Nou ja, figuurlijk dan, want als miljardair ga je natuurlijk niet zelf een potje matten, (daar huur je kleerkasten voor in) en heel veel haar zit er ook niet meer op de schedels van beide heren, maar u begrijpt wel wat ik bedoel. Aan de VW-Fiat-soap kunnen we nu een zoveelste hoofdstuk toevoegen, sinds de automotive mastodonten elkaar dingen naar het hoofd slingerden waar Geer en Goor qua valsheid nog een puntje aan kunnen zuigen.
Geen ordinaire bitchfight dus, maar wel een paar sneren van een tweetal heren die elkaar kennelijk een beetje op de zenuwen aan het werken zijn. De voorgeschiedenis kennen we al. Het was dit keer de Italiaan die olie op het vuur gooide door in Detroit te zeggen dat Fiat wel interesse had in de vrachtwagenfabrikanten MAN en Scania, die nu (deels) bij VW horen, als aanvulling op hun Iveco-unit. Een plaagstootje dus. De journalisten doken er op met de vraag of het wellicht een grapje was, waarop Marchionne antwoordde dat het net zo’n grap was als Piëchs poging Alfa te kopen.
Nu staan (met name seniore) Duitsers nou niet bepaald bekend om hun geweldige gevoel voor humor, en Piëch is daar geen uitzondering op. Dus hij besloot in de tegenaanval te gaan: “Een bedrijf met krimpende autoverkopen moet niet proberen Europa’s beste vrachtwagenmerken over te nemen”, zo liet de VW-Godfather als reactie in de Financial Times Deutschland optekenen. Fiat verkocht vorig jaar in Europa 17% minder auto’s, terwijl de hele markt met ‘slechts’ 5,5 % inzakte.
Dus de dames hebben hun klauwen weer geslepen, en lijken klaar te zijn om weer en plein publique een nieuwe ronde met elkaar over straat te rollen (een confrontatie die er ongetwijfeld gaat komen). Hebben ze beiden zo hun eigen interpretatie van het begrip ‘gentleman’? Of ligt het aan een botsing tussen twee net iets te grote ego’s? Of is het allemaal onderdeel van een groter plaatje, en zijn de confrontaties puur onderdeel van een uitgekookt strategisch schaakspel? Wie het weet mag het zeggen. (via Automotive News)
Truttenschudder zegt
Man, die Marchionne heeft me wel een potje humor zeg ;).
En I HOPE TO GOD dat VAG Alfa Romeo niet overneemt. Een Alfa is een keuze die je maakt met je hart, niet met je hoofd.
Maken ze er straks net zo’n gamma van als bij Audi ofzo, krijg je een Mito 1345678. BAH.
oula zegt
@Truttenschudder:
Als je naar een aantal van de groupies kijkt (fanboys wil ik ze niet meer noemen) op deze site van VAG-producten of ander Duits spul, kan je niet zeggen dat ze er met hun hoofd bij zijn.
Truttenschudder zegt
@oula: Haha, die wanstaltige duivelsgedrochten die petjes weten te produceren moeten we het maar niet over hebben.
Ferdinand1 zegt
Go Ferdinand ;) Nu moét ‘ie wel Alfa Romeo overnemen..
Merry zegt
Nee ik heb liever dat VAG dat deel van Ferrari overkoopt…
Eigenlijk past geen enkel merk van Fiat in de VAG collectie.
Esprit_de_Flandre zegt
@Merry: Alles past in de VAG-collectie. VAG is een alles-eter…
xilver zegt
Die opmerking van Piëch zal wel steken :mrgreen: Helemaal grappig zou zijn dat VW alsnog er in slaagt Alfa over te kopen.
pizzakoerier zegt
Marchionne..is dat niet die man die ons omgekatte chryslers als Lancia wil aansmeren?
bobb zegt
@pizzakoerier: Ja klopt we gaan het meemaken, trouwens overzee is men inmiddels heel wat minder sceptisch over de man omdat Chrysler best wel weer lekker draait.
Sciurida zegt
Lol, dit is zo ontiegelijk dom van Piëch, je moet NOOIT ruzie zoeken met een Italiaan, dan gaan de emoties spelen, en zal Marchionne nooit of te nimmer Alfa verkopen. Ik maak me overigens nog steeds zorgen over de financiële situatie van Fiat, ik denk namelijk dat ze binnekort wel iets moeten gaan verkopen, willen ze in de toekomst fatsoenlijke modellen blijven verkopen. Overigens vind ik het onzin om te zeggen dat Alfa niet bij VAG zou passen, het zou ideaal zijn om de Italiaanse designfilosofie te koppelen aan Deutsche pünktlichkeit, maar goed Italianen kennende zal het voorlopig niet gebeuren.
