Het lijkt erop dat het retro-virus ook is overgeslagen naar Renault. Om de concurrentie aan te kunnen met de Fiat 500, MINI en Citroën DS3 zou Renault plannen hebben om de legendarische Renault 5 weer leven in te blazen. Lang leve retro!
Je dacht misschien dat Renault met de komst van Laurens van den Acker een moderne designrichting in zou slaan (zie ook de recente conceptcars), maar toch blijkt er ruimte te zijn in het gamma voor een retromodelletje. Als de concurrentie het doet kan je immers niet achterblijven. De moderne R5 zou naast de Clio en Twingo in het gamma moeten komen, om zo een extra troef in handen te hebben in dit segment met kleine auto’s.
Ren overigens niet direct naar de dealer om er eentje te bestellen. Het zal minimaal tot 2014 duren voordat de moderne interpretatie van de 5 te koop zal zijn. (via: autocar.co.uk)
PS Het is uiteraard wel te hopen dat Renault zo slim is om een nieuwe Renault 5 Turbo uit te brengen.
1NteNSe zegt
Supervet! Als ze hem maar lekker retro houden, ik hou wel van retro :)
Hubert zegt
Waarom niet de R4?
Die was een stuk markanter en tekenend voor die periode.
norge zegt
@Hubert: Kangoo met een ander naampje en je heb een R4.
SimonMc zegt
@norge: Toch niet hoor…Toch niet.
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc: In feite wel hoor… In feite wel.
De Kangoo is retro zoals het eigenlijk hoort te zijn. Het idee, het concept, de filosofie wordt geherlanceerd, niet de looks.
Dat is wat ontbreekt bij al die andere ‘retro’ modellen. Daar maken ze gewoon een auto die lijkt op de oude, maar dan met een ferm prijskaartje, terwijl de voorgangers allemaal ‘volkse’ auto’s waren, goedkoop, eenvoudig, voor iedereen betaalbaar, praktisch, …
floryn zegt
@Esprit_de_Flandre: Haha. Prima denkwerk, maar toch worden autos door de tijd luxueuzer en ook duurder. Ik denk dat het eenvoudig veel moeilijker is om een goede goedkope auto te ontwerpen dan een dure.
De R5 mag er wat mij betreft komen, maar dan alleen met een interieur dat even gaaf is als dat van de R5 Turbo I en/of een kont die de oude kan evenaren.
Esprit_de_Flandre zegt
@floryn: Een goede goedkope auto is idd veel moeilijker dan een grote dure luxebak, maar het is niet onmogelijk. Kijk maar naar de Tata Nano (er even van uitgaande dat het een redelijk goeie auto is)…
floryn zegt
@Esprit_de_Flandre: De Nano is een bijzonder goed concept, dat ben ik met je eens. Ik ben wel benieuwd hoeveel eigenlijk van verkocht zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@floryn: Er werden ongeveer 55.000 stuks verkocht in 2010, en dat is ongeveer 10% van de totale Tata-verkoop. Gaat wel wat met ups and downs. Vorig jaar zijn er een paar Nano’s Ferrari achterna geweest (vvwoeff!), en de verkoop stortte in voor een maandje. De maand daarna was alles weer vergeten natuurlijk.
Ze zijn trouwens ook bezig de auto ferm te verbeteren. Wordt dus een echt Kever-verhaal. De auto kan nog jaren mee, als ze mee-evolueert met de tijd…
“Tata Motors is coming with a new version of Tata Nano with new additional features like five speed gearbox, power steering wheel in the first three months of 2011. Tata Nano will be coming with an increased price tag by 5 to 10 per cent. However, the experts also believes that the company needs to be cautious about the price, as it is one of the most important factor with Tata Nano.”
Darahan zegt
Mn moeder’s eerste auto. Ik zou er alleen een kopen als er een turbo komt, met het motor achterin!
tarquesh zegt
Wat een mooi nieuws van autoblog!!!
Zo’n guitig Renaultje 5 kan mijn hart altijd wel strelen.
Goed van Renault. En eindelijk eens niet van die ronde dwergen of bolle mini auto’s.
Gewoon de 5. Geef me de 5 Renault en maken dat ding!
eddie72 zegt
Dan ook maar meteen een Renault 5 TURBO!!!
Robbert89 zegt
Modelletje?
Wat is dat toch met verkleinwoordjes hier? Nogmaals het is geen schaalmodelletje, het is een volwaardige “full scale” auto.
Robbert89 zegt
Het is ook niet: “segment met kleine autotjes”.
potver7 zegt
@Robbert89: nee… het is “segment met kleine autootjes” ;)
Pixed zegt
En in 2019 lanceert Citroën de nieuwe DS (ter ere voor het 100-jarig bestaan).
Tja, ik dacht ik blijf even de Franse revival steunen… :)
Northwestern zegt
Een 5je Alpine mag er ook wel bij
Esprit_de_Flandre zegt
5 was leuk. Altijd al. Beetje de mini van z’n tijd.
Een R(etro)5 bestaat trouwens al, en hij heet Daihatsu Esse…
Echt een leuk dingske. Misschien kunnen ze het rebadgen en naar hier halen, aangezien Daihatsu er toch mee ophoudt in Europa…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Oeps, voorkant niet gelukt. Nieuwe poging…
Oja, en ondertussen een mooiere foto van de achterkant…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Lief… Die gekke Japanners toch.
nibor zegt
Geweldig! Nu maar hopen dat die er een beetje uit komt te zien als de oude, maar dan met hoogwaardige afwerking en moderne motoren (TCe 100, 130 en evt.180).
Esprit_de_Flandre zegt
Zouden ze hem weer in de US proberen te slijten als ‘LeCar’…?
