Vroegah kende men het woord downsizing nog niet, en zeker niet bij BMW. Het bedrijf dat zich tegenwoordig sterk maakt om zo klein mogelijke turbogeblazen torretjes in zijn auto’s te stoppen, en dat zelf met een speciaal mueslimerk is gekomen, rolde decennia geleden nog heel anders. Aanschouw de Brutus, een bouwsel met een hele grote vliegtuigmotor. Nomen est omen.
Toegegeven, deze tank op wielen is natuurlijk geen officieel BMW-bouwsel. Het is een combinatie van een LaFrance uit 1908 met een 510 kg zware 46 liter 12-cilinder uit 1925, die ergens kort na de Tweede Wereldoorlog samen de basis voor de Brutus vormden. De makers van het imposante schepsel waren verbonden aan het Auto & Technik Museum in Sinsheim, dat tot op de dag van vandaag eigenaar is.
Volgens opgaven van het museum zelf levert de vliegtuigmotor zo’n 500 pk bij ongeveer 1.500 toeren. Als je er niet voluit mee gaat ligt het toerental zelfs onder de 1.000, wat de Brutus tot een echte snelwegcruiser maakt. Aerodynamica heb je immers niet nodig als je maar voor genoeg cc’s zorgt. Echt goedkoop zal zo’n ritje echter niet zijn, want het verbruik bedraagt 1:1, wat ik eigenlijk bijzonder zuinig vind voor een motor met een inhoud van 46 liter.
Uiteraard wordt de wagen alleen voor de show ingezet, en dat soort evenementen levert leuke video’s op. Zo kan je bijvoorbeeld met gemak een worstje roosteren met de Brutus. Bekijk de verzameling video’s hieronder. (via carscoop)
SanS zegt
Doet me aan een Jay Leno creatie denken..! En er zijn tal van Britse hobbyisten met RR Merlin motoren in oude chassis. Machtig mooi spul allemaal!
Ferry_76 zegt
Geweldige wagen, vorig jaar nog op het Loo mogen aanschouwen (En filmen en fotograferen)!
Volgens het typeplaatje op de auto is het een 46.930 cm3 motor van 750 PK bij 1650 toeren. De motor is een BMW VI die in diverse Duitse vliegtuigen te vinden was.
Jokkebrok zegt
@Ferry_76: Daar heb ik em ook gezien!
dondeboer zegt
@Ferry_76: Hier nog een, heb met open mond staan kijken… wat een monster!!
Jochempie zegt
Lijkt me door de geringe belasting per cilinder een zeer betrouwbaar blok! Dat mag ook wel als in de lucht je leven er vanaf hangt.
highperformance zegt
bruut ontwerp ook trouwens, erg cool
carbert zegt
Een V12 uit een tank is ook erg leuk. Wel slechts 27 liter groot:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/17/ultimate-sleeper-rover-sd1-met-27-liter-v12-tankmotor
porsche911turbo2 zegt
Deze heb ik ook gespot, wat een geluid!
Ferry_76 zegt
Overigens heb ik nog nergens kunnen vinden wanneer deze auto precies is gebouwd; alleen dat het in opdracht van de huidige directeur van het museum gebeurt is. Dit museum opende overigens zijn deuren in 1981..
Klassiekerrally zegt
Komt ook voor in m’n videoverslag van Het Loo 2010:
http://www.youtube.com/watch?v=zyW8_iKuKXM
ascari15 zegt
@Klassiekerrally: LOL daar was ik ook.
Had hem hem ook gezien. Echt wat een beest.
Dat ding kwam echt met een ongelooflijk geweld van zijn plaats.
savipe zegt
@Klassiekerrally: die rode met 274 op 2m37 welke is dat?
catch zegt
Haha, check die naam van het apparaat in gothische letters op de plaat van de toerenteller.
Hainz zegt
http://www.youtube.com/watch?v=QJ3hyWz6oEc&hd=1
Afgelopen weekend was deze auto ook aanwezig op de Antwerpen Classic Salon. Even doorspoelen naar 2:40 :)
savipe zegt
@Hainz: Hoe kom je de data van zo’n salons te weten? zou er doodgraag eens naartoe gaan!
Brutus zegt
Mooie naam..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Heerlijk! Lijkt me DE auto om eens lekker een weekendje mee door het centrum van ‘groen-links-Nijmegen’ te walmen!
;)
Flamingo zegt
wat een gestoorde bak! geweldig!
ivtecje zegt
geweldig, de ene helft van de brutus is motor, en de andere helft is de tank ? ;)
bigcar zegt
hoeveel nm koppel heeft ie????
Matthijs0402 zegt
filmpje 4 en 5 zijn de link omgewisseld
Cantago zegt
Wouw! Wat een apparaat zeg, bruut in zijn meest pure vorm! Zo groot als een Phantom, de motorinhoud van een zwembad, zo zwart als de nacht geverfd, optioneel vlammen uit de zijkant en een geluid waar de gemiddelde vulkaan jaloers op is! Nee, bruter dan dit wordt het echt niet! Dus, wanneer mag ik er eens in rijden?