Overigens zou een ruil tussen Seat en Alfa misschien slim zijn, omdat Seat op dit moment ook weer niet zo’n geweldig imago heeft, misschien helpt een Italiaans sausje wel..
T16 zegt
@Sciurida: binnekort = binnenkort
Sciurida zegt
@T16: Ach god een typefoutje, ook nog iets inhoudelijks te melden of ga je alle fora af om te kijken of iemand een n-etje vergeet?
Freewarefreak zegt
@Sciurida: Ruzie zoeken? Dit is een feit: “..Fiat verkocht vorig jaar in Europa 17% minder auto’s, terwijl de hele markt met ‘slechts’ 5,5 % inzakte..”
Dit denkt jij: “Ik maak me overigens nog steeds zorgen over de financiële situatie van Fiat, ik denk namelijk dat ze binnenkort wel iets moeten gaan verkopen, willen ze in de toekomst fatsoenlijke modellen blijven verkopen.”
Dit denkt Piëch: “Een bedrijf met krimpende autoverkopen moet niet proberen Europa’s beste vrachtwagenmerken over te nemen.”
Hetzelfde dus. ;) Wat ik er zelf van denk? In het “voorgeschiedenis” topic met 347 reacties is er ALLES al over gezegd.. ik ga heel dat gereutel niet weer aanzwengelen. Ik wacht lekker af tot er echt CONCREET nieuws over operatie “Italian Dressing” naar buiten komt. De tijd zal het ons leren.
Offtopic.. trouwens een slecht leraar die tijd.. hij maakt ons wijs en al zijn pupillen gaan dood.. ;)
Sciurida zegt
@Freewarefreak: Ja ok niet echt ruzie zoeken natuurlijk, maar het zal wel pijn doen bij Marchionne
integralechubasco zegt
@Sciurida: maak je geen zorgen, Marchionne is Canadees…
Esprit_de_Flandre zegt
@integralechubasco:
“The son of Concezio Marchionne, originally from the Abruzzese town of Cugnoli, and Maria Zuccon from Carnizza (today Krnica, Croatia) near the town of Labin in Istria.”
“At age 14, Marchionne and his family emigrated to Toronto, Canada”.
Italiaans bloed, Italiaanse passie? Maw. Vendetta zit er misschien genetisch ingebakken?
integralechubasco zegt
@Esprit_de_Flandre: getver, dacht al dat het niet helemaal klopte ;)
hectorae86 zegt
Ik vind die Winterkorn en die Piech maar pokdalige mannetjes.
Het is een beetje te vergelijken met wat veel mensen als succes zien, voor de 1 is dat veel geld hebben en voor de ander is dat een voldaan persoonlijk/sociaal leven.
Bij de mensen die hoeveelheid geld als een symbool van succes zien, merk je duidelijk dat ze naast hun schoenen gaan lopen en denken dat ze de wereld de baas kunnen, een beetje zoals ze zich bij VAG gedragen dus…..
jeanclaude zegt
waaauw wat een ruzie zeg, nu word de baas van vag in de schijnwerpers gezet als de ‘schuldige’. geen enkel autonieuws gelezen, een typisch bericht van autoblog waarmee duidelijk wordt wat voor intenties autoblog heeft. dit bericht is er alleen maar geplaatst voor reacties en discussies.
Esprit_de_Flandre zegt
@jeanclaude: En we doen er allemaal aan mee. Jij ook hé ;)
Jipp zegt
met andere woorden, als jij alfa niet wilt afstaan aan mij, krijg je sowieso die 2 vrachtwagen merken niet, ook al was ik dat eigenlijk al niet van plan.
Poll zegt
Iets met een mug en een olifant.
nickslinger zegt
heidekonijn zegt
Me lijkt dus niet dat een ex-topbankier als Marchionne of een leider van een familiedynastie en één van de machtigste industriegroepen ter wereld ook maar één woord on the record zeggen zonder dat er een motivatie achter zit die gekoppeld is aan winst.