Puntjes voor wie weet uit welke serie bovenstaande foto komt ;)
E34M5Touring zegt
@Esprit_de_Flandre: Amy allen’s auto uit seizoen 2 van The A Team
Esprit_de_Flandre zegt
@E34M5Touring: DingDingDing. Winner… :mrgreen:
130peeka zegt
@Esprit_de_Flandre: Erg moeilijk om de link te googlen.
Esprit_de_Flandre zegt
@130peeka: Das niet eerlijk hé!
130peeka zegt
@Esprit_de_Flandre: hehe, wie zei dat het eerlijk moest zijn dan?:P
Esprit_de_Flandre zegt
@130peeka: We moeten een goed voorbeeld geven aan de kinderen op AB…
betonstaal zegt
voor reno, ter inspiratie:
Renault 5 (Super) Turbo (met zelfde turbo als Renault F1 turbo motoren)
Motorinhoud: 1400 cc
Vermogen: 400 pk
Gewicht auto: 700 kg
enveekaa zegt
@betonstaal: < 139g co2/km ? ;-) ik voel een leasetoppertje!
realcar zegt
Vergeet de 5 Alpine niet. Veel beter financieel bereikbaar dan de 5 turbo.
betonstaal zegt
Ik hoop dat ze wel wat doen aan de betrouwbaarheid, veel lease-maatschappijen hebben Reno uit hun vleet gehaald omdat ze te storingsgevoelig zijn. Let er zelf maar eens op hoeveel kapotte Reno’s er langs de kant van de weg staan en/of waar een ANWB-meneertje bij staat. Maar goed een Reno is dan ook tot veel in staat:
potver7 zegt
@betonstaal: Ja het valt mij ook altijd op hoeveel Volkswagens en Mercedessen er langs de weg staan met de motorkap open en een Wegenwacht-auto erachter…
desjonnies zegt
@betonstaal:
Gek verhaal van je, heb in twee dagen tijd meer dan 2400 kilometer met een Reno gereden en heb er nix van gemerkt.
Valt mij juist op dat je tegenwoordig meer Reno Trafic’s ziet dan VW Transporters.
betonstaal zegt
(deze kan natuurlijk helemaal niet:)
Eigenaar: Ali G.
4991 zegt
Iran heeft ook een remake gemaakt van de R5.
4991 zegt
hier een paar foto’s maar de naam kan ik nie vinden.
http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/94387/Sans%20titre.JPG
http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/94387/Sans%20titre1.JPG
betonstaal zegt
@4991: Dat is de Pars Khodro Sepand.
De Iraanse fabriek heet Pars Khodro, model Sepand 1 (hier afgebeeld) en later ook de Sepand 2.
Esprit_de_Flandre zegt
@4991: Hèhè, cool. Ik hou wel van oude bakskes die met vaak onzinnige facelifts in leven en ‘modern’ worden gehouden, zodat ze 20 jaar na dato nog kunnen verkocht worden in bepaalde landen (net zoals de Jetta of de ZX in China bvb)…
Deze kende ik echter nog niet…
4991 zegt
@Esprit_de_Flandre: Heb ze ook gewoon in Algerije gezien ;)
Larrs zegt
De Renault 5 Turbo ziet er wel stoer uit en maar 1 of 2 keer in mijn leven gezien op de weg.
Maar toch wil ik nooit een Franse auto, blijf mooi bij de Japanse kant van Renault. :P
tarquesh zegt
@pixed
Ik beschouw de Citroen C6 als eigenlijke Citroen DS anno nu. Maar wel de moeite waard dat jij kenbaar maakt dat de Citroen DS in 2019 op de markt komt. Ik ben benieuwd hoeveel die lijkt op de enige echte DS21. Mijn broer heeft er eentje. Hij moest zijn automobielen droom waarmaken. Alleen jammer dat die er half bijstaat want het kost een pruim geld om een DS in topconditie te houden.
Dimglor zegt
Ik hoop dat ze het doen… De R5 was namelijk wel een leuk autootje…
En dan zeker die turbo versie ;-)
Ik heb onlangs nog 1 gezien… en echt wel dik apparaat hoor!
tarquesh zegt
@esprit de flandre
Renault heeft eens samengewerkt met AMC denk ik. Maar door slecht resultaat zijn beide merken niet meer op de Noord Amerikaanse markt verkrijgbaar. Zonde want ook AMC heeft gave auto’s gemaakt zoals onder andere de Matador.
HZW zegt
Citrofiel zegt
@HZW: Weer zo’n stom dakje zoals alle kleintjes al hebben, voor de rest erg leuk!
betonstaal zegt
avec kont?
sacha zegt
hell Yeah!
betonstaal zegt
@sacha: creatief nummerbord
dafmaf zegt
Ik zou toch voor de R4 kiezen als retromodel. En dan in alle varianten, 4×4, cabrio enzovoort. En dus een andere vorm van retro kiezen, niet premium, maar praktisch.
tjorque zegt
doe maar allebij R4 en R5
met beiden al wel wat lol beleefd en dan voornamelijk met de 1100 R5 met 4 versnellingen =D
mikeslsamg zegt
doe de Renault dauphine dan ook maar!!
betonstaal zegt
@mikeslsamg:
en ook met de motor achterin!
beiersmeisje zegt
Franse rommel. Na de Mini durft ineens iedereen met retro auto’s te komen. Laf!
Esprit_de_Flandre zegt
@beiersmeisje: De NewBeetle was er eerder dan de nieuwe Mini…
GOD zegt
Wie kent dit nog lol: http://www.youtube.com/watch?v=UbLLneR-Umw