Kijk, heb je weer zo’n patser in een 7-serie. Een 7 is mij toch wat groot. In een BMW 7-serie word je gereden, in een 5 rij je zelf. De meeste luxe en nieuwste gadgets stopt BMW in haar 7-serie. Hoe begon dat model eigenlijk? Inmiddels heeft de eerste lichting (E23) de respectabele leeftijd van klassieker/youngtimer bereikt. Of je er nog een beetje mee weg kan komen?
De BMW 7-serie E23 stamt uit 1977, toen de melkboer het nog met paard en wagen deed. Niet het eerste luxe slagschip van BMW, wel de eerste echte 7-serie. Gesierd door een driecijferige typering achterop, beginnend met een “7” (joh). Een model dat een aantal andere model-generaties overspant en daarmee een brug vormt tussen de seventies en eighties. Het was gebruikelijk juist begin jaren ’80 met een nieuwe auto te komen.
Die overspanning tussen de jaren ’70 en ’80 ziet er technisch heel vreemd uit. Verschillen tussen de jaartientallen qua autotechniek en ontwikkeling zijn immens. In de jaren ’70 werd voor het eerst brandstofinjectie toegepast, in de jaren ’80 werd deze techniek pas ontwikkeld tot een werkelijk goed functionerend en betrouwbaar systeem. In de jaren ’70 was de gemiddelde leeftijd van een auto laag, alles roestte weg. In de loop van de jaren ’80 gingen fabrikanten op grote schaal carrosserieën en chassis verzinken en werd lasapparatuur pas op veel latere leeftijd toegepast.
Vele ontwikkelingen vertalen zich grof gezegd naar de BMW E23 in: roestgevoelige, zeldzame en beduidend langzamer 1977 modellen en oerdegelijke kilometervretende 1986-ers.
De eerste lichting E23’s is naar huidige maatstaven echt oud. Leverbaar met vier verschillende zescilinders (2,5-3,2 liter) en een 4-versnellings handbak of 3-traps automaat. De BMW 733i was in 1977 de enige met brandstof-injectie en met 194 pk en 279 Nm de snelste van de vier. De eenvoudigste 725 was er alleen voor overheden en gebruikte net als de 728 en 730 gewoon carburateurs.
Vanaf 1980 krijgt de E23 standaard opties die we tegenwoordig op (luxe) auto’s gewend zijn. Centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, en een koplamp-wasinstallatie. Vanaf dat moment volgde de grote verbeteringen elkaar snel op. Een 5-versnellings handbak in 1981, een grof jaar later ook een 4-traps ‘overdrive’ automaat. ABS was vrijwel vanaf het begin leverbaar, maar werd toen standaard. Door aanpassing van de koelkanalen in de kop werd zelfs de toch al sterke 12-kleps M30 (oer) zescilinder een stukje betrouwbaarder en degelijker. Als je dus wel van oude auto’s houdt maar minder van nachten doorhalen om hem rijdend te houden dien je de auto zorgvuldig uit te kiezen.
Op zoek naar een lekkere E23 blijft het belangrijkste punt om op te letten: roest. De spatborden, deuren, onder de stoelen, middenconsole en het open dak zijn er allemaal tamelijk gevoelig voor. Bij modellen van voor 1980 is de koppakking gevoeliger voor lekkage. Ook kan vooral bij de oude zescilinders de nokkenas droog komen te liggen na wat langere stilstand. Dat zorgt voor een pak extra slijtage. Zoals bij zoveel oude auto’s vergaan met de jaren de rubbers van het onderstel. Dit kan een meer zweverig weggedrag veroorzaken, geen drama. Vervangen is wel sterk aan te raden. Als het achterdifferentieel of subframe ‘los’ hangen kunnen reparaties flink op het banksaldo inwerken. Tot zover de bijzonderheden, als de auto van ABS voorzien is kan je deze ook het beste gewoon testen, controlelampjes willen regelmatig ‘zomaar’ niet werken.
