Vrijdagmiddagquiz: uit welke koker komt bovenstaande doelstelling? Is het:
a) de GroenLinks Tweede Kamerfractie
b) Essent
c) Nissan
d) de Europese Commissie
Snerp! Uw tijd is om. Koos u voor antwoord ‘d’ dan had u het bij het rechte eind. En als de EC iets wil, dan gebeurt het ook, dus ga maar vast sparen voor die elektrische Rolls-Royce. Over veertig jaar zullen in Europa alle auto’s op benzine en diesel VERBOTEN zijn, zo is het streven (hoe zit het dan met LPG?). In 2030 moet al de helft van het wagenpark dat op fossiele brandstoffen rijdt uitgedund zijn.
Kennelijk heeft de EC een duidelijke toekomstvisie, en passen zaken als hybridetechnologie hier niet in. Helaas pindakaas voor Toyota, maar ook Prii komen er niet meer in. Dit streven is opmerkelijk te noemen, des te meer omdat er nu nog fors wordt ingezet op meer biobrandstof, maar kennelijk fungeert dit alleen als tussenoplossing.
Bovenstaande zal worden toegelicht in de EU road map on transport, die maandag 28 maart gepubliceerd wordt, en waarin het Energy Delta Institute al inzage heeft gehad. Doel is een reductie van de verkeersgerelateerde CO2-emissies met 60% in 2050. Hoe dit onder andere bereikt moet worden?
In its road map toward a single European transport area, the EU executive considers ways to increase alternative means of transport, other than oil-fuelled cars. Exploring the “unused potential of transport by river” is one of the options, where it is possible.
A massive shift toward electric cars and clean vehicles is also a key objective, as already stated in a document published last April. In order to do so, the Commission aims at achieving “co2-free city logistics in major urban centres by 2030,” reads the road map to be published next week.
Promoting “joint public procurement for low emission vehicles in commercial fleets”, such as delivery vans or taxis, is also under consideration.
Voor meer informatieverwijzen we u naar dit artikel. Is bovenstaande een nobel streven of misschien toch een brug te ver?
ck92 zegt
Denk niet dat dat gaat lukken, ik ben eerlijk gezegd niet van plan mee te werken :D
Esprit_de_Flandre zegt
@ck92: Dat wordt dokken dan…
Vanquish zegt
@ck92: Als de benzine/diesel op is heb je weinig keuze. Of ben je een voorstander van OV of de fiets?
bassie zegt
@Vanquish: ik blijf dan gewoon diesel rijden, met frituurvet of olijfolie in de tank, dat gaat nooit op !!!
Vanquish zegt
@bassie: Als je de lekkere olijfolie uit Italië maar laat staan. Bertolli mag je van mij hebben! :P
JH zegt
Wat een nachtmerrie voor de meeste carminded petrolheads, hoe zit het dan met die snerpende v10’s die roffelende v8’en en die jankende v12’s ? :(
gregorius zegt
@JH: B&O driving sounds package!
Nu met 30 verschillende geluiden! “!!Voted best 6.2 AMG sound!!”
ck92 zegt
@JH:
die motoren dan maar op de één of andere manier monteren op motoren! ze praten alleen over auto’s :D
Elektrisch is allemaal leuk en aardig, veel koppel enzo.. maar de emotie en belevenis is dan wel foetsie
0725414 zegt
Ben helemaal voor! AC is de toekomst en stilstaan = achteruitgaan.
HDM zegt
En met wat voor auto’s zullen ze zelf hun reet mee blijven verplaatsen? 760, S600, A8…
Esprit_de_Flandre zegt
@HDM: Tegen dan zijn die ook elektrisch, dus…
pokerface zegt
Geen benzine en diesels is ook geen hybride. Kortom er zijn 2 opties. Groengas of rijden op zonne energie. Beide fossiele brandstoffen raken op. Enige mogelijkheid is dus rijden op licht. De EC snapt er niets van.
Captain zegt
@pokerface:
windenergie, waterenergie, kernenergie (al dan niet kernfusie tegen 2050), …
Alwood zegt
Spul is dan toch op… of niet :P
Anyway, tegen die tijd heb ik mijn 740 wel naar E85 omgebouwd!
Sorcerer zegt
Verboden? En what about klassiekers?
Bovendien: wel intussen nieuwe kolencentrales e.d. bouwen? Die stoten wel even wat meer uit dan alleen het verkeer.
