Waardetransporteur G4S heeft een primeurtje. In Londen is de eerste elektrische waardetransportwagen ter wereld in gebruik genomen. Het gaat vooralsnog om een pilot, maar de Nederlandse tak van G4S is zeer geïnteresseerd en staat te popelen om ook met elektrische wagens te gaan rijden.
De waardetransportwagens zijn gepantserd en daardoor al een stuk zwaarder dan een normale bus. Het lithium accupakket en zonnepaneel tellen daar nog de nodige kilo’s bij op, maar ondanks dit alles hebben de wagens een actieradius van zo’n 150 kilometer.
De taxibranche is niet de enige die de mogelijkheden van elektrisch rijden verkent. G4S Cash Solutions zou deze innovatieve transportwagen het liefst dit jaar nog naar Nederland halen. Hier rijden 154 transportwagens van G4S rond, die gemiddeld 41.477 km per jaar afleggen. Volgens directeur Gert Askes is de actieradius van 150 kilometer aanzienlijk langer dan de langste route die de auto’s van G4S gemiddeld afleggen. Dat maakt de elektrische wagens dus uitermate geschikt. Op de langere termijn zijn ze niet alleen goed voor het milieu, maar ook kostenbesparend. Het gebruik van elektriciteit maakt dat de auto’s zeven maal goedkoper zijn dan het conventionele vervoer.
Het zonnepaneel zorgt voor een continue energiebron zodat de accu oplaadt tijdens het rijden. Een zonnepaneel in Londen is sowieso al verspilde moeite, maar in dit geval hebben ze handig gemaakt van het enorme platte dak van die bus door een zonnepaneel van 1 m2 te plaatsen…
Apache zegt
Groep 4 is een crimineel bedrijf. Niet mee samenwerken. Ze doen hun werk gewoon helemaal niet.
axel zegt
@Apache: ervaring mee
Dennis zegt
@Apache: Da’s nog eens een beschuldiging en ook tamelijk off-topic. Maar je maakt me wel nieuwsgierig naar de onderbouwde motivatie.
Apache zegt
@dennis:
Tjah, ik heb het over mijn ervaringen in het buitenland inzake Huisbeveiliging. Ze komen letterlijk gewoon niet af. Ik heb hier al verschillende keren getuige van geweest bij verschillende gevallen. En ze hebben een concurrent stevig geïntimideerd en gebruikten het als dwang tot het ondertekenen van overnamepapieren. En ja ik weet over welk bedrijf het gaat. Het was een bedrijf die wél haar werk deed en een steengoeie reputatie had en dagenlijks verschillende klanten had die overstanten van G4 naar hun. Het zijn echt een stelletje criminelen.
gedwongenleaser zegt
@Apache: Gezien het niveau van schrijven en het gebruik van argumenten als ‘verschillende keren getuige bij verschillende gevallen’ komt je verhaal nauwelijks geloofwaardig over. Kom met iets concreets of doe gewoon geen uitspraken als ‘stelletje criminelen’.
Apache zegt
@gedwongenleaser:
Luister eens goed, uit privacyredenen voor mezelf heb ik niet in detail gegaan, hoewel ik vind dat ik genoeg in detail ben gegaan. Het gepeste bedrijf heet Smhart Security. En ik weet meer dan genoeg over G4 en wie het runt!
The360box zegt
@Apache: Waar baseer jij dat op,
Nu ik me bewust wordt van de energie vervuiling vind ik dit geen slecht idee. Aangezien dit niet helemaal schoon is maar beter.
bpc zegt
binnen een week of 2 geldautomaten zitten bijna overal zonder geld g4s wijt de oorzaak aan de veel langere reisduren nu ze elke straat moeten laden :p
diffus zegt
Huh!? De langste route is niet langer dan 150km per dag. Maar ze rijden wel gemiddeld 41.477km per jaar?
150km x 5dgn x 48wkn = 36.000km
41.477km / 48wkn / 5dgn = 173km per dag
Als ze 6dgn werken, dan komen ze ook nog maar net uit met hun kilometers. Voorzichtig zijn als je een pakje sigaretten koopt bij een tankstation dat niet in de route ligt dus..