Heb je uiteindelijk een goed exemplaar te pakken dan is de E23 een juweel. Stuurhuis, rubbers en schokdempers vervangen wil altijd veel goed doen bij een auto. Van de E23 maakt het zelfs een knap inspirerend sturende wagen. Er loopt enkel ‘harde’ bekabeling en leidingen tussen jou, de motor en de wielen, geen elektrische draadjes. Op de autobahn is het heerlijk cruisen met een gangetje van 140km/u.
Tot slot voor de cijfer-freaks: de snelsten. BMW leverde de 7-serie ook met 221 pk / 310 Nm “735i” zescilinder, goed voor een 0-100km/u sprint van 7,8 seconden en een top van 217km/u. Er was zelfs een zescilinder met turbo, in Europa de 745i. In Zuid-Afrika had de 745i een N/A 3,5 liter 286pk zescilinder. De oude turbo had een 3,2 zescilinder met 252pk/360Nm en een 0-100 sprint van 7,5s. De ‘update’ had 3,4 liter cilinderinhoud, 255pk/380Nm en deed de 100km/u sprint in 0,1s minder.
Occasionprijzen lopen zoals zo vaak bij oude auto’s sterk uiteen. Zeker voor een goed verzorgde 735(i) wordt al snel 7500 euro gevraagd. In Duitsland liggen de prijzen grofweg 1000 euro lager dan in Nederland. Knutselaars kunnen, zeker in Duitsland, ook wel 728’s van onder de €3000,- vinden.
skinnybmw zegt
Een hele fijne klassieker…een 745i is toch wel een must maar in goede staat erg zeldzaam!
E34M5Touring zegt
Jaaaa die turbo blokken zijn heerlijk volgens mij paste die turbo kop ook op een E34 535i en kreeg je daar een bak vermogen van waar je naar van werd weet het niet zeker hoor maar meende dat is gezien te hebben
bosnialove zegt
Ik vind die oldschool 7-series echt hele mooie auto’s, vooral met gouden BBS’jes er onder!
mbman zegt
Bmw was in die tijd toch echt wel de mindere van mb.Moet je maar is kijken hoeveel s klasse er nog rijden uit die tijd.De bmw ;s zijn op een hand te tellen.
desjonnies zegt
@mbman:
Dan was Jaguar nog veel beter gezien het aantal XJ6’en en XJ12’die er te koop staan.
Niet dus.
’t is meer aan het publiek en het onderhoud dat men pleegt.
Benzen werden toch vaak meer gepamperd en met BMW’s werd veel meer geracet.
Natuurlijk waren de Benzen uit die periode goed, maar een W 116 was ook verrekte roest gevoelig.
Northwestern zegt
Leuk artikel, ook erg nuttig als je een E23 wil aanschaffen.
erce zegt
jeugdsentiment. m’n vader had begin jaren 80 een 728
RobTWo zegt
-edit: check, is inmiddels gefixt!-
Verder een erg leuk artikel over een bijzondere auto.
RobinS zegt
Als je er een treft is het doorgaans een afgeragd exemplaar of met bungelende dingetjes aan de binnenspiegel.
rickr zegt
Jaaaah goede tijden, lekkere bakken. Zeker de moeite waard eens op te zoeken, de 635 CSI,
TDI-goeroe zegt
denkt aan: Derrick en Herr Klein:
Harry, holst du schon mal den Wagen? :D
Hubert zegt
@TDI-goeroe:
Hadden die geen 5-serie (in smaakvol beige)?
c126560sec zegt
leuk, meer van dit! :D
retetikker zegt
Mooi, mooi. :)
Jammer dat veel van dat soort auto’s afgetrapt zijn en de mooie onbetaalbaar zijn.
Wist je dat begin jaren 80’ongeveer IEDEREEN in het Gooi er een had?
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Onze 728’s zijn mooi en niet afgetrapt, beide uit 1979 met natuurlijk een sharknose. Een 745i zou ik nog wel geweldig vindrn als toevoeging aan de collectie haha
Stopwearingpants zegt
toch wel de minst knappe bmw uit die tijd
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@stopwearingpants wat is knappere bmw dan uit die tijd?