Citrofiel zegt
@Sorcerer: Ik denk dat bedoeld wordt ‘verboden om nieuw te verkopen’. Ze kunnen niet opeens alle bestaande auto’s in de shredder gooien.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Ik denk dat de EU wèl aan de shredder denkt. Klassiekers zullen wel nog mogen, maar dan alleen voor het museum. Heel misschien zal je er nog mee mogen rijden ook, maar als het twee zomerse weken per jaar is zal het veel zijn waarschijnlijk.
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen. Meer richting hetzelfde systeem als de Euro-regeling. Tegenwoordig moeten alle nieuw verkochte auto’s voldoen aan de Euro5-regels, maar dat betekent nog niet dat er werk wordt gemaakt van het snel van de weg halen van Euro-2 auto’s (muv zo’n toevallig sloopregeling vorig jaar, maar dat ging meer om de economie dan om het milieu). Zoiets regelt zich als het goed is vanzelf.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Als tegen 2030 geen fossilofielen meer mogen geproduceerd worden, dan zijn de jongste twintig jaar oud in 2050. Nog een klein duwtje dan en ze zijn allemaal van de baan (behalve de echte classics)…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Alsof die paar >20 jaar oude gebakjes dan nog wat uitmaken. Zouden ze er over 40 jaar eindelijk achter komen dat die uitstoot zowat te verwaarlozen is vergeleken met andere bronnen?
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Misschien, maar ze zullen het niet toegeven…
Dev zegt
Knappe Europese commissie die denkt dat ze dat kunnen gaan handhaven. Hebben ze mij in ieder geval verkeerd ingeschat :).
gregorius zegt
@Dev: Kom op Dev, die eigenaren kopen “groene certificaten” om de uitstoot te compenseren. Dat is juist heel groen, dat snapt toch iedereen!!
Esprit_de_Flandre zegt
@gregorius: Ja, dan kopen ze één of ander Hongaars bos dat eigenlijk al niet meer bestaat, maar in 1989 nog wat CO2 omgezet heeft in zuurstof…
Pixed zegt
Je kunt niet ontkennen dat dit een moedige beslissing is. Nu maar hopen dat landen zoals China en de VSA snel in hetzefde bedje ziek worden.
Esprit_de_Flandre zegt
@Pixed: In China zullen ze waarschijnlijk zelfs sneller naar dit soort scenario’s gaan, met uitzondering van rurale gebieden. In de steden is het nu al zo erg, dat ze daar waarschijnlijk tegen 2025 niet meer met fossielen mogen rijden…
Northwestern zegt
Daar ga ik niet aan meewerken.
Esprit_de_Flandre zegt
@Northwestern: Dokken…
Northwestern zegt
@Esprit_de_Flandre: Heb toch geld zat :P
Esprit_de_Flandre zegt
@Northwestern: Schuif maar in mijn richting dan! :P
loxley zegt
daar gaan ze hard aan mogen werken!! Het volk gaat dit niet zomaar pikken…
GOD zegt
@loxley: Als of “het volk” ooit ook maar eens iets er tegen zal doen behalve met de mond.
Esprit_de_Flandre zegt
@GOD: En dan nog alleen op café, niet op straat waar het zou moeten…
D-Drive zegt
Gaat makkelijk lukken in 40 jaar.
De regel wordt dan natuurlijk dat er geen nieuwe benzine/diesel auto’s mogen worden verkocht. Voor je klassieker hoef je dan niet te vrezen. (wij allen hier zijn dan al klassiekers :mrgreen:)
ericc zegt
Tegen 2030 ben ik 62 en is benzine/diesel enkel voor de happy few. En 2050 ben ik 82 en een elektrische rolstoel als transport hebben. Het geluid van V8/V10/V12 zal enkel nog op DVD of MP3 te horen of te zien zijn. Wel jammer voor m’n achterkleinkinderen!!!!
Wat de EC betreft, de automobiellobby zal weer veel werk hebben!
MarcovanVeen zegt
Let nu maar eens op, de komende jaren zal het heel hard gaan met de ontwikkeling van EV. Iedereen kan wel heel stoer en eigenwijs gaan doen dat het allemaal niks is maar dat is onzin en bovendien ook nog eens onvermijdelijk. Je moet het eens omdraaien, stel dat je van electrisch naar benzine zou moeten, dan had iedereen gezegd: dat wordt nooit wat, het is duur, het stinkt, het maakt herrie, je hebt geen koppel en nu moet je ineens gaan schakelen, wat een armoede allemaal. Er is niemand die een benzine-auto zou kopen. Iedereen die tegen EV is moet nu de stroom laten afsluiten thuis en een generator in zijn achtertuin zetten!
