Al geruime tijd maakt Toyota ons warm voor hun nieuwe kleine sportwagentje dat er aan zit te komen. Reeds in 2009 mochten we een FT-86 concept aanschouwen op de Tokyo Motor Show, en kennelijk vonden de Japanners de tijd nu rijp voor fase 2. Met de aankondiging van deze FT-86 II Concept is ook een teaserplaatje vergezeld.
En zoals het teaserplaatjes betaamt is hier niet zo bijster veel op te zien. Gelukkig zullen we zeer binnenkort wijzer worden, want Toyota neemt het model mee naar Genève. Als alles volgens schema verloopt kunnen we aan het eind van het jaar het eerste productiemodel verwachten. De FT-86 krijgt een atmosferisch 2-liter boxerblok, en zal achterwielaangedreven zijn.
De Japanse collega Subaru, die het motorblok aanlevert, komt ook met zijn eigen variant van de FT-86, die eveneens RWD zal zijn (hoewel AWD aanvankelijk de bedoeling was), en bovendien turbogeblazen is, en dus goed voor een slordige 260 pk. Dit concept staat eveneens in Geneve, dus daar kunnen we eens goed de vergelijking maken tussen beide modellen.
De naam FT-86 is een verwijzing naar de legendarische Corolla AE86, die ook lichtgewicht, RWD, en betaalbaar was. Of de schouders van de nieuwe Toyota de last van zijn illustere voorganger kunnen dragen zullen we weten zodra hij zijn conceptvacht van zich af schudt en het productiestadium in gaat. Om het teaserplaatje van de FT-86 II te vergezellen doen we er nog een gallery van het huidige concept bij. Hopelijk kunnen we jullie binnenkort ook voorzien van platen van het versere model.
dotternetta zegt
Ben heeeel benieuwd! Kan ik eindelijk mijn starlet inruilen hehe
As_long_as_it_is_fast zegt
Zalig! Ziet er goed uit, specs klinken goed.
Vanop de teaser staat de lijn van de voorlichten mij ook aan. Goed geplaatste grill, sportieve looks. Dit in een leuk kleurtje en zeker een DO voor mij. Als de prijs dan nog eens meevalt, is het helemaal euforie.
janklaassen zegt
kom op, Toyota. laat komen.
As_long_as_it_is_fast zegt
Close-up.
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Er lijkt niet zo heel veel veranderd. Ik herken er nog altijd de FT-86 concept in. Dat kan alleen maar goed zijn.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: Feit, ik wil hem. De eerste zag er erg goed uit vond ik. Dit is nu eens een interessante auto.
Lan_Evo zegt
Ben heel erg benieuwd! Vooral naar hoe laag ze het gewicht kunnen houden, dat is toch tegenwoordig een stuk lastiger i.v.m. met al die extra gadgets en veiligheidsmaatregelen etc. Aan de andere kant is de motor standaard sowieso wel al sterker dan de 4A-GE, maar dat lichte gewicht is toch wel het kenmerk van die AE86.
birdboy zegt
Word een beetje moe van die teasers (tenzij het spannende Pagani filmpjes met ditto muziek zijn natuurlijk ;-)
dondeboer zegt
Dit gaat een auto zijn die ik heel erg wil hebben.
paulusrx7 zegt
hachi-roku!! kom maar op met dat ding heb er zin in eindelijk weer een toyota die je hebben wil!!
alieh1990 zegt
hoeveel terugroep acties koop je erbij?? anders hoef ik em niet
G-Ammo zegt
@alieh1990: Ik dacht dat mensen zoals jij al uitgestorven waren… maar helaas :( Ga je deze reacties ook zetten bij BMW, Rolls Royce, Renault etc. ? Want die hebben ook terugroep acties gehad :)
OT: Echt een beest wordt dit! Even flink sparen :D
Jantje_555 zegt
ze zouden beter eerst als goed voornemen voor het nieuwe jaar eens moeten zien dat er geen terugroepacties meer gebeuren vooraleer ze NOG meer auto’s de markt op brengen…
Truttenschudder zegt
Toyota, kom nou alsjeblieft met deze auto! Er zijn veel te weinig betaalbare, sportieve RWD-auto’s die je ook nog dagelijks kan gebruiken (tweedehandsjes daargelaten). En ik vind dat eerste concept ook zeker niet lelijk!
Ik zeg: doen! :mrgreen:
VW-GROUP zegt
-=edit: nutteloze opmerking=-
babbaloerie zegt
Ik dacht dat intussen de tijd wel rijp was voor een productiemodel i.p.v. een nieuw concept.
Esprit_de_Flandre zegt
@babbaloerie: Aangezien de term ‘Concept’ tegenwoordig veelvuldig verkracht wordt door het te plakken op productiemodellen-met-iets-dikkere-bumper-en-blauwe-lichtjes-in-de-koplampen-en-dikke-velgen, zal deze IIe concept wel het productiemodel zijn…
Stino zegt
dashboard en instrumentenpaneel kan me niet echt bekoren.. :(
slappehap zegt
Van echt lichtgewicht zoals het eerste (rode) concept zijn ze allang afgestapt, er moest meer luxe in, en dat schijnt ook nogal gevolgen voor de prijs te hebben. Gelukkig snappen ze bij Mitsubishi dat je gewicht redelijk met een turbo kunt compenseren, ook al wordt het dan nog weer duurder, vast wel iets van 45k euri in Nederland.