Alhoewel Marchionne al dingen gezegd heeft die gewoon niet positief kunnen geïnterpreteerd kunnen worden voor wie dan ook, inclusief hemzelf. “De 159 voldoet niet” comes to mind. Mijn god wat een eikel.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: wel de eerste topman die de vakbonden zover heeft gekregen in te stemmen met minder goede arbeidsvoorwaarden (en dus lagere kostprijs/hogere productie efficentie) in meerdere decennia. Wel de man die de ontwikelingstijd van modellen laat halveren. Wel de man die FGA toe laat treden tot de grootste autoproducenten in de wereld. Wel de man die zeer waarschijnlijk RWD weer terug laat komen en ook de man die ervoor heeft gezorgd dat FGA ondanks 2 slechte jaren genoeg middelen heeft om de ontwikkelskosten zonder extern kapitaal te kunnen financieren en FGA ruim van de rand van de afgrond weet weg te houden ondanks crisis en enorme investeringen.
Jouw beeld is bepaald door wat je van de nieuwe modellen vind maar voor het bedrijf is de man een zegen…..
heidekonijn zegt
@w0o0dy:
Nou hiep hoi. Het doet me als alfist of ‘klant’ helemaal niets dat de baas zijn vakbond op de kniëen krijgt. Sant’Aghata Bolgonese is een rood nest waar de communistische (!) vakbond het sterkst staat, maar als ze me morgen een Gallardo komen leveren laat ik ze toch mooi binnen.
Een gehalveerde ontwikkelingstijd geloof ik gerust als ik het ‘nieuwe’ LanciaChrysler gedrocht zie. Wat levert dat voor de Lancist? Cr*p that’s what.
En moet ik het misschien leuk vinden dat er minder ontwikkelingskosten worden besteed aan Alfa ‘2-modellen-minder-in-het-gamma-dan-een-nichemerk-als-Ferrari’ Romeo?
Allemaal erg mooi op de balans, allemaal nieuwssnippets die ontworpen zijn om de koers van het aandeel op te drijven en zo de eigen bonus omhoog te jagen. Precies dat wat je verwacht van een topbankier.
Geef mij dan toch maar liever een Petrolhead als Piëch.
En afgezien van de -spuug- MiTo vind ik de Giulietta en 159 prima wagens, en géén vergissing zoals SM het stelt.
Sciurida zegt
@heidekonijn: hulde voor je reactie, ben het helemaal met je eens, maar zo werken alle autobedrijven toch? Tja, tenzij je naar Saab/Spyker kijkt, daar snap ik nog steeds niet helemaal wat de bedoeling is, aangezien die winst behoorlijk tegenvalt….
heidekonijn zegt
@Sciurida: zo gortig als SM heeft nog niemand het gedaan. Stel je voor dat de Chinezen morgen de Volvofabriek in Göteborg sluiten en alles op de boot naar China zetten, zou Volvo dan nog een Zweeds merk zijn? Nee. Maar een Lancia die wordt ontworpen en gebouwd in de US en Canada omdat het daar goedkoper is, nou dat is een échte italiaanse auto hoor, en we mogen vooral niet zeuren, we zijn geen klanten maar koopvee. Well f*ck that!
w0o0dy zegt
@heidekonijn: je komt nogal over als een zure zeur… wat Fiat in het verleden heeft gedaan is niet automatisch wat men nu doet. In het verleden waren er nauwelijk resources en dan stop je het daar waar het gegarandeerd geld oplevert niet in long shots.
De 159 was te zwaar, motoren niet sterk, laat staan “Alfa”-genoeg en als je kijkt naar het succes was het duidelijk niet het niveau van de 156 (op alle vlakken meer Alfa en beter behalve misschien qua “build quality”).
Feit is dat FGA nu een stevig fundament heeft (en dat is al HEEL lang geleden) en dat er steeds grotere kansen gecreeërd worden. Nee de Chryslers als Lancia’s verkopen werd niet bedoeld met die “gehalveerde ontwikkelingstijd”. Voor Alfa staan er o.a een nieuwe (rwd) Spider, een medium size SUV, een grote SUV en natuurlijk de Giulia (maybe rwd) en de Giulia Sportwagon op de rol…. allemaal in 4/5 jaar tijd.
De Chryslers als Lancia verkopen is een stap om verkeer in de showrooms te krijgen, daarna kan er meer eigen DNA in komen want dan heb je potentiële klanten die het (betere) product kunnen gaan kopen. Zonder modellen geen kans.. zonder inkomsten geen cash voor ontwikkelingen.