mashell zegt
@MarcovanVeen: je hebt gelijk. Het enige dat nog leuk en legaal is bij het autorijden zijn stoplichtsprintjes, daar zijn EVs heel goed in dus als het een beetje betaalbaar wordt zal het zeker aanslaan.
janklaassen zegt
Dan praat je over 39 jaar verder. Maar het zou maar zo kunnen!
mckroket zegt
dit is toch logisch?
moet je kijken waar we in 40 jaar naartoe zijn gegaan qua technologie en ontwikkelingen.
ik denk dat we voor 2050 al andere brandstoffen hebben hoor.
bpc zegt
het word stilaan tijd dat wij autoliefhebbers eens stoppen met al dat gezever zomaar te slikken , het word tijd dat we onze mening eens laten horen !
ik stel een betoging voor :D
nog iemand sugesties ;p
bpc zegt
van de andere kant zie ik niks staan over bioethanol :p dus onze v6/v8/v10/v12 kunnen gerust blijven bestaan , dan hoeven we ons niet eens sterk aan te passen ! :p
Jochempie zegt
Dat lijkt me een beetje ver weg. In 2030 lijkt me laag zat. @ BPC: dit is de oplossing: verbrandingsmotoren op waterstof. Nog steeds het karakter van de huidige verbrandingsmotoren, uitstoot 0. Prototypes zijn er al genoeg!
GOD zegt
@sir_smokalot
Ik ben zelf ook niet goed met d/t/dt enzo, maar “VERBOTEN” is toch wel heel erg ;)
MJB zegt
God zeg, dat eeuwige gezeik altijd om uitstoot schadelijke gassen bij auto’s. Pak eerder de industrie aan, daar is veel meer reductie in uitstoot te behalen. Bovendien is het maken van die miljoenen elektrische auto’s nou ook niet echt goed voor het milieu.
Esprit_de_Flandre zegt
@MJB: De industrie aanpakken is ook niet zo eenvoudig hoor. Als je produceert, stoot je uit. Onvermijdelijk. Als bij ons een lasconstructie gemaakt wordt, dan krijg je CO2- en metaaldampen. Doe dat maar x 3000 stuks, en je krijgt een serieuze uitstoot. Maar zolang er geen andere manier is om die producten te maken, stoot je uit…
MJB zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik zei ook helemaal niet dat het makkelijk is om in de industrie flinke reductie te behalen, maar omdat je daar met veel grotere hoeveelheden rekent is een kleine procentuele reductie al van vrij grote invloed. Veel groter dan wanneer je eenzelfde procentuele reductie bij autorijdend Europa weet te behalen. Daar staat immers ook de extra uitstoot van de productie van die auto’s tegenover.
antoon zegt
Uit eindelijk bepaal je als consument zelf wat je wilt. Dus zolang we over 50 jaar nog steeds een verbrandingsmotor willen (in welke vorm dan ook) dan blijven ze te koop.
ca 100 jaar geleden waren er ook al elektrische auto’s die het opnamen tegen verbrandingsmtoren in auto’s. Toen is het niet gelukt,In de tussentijd is het niet gelukt en ik zie niet waarom dit nu zou veranderen. De Voors en tegens zijn nog precies het zelfde.
Esprit_de_Flandre zegt
@antoon: Voors en tegens zijn niet meer hetzelfde. Destijds was er nog geen zo’n uitgebreid elektriciteitsnet. Aan de andere kant, er was ook geen infrastructuur voor benzine natuurlijk. Daarnaast was de technologie nog niet zo ver dat ze batterijen compact genoeg konden maken. Nu zijn ze nog altijd niet ‘klein’, maar toch al veel kleiner dan destijds.
We zijn er technologisch ferm op vooruit gegaan (zou maar erg zijn moest dat niet zo zijn), en uit noodzaak zal de boel versneld worden. En versnellen gaat wel degelijk. Veel hangt af van hoeveel geld er beschikbaar wordt gesteld voor onderzoek. Twintig jaar geleden was het commercieel niet interessant om elektrische auto’s te ontwikkelen, nu wel. Erger nog, wie het niet doet zal ten onder gaan. Dus wordt daar nu veel meer geld in gepompt dan 20 jaar terug, en dus gaan de ontwikkelingen alsmaar sneller…
Esprit_de_Flandre zegt
@antoon: En als klant kan je in zekere mate bepalen wat de markt biedt, maar onderschat de overheid niet. Ze hoeven nog niet persee te verbieden. Als ze een nieuwe taks uitvinden die een bepaald product viseert, kunnen ze het heel makkelijk uit de markt prijzen…
birdboy zegt
Geloof ik niet zo veel van. Ongetwijfeld zullen er exorbitante belastingen zijn op fossiele brandstoffen, maar totdat waterstof een gangbaar alternatief is blijft elektrisch rijden op te veel vlakken een minder alternatief dan fossiele brandstoffen.
mariodv zegt
Niets van dit alles is waar. Origineel was dit een bericht van de Libische regering. Ze verwachten een zeeeer langslepend geweldsconflict en zijn de honger naar olie van het westen zat..
ary777 zegt
@mariodv:
Nooit zal iemand de westerse honger naar olie zat zijn!