Ziet er in ieder geval nog steeds netjes uit.
V-Power zegt
@slappehap: Doe maar Subaru ;)
CSL zegt
Een mix van Toyota Supra en Celica dus!
I like it…
V-Power zegt
Ik ben toch serieus benieuwd hoe deze gaat vallen tegenover zijn broertje… de Lexus ct200h. Dit is geen hybride en 2.0 boxer dus dat beloofd al heel wat. Ik zou hem niet super-deluxe uitrusten, gewoon lekkere auto maken om mee te rijden. Als ik luxe wil in ongeveer hetzelfde jasje koop ik wel een CT200h…
Esprit_de_Flandre zegt
@V-Power: Zou de CT200h nu toch niet echt het broertje noemen. Volkomen ander segment. Das als zeggen dat de Scirocco een concurrent is voor de A3 vijfdeurs…
norge zegt
Graag als toyota met turbo .
Jesper zegt
@norge: Ik denk dat wij Toyota op onze knietjes mogen danken dat ze zich niet tot TSI-praktijken hebben verlaagd. Al die blokken gaan nu aan de lopende band kapot. Atmosferisch is prima. Toyota’s 3SGE blok had al 175pk zonder drukvulling, en dat was in 1994, en die blokken draaien nu nóg probleemloos.
Bart_V zegt
@Jesper: kijk eens naar de Starlet P8 GT turbo
dat was een 1.3 turbo met 135 pk en dat was al in 1990!
Als een merk er is die hele leuke motoren atmosferische (en betaalbaar) heeft gebouwd is Toyota het wel
daarom zit het me wel in mijn maag dat er een Subaru blok in komt
begrijp me niet verkeerd Subaru bouwt ook hele leuke motoren en klinken ook heerlijk
2zz-ge (T-sport blok Corolla/Celica) blok met lichte tweaks is ook waardig voor deze auto
maar ik mis toch echt the good old 4AGE 20V
Lan_Evo zegt
@Jesper:
Heb een 1.3 turbo (design van 1989 ofzo) van Toyota met 160.000 km erop, vorig jaar op de dyno geweest nog en het blok had geen pk verloren (zelfs 1.5 pk meer dan standaard met enkel een ander standaard HKS filter). Ook nog nooit problemen met het blok gehad. Het kan dus wel allemaal die kleine blokken met turbo’s, net VW kan het niet. ;)
Jesper zegt
@Lan_Evo: Tja ik zag het 2 jaar geleden al aankomen. 122pk uit een 1.4 TSI is nog tot daar aan toe, maar er 180pk uitsleuren door alleen de turbodruk te verhogen en verder geen aanpassingen te doen gaat gewoon niet lang goed. De eerdere Toyota turboblokken waren geweldig. Kijk maar hoeveel originele GT-Fours er nog rondrijden!
Witten zegt
@Jesper: Mijn 3S-GE is van 95 en heeft er 250000km en draait nog steeds mooi!
Die FT-86 is de eerste Toyota die ik echt zou willen sinds de modellen die door de 3S-GE of 3S-GTE aangedreven werden. De 2ZZ-GE vind ik toch ook niet zo’n fijne motor om met te rijden. Ik hoop dat ze niet de fout maken om hem te zwaar te maken.
F1Tim zegt
Het succes zal bepaald worden door de prijs. Die moet heel laag zijn, willen ze het toch overwegend jonge publiek bereiken.Indien niet, dan zal er veel applaus komen en veel lofbetuigingen, maar weinig kassa-kassa. Kortom, het puntje zal niet tot bij het paaltje geraken.
coupe20vturbo zegt
Zou ‘ie goedkoper en/of sneller worden dan de Genesis Coupe?? Ben benieuwd.
Atenza zegt
Ik ben erg benieuwd! Japanners weten tenminste hoe ze coupe’s moeten maken. RWD, niet te zwaar en sportief design. Geen Duitse FWD/4WD zakencoupe
fietsblogger zegt
Als je tegenwoordig als autofabrikant niet teasert dan hoor je er geloof ik ook niet meer bij :)
Freewarefreak zegt
JAAAAHH..! Daar is die weer! Ik hoop toch zo van harte dat Toyota alstublieft zo getrouw mogelijk bij het ontwerp blijft.
“..De FT-86 krijgt een atmosferisch 2-liter boxerblok, en zal achterwielaangedreven zijn..”
Van de FT-86 komt ook een turbo versie met 260 PK alleen niet meteen bij de introductie.
Justawheelchairguy zegt
Erg vette wagen! Meteen in productie, wellicht als nieuwerwetse Supra?