Waarom denk je dat Marchionne Piëch een tikkie uitdeelt? Omdat ie het gezeik zat is. Aandelenkoers is nauwelijks interessant voor hem, hoe het met Chrysler gaat wel (that’s where the big money is). De man is geen bankier, de man is een leider tussen de troepen. Iets wat FGA in geen eeuwigheid heeft gehad.
Je hoeft zijn route niet te waarderen, maar de man zet FGA duidelijk in de goede richting… zonder hem zou de club minder kansen hebben. Dus ook minder kans op een echte Alfa… take your pick…
“He has a preference for speaking directly to his employees and other executives; he was perplexed and disgusted with the way other executives communicated to each other through their secretaries when he first took over Fiat, and his office at Chrysler is located on the same floor as the company’s engineering center, as opposed to the top floor of Chrysler’s headquarters where the CEO’s office was traditionally located”
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Zeur? Razend ben ik! Een nerdmongool verkracht mijn lievelingsmerk tot een derderangs chryslerafkooksel!
159 te zwaar? Wahaha, misschien wel, maar lichter als een A4 tegenwoordig. Hij was dus gewoon op zijn tijd vooruit want had geavanceerdere Torsen 4×4 en een betere crashveiligheid toen hij gelanceerd werd. FGA heeft de communicatie daarover grondig vern**kt en nu galmt het nog altijd bij de papegaaien op de forums dat de 159 te zwaar is. Ontmaskerd mijn beste.
En met al die goeroe verhalen over Marchionne, wat heeft hij voor elkaar gekregen? Juist, Fiat heeft slechtere resultaten dan toen hij begon en de verkopen dalen harder dan de markt.
Way to go genius!
w0o0dy zegt
@heidekonijn: niet alleen liefde maakt blind, haat net zo goed en jouw comments zijn een goed voorbeeld daarvan. Een A4 rijdt als een Golf: onderstuur ohne ende,goed gekozen vergelijking hoor.. De 159.was idd op een paar punten de tijd vooruit, maar de combo met de zwakke motoren maakte dat het een relatief saaie auto werd en daarom dus geen echt goede Alfa. De grootste fout was de cheapass oplossing voor de motoren..
heidekonijn zegt
@w0o0dy: haat? waar haal je het? Minachting.
Een A4 rijdt idd als een Golf: onderstuur ohne ende, en Audi klanten vinden het prima, getuige de verkopen.
De 159 had prima diesels die niet ver van de concurrentie lagen, maar de marketing was snot. Waar was de halo van een GTA model (vs M, RS en meer van dat) en competitie? Nirgendwo. En wat hebben we geleerd van de cheapass oplossing van GM motoren? Niets! Chrysler V6!
Ja dat gaat aanslaan denk ik. Not.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: Over wat de man voor elkaar heeft gekegen heb ik hierboven genoeg geschreven: stabiel bedrijf mt een solide fundering dat zelfs in crisistijd zonder noodsprongen niet in de problemen komt…. dat was decennia lang anders… of vergeten “we” dat maar even voor het gemak?
Een rwd alfa is progress, zelfs als het deel Chrysler ZOU zijn (de Giulia wordt op evo-c gebaseerd maar mogelijk Toch rwd…)
heidekonijn zegt
@w0o0dy: gewééldig gewoon.
http://www.bloomberg.com/news/2011-01-14/ford-fiat-lead-europe-december-car-sales-drop-on-decline-at-volume-brands.html
Nou, koop maar vrolijk wat FGA aandelen dan, gaat gegarandeerd goed.
The360box zegt
Waarom is toch alles gebaseerd op meer? Niet iedereen koopt elk jaar een nieuwe auto maar dit wel verwacht wordt.
hape zegt
Piech een petrolhead ???? Laatmenietlachen.
Als dat zo was zouden we nu volkswagens, audis, seats en skoda’s voor liefhebbers moeten hebben.
heidekonijn zegt
@hape: *Ahum* http://www.independent.ie/business/european/a-real-petrolhead-52437.html *Kuchekuche* http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/30/de-autoverzameling-van-ferdinand-piech *muh-uch* http://www.quotenet.nl/stok-exchange/fotos-le-mans-2009-pitspoezen-kroymans-en-zwolsman-jr.php *kehkef* http://www.carmagazine.co.uk/Community/Forum-Landing/Forum-Categories/Topic/?topic-id=7289
..mja denk het toch wel ja, zie niet meteen in waarom een geldtellende autohater veertien auto’s in de garage heeft, waarvan 4 van de concurrentie en geen één met minder dan vijf cylinders.