Niet zolang ze daar westerse euro’s en dollars voor krijgen.Voor grootgraaiers(ja, ook in dié landen) is geld belangrijker als zuurstof!
Zonder zuurstof ga je dood en zonder geld kun je niet leven en voor allebei geldt,”meer is beter”.
MarcovanVeen zegt
@ antoon over 50 jaar is benzine niet meer te betalen, sterker nog, dat is het over 5 jaar al niet meer en de reden dat electrische auto’s het niet zijn geworden is door de sterke olielobby. mooi voorbeeld is hier te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8
six-trey zegt
andere leidingjes en mijn carb aan passen en mijn muscle cars rijden op ethanol, denk er nu al aan om dat te doen, als de benziene prijs blijft stijgen. alleen krijg ik ze dan nooit meer door de keuring :(
ary777 zegt
Er is troost.Ook over 30 jaar zullen er grootgraaiers in de regeringen zitten die, middels een door de slimme oliemaatschappijen beloofde vette bonus,best bereid zijn om het besluit een jaar of twintig uit te stellen.
En zo niet? Dan hebben we allemaal een miniatuur kernreactor onder de kap.
Maar hopen dat dan je koelwater niet opraakt.
Dan krijg je paddestoelwolken op de A2 en heb je dáár weer files van.
En vrachtwagens? Moeten die ook stroombewogen worden?
Dan heb je zeker wel kernenergie nodig om 40 ton truck door een 12-urige werkdag te slepen.
Ghettoblaster zegt
Dat maak ik toch niet meer mee. Tot die tijd raggen maar ;-)
Homer55 zegt
2050? Daar hoef ik geen zorgen om te maken…
Hupke zegt
Moest er in 2050 nog olie genoeg opgepompt worden om op te rijden dan moet er toch een serieuze oorlog geweest zijn.
Tenzij er natuurlijk 1000en alternatieven zijn. In ieder geval olie is voor de happy few zij het dat ze nog in leven zijn/ niet doodarm zijn.
Het is trouwens niet gezegd dat Europa nog bestaat tegen dan. Zoals onze sociale zekerheid onze concurrentiepositie verpest is het slechts een kwestie van tijd voordat de bom barst en we terugkeren naar pre-industiele-revolutie tijden.
speedie zegt
Hebben ze ook nagedacht hoe ze dan miljoenen wagens aan electriciteit gaan helpen ? Paar tientallen kerncentrales erbij dan ? Of heel Nederland vol met windmolens en maar hopen dat er wind genoeg is. Alle woestijnen vol met zonnepanelen en de oliesheiks nog rijker maken. En wat met de grondstoffen en afvalberg aan batterijen ? Er is anders nog genoeg synthetische diesel voor 200j (Shell powerdiesel bevat 10% van dit goedje). Blijf wel diesel rijden tot er een ernstig alternatief uit de bus komt.
love4sportcars zegt
ik HOOP dat er protest komt, want ik zou in geen miljoen jaar een benzinemotor willen inruilen tegen een zoemer
norge zegt
Ben ik blij dat ik buiten de EU woon,en we hebben hier nog zelf olie ook.
vale46 zegt
Welke noob bij de EC heeft daar een glazen bol?
40 jaar vooruitdenken is nu net iets te veel van het goede.
Benzine & diesel auto’s zullen tegen die tijd nog niet uitgeroeid zijn denk ik.
Maar het aandeel EV’s zal wel al zeer sterk gestegen zijn natuurlijk.
Dat ze eerst maar eens onze pensioenen voor later regelen!
De autobranche trekt zijn plan wel. ‘groen’ is nu eenmaal in de mode dus de constructeurs maken elkaar ‘groener’ door concurrentie.
tarquesh zegt
Benzine en diesel kunnen vervangen worden door Methanol , Ethanol en Plantaardige olie voor in diesel motoren.
Mag Aardgas ook?
Stroom blijft me te lastig, vuur moet er zijn. FIRE
Cantago zegt
De dag dat ze dit invoeren verhuis ik naar een ander continent. Wat een onzin weer zeg!