Spyker zoals we het merk kennen van de exclusieve sportwagens is het geesteskind van Victor Muller. Maar na de opmerkelijke overname van Saab door Spyker, heeft Muller meer dan genoeg uitdaging om het Zweedse merk er weer bovenop te helpen. Het was al die jaren nog nooit gelukt om Spyker winstgevend te maken en dat gaat Muller ook niet meer proberen.
De sportwagentak van Spyker zal worden verkocht aan CPP in Engeland, waar tevens de Russische investeerder Vladimir Antonov achter zit. Door de verkoop kan Spyker zich volledig richten op dochter Saab. CPP en Spyker hebben een voorlopig contract getekend.
Antonov/CPP zal bij de verkoop direct een bedrag van 15 miljoen euro neertellen. Verder krijgt Spyker in de periode van 2011 tot 2016 een deel van de winst die de sportwagentak boekt. Dat bedrag zou op kunnen lopen tot 17 miljoen euro. Op zich bijzonder, want gaat de sportwagentak onder leiding van de Rus wel ineens winst maken?
Cantago zegt
NNNNNNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!
Wat een slecht nieuws zo op de vroege morgen zeg! Daar gaar onze trots… Nouja, dat wordt dan een Donkervoortje kopen, veel meer bekende Nederlandse auto’s zijn er niet ben ik bang:(
72bug zegt
@Cantago:
Nouja, trots..
Cantago zegt
@72bug: Trots ja. Als je Jeremy Clarkson lovend over de Nederlanders hoort praten terwijl hij in een Spyker zit!
norge zegt
Oei heeft victor kleingeld nodig?
TWJ zegt
Oh nee :(
Dat zou echt een enorm verlies voor Nederland zijn
Wat een zonde zeg.
jwstoop zegt
Goh…
savagerivale zegt
Jammer, maar ik heb hier een dubbel gevoel bij :P
d15b2 zegt
Daar gaat je Nederlansch trots..
savagerivale zegt
wat gebeurd nu eigenlijk met het aandeel op de beurs…?
rikkon zegt
@savagerivale: Dat zie je hier: http://www.spykercars.nl/?pag=100
robbie zegt
@savagerivale: dat wordt puur Saab, al zal de naam in eerste instantie nog steeds Spyker Cars NV blijven.
bobb zegt
15 miljoen? Is dat niet wat weinig
Panther zegt
@bobb: was ook mijn eerste gedacht. Maar ja, hoeveel kan je vragen voor een klein, relatief onbekend (op wereldschaal) automerk dat nog NOOIT winst heeft gemaakt. Ik vrees ook voor saab, waarschijnlijk een paar jaar proberen ( en niet slagen ) en van miserie verkopen en dan blijft er niets meer over.
E34M5Touring zegt
Begrijpelijk maar erg jammer als het maar geen 2e TVR verhaal wordt
Pixed zegt
Sommigen vallen hier van bijzonder hoog uit de lucht. Wees realistisch mensen, in de huidige tijd is dit soort berichtgevingen toch niet meer verrassend.
Ik vrees helaas dat dit het begin van het einde van Spyker zal zijn.
dondeboer zegt
@Pixed: Het begin van het einde is bij Spyker al 10 jaar bezig… Ik verbaas me elke keer weer dat het merk nog bestaat. Ik vind het wel erg jammer, want de Aileron vind ik echt een mooie auto.
kadett zegt
Lijkt mij ook wisselgeld, maar volgens mij is Muller de mediaman en Antonov de investeerder en baas van Saab en binnenkort ook van Spyker.
GM wilde Antonov niet en Muller wel, lijkt mij simpel verhaal, dat akkoordje is lang geleden al gemaakt…
bmwalpina zegt
15 miljoen vind ik nog veel, als je beseft dat het bedrijf jaarlijks een verlies maakt van zo’n 23 miljoen euro en een reserve op de balans heeft staan van -119 miljoen euro. Of Antonov er goed aan heeft gedaan, vraag ik me af, want hij heeft al een behoorlijk vermogen in het bedrijf gestopt. Achja, heeft hij ook weer eens een andere manier voor het witwassen van het geld. Ik wens hem succes
august zegt
@bmwalpina: natuurlijk, dat lijkt veel, maar vergis je niet in de waarde van goodwill (uit het vuistregeltje). 4x het jaarlijks verlies van Spyker (23 mio) + de negatieve reserves (-119 miljoen euro) telt op tot -211 miljoen. Goodwill zal dus 211+15 =226 miljoen waard zijn.
