hebben 2 kenmerken: of ze zijn vol (Sheik Zahid road) of ze zijn zo goed al leeg: weg naar Abu Dhabi.
Dus wil dat ding hard kunnen rijden, moet er iets anders aangelegd worden (trein net zo makkelijk; of bijvoorbeeld een goede metro (wacht, daar zijn ze al mee bezig)).
En mensen die met 250 naar AbuD willen kunnen OF dit niet betalen, OF zijn vrienden van de familie en hoeven zich neit aan de snelheid te houden, of pakken een heli.
Dus mr Wubbo: geniet maar lekker van je tripje, dat ding verkoop je echt niet!
Esprit_de_Flandre zegt
@stationcar: Je zou het ook als een onderzoeksproject kunnen bekijken. Als ze nu met een versie voor 2 personen komen, met een veel kortere body, en twee deuren, dan heb je wel een marktklaar product…
Citrofiel zegt
Joh, in Dubai heeft dat ding niet eens de ruimte om zijn top te halen. Maar goed, het gaat om de prestige hè. :roll:
tdemoree zegt
@Citrofiel: Prestige en gemakzucht :p stuur een sms en het ding komt je oppikken (normaal) :p
Citrofiel zegt
@tdemoree: Dat kan een taxi ook. ;)
joep zegt
Wat ruist daar door het maaiveld?
timberleek zegt
ik snap niet wat je hierin moet zien.
er kan veel minder in als in een trein
hij heeft een eigen energievoorraad die op gaat (Accu) itt de trein die gewoon een bovenleiding heeft.
die banden zullen flink slijten op 250kmh itt treinwielen die een stuk langer meegaan.
Treinen gaan nu nog niet zo hard, maar kunnen wel sneller gemaakt worden.
naast die enorm dure bussen moet er ook een peperdure infrastructuur aangelegd worden itt de trein waar die al bestaat.
tja het kan aan mij liggen, maar…
Bartholomeo zegt
@timberleek: Treinen gaan al een flink stuk harder ( die kogeltreinen dan toch )
timberleek zegt
@Bartholomeo:
dat klopt inderdaad.
maar ik bedoelde de treinen die in nl rijden.
de gemiddelde treinen hier rijden 140 oid
amateur zegt
@timberleek: Ja het ligt aan jou, leest de tekst er staat “aandacht van Mohammed bin Rashid Al Maktoum” dus niet te snel conclusies trekken.
Het is toch gaaf wanneer een nederlander zoiets kan realiseren, al dat gezeur… jullie lijken wel jaloers.
timberleek zegt
@amateur:
dat klopt
maar het eerste idee was hem inzetten tussen a’dam en groningen. daar zie ik hem geen nut hebben.
geen idee waar mohammed hem wil gebruiken
mout zegt
Dat ding komt gewoon in zo’n collectie supercars van een of andere olie-garch. Twee of drie ritjes naar casino of couturier, en dan op naar vergetelheid.
Bartholomeo zegt
@mout: Hopelijk voor Wubbo. En voor die sjeiks is het toch maar van :”kijk eens wat ik heb en jij niet kan kopen”
Simpson zegt
jahoor, met gemiddeld 6 auto’s per gezin is men geinteresseerd in openbaar vervoer?
romenkorn zegt
Haha eindbaas Dubai xD leuk geschreven(Y)
atakan zegt
‘Oud ruimtevaarder Wubbo Ockels heeft er zin an.’ Moet natuurlijk ‘Oud ruimtevaarder Wubbo Ockels heeft er zin in.’ zijn?
Joost1990_2 zegt
@atakan: nee
The360box zegt
Maar wij zijn toch ook geïntresseerd in dit ding aangezien er nog maar 1 van is?
tstile zegt
Die beste man is echt niet wijs.
Er is wel 1 ding waar hij heel goed in is; onze zuurverdiende belastingcenten binnenhalen als subsidies…
Dit is gewoon een belachelijk plan omdat er speciale wegen voor moeten komen, als je dan toch iets gaat aanleggen doe dan een goeie spoorbaan, geeft minder wrijving dan rubber op asfalt
Dimglor zegt
Zie er niet echt het nut van in.. Is lelijk en er zijn volgens mij betere alternatieven…
Cantago zegt
Vmax van 250 geloof ik wel. De vraag is of hij het langer dan één minuut uithoudt op die snelheid!