Over de BMW M3 GTS hebben we al een hoop geschreven. In het kort kan je zeggen dat hij exclusief is (productie is zo’n 220-250 stuks), licht (1.490 kg), peperduur (schatting: 2 euroton), en met 7:48 heel rap rond de Ring. Dit is eigenlijk de E92 M3 CSL die er nooit gekomen is. Alleen is de vermogensstijging van 420 naar 450 pk voor de pk-fanaten misschien een beetje magertjes. G-Power voelde dit aan, en gaat zich buigen over een aantal M3 GTS’en.
Wanneer je G-Power zegt, dan zeg je ‘pk-pakhuizen’. Met behulp van een flinke portie drukvulling hebben de Duitsers al menig BMW naar astronomische vermogenscijfers en topsnelheden (en crashes) weten te katapulteren, en subtiliteit is een woord dat niet vaak voorkomt in het vocabulaire van de heren van G-Power. Hoeveel extra power krijgt de GTS er bij? Tussen de 150 en 250, want het vermogen gaat uitkomen op 6xx pk.
Hierbij gaat onze gedachten meteen naar de E46 M3 CSL ‘Loaded’, het Zweedse monster dat de Ring in 7:22 minuten wist te verschalken, voordat hij vrij hard een bandenstapel kuste. Zou het G-Power lukken om met iets gelijkwaardigs op de proppen te komen, en lukt het ze om de tijd van 7:22 te verschalken, of is dit een brug te ver?
En wat vindt de hardcore BMW-fanboy er van? Is het verkrachting van al het delicate schaafwerk dat de BMW-engineers aan de M3 hebben verricht om er maar met de botte bijl in te gaan en het vermogen fors te verhogen, of zie je het als een aanvulling op het voorwerk dat BMW heeft gedaan? Zij hebben het gewicht teruggebracht en de M3 meer hardcore gemaakt, en nu rondt G-Power het af met een motorupgrade. Zegt u het maar…
bozewolf zegt
Is maar de vraag of de auto er beter van wordt als ze echt de pk’s gaan aanpakken…BMW heeft er ongetwijfeld een prachtig gebalanceerd pakketje van gemaakt en ik kan me niet voorstellen dat de auto nog net zo haarscherp in balans is als ze er 700 paarden in proppen.
Vergelijk met de Loaded CSL gaat ook een beetje mank vind ik. Dat ding was serieus al voor 4/5e een echte raceauto. Daarom wassie ook zo snel (uitgestript, versnellingsbak etc)
klavertjevijf zegt
Dit is eigenlijk de E92 M3 CLS die er nooit gekomen is.
Moet dat niet CSL zijn? De CLS is van de concurrentie :)
sir_smokalot zegt
Da’s een waarheid als een koe. Heb het aangepast!
ascari15 zegt
Ik denk dat je aan 500 pk genoeg hebt.
De M3 is een super scherpe auto.
En met een beetje extra pk word hij perfect.
bozewolf zegt
@ascari15: Yup, maar ik heb niet het idee dat G-power het bij een vermogenswinst van 50pk gaat laten :P
ascari15 zegt
@bozewolf
Dat idee heb ik ook. Waarschijnlijk gaan ze het echt
zwaar over de top doen.
Mairsil zegt
Het zal wel een hoop lol zijn om in te rijden, maar om 7:48 nou ‘heel rap’ te noemen als een half zo dure stock Nissan het in 21 seconden minder doet…
Esprit_de_Flandre zegt
@Mairsil: BAdges hebben ook hun prijs…
fejjie zegt
Volgens mij is het niet echt een kwestie van meer vermogen geven, maar eerder van gewicht verliezen. Het is niet bepaald een lichtgewicht.
Megakix zegt
Een weinig Pk’s erbij zou een waar feest zijn ! Ik bedoel, die lullige 420Pk zijn nou niet ’top of the bill’. Maarja, de aantal Pk’s is gebonden aan de grotere broer, de M5. Vandaar ook dat de 1M zo’n pisssnichterig vermogen meekrijgt…kan je helemaal geen indruk mee maken.
