Als moderne autofabrikant weet je natuurlijk dat je het niet alleen redt met een goed geolied team verkopers in de showroom. Nee, je moet wat meer web 2.0 denken, en dus komen de social media al snel om de hoek kijken. Welke Nederlandse merken hebben op Twitter het grootste volgerspubliek, en doen het meest aan twittering, tweeting, and twatting (© Hank Moody)?
Dus we hebben even wat onderzoek gedaan. Van de officiële Nederlandse kanalen die er te vinden zijn op Twitter (meestal importeurs) steekt er ééntje met kop en schouders bovenuit: BMW/MINI. Met 2.205 volgers hebben zij een aardige voorsprong op de rest. De tweede plek is een verrassende: het relatief piepkleine Spyker toont over een actieve fanbase te beschikken met 1.453 volgers. De top 3 wordt compleet gemaakt door Citroën, dat met 1.010 krap aan meer dan 1.000 followers heeft. Het zijn geen schokkende aantallen, maar toch.
Nog een aantal opmerkelijke zaken: Ford Nederland heeft een morsdode account – er zijn in totaal precies 0 berichten getwitterd. Desalniettemin verslaat het merk met 206 volgers het wél actieve account van Mazda (161) #fail. Ford Media Europe doet overigens wel actief mee (478 followers).
Volkswagen verkoopt in Nederland de meeste auto’s, maar komt toch niet verder dan 525 followers. Bij merken als Porsche, Saab, Jaguar, Lexus en Peugeot ontbreekt zelfs elk spoor van een Nederlandse twitteraccount (hoewel Saab-liefhebbers zich natuurlijk altijd bij de bevallige Belgische @SofieFromSaab kunnen aansluiten). Zegt dit iets over de inschatting van de doelgroep door de fabrikanten, of misschien een niet zo twittergraag hoofdkantoor?
Hoe verhoudt @autoblog zich nou ten opzichte van deze cijfers? Helemaal niet verkeerd: met 3.814 followers komen we boven de importeurs en de andere Nederlandse automedia uit, dus kennelijk hebben we een redelijk fanatiek twitterend bezoekerspubliek. Maar meer is altijd leuker, dus als je ons nog niet volgt weet je nu wat te doen.
De volledige top 20 van Twitterende automerken en hun followers ziet er als volgt uit:
1. BMW / MINI 2205
2. Spyker 1453
3. Citroën 1010
4. Skoda 871
5. Fiat 819
6. Chevrolet 778
7. Audi / Pon 638
8. Hyundai 631
9. Opel 547
10. Volkswagen / Pon 525
11. Mitsubishi 484
12. Nissan 417
13. Lancia 416
14. Alfa Romeo 401
15. Daihatsu 383
16. Subaru 357
17. Kia 348
18. Mercedes / Smart 339
19. Seat 229
20. Nissan Leaf 229
Jantje_555 zegt
ik volg het meer via facebook dan via Twitter.
Mss kan je daarvan ook eens een post maken, want zo een top 20 is wel leuk.
btw: ik volg jullie op twitter nu ook! (maar zoals ik zei, op FB al veel langer)
sir_smokalot zegt
Dat zit zeker nog in het vat!
deedrieen zegt
Waarom is BMW en MINI als 1? Zo kun je natuurlijk wel heel makkelijk grote schare fans trekken :)
deedrieen zegt
@deedrieen:
Dan ist knapper wat Nissan doet met het blaadje
Brokkenpiloot zegt
Apart: Daihatsu dat Europa achter zich gaat laten, heeft meer volgers en Tweets dan Ford.
Overigens ben ík Ford juist gaan volgen omdat ik benieuwd was / ben naar hun eerste berichtje!
Stender zegt
VW zo laag? Die hebben elke week wel een facelift!
mrbones zegt
@Stender: daarom juist
floryn zegt
Ik volg AB altijd op AB, anders krijg ik allemaal zaken dubbel te zien. Dat is pure tijdsverspilling. Maar goed. Ieder zijn meug.
Punk zegt
Enige echte merk: BMW!
janklaassen zegt
@ Punk
haha
sam631 zegt
mensenkinderen das echt ongelooflijk van spykercars!
As_long_as_it_is_fast zegt
Goh ja, weet niet goed wat hieruit af te leiden valt. Denk dat het vooral met activiteit te maken heeft. Actieve posters hebben altijd veel followers. AB, te begrijpen. ;)
Citrofiel zegt
Citroën wil hipper worden met de DS-lijn, dan moeten ze ook hip aan de social media. Doen ze best goed, moet ik zeggen. Of zijn er zoveel maffe citrofielen? ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Zou Citroën dan niet beter een aparte DS-account maken? Kwestie van een iets exclusievere marketing eraan vast te hangen. De DS-doelgroep zit niet echt te wachten op nieuws over de nieuwe Jumpy…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Hm, zit wat in… Als ik Twitter had zou ik het tegen ze zeggen. :mrgreen:
ds3lover zegt
@citrofiel: al minstens 2 op AB
9000cse zegt
BMW/MINI: 2205
Skoda: 871 + Audi: 638 + VW: 525 + Seat: 229 = VAG: 2263!
Of mag deze vergelijking niet? :roll:
Megakix zegt
twitteren..is dat niet zoiets als ‘kutten met je telefoon omdat je gewoon weer helemaal niks te doen hebt in je niksleventje’ ?
sacha zegt
@Megakix: Zoiets. Je kunt het het best vergelijken met dagelijks reaguren op Autoblog, maar dan op een ander platform.
highperformance zegt
@sacha: touché…..
Esprit_de_Flandre zegt
“Zegt dit iets over de inschatting van de doelgroep door de fabrikanten, of misschien een niet zo twittergraag hoofdkantoor?”
Dat zegt iets over de chef PR. Is een beetje een ouwe zak bij sommigen…
En zelf volg ik niemand. Ik twitter niet, ik facebook niet, ik netlog niet, enz… Al die oninteressante zever is aan mij niet besteed (yep, ouwe zakken-mentaliteit).
En bij die opvallende mag Skoda ook staan, Daihatsu en de Nissan Leaf. Al wie niet in de top-20 staat pakt het gewoonweg verkeerd aan, of is echt niet interessant…
MichaelvdBroek zegt
spijker heeft 1.453 volgers en er zal vast geen 1 zijn die een auto koopt :P