Vanochtend werd in alle vroegte in Melbourne de eerste Formule1-race van het seizoen verreden, waarmee de aftrap voor een nieuw jaar racerij een feit was. Was je te beroerd om om 8 uur je bed uit te kruipen, en wil je de integrale herhaling nog zien, klik dan niet verder.
De eerste klap was voor de mannen van Red Bull racing. De regerend kampioen Sebastian Vettel was ook dit keer #winning, en reed onbedreigd van pole position naar de eindzege. Zijn teammaatje Mark Webber finishte ook in de punten, hij werd vijfde. Lewis Hamilton en Jenson Button parkeerden hun McLarens achter de Rode Stieren, zij werden respectievelijk tweede en zesde.
De grote verrassing van de eerste race kwam op naam van Vitaly Petrov. De Rus in dienst van Renault reed van een zesde kwalificatieplek knap naar de derde plaats, waarmee hij zijn eerste podiumfinish ooit in de F1 realiseerde. Voor de teams van Mercedes en Williams was de seizoensopening er eentje om snel te vergeten, beide teams wisten niet te finishen in Australië.
Ook voor Ferrari verliep de eerste race wellicht niet als gehoopt. Alonso was ook dit keer ‘faster than Felipe Massa‘ en kwam als vierde binnen, zijn teamgenoot noteerde een negende plek.
Jullie gedachten? Bracht de eerste race het vuurwerk dat je gehoopt had? En wat te denken van de strijd in de achterhoede? Zijn de Belgen er fier op dat Ambrosio zijn eerste race heeft uitgereden? En wordt het hoog tijd dat Schumi en Barichello met pensioen gaan, of kunnen ze nog een jaartje mee? En hoe kijk je tegen de rest van het seizoen aan? Gaat Red Bull weer met de eer strijken, of zijn hardlopers doodlopers? Laat het weten in de poll!
Vinny_93 zegt
Sommigen onder ons zijn nogal brak, willen wel de totale uitslag kijken, teletekst danst ons voor de ogen en die tekst wil ik helemaal niet lezen. Lijstje?
sebasjuhh zegt
Heb gekeken, was leuk!
rockandroll22 zegt
Mooie actie van Petrov!
Alpinaa zegt
Was niet al te spannend, maar wel interessant om te zien. Vettel was gewoon weer super! Petrov had een geweldig goed weekend, 6e gekwalificeerd en dan 3e eindigen. Barichello gedroeg zich als een debutant met een paar flink domme acties, oa het rammen van Rosberg. Mercedes GP was weer teleurstellend slecht. Mclaren deed het wel lekker. Ik verheug me wel weer op de volgende race.
yoragaljaard zegt
Jenson Button, dit wordt weer zijn jaar….
booije zegt
@yoragaljaard: Helemaal mee eens. Jenson Button!
jackl zegt
Heel slim van Hamilton om niet alles te geven met die kapotte bodemplaat en gewoon voor de punten gegaan is. Hij was gegarandeerd wereldkampioen vorig jaar moest hij niet een paar zeer domme crashes hebben gehad.
Dimglor zegt
Voor mij waren Petrov en ook Perez de verrassingen.. Echt wel mooi gereden (3de en 7de plaats)
Hamilton heeft ook zijn best gedaan… 2de plaats met een “kapotte” wagen…
Wel jammer was die drive through van Button… Massa verdedigde ietwat “vuil” naar mijn mening…
En dan komen we bij Vettel.. Gewoon een terechte winnaar… ben fan van Hamilton, maar Vettel was gewoon de beste dit weekend… No discussion…
tkoote zegt
Het was leuk om de nieuwe snufjes en regels “in actie” te zien maar de race zelf was er een om snel te vergeten. Gebeurde weinig en zat totaal geen spanning in.
Die-Bolle14 zegt
Ze moeten die auto’s niet aanpassen om het inhalen makkelijker te maken ze moeten ervoor zorgen dat die auto’s standaard wat dichter bij elkaar rijden dan komt de spanning vanzelf.
willemseles zegt
Ik was zelfs 40 min. te vroeg opgestaan :-(
Op de bandenperikelen na, een saaie race. Die overbelichte beelden vanwege ondergaande en laagstaande zon vond ik ook minder. Asfalttemperatuur was ideaal dit keer.Volgende race gaan de banden aan flarden.De turbo’s mogen nu al terug, duurt me te lang.Betrouwbare techniek is leuk, maar niet in de F1, waarin treintje wordt gereden.
vale46 zegt
@willemseles:
1) 17 v/d 22 wagens zijn aangekomen, dat is grofweg 1/4 van de wagens die is uitgevallen.