Even kijken hoe Marchionne zijn auto behandelt
Oei, onze banknerd kan niet autorijden, wie had dat verwacht?
http://carscoop.blogspot.com/2007/11/breaking-fiat-ceo-sergio-marchionne.html
En hoe begon Herr Piech ook weer? Als boekhouder? Loopjongen? Geldteller?
Mnee..
http://www.youtube.com/watch?v=resu77vBKm0&feature=player_embedded
heidekonijn zegt
@hape: Want Lambo’s, Bugatti’s, Audi R8’s, Bentley Speed Eights, tellen niet mee?
integralechubasco zegt
@heidekonijn: Lambo’s, Bugatti’s, Audi R8?s, Bentley Speed Eights… allemaal gekochte heritage… it’s not the real thing.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Ja hallo? En Fiat heeft Alfa …gewonnen met een kraslotje? Ferrari gekregen voor kerstmis? Maserati georven van een rijke oom? Abarth via de bingo? Lancia met de sweepstakes?
Kom zeg.
integralechubasco zegt
@heidekonijn: dat zijn toch italiaanse auto’s… begrijp je dan werkelijk niet wat ik bedoel met heritage?
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Jawel hoor : jij bedoelt met “heritage” een merk met een ongekend palmares uit de competitie halen, een merk bekend voor zijn eigenzinnige en sportieve onderstellen op fwd Punto onderstellen zetten. Een merk met waanzinnig mooie vier, zes en achtcylinders doen rondtuffen met fiat, gm en binnenkort chrysler-gietijzer. Een Alfa Romeo waarvan het fabriek en ontwikkelingscentrum in Milano wordt gesloten, en alles wordt binnengehaald in de conglomeraathoofdzetel Turijn.
Ik bedoel met heritage het tegengestelde van dat alles, of, bij wijze van compromis, toch minimaal één ervan.
integralechubasco zegt
@heidekonijn:
gewetensvraag: Wat vindt jij zo mooi aan Italiaanse auto’s, wat je niet kan vinden bij Duitse auto’s.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: ziel. Je weet wel, hetgeen Marchionne graag uit autobedrijven ript en er zijn tanden en reet mee flost.
integralechubasco zegt
@heidekonijn: het laatste restje ziel zit niet in het buitenland, lijkt me logisch… hoef ik geen filosoof voor te zijn (al heb ik een jaartje wijsbegeerte geprobeerd/gestudeerd… ;) )
heidekonijn zegt
@integralechubasco: het laatste restje ziel ligt begraven in Arese. Hopelijk komt iemand met wat geld om er wat opgravingen te doen.
Een Duitser, een Italiaan, Een Hongkongchinees, allemaal goed.
Alleen geen Canadezen meer alsjeblieft.
tom307 zegt
@heidekonijn: idd ik heb die fabriek gezien op een van men zakenreizen, jezus wat ligt dat daar zielig bij.
En wat een ligging, vlak bij de 3 grootste snelwegen van italie, en vlakbij milan, snap je niet goed.
Al die mooie technieken daarzo verzonnen en ontwikkeld, vormen gelijnd, sonde van het plekje, het is een kloppend hart dat steeds minder hard slaat
norge zegt
@heidekonijn: Eh ja, Fiat heeft Alfa moeten overnemen,gedwongen door de Italiaanse regering destijds.
Vandaar dat ze Alfa altijd als een stiefkindje behandeld hebben.
heidekonijn zegt
@norge: Dat zijn niet de feiten, de feiten zijn dat Ford interesse had in Alfa (overigens na gefaald te zijn in het kopen van Ferrari), maar in 1986 bood Fiat meer dan Ford a rato van 1,75 Miljard dollar, om de toen (nog géén eengemaakte euromarkt) de Italiaanse markt af te schermen. Dat heeft dus geen zier te maken met moeten.
norge zegt
@heidekonijn: En ik meen me te herinneren dat de Fiat leiding destijds hiertoe gedwongen werd door de Italiaanse regering.
Ze hebben hiervoor destijds veel subsidie gevangen.;)
Freewarefreak zegt
@integralechubasco: Hadden ze het niet gekocht dan had deze heritage in de wilgen gehangen.. that’s the real thing..
integralechubasco zegt
@Freewarefreak: heritage is niet te koop, dat zien we wel met bentley en bugatti, volkswagens in een luxe jasjes.
