Vanochten lieten we jullie al de eerste gelekte foto’s zien van Saab’s nieuwe conceptcar en nu hebben we alle informatie, foto’s van de beursvloer en ook nog eens een stapeltje persfoto’s. Wat wil je nog meer?
Laten we eens van start gaan met de techniek van deze Saab. Deze auto is voorzien van een ingenieus 4WD systeem dat de marketingboys van Saab eXWD hebben genoemd. Feitelijk komt het erop neer dat de vooras wordt aangedreven door de benzinemotor (een 1.6 turbo van MINI) en de achteras wordt aangedreven door een elektromotor die 34 pk levert. Op die manier heb je een hybride die ook nog eens AWD heeft.
Overigens heeft Peugeot met zijn Hybrid4 systeem ongeveer hetzelfde en Volvo levert op de V60 Plug-in Hybrid iets vergelijkbaars. Het verbruik van deze 2+2 coupe is volgens Saab slechts 5 liter per 100 km.
Een andere grappige feature van deze PhoeniX is zijn IQon infotainment. Dat systeem draait op Android en zal gebruik gaan maken van apps. Momenteel test Saab dit systeem al in enkele auto’s en wellicht zien we het wel op de markt verschijnen als de nieuwe 93 komt.
Over het design van deze door Jason Castriota ontworpen auto was ik vanochten nog redelijk positief (toen waren er 2 foto’s bekend), maar nu er meer materiaal is ben ik een stuk minder enthousiast. Het geheel lijkt niet helemaal in proportie te zijn, maar dat kan aan mij liggen.
Edge zegt
Knap gedaan. De proporties kloppen inderdaad niet echt, maar desondanks ziet het er best lekker uit. En als je je ogen een beetje dichtknijpt, zie je ook nog een enkele verwijzing naar de UrSaab
PortRo zegt
Voor zover mijn fotografisch inzicht reikt: de foto’s zijn genomen met een behoorlijke groothoek en krijgt daarom vreemde porporties (denk aan de zeer grote neus die iemand krijgt als hij dicht bij een groothoek lens staat). Tevens een zeer laag of erg hoog standpunt. Denk dat het erg druk om de auto was waardoor er geen ruimte was om afstand te nemen, maar dat de verhoudingen in werkelijk wel mee vallen.
zeevink zegt
Erg mooie design elementen in deze concept, gekke vleugels/dakstijlen zijn minder mooi. Aandrijf concept klinkt erg goed. het Iqon infotainment klinkt als een BMW Idrive/MINI Connected afgeleide. wat goed is.
HDM zegt
Ik baal er echt van dat ie niet in productie gaat, wat een wagen!
tborre zegt
spijtige met dit soort concepten is altijd dat ze nooit de weg halen. zou zeer mooi zijn en zeker het overwegen waard. …
patgee zegt
vreselijk, is dit het nieuwe saab???? pontiac fiero, gekrompen pontiac firebird…….”proporties kloppen niet echt” schrijft edge, als er iets is dat moet kloppen bij auto design zijn het proporties, dit is een DRAMA!!!!!
dubbelbrand zegt
@patgee:
Nieuwe Saab? Hoe kom je daar nu bij? heb is de nieuwe CONCEPT CAR van Saab. en ja daar zullen vast wel elementen de nieuwe 93 gaan halen maar niet in zijn geheel.
Enne lees ook even van Raphor, denk dat die gelijk heeft met zijn groothoeklens waardoor alles niet meer in proportie is.
Ik vind het een zeer interessante studie, met vergelijkingen van de Ursaab en achterkant Sonnet.
Goed begin van Jason Castriota, laat hem nu maar snel met de nieuwe 93 komen met deze CONCEPT in het achterhoofd
patgee zegt
@dubbelbrand: ik schreef “het nieuwe saab”, niet de nieuwe saab, ik weet wel dat dit een concept is maar eentje die me niet doet dromen van een nieuwe 92 ofzo, het is er zo over…
henkdetank zegt
Wat heeft dit met Saab te maken, het lijkt er net als bij Spyker op dat het eerder om kruisbesnuivingen gaat als om de realiteit ….het terug winnen van je oude klanten. Ik zie er in ieder geval helemaal niets in evenmin in de ontwerper van dit object…..Saab, investeer je geld beter in andere zaken.
jome zegt
Wat wil je nog meer?!? Dat ie in productie gaat!!!
Hupke zegt
Is dit een concept in de saab-geest, want het lijkt er eigenlijk niet naar.
Of een vlugge mix van dingen waarover de mensen praten.
Electromotor, hybride, 4wd, smartphones,…
Voegt toch niets nieuws toe. Lijkt me eerder een wanhopige poging om toch maar met iets nieuws aanwezig te zijn.
Moest ik meer over Saab’s financieën weten (of overtuigd zijn dat er geen geld van de russen zal komen als de nood hoog is) zou ik zeggen dat het spasmen zijn van een merk in een lange pijnlijke doodstrijd.
En het design, tja te druk, teveel lijnen (zijn die nuttig?).
Search zegt
Wat een lelijk ding, die rare veugels langs het dak, dat berglandschap op de motorkap en die rare lijnen naar het kontje, ik kijk rustig even verder.
Justawheelchairguy zegt
Meteen uitbrengen onder de naam Sonett!
Citrofiel zegt
Zou je dit kunnen zien als een eerste verwijzing naar wat Muller met het design van Saab wil gaan doen? Dan ben ik niet gelukkig…
BaRa zegt
Ik was eerst niet overtuigd, maar de renders van het persbericht geven de correcte proporties weer. Op basis daarvan zie ik tal van design cues die zeer goed bruikbaar zijn voor toekomstige modellen. Dat het geen Saab is, vind ik nonsens. Elk merk moet zich af en toe heruitvinden, en dit is met respect voor het verleden. Want face it: zeggen dat er een link is met de vliegtuigbouwer, houdt meer in dan een nightpanelfunctie. Hier hebben ze met aerodynamica gestoeid, net zoals bij de eerste Saabs. Dat het interieur rood is met een rood licht, tja: het is een concept. Iedereen weet dat het interieurlicht in een Saab primair groen is. Dat zal ook nooit veranderen, tenzij er een wetenschappelijke reden voor is. Ik ben alvast positief. Als ze hier een 9-3 van afleiden, dan komt het helemaal goed met hun modellenreeks.
didierdb zegt
….eindelijk….
Dimglor zegt
Doet mij wat denken aan de laatste Pontiac Gto….maar de extra foto’s zorgen er wel ietwat voor dat ik hem minder mooi vind dan toen ik hem voor het eerst zag in het vorige artikel…
JNTHN zegt
Wat een geflipt design!!
Ik zag er niet meteen ‘SAAB’ in en veel scandinavian minimalism straalt er niet van af maar dat doet er eigenlijk niet toe, dit is een SAAB on acid!!
Na dit concept te zien is het me toch wel duidelijk wat voor conservatieve invloed GM had op de hedendaagse SAAB
Ik rij nu een 9-3 coupé en wil hem met plezier vervangen in 2013, als de PhoeniX (nieuwe 9-3) er staat.
Trionic zegt
Aan de afgeplatte wielkastranden moet ik nog wat wennen, maar de nieuwe designrichting staat me verder wel aan.
Minder saai dan voorheen.
Cantago zegt
Bij de eerste foto’s was ik razend enthousiast, maar nu ik dit zie niet meer… Hij ziet er uit alsof hij een flinke schop tegen de achterkant heeft gehad, hij is nogal kort? Vanuit sommige hoeken is hij dan wel weer erg mooi!