De borden die langs de A4 waarschuwen voor trajectcontrole kloppen niet. Het systeem werkt niet altijd, zo is inmiddels bevestigt door een woordvoerder van het Landelijk Parket Team Verkeer.
De trajectcontrole op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep was in 2010 buiten bedrijf vanwege wegwerkzaamheden, de ingebruikname is daarna telkens uitgesteld. In plaats van een actieve trajectcontrole werd er op het betreffende traject 13 keer geflitst door de KLPD, zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws en de VID. De VID pleit voor kwijtschelding van de boetes, er is immers niet gecommuniceerd naar de weggebruikers dat de controle buiten bedrijf was . Daarom zouden alle boetes die vorig jaar op dit traject van de A4 zijn uitgedeeld moeten worden ingetrokken. De woordvoerder van het OM vindt het echter veel te ver gaan om te stellen dat automobilisten zijn misleid.
Ernst Koelman van het Landelijk Parket Team Verkeer laat weten dat er technische problemen waren met het trajectcontrolesysteem.”Het duurde veel langer dan gedacht om het systeem weer werkend te krijgen. Er is wel eens geopperd om het bord af te plakken, maar dit is niet gebeurd.” Volgens Koelman werkt het systeem ‘ergens in het voorjaar’ weer. De komende tijd blijft dus onduidelijk wat voor soort controle er plaatsvindt op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep.
Met dank aan Gerrit Jan voor de tip!
pier zegt
Lekker doorkarren dus tot ‘ergens in het voorjaar’ ;)
Citrofiel zegt
“De VID pleit voor kwijtschelding van de boetes, er is immers niet gecommuniceerd naar de weggebruikers dat de controle buiten bedrijf was.”
Wie legt dit uit… Omdat er borden staan dat er wel gecontroleerd is, maar er is niet altijd gecontroleerd, moeten de boetes van de enkele keren dat er wel is gecontroleerd worden kwijtgescholden? :?
Of slaat het meer op de trajectcontrolepsychologie: Ik reed net zachter, dus kan nu even harder rijden en toch gemiddeld 120 rijden. Dat even harder rijden kan niet als er geflitst wordt natuurlijk.
rikkon zegt
trajectcontrole = verboden te flitsen
Da’s pas logica waar je stil van wordt…
costyn zegt
En ik vroeg me al af waarom sommigen daar zo door flink door reden, en ik idd daar een keer een flitsert zag staan.
Rij daar bijna dagelijks over, zou handig zijn om te weten wanneer de trajectcontrole het weer doet. :)
BJ zegt
Hmm… die claim van de VID is wel een beetje raarrrrr inderdaad…
kistgt zegt
Vandaar dat ik daar nooit boetes krijg
Jochempie zegt
@kistgt: ik dacht precies hetzelfde. Heb wel eens de afslag nieuw vennep opgeknald met 180…
straatpiraat zegt
Op deze mooie brede snelweg rijden veel mensen harder dan toegestaan. Ik denk dat veel mensen stiekem wel door hebben dat hier geen trajectcontrole plaats vind. Ik vind het wel een beetje vreemd dat het bord niet is afgeplakt, wat heeft ze tegen gehouden om dat te doen? Zodat meer mensen geflist kunnen worden omdat er door de weggebruikers rekening gehouden word met een traject-controles ofzo? :S
Jochempie zegt
@straatpiraat: wellicht omdat je nooit zeker weet of je boete wel op tijd wordt verstuurd.
straatpiraat zegt
@Jochempie: Hoe bedoel je?
mhl6 zegt
Ik snap het niet…. met trajectcontrole hou je toch aan de snelheid, tot dat deze voorbij is..
Bedoel maar te zeggen. Echt veel prenten worden daar niet uitgedeeld neem ik aan?
Bobel zegt
Is dat zo? Is me nou nooit opgevallen.
Behalve dat ik daar nog nooit een boete heb gehad en er dagelijks reed.
mhl6 zegt
@Bobel:
Mjah….Bij de A12, Woerden- Utrecht,
OF de A13 bij Rotterdam -Den Haag daar.
Daar hou ik me toch altijd aan de 80 of 120 op dat moment :p
mylvan zegt
Ik rij regelmatig op de A4 voor mijn werk en ze staan daar inderdaad erg vaak te controleren. Hoe het is aan de kant van Den Haag naar A’dam weet ik niet maar de andere kant op staan ze zeker 1 keer per week.
luc1991 zegt
Intressant om te horen, snap nu waarom ik gelukkig niks thuis heb ontvangen.
Houden zo!
tarquesh zegt
Het is best eenvoudig. Ik rij vaak dezelfde wegen. Die leer ik kennen, en dan weet ik na een tijdje of er gecontroleerd word of niet.
Ik ken mijn roetes waar ik zonder een greintje zeik heel hard kan.