Ik denk dat Victor het van harte eens zal zijn met mijn berekening. Want die klopt. Vanzelfsprekend.
bmwalpina zegt
En met de aandeelhouders van Spyker heb al helemaal medelij. Als je weet hoe risicovol het is om in zo’n klein bedrijfje te investeren dat voornamelijk voortleeft van de gunsten van een illustere russische investeerder. Om van enig dividend nog maar te zwijgen, want dat is er niet bij een bedrijf met een verlies van jaarlijks rond de 23 miljoen
gregorius zegt
@bmwalpina: onzin, door dit nieuws stijgt het aandeel weer en het niveau van 2011 is vergelijkbaar met het niveau in 2008. Als je nagaat dat Spyker begin 2010 nog op 2euro stond, heb je al een aardig rendement te pakken.
midasracer zegt
Over een jaar bestaat Spyker dus niet meer. De verkoop was al dramatisch, maar als ze er in 2011 10 verkopen, mogen ze nog in hun handen knijpen. Spyker eindigt net als TVR. BVA-Auctions heeft zijn visitekaartje al achtergelaten op de balie.
Megakix zegt
Antonov heeft z’n vriendjes in Russia…dus de verkoop zal in het Oosten wel flink gaan toenemen.
mattie1984 zegt
Dat Saab de dochter werd van Spyker, betekende het begin van het einde. Jammer.
vincenzo zegt
Wie wil dit nou hebben…popnagels all over the place. Meneer gebakken lucht gaat nu met saab verder, kan hij nog wat verder bakken. Een auto is toch wat anders dan een trui of fiets.
Poll zegt
Kan d’r niet wakker van liggen.
Remon zegt
Misschien wat voor Maarten de Bruijn om het weer terug te nemen ;) Maar denk dat het verstandiger is om op 0 met een nieuw merk (Silvestris auto) te komen!
Tommy2 zegt
Goed idee, Saab is veel belangrijker dan dat kleine Spyker. Als Saab over de kop gaat zal dat veel meer mensen treffen en Spyker wordt toch nooit winstgevend.
HDM zegt
Zo blijft er wel niets meer over van het nederlandse tintje, die dingen worden al in het buitenland gebouwd, en geheid dat er een buitenlandse koper komt.
Apache zegt
Misschien kan Gillet het overkopen. Spyker maakt mooie auto’s, Gillet maakt steengoeie auto’s, en tesamen zijn ze perfect. Een echt Belgisch-Nederlands stelletje :’)
GOD zegt
Jammer. Vind Spykers mooie auto’s met een heel mooi interieur. Toch wel trots op. Ach ja aan al het goede komt een einde. Vooral als je in NL woont.
PortRo zegt
Iedereen die het Spyker/Saab/GM verhaal een beetje heeft gevolgd weet dat Antonov de persona non grata is voor GM en de Zweedse overheid. Antonov wordt beschuldigd van onzuivere praktijken, hoewel daar nooit bewijzen voor zijn gevonden, en is al jaren een belangrijke financier achter Spyker. Dat de sportwagenfabrikant nooit winst maakte, wat zou het. Het is een hobby van een stel rijke jongens en een hobby mag geld kosten. Met Saab is dat anders… de overname betekende ook de verantwoordelijkheid voor 3800 werknemers.
Het verkopen van Spyker van Antonov is m.i. een slimme zet. Deze man houdt van sportwagens en wil graag dit bedrijfje hebben (hij heeft er namelijk al heel veel geld in gestoken). Bij Saab mag hij niet binnenkomen, dat hebben GM en de Zweedse overheid contractueel laten vastleggen. Muller gaat voor eerherstel van Antonov, dit is een mooie manier. Tevens kan hij zijn eigen (niet Saabs!) vermogenspositie weer in de zwarte cijfers krijgen. Het gerucht dat Saab die 15 miljoen nodig heeft is onzin, omdat het geld naar Muller gaat en niet naar Saab.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rahpor: Dat wou ik net zeggen… Goed stuk en precies zoals het is!! Muller doet ‘zijn speeltje Spyker’ van de hand en gaat serieus verder met Saab. En degene die zegt dat Spyker nu dood is: kijk eens naar Jaguar, of Lotus: het draait om 1 ding: GELD! Ook Jag en Lotus zijn overgenomen ‘door geld’ en varen nu goed…
Brum zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ja maar Jaguar en Lotus zijn merken met een rijke geschiedenis, met een succesvolle (race)historie en spraakmakende modellen. Geen opgedirkte ouwekrant met een hoop poeha er omheen!
claudius zegt
Jammer!, maar het verbaast me niet omdat eerder al bekend was geworden dat Spyker de autosport activiteiten had opgeschort.
