Veel TomTom navigatiesystemen zijn uitgerust met de mogelijkheid om live informatie naar het netwerk van TomTom te versturen. Op die manier kan TomTom zeer nauwkeurig bepalen waar zich verkeersopstoppingen voordoen. Deze actuele informatie wordt gebruikt bij het plannen van de route of het bepalen van een goede omleiding.
Alle verkeersinformatie die TomTom mede op die manier al een aantal jaar verzamelt, is vastgelegd in een enorme database. De database bevat gegevens over het hele wegennetwerk in Europa en de Verenigde Staten. Er wordt al sinds 2006 aan gewerkt en de informatiebank bevat inmiddels gegevens van meer dan 3 biljoen vervoersbewegingen. Daar komen dagelijks minstens 3,5 miljard nieuwe gegevens bij en deze zijn beschikbaar op zeer korte wegsegmenten vanaf 10 meter, afhankelijk van de lokale weggeometrie. Daarmee is het de grootste database ter wereld met historische verkeersgegevens.
TomTom gaat deze gegevens beschikbaar stellen aan overheden en bedrijven. Op basis van de gegevens kunnen binnen zeer korte tijd complexe en hele specifieke verkeersgerelateerde vragen worden beantwoord. De database is deze week tijdens de jaarlijke bijeenkomst van de Traffic Research Board in Washington gepresenteerd.
Laue zegt
Nieuwe inkomsten zijn altijd goed. Van de werkelijke navigatie software zullen ze het wel niet meer moeten hebben.
4991 zegt
Zou makkelijk zijn voor de baas om te zien of je niet “speelt” onderweg :x
Esprit_de_Flandre zegt
Vraag me af hoe het zit met de privacy-wetgeving op deze informatie. Men zal ons wel verzekeren dat de informatie volledig anoniem is, maar wie dat gelooft is naïef. Je kan altijd achterhalen welke informatie van welk toestel komt, wie dat toestel in bezit heeft, en waar hij ermee geweest is.
BJ zegt
@Esprit_de_Flandre:
In dit geval valt dat wel mee volgens mij; bij verkoop wordt niets geregistreerd, die dingen worden kado gegeven, onderling verkocht, uitgeleend. Hooguit als je hem zelf persoonlijk registreerd wordt ie persoonsgebonden en het aantal mensen dat dat daadwerkelijk doet is denk ik vrij beperkt…
bmwalpina zegt
Misschien handig, maar je moet voor dat TomTom live wel maandelijks bijleggen en zo maakt de concurrentie geen schijn van kans meer.
Jochempie zegt
Uitstekende zet van Tomtom, ze balanceren toch op het randje.
gerlof92 zegt
Ik heb met mijn opleiding een presentatie gehad van de PR man van TomTom.
Hij heeft ook een afbeelding laten zien van de gereden wegen van TomTom gebruikers.
Dit moet je je voorstellen als een gewone zwarte plaate met daarop een afbeelding van de wereld in blauwe lijnen.
Dit was geen landkaart maar het was gewoon helemaal gevormd door de gereden routes.
Ook heeft hij ons verteld dat het zo zit met de privacy:
Mensen sluiten hun tomtom apparaat aan op de pc om te updaten of andere dingen, dan word er gevraagd, wilt u anoniem uw geschiedenis (van het apparaat) naar ons sturen voor kwaliteitsdoeleinden, als mensen dan ja klikken gaan ze akkoord.
Hierdoor krijgen ze zo’n bom aan informatie, zo verwerken ze ook in de snelste routes de sluipweggetjes die mensen nemen zonder stoplichten.
Heel intressant, en wellicht balanceren op de randjes, maar zo zit dat overal met marketing.
Toch een stukje hollands trots.
rickschuler zegt
Hmm allemaal wel mooi en eigenaardig..
maar elke auto die ik neem zit al ingebouwde navi in;)
ziet er iig beter uit….
en dat is vaak geen tom tom die je ff aan je pc legt.
maar wanneer komt er weer een autoblog rijtest??
maartenversteeg zegt
@rickschuler: daarom doet TomTom ook steeds meer aan inbouw. Zijn een soort semi-geintegreerde systemen. Deals met o.a. Renault, Mazda en Ford.
Moet wel zeggen dat ik de inbouw navigatie – esthetisch gezien – in bijv. een Mercedes of BMW mooier er mooier vind uitzien dan een TomTom. Maar de kwaliteit van de navigatie bij TomTom is weer beter, vanwege de live filemeldingen.
Zat laatst in een taxi, supernieuwe Mercedes E coupe, met grote inbouw navigatie (Command) met daarop een losse TomTom geplakt. Zag er niet uit, maar voor de chauffeur was het waarschijnlijk nodig, vanwege de actuelere routes…
jonkerswheelstore zegt
Iedereen die nu nog aandelen tom tom heeft, of opties daarop, zal wel blij zijn nu. Koers zal wel omhooggegaan zijn met dit nieuws..
phaeton zegt
@jonkerswheelstore: Weet niet wanneer dit nieuws voor de heren van de beurs precies bekend werd, maar op dit moment staat TomTom maar 0,266% hoger, dus vandaag worden de aandeeltjes van TT niet veel méér waard.
OT: Inderdaad een stukje Hollandse trots, iedere dag (!!) 3,5 MILJARD nieuwe beweginggegevens erbij in alleen VS en Europa. Best een prestatie, ook al zijn ze vast niet allemaal even bruikbaar. Maar overheden kunnen hier een hele hoop vragen mee beantwoord krijgen, dat geloof ik graag ja.
Cantago zegt
Met zo’n bult data is verkeersonderzoek bijna niet meer nodig zou je zeggen? Ben benieuwd wat er met deze gegevens gaat gebeuren!
super zegt
het enige dat ik me afvraag is of die data niet vertekend wordt door mensen die 1x ergens naar toe rijden? Bij gewoon woon-werk zullen mensen immers veel minder hun navigatiesysteem gebruiken. Maar goed, een zeer interessante database, dat is zeker. En de politie zal hem ook wel weer weten te gebruiken als de snelheden ook opgeslagen zijn.
rsarsa zegt
@super: Woonwerk over langere afstanden maakt hier juist gebruik van. Toen ik nog in Nijmegen woonde en in Utrecht werkte wachtte ik iedere ochtend totdat alle info binnen was. Rij ik A15/A2 of A50/A12. Zo ken ik nog een hele zwik mensen die >30 min. rijden naar hun werk en TomTom het werk laten doen in plaats van naar achterhaalde file info op de radio te luisteren. Mijn vriendin reed toendertijd naar Amsterdam, en die reed bij Abcoude regelmatig door de dorpskern. Niet leuk voor die mensen, wel korter qua tijd voor haar.
Juist voor de forens die op filegevoelige trajecten rijdt is dit een uitkomst (en zijn 10 euro per maand wat het toen kostte meer dan waard).
mhijnen zegt
geenfile.nl maakt hier al gebruik van, zeer nauwkeurige verkeersinformatie.
Justawheelchairguy zegt
Goed bezig Tom&Tom
autoblogger zegt
Inbouwnavigatiesystemen moeten vakkundig worden aangesloten op de interne bedrading van de auto. Ingebouwde systemen gebruiken een gyroscoop en speed pulse (een rechtstreekse verbinding tussen de snelheidsmeter van het voertuig en het navigatiesysteem) waardoor het inbouwnavigatiesysteem perfect blijft werken, zelfs als er geen GPS-ontvangst is, zoals in tunnels en tussen hoge gebouwen. Dat is dus beter. En minder lelijk natuurlijk.