Trouwens, waarom moet Piech zo nodig die heritage/imago kopen. Er zit toch al genoeg heritage/imago in zijn duitse merken?
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Omdat hij een ..petrolhead is?
integralechubasco zegt
@heidekonijn: Omdat hij zoveel mogelijk wilt verkopen. niks petrohead. hij wilt van europa 1 groot duits TDI merk maken.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: o.k., kan goed, dus wat vind jij, Alfa verkracht tot een Europees TDi merk of Alfa verkracht tot een Amerikaans lomp ijzer merk?
integralechubasco zegt
op de audi r8 na natuurlijk… ;)
integralechubasco zegt
er is een verschil tussen heritage (AFKOMST) uit duitsland en italie.
een merlot uit duitsland smaakt anders dan een merlot uit italie.
een moezel uit italie is waarschijnlijk niet zo lekker als een moezel uit duitsland…
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Geen idee van wijnen, maar er is ook een duidelijk verschil tussen een auto uit Milaan en een massaproduct uit Turijn.
integralechubasco zegt
@heidekonijn:
Massaproduktie is voor alfa al in de jaren ’50 ingeluidt… met de 1900 en later jawel, zoals je weet, de Giulietta. Reden om voor massaproduktie te kiezen: Laatste strohalm om te overleven.
Past wel in het plaatje wat er nu gaande is.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Dude, please, hoeveel miljoen 1900’s zijn er gemaakt dan? Amper 20.000 op tien jaar tijd! Massaproduct?
Nog rare argumenten op zak?
heidekonijn zegt
@heidekonijn: Oh, en bel even naar Lambo, Rolls, Morgan, Caterham, Donkervoort en de rest van de jongens, kan je ze vertellen dat ze moeten overschakelen op massaproductie, want dat is de e-ni-ge strategie om te overleven.
heidekonijn zegt
@heidekonijn: Dat was dus sarcastisch bedoelt, voordat iemand me komt vertellen dat Donkervoort geen massaproductie voor mekaar krijgt.
integralechubasco zegt
@heidekonijn:
de eerste auto op de lopende band voor alfa, dat was in die jaren weldegelijk een massaprodukt, hoe wil je lopende band werk anders noemen…
Het punt was: De ziel is belangrijk voor een merk als Alfa Romeo (daar ben ik het ook meee eens). Maar blijft er iets over van de ziel als het merk verkocht wordt aan een buitenlandse onderneming? Wat mij betreft niet.
Een duitse alfa wordt gewoon een Audi A5 of Seat ibiza ofzoiets in een net iets ander jasje en met exact dezelfde motoren.
Laat FGA het nou maar oplossen, houden we tenminste nog wat keus in op de automarkt.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Ik zou er nog willen in geloven, maar als ik zie wat er net met Lancia is gebeurt, hoeft dat voor mij niet zo.
speedie zegt
Alfa Romeo is een naam met (vergane) faam die alleen kan terugkeren als het onder hoede komt van bv VW. Audi en Porsche varen binnen het concern ook hun eigen koers en modellen politiek. Waarom zou Alfa ook niet kunnen profiteren van zelfde platformen en motoren die dan afgesteld kunnen worden naar het imago van het betreffende merk ? Design en varianten kunnen door Alfa zelf ontwikkeld worden en tergelijk profiteren van besparingen en technologie op ander vlak. Begrijp de nostalgie en sentimenten van Alfa liefhebbers maar moeten begrijpen dat tijden helaas veranderen en emoties niet altijd op de eerste plaats kunnen komen. Heb meer vertrouwen in het nabestaan van het merk met Piëch aan het hoofd dan Marchionne.
hape zegt
Heidekonijn,
Als je met grote auto’s in je garage moet bewijzen dat je een petrolhead bent… dan ben je pas triest.
Nogmaals… die merken die jij noemt hebben NIETS meer te maken met hetgeen het ooit geweest is met Bugatti als dwangneurotische topper.
Groot, snel en met name overheersend is iets waarvoor je in de VW groep moet zijn.
Maar vooral dat laatste heeft NIETS te maken heeft met hetgeen Alfa ooit voor stond.
En dan… daar zal Alfa niet gepositioneerd worden… nee we moeten de grootste van de wereld worden en dat doen we met nog een variatie op de Golf, we noemen haar Alfa Golfietta… nee dank u.
heidekonijn zegt
@hape: Je kan net zo goed het tegendeel argumenteren ; Piech heeft met de 917 en bijhorend raceteam uit de grond te stampen geschiedenis geschreven zoals maar weinigen voor of na hem dat gedaan hebben. Daarna heeft hij een bedrijf in crisis op weg gezet om de grootste en meest winstgevende autogigant ter wereld te worden.