Deels mechanisch, deels fouten.
+ er zijn behoorlijk wat posities gewisseld hoor! Kijk maar naar de verschillen in posities tussen vertrek en aankomst.
De trein die jij zag heb ik in ieder geval niet gezien.
2) Denk je nou echt dat 4 cilinder 1.6 Turbomotoren zo veel meer spectakel gaan geven dan de huidige V8 motoren? In het eerste jaar gaan er misschien wat kinderziektes zijn en bijgevolg wat geplofte motoren, maar lang zal dat niet duren. Kijk maar naar de overstap van V12/V10, of V10/V8.
Wake up my friend.
& als het dan zo saai is volgens jou dan kijk je maar beter niet meer.
lambo4all zegt
@vale46: waarom zouden de turbo motoren voor spectakel gaan zorgen? ze worden zo aan banden gelegd dat het enige merkbare verschil waarschijnlijk alleen in de toeren en het geluid zit, als je de raketten op wielen uit de jaren 80 verwacht moet ik je echt teleurstellen. dat gaat niet gebeuren (jammergenoeg).
vale46 zegt
@lambo4all: 100% met jou eens, ik denk dat dit antwoord eerder bedoeld was voor willemseles
laurensl zegt
Was zeker een leuke en interessante race.
Na de race was er een interview met de Red Bull manager en die zei dat ze zonder KERS aan het rijden waren en toch was Vettel eerst weg.
Mercedes had pech en McLaren staat er weer.
Kan iemand mij uitleggen hoe Red Bull zoveel geld verdient?
Ze hebben een F1 team en een team in practisch elke openzits race klasse.
Komt dat echt allemaal uit dat drankje?
Prutsor zegt
@laurensl:
Ze zullen in hun kelder wel wat plantjes telen.
Hupke zegt
@laurensl:
Red Bull is pokke cheap om te maken en word relatief duur verkocht. En het verkoopt heel goed.
Bij studenten alleen al zie ik meer red bull’s dan cola of koffie in de aula’s.
Daarbij zal wel een heel investeringsvehikel achter zitten. En red-bull word dit jaar ook wel door meer dan alleen redbull gesponsord, de wagen staat ondertussen even vol met reclame als de anderen.
vale46 zegt
@Hupke: Idd,
O.a. Infinity (automerk).
robbie zegt
@vale46: Infiniti zal je bedoelen ;)
vale46 zegt
@robbie: crap! Not again :(
Infinity = geluidsinstallaties
Infiniti = auto’s
Ik verwissel ze altijd :p
Ik bedoelde idd het automerk.
Frasker zegt
Ik denk dat we Schumi niet mogen afschrijven dit seizoen. Hij was bij de laatste testsesdie het snelste, alleen hij had deze race wel heel veel pech. Tijdens de kwalificatie een misrekening in Q2 en in de race… Tsja… Wat zullen we daar eens van zeggen.
laurensl zegt
http://www.f1journaal.be/index.php/nieuws/artikel/sauber-rijders-gediskwalificeerd/
“Na inspectie van de wagens besloten de racestewards echter om beide wagens van Sauber uit de uitslag te schrappen omwille van een inbreuk op het reglement. Meer bepaald regels 3.10.1 and 3.10.2 werden geschonden.”
Jerome is 14de , jeuj.
Hupke zegt
Adrian Newey heeft weer eens een geweldige wagen gebouwd zoals hij altijd doet, alleen zien dat alles blijft werken.
KISS (keep it simple stupid) heeft hij nog nooit van gehoord.
Mclaren is ook top maar niet uitzonderlijk. Ferrari was zwak en het ligt niet aan de rijders maar die doen hun huiswerk tegen volgende keer wel.
Het enige wat ik graag had gezien was wat meer Mercedes GP in de race. Want die zouden toch ook wel eens kunnen meespelen dit jaar. Ze waren er in de trainingen toch altijd bij niet de snelste maar wel steady en zo win je titels.
Bejaarden zoals Barichello zouden ze het rijbewijs moeten afnemen dat was geen race-incident dat was omdat hij moe was.
vale46 zegt
@Hupke: Ik denk dat RBR juist wel de KISS-regel kent.
Mclaren daarintegen, met hun ‘revolutionair’ ontwerp (het was al eens uitgevonden vroeger).
