Renault zal over iets minder dan een maand twee conceptcars laten zien in Geneve en deze Captur is er daar eentje van. Een soort 2-deurs crossover, SUV, Coupe geval zeg maar.
Als we naar het neusje van de Captur kijken herkennen we daar meteen de looks van de Dezir in. En dat is logisch aangezien beide auto’s ontworpen zijn door de Nederlander Laurens van den Acker.
Verdere informatie ontbreekt nog op dit moment, maar we kunnen jullie wel alvast verklappen dat Renault in de komende jaren met een hele serie conceptcars gaat komen. En aan de kleur kan je herkennen wat voor soort auto het is. Het overzichtje:
1) Love (Rood) > kleine sportieve tweezitter (nieuwe Alpine?) > Parijs 2010 (DeZir)
2) Verkenning (oranje) > SUV/crossover > van Genève 2011
3) Familie (geel) > MPV-achtig iets? > Frankfurt 2011
4) Werk (Groen) > sedan chique (nieuwe Laguna?) > Genève 2012
5) Game (blauw) > speelse model ala Twingo/Clio? > Parijs 2012
6) Wijsheid (indigo / violet) grote luxe sedan > Genève 2013
UPDATE: Alsof de duivel ermee speelt! Renault heeft inmiddels een persbericht met extra foto’s en informatie vrijgegeven. Onder de motorkap van de CAPTUR ligt een 160 pk/380 Nm sterke 1.6 dCi dieselmotor met twin-turbo techniek. Ook is het een cabrio! De Captur is namelijk voor zien van een hardtop, bizar he.
Laurens van den Acker heeft nog het volgende over deze auto te zeggen:
“CAPTUR is a fun and sporty crossover, ideal for a young couple about to discover the world”
En we hebben een video voor de liefhebbers!
hectorae86 zegt
Spuug, kots, bah, iiiihhhhh, yakkus.
Zo… dat wou ikff kwijt :P
Jochempie zegt
Ik denk dat ze te hard van stapel lopen door de designfilosifie van de komende modellen al voor de komende jaren vast te leggen. Een veranderende wereld vraagt om flexibiliteit. En de heer Van den Acker probeert natuurlijk z’n baan veilig te stellen.
robbie zegt
@Jochempie: dat doet elk merk hoor ;) Bij de grote concerns zijn ze al bezig met het ontwerpen/ontwikkelen van de opvolgers van auto’s die nog geen eens op de markt zijn.
Jochempie zegt
@robbie: Klopt helemaal! Mijn punt is dat ze het publiek ervan verwittigen en dus niet meer kunnen afwijken.
robbie zegt
@Jochempie: mwah, het is op zich wel slim. Er komt blijkbaar een grote verandering aan en dan is het slim om het publiek alvast voor te bereiden op de nieuwe look. Ook kunnen ze op deze manier alvast de meningen peilen en het uiteindelijke design daar enigszins op afstemmen.
Atenza zegt
@robbie: hij doet hetzelfde bij Renault als bij Mazda; tig concept cars tonen met dezelfde designtaal. Hopelijk wordt dan niet de fout gemaakt dat ze die designtaal toepassen op facelifts en feitelijk uitgebreide facelifts als de hondslelijke Mazda5 II. Om rondom de introductie van het eerste nieuwe model geheel in die designtaal aan te kondigen dat ze stoppen met Nagare/Flow omdat het niet past op een productiemodel … :P
waxweazel zegt
160 pk uit een 1.6 DIESEL !
Wie had dat ooit kunnen denken 5-10 jaar geleden.
sir_smokalot zegt
@waxweazel: Toen niemand, maar naar de huidige maatstaven is dit niet enorm veel. BMW trekt al een tijdje 204 pk uit een 2 liter diesel (23d) en Mercedes doet dit uit een 2.1 (250 CDI).
MichaelvdBroek zegt
hahahaha wat een dingetje, die wielen zijn wel echt gaaf :D
As_long_as_it_is_fast zegt
Wat is er daar aan de hand in die kofferbak?! Zo lelijke oranje koorden. :D Voor de rest mogen de specs er wel zijn. Laat ze eerst maar eens iets in productie brengen, want prototypes en concept cars maken is één ding, echt eens wat beginnen produceren iets anders.
robbie zegt
En we hebben een video!
http://www.autojunk.nl/2011/02/renault-captur-concept
F1Tim zegt
Ja, dat vermogen lijkt inderdaad mooi, maar het zal nog een eeuwigheid duren vooraleer zoiets op de markt komt. Van die 220pk sterke 2.0 TDi hoor je ook niets meer. Nee, de cijfertjes worden gewoon wat omhooggeduwd om de marketing te bevorderen.
waxweazel zegt
@F1Tim:
Zulke motoren worden meestal in een concept geplaats zonder dat er echt getest is op levensduur/betrouwbaarheid.
In het officiele persbericht staat er wel iets dat deze 160 pk dCi gebasseerd is op de reeds bestaande 1.6 dCi 130pk (enkele turbo) die dit jaar nog wordt gelanceerd.
fluvioglacialeafzetting zegt
ooh leuk ding:P
Justawheelchairguy zegt
Goede ontwerper wel, die van den Acker.
heineheine zegt
Waarom heb ik toch altijd het idee dat Renault’s door Franse kindjes van 8 ontworpen worden?
roez zegt
@heineheine: Omdat je geen enkel benul hebt wat er bij het ontwerpen van een auto / concept car komt kijken.
desjonnies zegt
@heineheine:
Omdat de Pagani’s al door een 9-jarige ontworpen worden.
scarbir zegt
Lekker apparaatje hoor. Niet heel bijzonder, dat niet.
Dimglor zegt
Ziet er best leuk uit :-)
En wat een enorme velgen zeg.. :p
norge zegt
Kijk daar zien we eeen aardige toepassing van de nieuwe generatie leds of whatever op een auto,niet zomaar een parelsnoertje voor de zwijnen :lol:
Freewarefreak zegt
Ik zie als het knappe broertje van de Nissan Juke. Best een leuke basis voor een productie auto. Goed gedaan Laurens!
Stino zegt
Laat maar komen!
Mairsil zegt
Er zitten best wel wat Nagare trekjes in. Ik ben niet zo’n Crossover fan, maar er zitten zeker wel sterke elementen in dit ontwerp. Ik ben benieuwd hoe een Van den Acker Megane Coupe er uit zal gaan zien.
Esprit_de_Flandre zegt
Zwak het een pak af, en je hebt de volgende Mégane.
Cantago zegt
Nou, ik vind het vooral een raar en lelijk ding… Helaas.