Dat is geen gedweep, dat zijn de feiten. Ik ben geen Porsche of VW fan, maar die man pist benzine.
Bugatti was dood en is nu herboren. De EB110 wordt gemaakt in de geboorteplaats van het merk en is helemaal gemaakt in de geest van een échte Bugatti.
Alfa is een zombiemerk, een schim van zichzelf. Geen enkele Alfa wordt nog gemaakt in Milaan en de Mito is zo ver van de geest van een échte Alfa dat het gewoonweg een karikatuur is geworden.
Dat van die Alfa Golfietta kan. Dat valt niet te ontkennen.
Dat van die Alfa Mito IS. Dat valt ook niet te ontkennen.
Dat er nog een derde mogelijkheid is, waarbij iemand -kan me niet schelen wie- Alfa wegritst uit de handen van die Canadese banknerd en terug een ziel geeft, is een waterkansje. Maar liever dat dan wat nu met Lancia gebeurt.
Of vind jij dat kunnen?
hape zegt
Heidekonijn,
Je kunt idd 2 kanten op redeneren.. ik zie voor Alfa binnen de VW groep geen mooie toekomst maar een bijrol om één doel te halen.. de grootste ter wereld worden. Da’s een streven waar met name amerikanen en duitsers last van lijken te hebben. We hoeven in zo’n geval geen dromen te hebben over betaalbare Alfa’s die afwijkende techniek zouden hebben tov VW/Seat/Skoda/Audi. Ook achterwielaandrijving is geen optie. Binnen voornoemde merken zijn de verschillen nu al dusdanig klein dat een 5e merk (een ander logo) volledig overbodig is.
En die techniek is niet hoogwaardiger dan hetgeen men nu gebruikt… Waar zit dan het voordeel…? Het kan echt nog vele malen erger dan nu het geval is. Het is maar hoe je er tegen aan (wilt) kijken.
Veel mensen vinden de Mito en Giulietta mooi, er zijn ook veel mensen die ze beide oerlelijk vinden… prima… dat is smaak.
Maar ga niet vertellen dat een Giulietta of Mito met 170 pk MA niet goed rijdt… Ik ken ze inmiddels beide erg goed en ik kan verzekeren dat het qua rijden beduidend meer is dan een vergelijkbare Fiat… of Lancia. In die zin heeft Alfa toch echt een eigen karakter, de Giulietta wel meer dan de Mito maar gezien het prijsniveau lijkt me dat acceptabel.
Nu we het over Lancia hebben… jouw vraag… mijn antwoord: Ja en Nee. NEE in directe zin omdat het geen echte Lancia’s zijn. Kort door de bocht genomen had men ook kunnen kiezen om ze gewoon als Chryslers door het leven te laten gaan. Ik denk echter dat als we een autogeneratie verder zijn (en dat is in dit geval over een paar jaar) dat dit achteraf wel een logische stap zal blijken.
Waarom dan ook een JA? Omdat gelukkig de nieuwe Ypsilon en de huidige Delta in het programma blijven. Natuurlijk kun je daar ook over discuseren maar die modellen zitten dichter tegen hetgeen Lancia voor staat dan de Chrysler modellen. Die komen er dus bij, voegen wat mij betreft weinig tot niets toe en zullen ook niet succesvol worden.
Als alles ingebed is en iedereen een beetje gewend dan moeten de volgende generaties het gaan doen.
heidekonijn zegt
@hape:
Even uit de weg ruimen : de mito zuigt. Van de Giulietta geen slecht woord, behalve dan de prijs/plaatsingpolitiek van QV in België, die is nuts.
Dat “grootste ter wereld” moeten ze zelf weten. Maar als ze er ooit willen geraken, dan zullen ze moeten doen wat ze altijd al gedaan hebben : de klant plezieren. En dat is bij een merk als Alfa kinderlijk gemakkelijk. Met een een model of vijf met weinig gewicht, rwd, speels weggedrag, mooie styling en hier en daar wat competitiespul palm je de niche van de sportieve betaalbare auto in.
Daar valt dus nog een sprankeltje hoop te vinden. Ook niet meer, geef ik gerust toe.