Dus zo rond de 500Pk zou lekker zijn. Maar 600+Pk’s vind ik weer iets teveel…dat is niet normaal te houden op de straat. En dus produceer je meer rook dan bewonderende blikken; beetje een sjonnie-bravo-gehalte.
tomofbelgium zegt
@Megakix: Tja, the sky is the limit voor pk’s. Toch blijft de M3 met minder pk’s sneller dan de meeste concurenten. Pk’s zijn helaas niet alles. Het zijn persoonlijke keuzes eigenlijk. Ga je voor 4WD neem de Audi, ga je voor de grote tail-happy motor met geweldige sound, neem de C63. Snel en leuk zijn ze toch allen, en hier bij ons zal je zeker niemand uitlachen met +300pk, zelfs 200 niet, dus die 1M is toch wel niet zo nichterig. Die 1M, 130 & 135i heeft de 6-in-lijn in een hatch, waar de meeste concurenten downsizen naar 2liters. De R32 is er jammergenoeg niet meer. En ja, je heb gelijk dat het natuurlijk fout zou zijn dat een M3 een M5 zou inhalen.
EdGaR zegt
@Megakix Ik weet niet in wat voor auto je rijdt, maar 340 pk vind ik vrij veel voor een kleine BMW!
jeanclaude zegt
vet maar de motor in deze bmw is niet hetzelfde als die van de originele m3 toch? kan iemand mij dat vertellen, want volgens mij is de m3 een 4.0 liter en deze een 4.4 of 4.8 dacht ik.
tomofbelgium zegt
@jeanclaude: 4.4 450pk -155kg volgens Wikipedia
pug206 zegt
Lullige 420 pk pfff wat rij jij dan?? Dat gezeur over die pk’s de meesten kunner er toch niet mee overweg en rijden alleen hard in een rechte lijn zodra ze de hoek om moeten gaan ze in de ankers!! En zo’n G power kom maar ik teken ervoor.
tomofbelgium zegt
@pug206: Volledig akkoord, lach me meestal gek wat ik inhaal in de bochten met m’n 90pk :-)
CSL zegt
Heeerlijk. Hoe meer vermogen hoe beter, zolang de verloop maar linear gaat. En dat is zeker het geval met BMW blokken met kompressor. Als de zr1 er mee overweg kan waarom zou het met die heerlijk gebalanceerde, hoogtoerige GTS niet gaan? :)
w0o0dy zegt
Zoveel meer vermogen betekent drukvulling en dat koppel kan de tail-happy GTS niet normaal kwijt dus verneuk je de goed doordachte/geteste balans en maak je het een lomp tuning project. 7:22 kan alleen met veel aerodynamica en race onderdelen…
tomofbelgium zegt
@w0o0dy: Denk ik ook. Op een bochtig circuit van 21km, kan er volgens mij al 10sec af enkel door keramische remmen.
G-power speelt volgens mij in op de markt voor die die 200k voor een GTS te duur vinden. Vind ik ook voor +400cc en 155kg af.
BMW zou een goedkopere CUP moeten maken, die net zoals de Clio Cup geen opties (airco, audio, achterbank, parkeersensors, kuipzetels) heeft, en niet een duurdere CSL/GTS.
Een M3 is een sportwagen en zou moeten Spartaans zijn, en 155kg af is volgens mij zeker nog ns 5sec.
tomofbelgium zegt
@tomofbelgium: Bedoel G-power ZOU op die markt moeten inspelen voor mensen die 200k te duur vinden voor een GTS. Die speciale “Track Edition” van de M3 is misschien wel mooi, maar beter wordt hij eigenlijk niet. Daarom een goedkopere Cup zou mij toch wel meer interesseren dan 200k voor een M3.
Nico94 zegt
Wel een leuke upgrade, alleen de gewone is goed genoeg voor me!
Bwlian zegt
1490kg licht, pfff.
tomofbelgium zegt
@Bwlian:
E46 M3 = 1470kg 343pk 4,3kg/pk
E46 CSL = 1285kg 360pk €121k 3,6kg/pk
E92 M3 = 1655kg 420pk 4kg/pk
E92 GTS = 1490kg 450pk €200k 3,3kg/pk
Die CSL blijft m’n favoriet
BMWHerman zegt
Die hele GTS is gewoon lachwekkend. BMW verdubbelt de prijs voor een auto terwijl die nauwelijks meer vermogen heeft en daar gaan ze dan nog een andere motor voor ontwikkelen met z’n 4,4 liter. Zoals al eerder hier gezegd, de GTR is met z’n +- 500pk gewoon beter, sneller en vooral veel goedkoper. En als je meer vermogen in je M3 wil, ik weet wel iets goedkopers dan een ton voor 30 pk…
MichaelvdBroek zegt
gaaf hoor, lekker spoilertje erop doet m goed :P
Cantago zegt
Dit zie ik gewoon als een aanvulling, als een ode aan zo’n prachtige BMW! De heren van G-Power pakken het altijd netjes aan. En nu een snelle tijd neerzetten…
Justawheelchairguy zegt
Afblijven! Die GTS is al zo goed als perfect!