Nederlanders zijn dol op gratis, dus zijn we ook erg content met bijna gratis. Wil je de zuinige Hollanders massaal richting de elektrische auto’s pushen? Helemaal niet zo ingewikkeld. Maurits lees je mee?
Regel dan eerst een goede infrastructuur met voldoende oplaadpunten. Bied vervolgens eigenaren van elektrische auto’s de mogelijkheid om voor 36 euro per jaar hun auto onbeperkt op te laden. Dan moet je eens kijken hoe snel we om zijn.
Een lid van het stadsbestuur in de Amerikaanse plaats Austin, Texas, komt het met voorstel om mensen voor 50 dollar per jaar onbeperkt gebruik te laten maken van de oplaadpunten in de stad. Het is de bedoeling dat er medio dit jaar meer dan 100 publieke oplaadpunten in Austin zullen worden geïnstalleerd. Als het voorstel wordt aangenomen, kan de regeling al in maart ingaan.
Mijn inschatting is dat dit de verkoop van elektrische auto’s een goede impuls zal geven. Maar pas op voor dat bekende addertje onder het gras. De overheid is doorgaans een uiterst onbetrouwbare partner. Wanneer de maatregel aanslaat, duurt het nooit lang voordat deze aan zijn eigen succes ten onder gaat. Dan wordt het allemaal te duur en de regeling weer afgeschaft of versoberd en blijf jij zitten met je dure EV die je nog niet hebt terugverdiend. (via: bizjournals)
Vincent_van_B zegt
“Maurits lees je mee?” @Dennis: Ik dacht dat alleen Yvon Jaspers mocht tutoyeren bij de ZKH, maar jullie ‘kennen’ elkaar dus blijkbaar ook. Doe je het toch beter dan Matthijs van Nieuwkerk: die moet nog u zeggen…
Benjamin1 zegt
@Vincent_van_B:
Waarom zou hij U moeten zeggen tegen de grootste bijstandstrekkers van NL?
Vincent_van_B zegt
Uitleg bij mijn comment: zie vorige topic over de prins video op 3:23 min.
tompeperkamp zegt
Nederlanders zijn best wel gierig eigenlijk. En ja dit zou meer elektrische auto”s opleveren in nederland.
floryn zegt
Alsof een bedrijf dit voor gratis zou doen? Nee. De overheid wil enkel stimuleren zodat er een omgeving ontstaat waarin de gewenste verandering ‘vanzelf’ plaatsvindt. Logisch dat de overheid op lange termijn de kosten gaat doorrekenen.
Maar voor de echte klassieke kapitalisten onder ons. Het is natuurlijk allemaal een verspilling van kapitaal. Als de olie nou echt duur gaat worden, transformeert de samenleving vanzelf.
Tenzij het allemaal zeer snel gaat, wat zal resulteren in economische schade.
sir_smokalot zegt
Dat dit in Austin gebeurt verbaast me geenszins. De stad heeft een progressieve reputatie hoog te houden, wat vrij apart is in een conservatief bolwerk als Texas, maar het contrast met Dallas en Houston kon niet groter zijn. Dat geeft trouwens wel wat dynamiek aan de regio.
Terzake: hoeveel EV’s zijn er verkrijgbaar in de VS? Bij mijn weten zijn ze nog niet veel verder dan de Leaf en de Volt.
ErikkNL zegt
@sir_smokalot: misschien potentie voor de ev’s van Volkswagen. de hele stad vol met Tesla auto’s. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@sir_smokalot: Er zijn ook de kleintjes, zoals de Tazzari e.d. Dit is sowieso gericht op stadsverkeer. Wordt dus stimulering om voor de tweede auto een elektrische te kiezen, ipv een kleinere SUV.
RickB zegt
Zou het duurder worden als de Nederlandse overheid daar ook weer accijns over gaat heffen, omdat het een schaars goed is?
mrbones zegt
@RickB: Waarschijnlijk wel, ze verkrijgt immers minder inkomsten uit traditionele brandstoffen.
