We konden het eergisteren al met 99% zekerheid zeggen, maar nu heeft Porsche ‘m officieel gemaakt: de Panamera S Hybrid, vol trots aangekondigd als de eerste Porsche met A-label. Applaus!
Heel veel nieuws kunnen we niet melden over de Panamera, want eigenlijk wordt het truukje van de Cayenne S Hybrid herhaald. Ook hier wordt de drieliter V6 (333 pk) bijgestaan door een elektrotorretje, waardoor het gecombineerde vermogen uitkomt op 380 pk. Onder de meest ideale omstandigheden (met 70 in de achtste versnelling in een vacuum rijden) weet de Panamera S Hybrid 6,8 l/100 km 159 g/km CO2 te noteren. Hiervoor moet je wel de optionele vierseizoenenbanden met zeer lage rolweerstand nemen, anders zit je op 7,1 l/100 km en 167 g/km. Ook netjes trouwens.
De prestaties: 0-100 in 6 seconden en een top van 270 km/u. Rij je alleen elektrisch dan kan dit 2 km lang, en met maximaal 85 km/u. In de praktijk heb je dus net genoeg accu om je mokkel elektrisch in te laten parkeren. Deze 2 km is 16 keer zo kort als de Range-e, maar het verschil is dat laatstgenoemde nog een studie is, en de Panamera al in juni bij de dealers staat.
Porsche presenteert tot slot nog een ‘unieke feature’: het zogenoemde ‘zeilen’ op snelwegen en autowegen. Dit houdt in dat de verbrandingsmotor wordt ontkoppeld en uitgeschakeld bij snelheden tot 165 km/uur (156 km/uur bij de Cayenne S Hybrid) gedurende de fase dat er geen aandrijving wordt verlangd van deze motor.
Met toevoeging van de S Hybrid heeft Porsche in de tweede helft van het jaar in totaal zes Panamera-modellen te koop. Rest ons alleen nog de prijs te vermelden: inclusief belastingen moet je minimaal 127.000 euro meenemen, waarmee het me niet zou verbazen dat dit de allerduurste auto is die je met A-label kan kopen. En dat is ook iets om mee op te scheppen op een verjaardagsfeestje.
Bekijk een video van de hybride Panamera HIERRR.
Alpinaa zegt
Die 4 uitlaten zijn wel erg mooi! Mooier dan de vierkanten van de S en de Turbo.
dennisberkhout zegt
Jammer genoeg lijkt dit voorlopig de enige oplossing om auto’s met mooie motorblokken te beschermen van verdoemenis.
Het blijft indrukwekkend om te zien hoe een merk als Porsche zo innovatief kan zijn milieuvriendelijke techniek, maar als er een sportwagenmerk dat kan, dan kan Porsche dat.
Hopelijk verdwijnt de hybride/plug-in technologie maar gauw voor iets meer menselijks, het is toch geen gezicht als je een Porsche voorbij ziet komen zonder motorgeluid.
Den zegt
“Rij je alleen elektrisch dan kan dit 2 km lang, en met maximaal 85 km/u. In de praktijk heb dus net genoeg accu om je mokkel elektrisch in te laten parkeren.” WIN!
Die 2 km is echt elektrisch voertuig anno: 1902
“The early electric vehicles, such as the 1902 Wood’s Phaeton (top image), were little more than electrified horseless carriages and surreys. The Phaeton had a range of 18 miles, a top speed of 14 mph and cost $2,000. Later in 1916, Woods invented a hybrid car that had both an internal combustion engine and an electric motor.”
RuVi zegt
Allemaal leuk en aardig maar het rijdt vast voor geen meter.
Ik heb laatst met een cayenne hybrid gereden en ik vind t niks. Dat ding rijdt constant in een super hoge versnelling, wil je gas geven moet ie eerst de motor weer aankoppelen, terugschakelen etc etc. echt ellende voor die paar euro besparing. Als ik dit geld zou uitgeven kocht ik lekker een V8 panamera
Jokkebrok zegt
Mooi hoor, bijna té mooi!
DRU zegt
Nog een foto van het zeilen.
-=edit: foto werkt niet!=-
Jochempie zegt
Het gaat dus om een S4 motor met elektro-ondersteuning?
DRU zegt
Nog een foto van het zeilen.
C220AMG zegt
@DRU: :lol:
OT. Ze zouden een Turbo S hybrid moeten maken! Vind het trouwens een mooie wagen en lekker kleurtje!
sir_smokalot zegt
Koning!
laurensje zegt
8 gram voor wat aftermarket velgjes. Je ziet dat soort van verre rijden…
mashell zegt
Hybride is leuk voor Amerika maar wanneer komt de diesel? Is de verkooptopper ind e Cayenne, zou het in de Panamera ook goed doen.
RuVi zegt
@mashell:
Zeker als ze de 4.2 TDI van de touareg, A8 en Q7 erin lepelen, 350pk en 800 nm koppel!
Barnato zegt
@RudyV: Of de v12!!!! Dat zou pas humor zijn. Denk alleen dat het niet past in cayenne of panamera, maar he als aston martin het kan moet porsche het toch ook kunnen :-D
Jochempie zegt
@Barnato: Past zeker! Maar ja, een V12 porsche…
Citrofiel zegt
Dat zeilen houdt dus niet meer in dan het uitschakelen van de motor als je uitrolt? Gewoon een geavanceerd start-stop-systeem? :? Of houdt de elektromotor hem dan nog op snelheid? Heb je ook niet veel aan, voor die paar kilometer.
gerrelekker zegt
Mooie kleur, f*cking lelijk vehikkel.
Voor de rest: dit soort hybride toestanden zijn slechts een druppel op een hete plaat
db87 zegt
“In de praktijk heb je dus net genoeg accu om je mokkel elektrisch in te laten parkeren.”
+1000 !
Stopwearingpants zegt
mooie kleur
speedie zegt
Dit soort hybrides is toch beter dan diegene die vol geduwd zijn met batterijen en een veel te lichte motor. Een krachtige en zuinige motor die bijgestaan wordt daar waar het verbruik de hoogte inschiet. Dus bij acceleratie en stapvoets verkeer. Gewichtstoeneme is dan ook miniem en voelt de wagen minder zwaar aan.
As_long_as_it_is_fast zegt
Heerlijk verbruik voor dergelijke auto toch!
Ziet er ook nog eens erg goed uit. Dat blauw is een uitstekende keuze. Ziet er vanachteren stoer uit en vooraan deed hij me even denken aan een ferrari. Zalig, dit ding is zuiniger dan mijn corolla denk ik. :D
MichaelvdBroek zegt
hahahah geen BPM, geen wegenbelasting :P dat zou mooi wezen net zoals bij de twingo’s enzo..
PeugeotGTI zegt
Een A label op zo’n auto.
Duidelijker kan je niet maken hoe verkeerd het systeem is.
Echt te belachelijk voor woorden
Cantago zegt
Ik zag laatst een Panamera eigenaar zijn best doen om zijn achterbanden op te roken, GEWELDIG! Kun je eerst benzine besparen om het later 2x zo hard weg te laten vloeien.