RBR heeft nu (hoogstwaarschijnlijk) een soort mini-KERS systeem. wat er op wijst dat ze het zo klein en simpel mogelijk houden.
Ferrari is goed in zijn race-peace, maar daarbuiten bakken ze er niet zo veel van. & dat maken ze wel goed.
vale46 zegt
Ik vond het wel een leuke race.
Niet bijzonder veel spektakel qua crashes enzo, maar naar mijn inzien toch redelijk wat inhaalacties en kleine incidentjes.
Barichello gedraagt zich al een heel weekend als een rookie, met het toppunt dat hij Rosberg gewoon uit de race ramde, jammer voor Rosberg.
Vettel was gewoon oppermachtig, niks op aan te merken, perfect weekend & samen met RBR de verdiende winnaar.
Sergio Perez is gediskwalificeerd, wat hij echt niet verdiend! Hij heeft in zijn eerste race een prestatie neergezet waar véél rookies nog niet eens van dromen. Waarvoor hulde!
Ferndo Alonso, maakte een slechte start en kwam pas als 9de(?) door de eerste bocht. Toch heeft hij m.b.v. pitstops en zijn teamgenoot plaatsen kunnen winnen, had hij de eerste bocht als 5de doorgekomen dan had hij nog zonder problemen voor het podium kunnen vechten.
Echter een 4de stek is ook niet zo slecht.
& weer die duivelde Petrov voor hem :o
Vitaly Petrov heeft Alonso dus weer wat punten afgesnoept, deze keer terecht. Die LotusRenault is echt snel en kan het tempo van de topteams bijhouden.
Die 3de plaats is zeker verdiend voor hem en zijn team.
Al ben ik benieuwd wat ene R. Kubica gedaan zou hebben met die LotusRenault.
Nick Heidfeld bakte er niks van.
Zijn ‘ervaring’ met de Pirelli’s hebben hem duidelijk windeieren gelegd.
Jerome d’Ambrosio heeft zijn eerst GP mooi uitgereden. Niet evident als de grote kleppers je meerdere keren rond de oren vliegen. Braaf maar goed gereden.
Lewis Hamilton, heeft geluk gehad met zijn kapotte bodemplaat, maar hij was véél sneller dan iedereen verwachte, dus die 2de stek is zeker verdiend.
Mark Webber, hopeloos trager dan zijn teamgenoot & weet zelf de oorzaak niet. Ook dat gedoe rond de KERS van RBR roept veel vraagtekens op bij mij.
Dan heb ik de belangrijkste zo wel gehad denk ik,
MSC bakte er opnieuw niks van, deze keer niet zijn eigen fout. Wat niet wegneemt dat zijn teamgenoot nog steeds sneller is.
sir_smokalot zegt
Toch blijf ik van mening dat er zeker nog wel wat in zit voor Schumacher. Laten we de volgende races afwachten. Barichello is inderdaad al het hele weekend aan het klooien, ik snap eigenlijk niet dat hij dit jaar nog een stoeltje heeft gekregen. Hij zou er zelf toch zo onderhand ook eens klaar mee moeten zijn zou je zeggen.
vale46 zegt
@sir_smokalot: Schumacher is voor mij een heikel punt, de ene zegt dat hij het nog steeds in hem heeft, de andere schrijven hem af.
Ik behoor eerder tot de laatste groep, doch met respect voor zijn 7 titels.
Mijn intuitie zegt dat de “jus” er uit is. En een tegenbewijs heb ik eigenlijk nog niet gekregen.
En ik denk dat zijn manoeuvre vorig jaar op Barichello gewoon een soort wanhoopsdaad was, voelen dat je het niet meer kunt als vroeger en uit frustratie doet een mens al eens rare dingen.
Maar goed, nieuwe auto, nieuw seizoen, laten we hem eerste eens een race uitrijden.
Hupke zegt
@vale46:
Er is een goede reden waarom Schumi nog een zitje heeft.
1 er zijn geen test-rijders nietmeer, iemand met enorm veel ervaring is dus een voordeel. Zeker als hij het team goed kent (Mercedes GP is ex Brawn GP is dus z’n Ferrari team).
Die kerel is dus als adviseur z’n goud meer dan waard, aangezien Rosberg nog relatief jong was vorig jaar en ook dit jaar.
Ook is Schumi een grote naam en die trekken fans en sponsors aan.
En zolang hij zichzelf amuseert zijn dat dus redenen genoeg om hem erbij te houden.
vale46 zegt
@Hupke: Allemaal goed en wel, maar in de races blijft hij ondermaats presteren t.o.v. Rosberg.