Na het stoppen (in 2007) van Racing for Holland met het deelnemen aan de internationale sportwagenracerij, betekent dit dat geen enkel ander team (afgezien van individuele deelname van nederlandse coureurs) Nederland nog vertegenwoordigt in bijv. de 24 uren van Le Mans.
Verbetering valt ook niet te verwachten aangezien het nederlandse bedrijfsleven liever voetbal of schaatsen sponsort.
Ram-G-maN zegt
Ach, toen het productiefaciliteit werd verplaatst naar Richard Hammond’s geboorteplaats verging al een stuk Nederlands automotive heritage… :?
Wat nu overblijft is een veredelde Caterham genaamd Donkervoort en een andere kitcar bouwer genaamd Saker.
raphael zegt
Muller heeft geld nodig, simple as that. Die 15 miljoen euro die Antonov betaald gaat naar Tenaci BV waarvan Muller enige aandeelhouder is.
En 15 miljoen voor de bende die Spyker heet? Kom op zeg, niemand is bereid dat te betalen voor Spyker. Het is een een tweetje met Antonov voor Muller om zo zijn geld terug te zien.
Bizar hoe die man geld kan verdienen met lucht. Al dat arrogante gebral van Muller, lees het voor de grap eens terug en denk dan aan wat Spyker nu is. Je zou er spontaan misselijk van worden.
touw2k10 zegt
Sjonge jonge.. Jammer dat John de Mol niet zo’n groot autohart heeft. Anders kon hij gewoon even een sloot miljoentjes in Spyker pompen. Nou is het een Rus en verdwijnt de NL vlag eigenlijk.
ericc zegt
Was een deel van Spyker al niet overgeheveld naar Engeland? Jammer, voor onze nederlandse vrienden, maar ik geloof dat hier enige tijd geleden toch een nieuw Nederlands merk passeerde..
Johnnnyboy15nl zegt
Omg! NEE, hou Spyker en dump Saab dan gewoon :S
Alex_79 zegt
“Iedereen die het Spyker/Saab/GM verhaal een beetje heeft gevolgd weet dat Antonov de persona non grata is voor GM en de Zweedse overheid. Antonov wordt beschuldigd van onzuivere praktijken, hoewel daar nooit bewijzen voor zijn gevonden, en is al jaren een belangrijke financier achter Spyker.”
Wat betreft persona non grata valt het mee. Hij is zelfs gerehabiliteerd: http://www.saabsunited.com/2011/01/di-se-gm-clear-way-for-antonov-to-be-part-of-saab-deal.html
Eigenlijk verbaast me het niet. Muller heeft met Saab de buit binnengehaald en Spyker was sowieso al aan het kwakkelen, nationale trots of niet. Het was een kwestie van tijd voor het ‘verkocht!’-bericht zou komen
PortRo zegt
@Alex_79: Hij is gerehabiliteerd, zegt men… Maar blijkbaar is er toch nog ergens een terughoudendheid. Dat terwijl hij wel een Saab heeft, want ik heb zelfs foto’s van het Saabfestival 2010 in Trollhättan waar Antonov op het podium staat samen met Victor Muller en Jan-Åke Jonsson.
PortRo zegt
@rahpor: een Saab hart heeft…. (ik weet niet of hij een Saab heeft)
mrdjm zegt
Het zou me inderdaad niet verbazen als dit akkoordje al eerder gesloten is, maar de kans dat dit het begin van het einde van Spyker is, is groot :(
Johnnnyboy15nl zegt
Niet dat saab slecht is, zkr niet, maar Spyker hoort nu eenmaal gewoon bij ons thuis.. Een Nederlandse sport auto.. We moeten er toch niet aan denken dat wij geen sport autos van eigen bodem hebben? Die Saab 9-5 Sportcombi is erg mooi!
