In Hiroshima was het vandaag tijd voor een bescheiden feestje; de bestverkopende tweezitter ooit bereikte een nieuwe mijlpaal. Een kleine 22 jaar na de introductie van de MX-5 staat de teller nu op 900.000 geproduceerde exemplaren.
Het kekke tweezittertje had al geruime tijd een vermelding in het Guinness Book of World Records te pakken, en houdt dit record nog even in handen. Het is te hopen dat ze de 1 miljoen vlot halen, want zodra de Alfa Romeo 4C GTA (aka ‘de Italiaanse messias’) komt koopt er natuurlijk geen hond een MX-5 meer.
Hoewel het succesnummer al sinds 1989 op de markt is, is hij niet drastisch veranderd. De ontwerpers houden zich bij elke nieuwe versie zeer strikt aan twee basiseisen: een laag gewicht en een superstrakke wegligging, iets dat ze in de toekomst graag in hun hele gamma doorvoeren middels de SKYACTIV-filosofie.
Toch kan je met een MX-5 goed uit de voeten: je kunt hem tunen, er een vliegtuig mee trekken, hem ombouwen tot iets heel anders, en een echte dierenvriend kan er zelfs een volledig hert in kwijt. Een heel veelzijdig auto’tje dus!
Voor de allerkleinsten onder jullie gooit ome Smoke er nog even een raadplaat in: zoek de 1 verschillen. Zie je het? Laat het dan weten in de comments! De MX-5 bewegend bekijken doe je HIER en HIER.
desjonnies zegt
De MX-5 / Miata, kwam, zag en overwon.
Ze hebben heel goed geleerd van de fouten van de Britten, met name MG met hun legendarische B.
De MX-5 is in zijn carriere heel de tijd gemoderniseerd en verbeterd.
Jammer dat er nooit een echte GT versie van is gemaakt a la MGB GT. (Voor oudere jongeren zoals ik)
Atenza zegt
@desjonnies: één met een V8 erin is er nooit gekomen nee maar wel een Mazdaspeed Miata (VS) / Roadster Turbo (JP) met 180pk
RaKiM zegt
ja dat ziet toch iedereen, die vent staat er niet meer bij!
Ram-G-maN zegt
@sir_smokalot: zoek de enige verschil
lenOn topic: Op naar 1 miljoen exemplaren! Degenen die de Mazda voor kappersmobiel uitmaken kunnen het niet betalen of ze zijn te rijk voor. Punt!
Stefje zegt
@AutomotiveDesigner:
Zoek hét enige verschil.
Als je dan gaat verbeteren, doe het dan goed.
Ik denk.. de kleur is anders?
Burdy zegt
@AutomotiveDesigner: Er zijn ook een hele hoop mensen die het er niet voor willen betalen…..
En ik vind het een kappersauto/vrouwenauto.
desjonnies zegt
@Burdy:
Daar kom je wel achter op een lekker bergweggetje, ergens ver weg van hier; dat het een kappersautootje is !
Esprit_de_Flandre zegt
Het asfalt is wat gladder in de tweede foto :P
jeanclaude zegt
waarom word er door autoblog bij mazda ‘feest’ geroepen, maar als volkswagen met iets van ‘zoveelste auto geproduceerd’ komt dan is het nutteloos?
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/22/volkswagens-nutteloze-feitje-111-111-111
sir_smokalot zegt
Ligt aan de bui van de desbetreffende blogger op de desbetreffende dag :)
w0o0dy zegt
@jeanclaude: omdat een VW extra een nuttenloos feit is enj een Mx-5 extr een feestje is… DUH!
paulusrx7 zegt
hmmm hardtop en softtop?
beste roadster ooit voor dat geld! op naar de 1 miljoen!
desjonnies zegt
@paulusrx7:
Yep !
En gewoon destijds het lef om hem te gaan maken.
’t is de gangmaker geweest voor de nieuwe generatie spooooortauto’s !
Stopwearingpants zegt
Heb em altijd net niet vet gevonden, dat zal zo blijven
bozewolf zegt
Een legende. Een levende legende zelfs, aangezien het kekke karretje gewoon nog wordt geproduceerd.
Op naar de miljoen! En daarna de 2 miljoen. En daarna…
As_long_as_it_is_fast zegt
Niet echt verwonderd. Klein, japans (zie de analogie), en leuk om te tunen en mee te racen. Kwam zowat in elk racespel voor. Vind hem zelf wel wat gedateerd, maar ’t kan er nog mee door. Behoorlijk cijfer in elk geval 900.000.
joren zegt
als niet kapper zijnde ben ik toch een proud owner!
maar iedereen zijn smaak hé
spijkerhard zegt
Ik heb de mx-5 altijd oer saai gevonden. Als ik er naar kijk voel ik het zaad afsterven, heb nog nooit gereden in deze auto moet ik erbij zeggen.