Captain zegt
@diffus:
leren lezen, er staat nergens iets over 150km per dag, de langste route is gewoon 150km. Dus minstens elke 150km kunnen ze eens laden
The360box zegt
@Captain: Lezen hond, ‘van 150 kilometer aanzienlijk langer dan de langste route die de auto’s van G4S ‘. Dus hij haalt het met gemak maar dan klopt alles toch nie.
bartinspace zegt
@diffus: vind het anders een interessante rekensom; accu’s opladen duurt ook best lang toch :P
Sorcerer zegt
@bartinspace: er zijn snellaad-oplossingen waarmee je in een uur zowat je hele accu vollaadt (hoog ampèrage vereist).
Dikke man zegt
maak er dan een met een range van 30 kilometer, als er dan een overval op het busje wordt gepleegd staan ze binnen 5 minuten weer stil :P
gedwongenleaser zegt
Gave ontwikkeling dit, dat het in dit geval om electrisch gaat kan me niet veel boeien. “Het gebruik van elektriciteit maakt dat de auto’s zeven maal goedkoper zijn dan het conventionele vervoer.” dat is waar het uiteindelijke om gaat!
mashell zegt
@gedwongenleaser: dat is natuurlijk maar een tijdelijk voordeel. Als elektrisch rijden populairder wordt zal elektriciteit steeds zwaarder worden belast, dus ook je wasmachine gebruiken en TV kijken wordt steeds duurder.
gedwongenleaser zegt
@mashell: Tijdelijk voordeel? Ik denk het niet… 7x goedkoper uit is toch een flink voordeel, dat is echt niet binnen bijv. 5 jaar verdwenen. Al wordt stroom duurder, olie wordt ook echt niet goedkoper. Daarnaast zit er nog een zonnepaneel op het dak, die stroom wordt alleen maar goedkoper (de panelen zelf zullen over tig jaar efficienter en goedkoper zijn).
klavertjevijf zegt
*gaat skimasker en EMP-gun zoeken
PJ zegt
@klavertjevijf: daar dacht ik ook meteen aan :)
As_long_as_it_is_fast zegt
Nu vraag ik mij toch af of het niet mogelijk is om het elektriciteits circuit van die auto volledig plat te leggen met één of ander machientje, explosief,… Een benzinewagen kan je mit stralingen niet uitschakelen. Kan zijn dat ik me hier teveel baseer op films maar ik zou er toch maar voorzichtig mee zijn. :)
Sorcerer zegt
@As_long_as_it_is_fast: Een benzineauto is wel op dezelfde manier uit te schakelen door de elektronica stuk te stralen (EMP die door inductiestroom circuits overbelast en daardoor een algehele motorstoring of zelfs doorgebrande circuits veroorzaakt waardoor de motor meestal direct zal uitvallen), dat lukt je alleen bij de oudste oldtimers niet, en die zijn weer niet zo snel.
De politie in de VS gebruikt dit ook daadwerkelijk als wijze om bij achtervolgingen de auto van de dader/vluchter onklaar te maken. Heb nog nooit gehoord van gebruik van deze techniek door criminelen, het is hoe dan ook niet triviaal.
wimpie zegt
ze hadden denk ik beter heel het dak kunnen bedekken met zonnepanelen
Civic_Owner zegt
@wimpie, precies wat ik dacht.
Op mijn buur zijn dak ligt ook zonnedinges- dat is welliswaar op een huis,maar gans zijn 1e kant van t’dak is dedekt.
En op dien bus ist een zonneding gelijk van een rekenmachinetje, en ver dat die ga kome…
En dan ook hoe snel rijdt die bus? Overvallers zitte nu al te lachen met hun subaru impreza,mitshu lancer evo e.a.
mashell zegt
Het grootste voordeel noemen ze niet eens. Dat als deze wagens weer eens midden op straat bij een winkel of bank staan te wachten dan hoeft dat niet meer met draaiende stinkende motor.
Cantago zegt
Kijk! Dit gaat overvallen een stuk makkelijker maken! Heeft iemand al een draagbaar EMP apparaat?