Onlags toonde Peugeot de Le Mans-racer aan de wereld. Een compleet nieuwe racewagen (nou ja, voor 99%) met een zeer sterke dieselverbrandende V8 aan boord. Je zou hierdoor bijna sympathie voor Beëlzebubs brandstof krijgen. Maar om te laten zien dat ze heel erg met milieuzaken begaan zijn, hebben ze ook een 908 HYbrid4 klaargestoomd en in Genève onthuld.
Kort samengevat is het dezelfde 908 met dezelfde 3.7 V8 (550 pk) aan boord, maar nu bijgestaan door een elektrische hulpmotor van 80 pk sterk. Verder kan remenergie worden opgeslagen en voor een lichte boost zorgen bij accelereren, dan wordt dit extra vermogen naar de achterwielen gestuurd. Al met al verdient deze racebak dus het predicaat ‘hybride’, en milieubewuste coureurs kunnen er voor kiezen om de pit-lane alleen elektrisch in en uit te rijden. Right, dream on Peugeot.
Dit is wat de dames en heren van Peugeot voor ogen hebben met de racebak:
Na de eerste presentatie van de 908 HYbrid4 op de Salon van Genève heeft Peugeot Sport een belangrijk doel voor ogen: op 24 april op het circuit van Le Mans deelnemen aan de testdag voor de 24-uursrace van Le Mans. Dit ambitieuze doel is afhankelijk van het verloop van de voorbereidingen met de nieuwe 908 op de 24 uur van Le Mans, maar ook van de resultaten van de eerste testritten met de 908 HYbrid4 eind maart.
norge zegt
Formule 1 wagen met een laken er over heen?
Zou verplicht moeten zijn met hybride in de autosport.
laurensje zegt
Remvermogen van dit soort auto’s zit ruim boven de 2000 pk. Maar goed, als ze gaan hypermilen…
Alex_79 zegt
“Verder kan remenergie worden opgeslagen en voor een lichte boost zorgen bij accelereren”
Als dit concept hetzelfde is als bij de Hybrid Porsche 911 racer, denk ik eerder aan een hogere bochtensnelheid dan aan een acceleratieboost.
pier zegt
Ik vind het idee op zich helemaal niet slecht, wat is er mis met het hergebruiken van je remenergie in een boost vorm?!
lemans zegt
Volgendjaar Audi en Peugeot allebij met hybride techniek aan de start in Lemans maar laten we nog even hier van genieten.
http://clashproduction.com/?p=80
Esprit_de_Flandre zegt
Zouden ze ook een 9008 maken? :)
Freude_am_Fahren zegt
De pitlane enkel elektrisch in en uit rijden. Waarom niet? Zo een slecht idee is dat niet hoor. Als je zo elke keer wat brandstof kan besparen kan je meer tourtjes rijden zonder te tanken (als je ook nog op andere plaatsen wat kan besparen dan enkel in de pitlane uiteraard) dit kan heel wat tijd besparen op 24 uur.
ramshoek zegt
Leuk die kreet over het elektrisch door de pitstraat rijden. Klinkt als een marketing uitspraak.
Feit is echter dat het reglement stelt dat de wagen in staat moet zijn om de gehele pitstraat elektrisch af te leggen. Is dus een vereiste vanuit het reglement. Deelnemers met een Hybride kunnen gevraagd worden dat kunstje te vertonen tijdens de trainingen of zo. Het is tijdens de race echter niet verplicht …
ramshoek zegt
Belangrijker;
bij de introductie van de Audi vielen de brede voorbanden op. Daarmee volgen ze niet alleen het voorbeeld van Acura in de VS, maar werd er ook meteen gespeculeerd over een hybride versie met elektrische aandrijving op de voorwielen. Waarover Audi overigens nog niets heeft losgelaten.
Bij de eerste introductie van de Peugeot LeMans racer bleek die ook over die brede voorwielen te beschikken, maar ook toen werd er niet gesproken over Hybride.
Nu zien we dus een Hybrid-4 versie. Bij de straatauto’s staat die 4 voor vierwiel aandrijving (in dat geval elektrische achterwielaandrijving). De foto’s zijn voor mij echter niet duidelijk genoeg om te kunnen zien of er ook sprake is van een paar aandrijfassen of dat daar ‘binnenboord’ ruimte voor zou zijn. Jullie misschien?
Cantago zegt
Indrukwekkende auto om te zien, maar met dat hybridegedoe heb ik het idee dat racen op de 2e plaatst komt! Vreselijk zonde, wanneer gaan we weer terug naar het echte pure racen?