MarcovanVeen zegt
Wanneer de maatregel aanslaat, duurt het nooit lang voordat deze aan zijn eigen succes ten onder gaat. Dan wordt het allemaal te duur en de regeling weer afgeschaft of versoberd en blijf jij zitten met je dure EV die je nog niet heb terugverdiend. Een benzineauto verdient zichzelf wel terug dan, wat een domme uitspraak!!!
Dennis zegt
@MarcovanVeen: Je snapt het echt niet hè? Geeft niet, ik zal iets duidelijker zijn.
Het prijsverschil van een beduidend duurdere elektrische auto kun je terugverdienen doordat elektriciteit goedkoper is dan benzine. Hoe snel je dat terugverdient hangt af van hoeveel je rijdt en hoe groot het verschil is tussen de prijs van elektriciteit en de prijs van benzine. Wanneer elektriciteit bijna gratis is gaat dat een stuk sneller dan wanneer er ook voor elektriciteit stevig betaald moet worden.
Esprit_de_Flandre zegt
@MarcovanVeen: Dat is een zeer correcte uitspraak. Zie uitleg Dennis. Zelfde verhaal met zonnepanelen, zonneboiler, etc…
wolf zegt
@florijn. Ik geloof dat je het volledig mishebt.De overheid doet voorkomen of haar maatregelen iets zijn waar je op kunt bouwen maar (ver)draait haar beleid als het haar uitkomt.(nwe regering/ nwe ‘inzichten’).Mensen, koop geen electrische voertuigen. Jij blijft met de gebakken (lees schade) zitten.
laurensje zegt
LOL Eerste keer dat ik Jaspers wat zinnigs hoorde melden: die dingen zijn toch duur en beroven je van je vrijheid om even ergens heen te rijden (Parijs ofzo).
Bek vol tanden bij die duurbetaalde “consultant”.
MarcovanVeen zegt
@dennis, nou geloof me, ik snap het heel erg goed maar ik wordt een beetje moe dat alles maar terugverdiend moet worden als minder belastend is voor het milieu, gaat het dan alleen maar om geld?? gaan we alleen maar electrisch rijden als het goedkoper is dan rijden op benzine, kopen we alleen maar zonnepanelen als de stroom ervan goedkoper is dan grijze stroom?? als je zo redeneert moet je ook je olie weg laten lopen in een straatput want dat is goedkoper dan afvoeren bij een garage en moet je ook nooit biologisch vlees gaan eten want dat zal altijd duurder zijn dan vlees uit de bekende megastallen en legbatterijen. wat ik wil zeggen dat je niet alles als een rekensommetje in euro’s moet beschouwen. je moet ook eens kijken naar het gezamelijk en maatschappelijk belang. koop bijvoorbeeld nu een nissan leaf en voor het geld wat je normaal aan bpm zou betalen kan je nu zonnepanelen kopen waardoor je 30 jaar lang elk jaar 15.000 km gratis kan rijden, hoe vind je dat???
Dennis zegt
@MarcovanVeen: Heb je dan echt geen idee hoe de wereld in elkaar zit? Hoeveel procent van de mensen eet biologisch vlees? Op hoeveel procent van de huizen vind je zonnepanelen? Etc. etc.
Als je iets tot een succes wilt maken, moet je het aantrekkelijk maken voor mensen. Daarbij kijken de meeste mensen nu eenmaal als eerste naar hun portemonnee. Morele motieven wegen vaak veel minder zwaar. Daar hoef je het niet mee eens te zijn (en ben ik het ook niet altijd mee eens), maar het is nu eenmaal wel de manier waarop het werkt.
Esprit_de_Flandre zegt
@MarcovanVeen: Geld is, jammer genoeg, de voornaamste drijfveer van mensen. Iedereen is bezorgt om de opwarming en de klimaatverandering die dat teweeg (kan) brengen. Maar er iets aan doen? Alleen als de belastingen verhogen op auto, elektriciteit, etc…
Shock-effect werkt ook wel. De ijsbeer mag uitsterven omdat z’n laatste stukje ijs gesmolten is, dan zal iedereen dat eens bekijken in het nieuws, en zeggen: “het is toch erg hé!” En daarna doet men gewoon weer vrolijk door. Pas als NL onder water loopt omdat de zee gestegen is, DAN pas, zal er reactie komen…
MarcovanVeen zegt
@laurenje wacht maar tot de benzine 5 euro een liter kost, snelladen gaat in een half uur, heb je mooi tijd om even een bak koffie te drinken als je naar parijs wilt (1x stoppen). je kan ook de fisker karma kopen, dan hoef je niet eens te “tanken”. en voor de mensen die nog nooit electrisch hebben gereden, een flinke benzinemotor die daar aan kan tippen. maximaal koppel vanaf 2 toeren per minuut :)
didierdb zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Rmu2beR_6xc
Ralph1 zegt
Interessant en wellicht ook een goed idee. Ik ben te lui om te googlen, maar hoeveel elektriciteit heb je nodig om een gemiddelde elektrische auto op te laden?