& daar sta je dan met je bakken ervaring…
Want met ervaring alleen haal je geen punten in de F1.
En zo te zien ook geen goede auto…
Theoretisch heeft Schumacher alles: een goed team, de juiste band met sommige teamleden(Brawn), een sterke teamgenoot, een sterke fabriek achter zich, financieel bij de betere enz.
Maar ik blijf steeds op mijn honger zitten, of heb jij dat niet soms?
Hupke zegt
@vale46:
Ik ben geen Schumi fan (maar ook zeker geen tegenstander) dus lig er niet van wakker.
Maar ik vermoed dat hij net in dat team zit om 2e viool te spelen voor Rosberg.
Zodat Rosberg de snelle wagen kan hebben, en een wijzere-teamgenoot.
vale46 zegt
@Hupke:
Ik lig er ook niet van wakker hoor ;)
Maar die 2de viool krijgt 30 milj euro per jaar!
& hij is dan nog niet in staat om een goede auto neer te zetten(vorig jaar toch).
dus laten we een race afwachten.
Als MercedesGP er dan ook niks van bakt heeft Schumacher definitief afgedaan voor mij.
JanC zegt
@vale46: Petrov snoepte vorige keer ook terecht punten weg. Zelfs had Alonso Petrov ingehaald was Alonso niet wereldkampioen geworden.
Heidfeld viel tegen doordat in de kwali er problemen waren en hij geen vrij rondje kreeg. In de race had hij een aanrijding waarbij zijn zijkant opengescheurd werd.
Schumacher had een goede start en zonder de aanrijding was hij in de eerste ronde warschijnlijk bij de top 5 geweest. Dat kun je natuurlijk nooit met zekerheid zeggen en je hebt er bovendien niks aan.
vale46 zegt
@JanC: De laatste race van vorig jaar trok echt op niks!
Je kon er gewoon niet inhalen. Alonso heeft letterlijk alles geprobeerd en hij was duidelijk veel sneller.
De enige schuldige in het feit dat Petrov die punten eigenlijk niet verdiende en ze dus ietwat’onterecht’ kreeg is het circuit zelf. Maar een Petrov fan zegt natuurlijk het omgekeerde.
Meningen verschillen ;)
Ik heb het gelezen van Heidfeld.
Als MS zijn race niet uit rijd dan kan niemand oordelen.
JT zegt
Tuurlijk zijn wij Belgen fier op D’Ambrosio :-) Alleen jammer dat hij zo’n inferieure auto heeft, je bent gedoemd altijd te achtervolgen…
vale46 zegt
@JT: Inderdaad!
Wij als Les petites Belges zijn best trots op d’Ambrosio, ook al rijdt hij maar voor VR.
geertjuh zegt
F1 is al jaren niet leuk meer met al die omhooggevallen rookies. De tijden van Senna en Prost waren pas mooie jaren. Niet deze onzin met elk jaar vernieuwde regels. Wanneer houdt dat nou eens op.
KEV9 zegt
na 15 min. uitgezet, wordt weer slalomrijden of netjes in de file blijven
VSTMcLaren zegt
nadat de bodemplaat van hamilton losjes zat heb ik mijn ogen niet meer van de timing kunnen halen. hij won zelfs wat seconden!!
echt…..barrichello….zegt tie dat rosberg te vroeg remde….idioot!!
VSTMcLaren zegt
@autoblog: oja….hier in nederland was het vroeg……niet in australie, daar was de zon al bijna onder
sir_smokalot zegt
Vertel mij wat, ik dacht ‘m even op mijn gemak te kunnen bekijken voor het bloggen, was ‘ie pas om 17:00 uur lokale tijd. Beetje jammer.
willemseles zegt
@vale46
sorry hoor, maar kijk al tig jaar F1.Al in de tijd van Patrese en de Cesaris de Crasheres. De jaren tachtig turbojaren vond ik indrukwekkend met grote verchillen.
Nu maken enkel de interpretatie van regeltjes nog wat verschil.
Persoonlijk houd ik meer van autoraces in de 2liter klasse.
Wagens die nog te herkennen zijn in het straatbeeld.Ieder zjn meug.Volgende keer kijk ik weer, maar zeur.
groet,
vale46 zegt
@willemseles:
F1 kan niet zonder (de meeste) regels, haal de (meeste) regels weg en je krijgt van die idiote bloedsnelle moordmachines waarmee Ratzenberger & Senna de dood hebben gevonden.