Jimmie zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: om eerlijk te zijn, alle BMW’s uit die tijd.
solz zegt
als kind vond ik het al een prachtige wagen, en mijn mening is door de jaren heen over veel zaken gewijzigd maar niet over de E23. Weet nog dat in mijn jeugdjaren praktisch alle BMW’s in dat typische metallic groen waren, (als iemand de officiële naam weet?) Ook typisch waren de zetelovertrekken in schapenvacht. De bruine versie in de bovenste foto vind ik ook heerlijk maar deze kleur was hier toch eerder zeldzaam. Een goed bewaarde, originele E23 iz ook een van de zeldzame oudere bmw’s waar geen fout imago aan vast zit. Hij heeft met andere woorden de status van young/semi-old timer bereikt. Iets wat een 7 serie van de E32 generatie in mijn ogen absoluut niet heeft, daar hangt nog een heel andere perceptie rond.
Yellomello zegt
@solz: bedoel je Achat groen?
solz zegt
@Yellomello:
thanks, dat is het inderdaad,nooit de naam geweten,wij noemden het toen gewoon BMW-groen :) toch vreemd dat die kleur grotendeels uit het straatbeeld verdwenen is, waarschijnlijk niet eens meer leverbaar op de huidige modellen. (photoshoppers aller landen???) als de bruintinten nu al over hun hoogtepunt zijn, is dit misschien de nieuwe kleur voor 2011 :)
zender zegt
@solz: Achat grun hebben wij nog op één van de mooiste e23’s in Nederland :-)
pitapita zegt
Mijn favoriet is toch wel resadagrün
Stino zegt
Ik zou toch zelf liever een 7 rijden dan een 5. (vorig model)
want de nieuwe 7 vind ik achteraan op een Citroen lijken
KaCh1ng zegt
@Stino: als je de C5 bedoelt , die is duidelijk wannabe bmw.. niet omgekeerd
norge zegt
Deze auto had een te dikke kont ,geef dan maar een mooiere 5 serie van die tijd.
highperformance zegt
@norge: *antillen modus aan* Heeeé swa, wat heb jij tege dikke konte dan jonge? *antillen modus uit*
norge zegt
@highperformance:Ga niks tegen dikken billen lopen hebben jongu,maar op deze wagen vind ik het niks .
Megakix zegt
@Alwood: Het was gebruikelijk juist begin jaren ’80 met een nieuwe auto te komen.
Hoeveel jaren 80’s zijn er geweest sinds de komst van de auto ?…’gebruikelijk’ = ‘vele merken kwamen begin jaren ’80….bladiebla’
Megakix zegt
Leuk stukje schrijfwerk met goede info ! Mogen jullie vaker doen.
autoblogger zegt
@Megakix: Gaan we doen! ;)
KD-Producties zegt
binnenkort een fotoshoot met deze :D!
autoblogger zegt
@KD-Producties: Cool, ben benieuwd!
GOD zegt
Foto 4 is een prachtige foto.
desjonnies zegt
Je zoekt er dus eentje?
Een correcte 745i ?
met BBs velgen?
100% in orde?
Hierrrrr istie:
http://bringatrailer.com/2011/03/07/bat-exclusive-low-mile-1981-bmw-745i-turbo/
highperformance zegt
Als auto en BMW liefhebber kan ik dergelijke artikellen wel waarderen.
tarquesh zegt
Een leuk stuk over BMW. Vroeger maakte ze echt auto’s waar ik als kind een stijve nek van kreeg van het telkens omkijken en bewonderen.
bmw7serie zegt
Dit zijn top-auto’s! Nog steeds! Ik heb er 2 (1984 en 1985) en ze zijn in topstaat. Ijzersterk, carrossie werd na 1980 ook goed door beter staalkwaliteit. Kunnen nog steeds goed met het verkeer mee, ruim interieur en betrouwbaar. Benzen uit die tijd rijden niet half zo fijn.