jelmer zegt
Dit kan in Nederland al, daar is het íets duurder. 100 euro per jaar, onbeperkt ’tanken’. Daar krijg je een gratis (!) laadpaal voor de deur bij. Meer informatie: Site http://www.e-laad.nl (ps: volgende keer even Google gebruiken @Dennis)
Esprit_de_Flandre zegt
@jelmer: Zeg maar: voorlopig gratis laadpaal…
robbie zegt
@jelmer: I know, heb er zelfs over geschreven ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/14/tank-een-jaar-lang-voor-slechts-100-euro
Blijkbaar heeft @Dennis dat eventjes gemist.
Esprit_de_Flandre zegt
“Dan wordt het allemaal te duur en de regeling weer afgeschaft of versoberd…”
Nee hoor. Eens de palen er staan staan ze er. Dus afschaffen zullen ze niet doen. Wel duurder maken, dan privatiseren, en die privé-firma’s maken het dan natuurlijk nog eens duurder…
Ralph1 zegt
@Esprit_de_Flandre: Nee, want privatisering zorgt voor marktwerking en dus concurrentie. Als er dan vraag is, wordt het goedkoper.
Esprit_de_Flandre zegt
@Ralph1: Haha! Geloof je het zelf? Jij betaalt vast nog geen facturen voor gas, elektriciteit, telefoon, e.d.
De theorie zegt idd dat privatisering voor concurrentie zorgt en dus lagere prijzen. Maar dat klopt niet met de werkelijkheid. Bedrijven, en dan natuurlijk vooral de private bedrijven, willen WINST, en liefts zo veel mogelijk. Het wordt ALTIJD duurder na een privatisering…
gezondverstand zegt
Elektrisch rijden kun je financieel nog zo aantrekkelijk maken, de bezwaren blijven; actieradius van 3x niks, een geluid als een vorkheftruck en een uiterlijk om op te schieten.
Benjamin1 zegt
Waarom bouwen we de lantarenpalen niet om naar laadpalen, is allebei electriciteit toch? Inlogsysteempje erbij….
C220AMG zegt
Zou de regering ook eens mogen doen met fossiele brandstoffen
OT. Goed idee, maar betrouwbaarheid is inderdaad ver te zoeken ben ik bang voor. bv, eerst wil de regering iedereen aan de diesel te krijgen, nu is het zover, wordt de dieselprijs nagenoeg gelijkgetrokken met benzine prijs.
Nu wil de regering iedereen aan de hybride, dus wat doen we om mensen eraan te krijgen, juist, lekker goedkoop maken is fijn voor de consument. Wat als iedereen aan de hybride is (Hoop het overigens niet) zal er toch weer belasting betaald moeten worden ben ik bang voor, ergens moet het geld toch vandaan komen voor de overheid. En denk dat dat met dit dus niet heel veel anders zal zijn. De eerste 5 jaar is het leuk maar daar zal op de lange duur toch verandering in komen.
As_long_as_it_is_fast zegt
-edit: check!-
OT: Goh ja, ik weet niet of je al die moeite wil doen om iedere keer te herladen. Ik bedoel maar, tegenwoordig is de range nog zo laag dat het niet echt aantrekkelijk is om een EV te kopen. Eens een schappelijk bereik van 400-500km, dan wordt het erg interessant natuurlijk. Wel een goed iniatief, hoewel ik denk dat ze dit onderschatten.
Cantago zegt
Conclusie: begin er dus maar niet aan!