De sport is nu net om met deze regels de beste auto neer te zetten en de mazen in het net te vinden (F-duckt, dubbele diff, forward exhaust,…)
Zo hou je F1 veilig maar competitief.
Je accepteert dat, of je zoekt je een andere sport.
Maar kijk niet tegen je zin F1 om achteraf te zeggen dat het geen leuke races meer zijn “als in die ouwe tijd”.
Tijden veranderen nu eenmaal.
ascari15 zegt
te veel regels en spul als kers enzo.
vorig jaar was kwa regels perfect.
Die vleugel slaat nergens op.
En dan dat gedoe met de start.
Tot de lijn mag je maar 100km/h
Wat een onzin en je word echt vet benadeelt.
NLBUURMAN zegt
@ascari15: jij hebt die regel verkeerd vertaald; de regel is namelijk dat je bij de start van de opwarmronde maximaal 100 km/h mag, oftewel: tijdens de echte start kun je gewoon volgas weg hoor.
vale46 zegt
@ascari15:
Dat zijn weer nieuwe technische uitdagingen, of ze werken weet ik niet, maar slechter is het er toch niet op geworden.
Natuurlijk er is een grens voor de coureurs, ze mogen het echte racen niet uit het oog verliezen.
Dimocash zegt
vond het leuk om te zien dat lewis vettel kon bijhouden.
tot er iets afbrak aan zn auto wat eigenlijk gelijk de spanning eruit haalde.
waarom webber, button en alonso zo traag reden is mij niet duidelijk maar de 1e race is vaak geen goede graadmeter voor de rest vh jaar.
wat wel duidelijk is, is dat mclaren toch geen slechte auto heeft.
dat red bull nog steeds de snelste is.
en dat massa niet bij een topteam hoort.
oh ja, ook dat kubica gemist word. we zullen nooit weten wat hij met die renault had kunnen doen als petrov er al 3e mee kan worden….
Stino zegt
@Dimocash:
Indeed, Indeed!!
d15b2 zegt
Saai. ik betrapte mijzelf erop naarmate de race vorderde ik steeds meer andre dingen ging doen. van even mail checken tot TV als achtergrond muziek en helemaal niet meer kijken.
xilver zegt
Zware domper voor Mercedes en zeer spijtig voor Rosberg, die jongen was goed bezig. Wel lachen dat Petrov zijn wagen niet goed wist te parkeren ;-).
opelsintrafreak zegt
Ik heb hem gemist, lag ook om 6 uur in bed, volgende keer in een stuk door dan maar!
savipe zegt
Volgens mij ging vettel het knap lastig hebben mocht de combinatie Kubica/Lotus Renault aanwezig zijn als je kijkt wat zelf Petrov met die wagen kan…
amateurspotter zegt
Waar de loos,
zat niks spannends in
Pixed zegt
Ah, een beetje Belg in e F1 is prima, komt er misschien wat minder velo of voetbal in de sportoverzichten (zeer utopische gedachte…).
BEN GROTE SHUMI FAN, maar…
Halverwege vorig jaar ging men bij Mercedes al alles op 2011 zetten. Je zou dan denken dat ze een voorsprong hadden kunnen opbouwen… Merk ik niks van!
nibor zegt
Voor mij als Renault fan was deze race natuurlijk geweldig! Ze hebben blijkbaar een snelle auto gebouwd. Alleen moet ik nog zien te ontdekken waarom Heidfeld zo langzaam was… Ik had toch wel wat meer van hem verwacht. Minimaal het niveau van Petrov toch wel…
JanC zegt
@RRenault: Heidfeld’s zijkant lag open na een aanrijding.
nibor zegt
@JanC: Ik las het vanmiddag ook ja. Laat ik ze dan maar het voordeel van de twijfel geven en hopen dat hij de volgende race wel snel is… Toch jammer dat Kubica nu niet in die auto kan racen en winnen zeg…
DeltaCycles zegt
Verschrikkelijk saai. Wat mij betreft de laatste keer dat ik op de bank ging zitten. De spanning is er af. Tijd voor een ander championship. Sprint cup ofzo.
The360box zegt
Uitgemolen zooi, kers, gekke spoilers, 4 cilinder turbo’s.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach? Was er F1 dan?
Niets van gemerkt…
pegase zegt
Gewoon saai zoals de laatste 7 jaar ongeveer.wanneer zien we nog 2 wagens op het circuit voor de leiding racen.