Johnnnyboy15nl zegt
http://www.youtube.com/watch?v=dglwkIvuEmo
KACO zegt
Tegen de negatieve reacties: Als je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt……..kunnen jullie niet tegen he?
En zelf nog nooit wat ondernomen?
Typisch Nederlands gezeur. Waar een klein landje groot in kan zijn, zeuren en met modder gooien.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Goed filmpje johnnyboy! Had hemn nog niet gezien.
@ KACO: precies. Die man werkt 7 dagen per week, 20 uur per dag, en is daardoor mulit-miljonair geworden… En maar zeuren! Ik denk dat het jaloezie is…
raphael zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat zijn van die nutteloze opmerkingen. Dus hij is de enige ter wereld die hard werkt?
Waar je iemand op beoordeeld zijn de resultaten. Een paar beloften van Muller:
Spyker zou binnen een paar jaar winstgevend zijn. Ze zouden een F1 team hebben dat in de top 5 zou meedoen. Ze zouden 1000 units per jaar verkopen na 5 jaar. Spyker zou na 2 a 3 jaar le Mans winnen. Spyker zou in 2010 hun SUV gaan leveren. Spyker zou een F1 paddock magazine uitgeven met een oplage van 1 miljoen stuks. Bla bla bla etc. etc. etc.
Heeft hij ooit ook maar 1 van deze beloften waar gemaakt? Nee.
Hetzelfde gebeurt nu met Saab. Binnen 1 jaar dit, na 2 jaar dat. Ondertussen heeft hij al 3 keer de verwachtingen moeten bijstellen. Dus weer maakt hij niet waar wat hij roept en schreeuwt.
En ik moet nu respect hebben voor die man omdat hij lang en hard werkt? Rot op, het is een leugenaar die honderden mensen ontzettend veel geld heeft gekocht.
Dat hij toevallig nu jou lievelingsmerkje heeft gekocht is leuk voor jou maar de rest weet nu (en overigens ook van vroeger) hoe Muller werkelijk in elkaar steekt.
PortRo zegt
Een man die ondertussen wel 3800 gezinnen nog te eten geeft, afgezien van toeleveranciers, lokale middenstand, etc. Want Saab was gestopt en de hele regio leed eronder. Had geen kwartaal langer moeten duren.
Een man die dit keer niet het bedrijf leidt, maar een gedegen managementteam heeft aangesteld voor de dagelijkse leiding. Hij voert voornamelijk hun businessplan uit en niet het zijne (op kleine zaken als een toevoeging van een topdesigner aan het team na).
Tja, je kunt altijd iedereen een leugenaar noemen. Wat waren je eigen ambities en welke heb je zelf gehaald de laatste tien jaar? Rij je in de auto waarvan je droomde, heb je de sexy droomvrouw, heb je een mooie villa? Of heb je ambities ook wel eens naar beneden moeten bijstellen en ben je desondanks gelukkig?
nicktexel zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: er zijn genoeg mensen die dat doen en met een fors minder salaris het leven doorgaan
Priusje zegt
Daar gaat ons Nederlandsche trots… Zonde.
Priusje zegt
@Priusje: En… hopelijk ondergaat Spyker niet hetzelfde lot als TVR… Dat zou me alleen maar nog meer pijn doen.
Justawheelchairguy zegt
Ik ben benieuwd hoe die Rus het gaat doen met Spyker, en natuurlijk hoe Victor het gaat doen zonder Spyker!
jeanclaude zegt
Muller heeft geld nodig om zijn lening bij GM in te lossen, die man wordt van alle kanten benaderd met slecht nieuws, gister iemand het rtl 4 nieuws gezien? gaat niet zo goed met Saab. ik gun het die man en saab het van harte, en om nog iets van Saab te maken moet hij Spyker wel wegdoen hoe zonder het ook is.
