Zojuist heeft Spyker Cars NV de jaarcijfers over 2010 bekend gemaakt. Daarnaast werd vermeld dat de CEO van Saab, Jan-Ake Jonsson, in mei zal vertrekken bij het Zweedse merk. Een vervanger is nog niet gevonden, wat eventueel aangeeft dat het nieuws ook bij Saabs eigenaar, Spyker, als een verrassing is gekomen.
De 59-jarige Jonsson doet afstand van zijn positie, die hij sinds 2005 bekleedt, op de algemene aandeelhoudersvergadering die op 19 mei 2011 gehouden wordt. Ondertussen wordt achter de schermen druk naar een opvolger gezocht. Om de overgang enigszins vloeiend te laten verlopen zal Jonsson tot 1 september beschikbaar blijven. Tijdens de tussenliggende periode neemt Victor Muller zijn taken waar, naast zijn functie als Chairman of the Board.
Jonsson geeft zelf aan dat de afgelopen jaren zeer veeleisend zijn geweest, en dat hij de tijd nu rijp acht om zich met andere zaken bezig te houden. In een reactie laat Victor Muller weten:
“Jan Åke has not only been instrumental in Saab’s survival but also in the transition of Saab into an independent car company. I am really sad to see him leave, but understand and respect his rationale. He has had one of the toughest jobs in Sweden in recent years and I am grateful that he has transferred his knowledge and experience to the Managements of Saab and Spyker. Jan Åke has led the efforts to create a platform from which Saab will become a strong and independent Swedish car manufacturer.”
Gelijktijdig met deze mededeling heeft Spyker zijn jaarcijfers gepubliceerd. In 2010 is een stevig verlies geleden. In totaal werden 31.696 auto’s verkocht, en kwam het nettoverlies bij een omzet van 819,2 miljoen euro uit op ruim 218 miljoen euro, fors meer dan de 23 miljoen euro die in 2009 met rode inkt werden geschreven.
Het verlies komt niet als een verrassing, 2011 en 2012 worden beschouwd als opbouwjaren voor het overgenomen Saab. In 2011 wordt nog een verlies verwacht, maar voor 2012 verwacht Muller winst te kunnen schrijven.
UPDATE – Naast Jonsson vertrekt er nog een tweede Zweed bij Saab, of beter gezegd, hij haakt al af voordat hij geïnstalleerd is. Nils-Johan Andersson, per 1 mei de beoogde nieuwe CFO, heeft onverwacht bedankt voor de eer, ‘om persoonlijke redenen’. Een teken aan de wand?
joep zegt
Overal waar Mullie komt, daar vind je mensen die plotseling, of weg worden gestuurd, of zelf weg gaan. Ik heb zomaar het gevoel dat dit vertrek niet zo harmonieus tot stand is gekomen als de beide heren of willen doen geloven….
timmy zegt
@joep: Tsja, wie zal het zeggen… Aan de andere kant zit hij er al 40 jaar en ik kan mij voorstellen dat de laatste paar jaar erg veel energie heeft gekost.
Vreddy_B zegt
@joep:
Saab gaat een nieuwe koers varen, daarom horen soms ook nieuwe mensen bij.
We kunnen niet constateren dat door het grote succes van Saab de laatste jaren dit volkomen onbegrijpelijk is. Hij krijgt zakje geld mee en dan breng je het zo naar buiten in de pers.
Het is dankzij Muller dat het merk uberhaubt nog bestaansrecht heeft. En hij wil dat verder door zetten met nieuwe capabele mensen. Niks raars aan lijkt me. Dit is gewoon normale gang van zaken in het bedrijfsleven.
joep zegt
@Vreddy_B: “Het is dankzij Muller dat het merk uberhaubt nog bestaansrecht heeft”
Het is misschien inderdaad zo dat Saab uberhaubt nog bestaat dankzij Muller(hoewel je ook kunt afvragen of, als Muller het niet gedaan had, een Chinese partij hier niet voor gezorgd zou kunnen hebben). Puur het feit dat Saab nog bestaat, betekend echter niet automatisch dat het meerk ook nog bestaansrecht heeft… Ik denk persoonlijk dat deze hele exercitie niet meer is dan een uitstel van executie. (waarbij je dan weer de vraag zou kunnen stellen of Saab niet beter af zou zijn geweest in Chinese handen…)
joep zegt
@joep: Dat rete gave d-t foutje en die extra e in ‘merk’ krijg je er gewoon gratis en voor niets bij…
peterr zegt
Hij stapt niet zomaar op, hij gaat met pensioen.. En hij blijft nog tot september.. En het verlies is maar 140 miljoen volgens :
http://www.automotive-online.nl/home/8562-saab_maakt_140_mln_verlies,_ceo_vertrekt.html
jack_abarth zegt
@peterr:
Hier wordt het verlies van Spyker omschreven en niet van Saab.
In het “verlies” van Spyker zit natuurlijk wel de aanschaf van Saab.
robbie zegt
@peterr: die 140 miljoen is EBIT. Het echte verlies is wel degelijk 200+ miljoen.
rikkon zegt
On the bright side: sinds er Saabs meetellen in de (winst- en) verliescijfers is het verlies per auto enorm afgenomen.
RuVi zegt
ben benieuwd wanneer deze zeepbel kapot gaat
As_long_as_it_is_fast zegt
Die halen het niet meer. Zulks slechte cijfers, jongens toch. Dit kalf is meer dan half verdronken lijkt me.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Errrrrrrg jammer van Jan-Ake…
Die man heeft de afgelopen jaren 7 dagen per week/ 25 uur per dag gewerkt om Saab er bovenop te helpen. Is lokaal ook echt dé held. Het team Victor/ Jan-Ake was ook goed: superingetogen maar hyper-intelligent versus grote uitstraling en grote mond… Ze hebben wel 1 ding gemeen: ze werken allebei harder dan wie ook in de autobranche!
PortRo zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Hopelijk wel met hetzelfde doel.
kets zegt
de eerste foto’s van de compleet nieuwe 9-3 zien er erg goed uit en dat zal wel een succes worden en de 9-5 is ook niet lelijk
maar je gaat geen saab kopen als je weet dat het merk zomaar kan verdwijnen en daarom moeten ze eerst weer vertrouwen opbouwen
Esprit_de_Flandre zegt
Bij deze bied ik me aan als nieuwe CEO van Saab. Ik heb de talenten, de ervaring, en de gedrevenheid die Saab nodig heeft in deze moeilijke periode. Moeilijk, maar niet onmogelijk. Met vereende krachten, samen, de blik strak op de toekomst gericht, we gaan ervoor!
Waar stuur ik mijn CV?
tarquesh zegt
Als je 59 bent en je hebt zolang gewerkt voor Saab dan is je pensioen meer dan welkom. Maar zo’n personen werken graag en zelfs langer door dan de 65 jaar.
Saab is voor zo’n iemand een kind. Dus ik hoop dat de goede man niet de kwade gedachte krijgt zichzelf om te brengen. Moet hij niet doen. Alles is relatief. Saab een automerk.