Prijs/kwaliteit/lol-factor is gunstig maar ik vind looks toch ook wel erg belangrijk. Deze auto zegt mij gewoon niets. De doodsteek voor de auto (voor mij) zijn die mazda owners die zo ongeloofelijk geil zijn op hun auto en hem je altijd proberen ‘aan te praten’, maar goed dat doen wel meer fanboys. Joren vind ik dan wel weer een relaxte en gematigde reactie geven.
w0o0dy zegt
@spijkerhard: ga er eens (serieus) mee sturen en hopelijk snap je dan waarom die mensen zo enthousiast zijn.
Atenza zegt
@spijkerhard: gast, serieus,, praat geen poep als je er niet mee hebt gereden. Daarbij ziet het interieur van de facelift er fraai uit en daar kijk je toch het meest naartoe
bohica zegt
Grootste dooddoener zijn de slappe motoren.
Jesper zegt
Ook ik ben trotste eigenaar van een eerste generatie (NA) MX-5 1.6, en het stuurt als geen ander. Mensen die piepen over te weinig vermogen of uitstraling snappen de essentie van de auto gewoon niet. Een 1.6 met 116pk was in 1989 gewoon helemaal super – en nu nog steeds. Ook zijn die blokken echt onverwoestbaar. Die van mij staat sinds deze zomer over de 2 ton, en geen krimp. Op naar de miljoen!
fant zegt
Ik zit dagelijks met een dikke grijns achter het stuur van mijn MX. 900.000 is een heel net nummer, en hopelijk blijft de MX nog een lange tijd in leven :)
KaCh1ng zegt
wrm 900d (ipv wachten tot 1M)? zal er voor de miljoenste mx 5 een volledig nieuw model uitkomen?
Atenza zegt
Ik heb in de FL 1.8 en 2.0 gereden (ben beide op de foto)
Meer foto’s: http://www.autogetest.nl/autotests/tests/item/mazda/mazda-mx-5-roadster-18-vs-roadster-coupe-20.html?elementtabs=&elementtabs=0
Echt wat een heerlijke bakkies! Met de 2.0 kan je nog best makkelijk kontje naar buiten gooien en het stuurgedrag is fantastisch. En die witte had best wat bekijks. Ondanks de smiliebek valt pas irl op dat ie bij de facelift er best redelijk stoer uitziet. En overdesignede (?) auto’s zijn er al genoeg.
.
Ben benieuwd naar de 2012 MX-5! Schijnt wat uitbundiger gelijnd te worden
RaKiM zegt
@Atenza: dat die witte veel bekijks heeft geloof ik meteen damn die ziet er lekker uit, het is dat die maar de helft van het vermogen heeft als wat mn auto nu levert anders had ik er al lang een bestelt :P
Atenza zegt
@RaKiM: MX-5 heeft niet veel pk’s nodig en sloom is ie sowieso niet
RaKiM zegt
@Atenza: sloom is die zeker niet mijn oom heeft de 2.0 van 2009, hij is echt wel snel maar bij het stoplicht trok ik hem er toch makkelijk uit :P
Larrs zegt
Jammer dat auto’s altijd moeten groeien. Vooral dit soort auto’s moeten gewoon hun grootte behouden.
w0o0dy zegt
@Larrs: de nieuwe moet weer onder de 1000kg leeggewicht uit gaan komen…. wish granted! :D
Justawheelchairguy zegt
Op naar de 10.000.000! Leuke auto’s dit. Wel eens met wat Larss zegt.
dakloosinmx5 zegt
Ben de trotse eigenaar van een 1999 mx5 (nb). De mensen die roepen dat het ding te weinig vermogen heeft snappen de auto niet. De rijbeleving is juist waar het om draait. Hoe kan het anders dat de mannen van topgear het een briljante auto vinden. Terwijl het ding bijna minder vermogen heeft als de lacetti of Hyundai??
Mauske zegt
Ha ha.. leuk die reacties te lezen van mensen die nog nooit in een MX5 gereden hebben…
Pk’s zegt toch niets jongens… er zijn meer factoren die de MX5 tot een geweldige auto maken !
Ik ben in ieder geval erg tevreden en heb veel fun met mijn ‘kappersautootje’. Ha ha
[IMG]http://i871.photobucket.com/albums/ab276/Mauske/IMG_2343.jpg[/IMG]
betonstaal zegt
bankstel verhuizing met een mx-5:
http://www.autojunk.nl/2011/02/mazda-mx-5-verhuist-bankstel-2