Sciurida zegt
Sciurida zegt
@Sciurida: Lag er zo dik bovenop dat meneer Muller het niet ging redden met Saab, dus blijkbaar heeft hij nu zoiets van, ok Spyker (wat gewoon een hopeloos bedrijf is) eruit, Saab redden wat er te redden valt…
robbie zegt
Geen verrassing. Als iemand de moeite had genomen om de jaarverslagen van Spyker Cars NV te lezen dan wist je dat ze de tijd hadden tot april 2011 om leningen terug te betalen aan Antonov. Deze ze dan niet dan had hij het recht om Spyker over te nemen voor 31 miljoen euro. En dan alleen de bezittingen en niet de schulden! De schulden van Spyker blijven dus lekker bij Saab liggen.
http://www.spykercars.nl/download/investor/Spyker_Cars_NV_HY2010_release_27-08-2010.pdf
Muller heeft Spyker dus met een pistool op zijn hoofd verkocht aan Antonov!
robbie zegt
Om even duidelijk te maken wat CPP/Antonov nou precies koopt kan je het beste even naar onderstaande afbeelding kijken.
De beursgenoteerde holding “Spyker Cars NV” verkoopt een aantal dochterondernemingen (met de rode cirkels) aan CPP. De rest van de dochterondernemingen (die met Saab te maken hebben). Blijven gewoon onder Spyker Cars NV heten.
Als je “aandelen Spyker” hebt dan heb je feitelijk aandelen in “Spyker Cars NV”, als de dochterondernemingen verkocht zijn heb je nog steeds aandelen Spyker Cars NV. Alleen zitten er in die holding geen bedrijven meer die iets maken hebben met Spyker. Alles wat op dat moment onder Spyker Cars NV hangt heeft met Saab te maken.
Daarom zal op termijn de naam van het beursfonds aangepast worden (Saab Cars NV bijvoorbeeld).
The360box zegt
Door de verkoop kan Spyker zich volledig richten op dochter Saab.
Ik neem aan dat Spyker geen persoon is en dat Victor zich volledig kan gaan richten op Saab,Spyker is toch niet meer wat het geweest is, helemaal niet qua prestaties.
As_long_as_it_is_fast zegt
En dan nog geloof ik niet in de overlevingskansen van Saab. Maar mijn mening is waarschijnlijk beinvloed door mijn persoonlijke smaak. Ik zeg niet dat ze erop gebaseerd is, maar dit merk heeft gewoon geen meerwaarde en heeft geen enkel model dat ergens vooraan in de markt staat.
xilver zegt
@As_long_as_it_is_fast: Nee hoor, ik heb dezelfde gedachte.
Spyker gaat dus de essentie van zijn merk verkopen. Wat daar de bedoeling van moet zijn is me ook ontglipt.
As_long_as_it_is_fast zegt
@xilver: Kunnen maar hopen dat ze dan op z’n minst in hun opzet slagen!
nicktexel zegt
als ze er maar net zo godelijk uit blijven zien dan vin ik het best!
ascari15 zegt
Doe dan meteen de hele naam weg. Je gaat toch niet spyker cars heten als je alleen saab hebt.
Vind het trouwens wel zwaar jammer.
Al die moeite voor niks.
robbie zegt
@ascari15: de naam Spyker Cars NV zal in mei worden aangepast. Het ligt vor de hand dat het beursfonds dan een naam krijgt die iets met Saab te maken heeft.
288gto zegt
Zal ik ook gaan doen alsof ik er verstand van heb? Nèh…. ;)
hammer zegt
Wanneer ik kan kiezen tussen een Saab en Spyker… dan ga ik voor de Saab sedan, voor het geld heb ik het topmodel en hou ik geld over voor een Merc CLK63 AMG BS en aan een Saab heb je veel meer dan aan een Spyker.
tarquesh zegt
De concurrentie lijkt me te hevig. Aan de ene kant heb je Ferrari aan de andere kan Bugatti. Je hebt Porsche, Lamboughini, Bentley, Audi R8, McLaren, Aston Martin, Konigsegg,
Maseratti. Dus verkopen Muller! De Spyker op z’n kop.
rijnounsdoor zegt
http://pistonheads.com/news/default.asp?storyId=23242
De Britten (Coventry Company)hebben Spyker gekocht!
GOD zegt
@rijnounsdoor: Raad eens wie daar de grootse aandeelhouder is. De zelfde man die de grootste aandeelhouder van Spyker is.
robbie zegt
@GOD: Antonov heeft (direct) geen aandelen in Spyker Cars NV. Hij is echter wel de eigenaar van CPP.
robbie zegt
@rijnounsdoor: Antonov is eigenaar van CPP.
zegikniet zegt
@hammer: hoe kansloos ben je als je spyker gaat vergelijken met een saab!!