Maar bij FGA schijnt men nog steeds te geloven dat je gewoon een Fiat of Chrysler kan nemen, een Alfa of Lancia badge op meppen en dan een meerprijs vragen aan die o-zo-domme klant. Dat werkt dus al twintig jaar niet, maar ze blijven gewoon steeds verder gaan.
Ik denk dat jouw optimisme dat FGA zijn fouten zal inzien en opnieuw echte Lancia’s en Alfa’s gaat maken nog verder gezocht is dan het mijne dat VW bij overname dit gaat doen?
Waarom? VW heeft tot nu toe nog geen merk buiten zinnen verkracht. Elk merk is er tot nu toe beter op geworden. Niet ook maar vooral Seat, tot dan toe enkel bekend van replica-panda’s (sounds familiar?) en nu een heel gamma aan wagens, waaronder enkele gepeperde.
FGA heeft elke Alfa en Lancia sinds de overname stuk voor stuk een pootje of vleugeltje uitgetrokken.
Volg je even mee? 75 naar 155 : exit rwd eigenzinnig onderstel. 155 naar 156 : exit bialbero nord motor. 156 naar 159 : exit busso v6 motor. 159 naar FrankenChrysler : al wat nog over is, behalve de badge. En met die evolutie geloof jij dat het nog goed komt? Knap staaltje positief denken!
integralechubasco zegt
VAG is bang dat FGA/chrysler straks een bod doet op GM, durf te wedden dat dat nog ooit gaat gebeuren en dan is het afgelopen met de duitse droom om de grootste te worden….
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Dat zou een mooie verzameling zijn van kreupele en melaatse bedrijven bij elkaar. Een soort junk bond van de automobiel.
integralechubasco zegt
@heidekonijn: Zo kreupel en melaats dat de Duitsers er maar een stokje voor gestoken hebben toen FGA Opel dreigde over te nemen…
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Selectieve herrineringgewijs lijkt me eerder dat GM het niet zag zitten om eerst gerold te worden door FGA en dan ook nog eens Opel te moeten laten voor een prijsje.
Ik kan me alleszins niets herrineren van VAG die zich hiermee gemoeid heeft, afgezien van het protest tegen het mogelijk wél geven van gratis staatsgeld aan Opel (GM) maar niet aan VAG (Duits).
Een mens vraagt zich overigens wel af want ons bankgenie van plan was met een producent die in identieke klasses aanwezig was en is als Fiat zelf..? Zal wel weer een fan-tas-tische strategie achter gezeten hebben om de aandelenkoers en de bonussen omhoog te krikken.
integralechubasco zegt
@heidekonijn: GM is grooot, heidekonijn, daar vergissen mensen zich nog al eens in. FGA motoren in alle GM onderdelen (had) zou wel eens voor een heel solvabele toekomst (hebben kunnen) zorgen. Fiat heeft in mijn ogen heel veel overeenkomsten met opel, die hadden goed samen kunnen gaan, ieder een eigen modelletje maar onderhuids identiek…
http://www.autojunk.nl/2011/01/iedere-74e-seconde-werd-in-2010-een-nieuwe-chevrolet-verkocht
integralechubasco zegt
Wat ik wilde zeggen, de Duitsers (VAG incluis natuurlijk, daar hoef je geen genie voor te zijn om dat voor waar aan te nemen. Net zoals VAG de Sueddeutche Zeitung ook in hun zak hebben zitten) zagen hun droom om de grootste autobouwer te zijn bemoeilijkt worden bij een eventuele overname van Opel door FGA. Marchionne had al oog voor GM in die tijd, met Opel erbij zou de stap naar GM een stuk dichterbij zijn geweest. Dat zou wel eens kunnen verklaren waarom VAG zo graag A.R. zou willen overkopen. Om FGA klein te kunnen houden.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: lijkt mij wat te ‘conspiracy theory’. Laten we het bij de feiten houden. FGA is prima bezig met zichzelf klein te houden. Even niet vergeten dat Chrysler proberen overnemen en rendabel maken hetzelfde resultaat heeft als Rusland binnenvallen ; niemand wordt er beter van. Als Daimler het niet heeft kunnen doen (waarvan Mercedes maar een relatief klein deel is, btw) zie ik het niet goedkomen met FGA, zeker niet als ik zie wat voor cheap-ass oplossingen (Panda Jeep? 300C Lancia? Wie gaat dat kopen denk je?) ze bakken. Over dit en twee jaar is er een krater waar nu FGA is.
integralechubasco zegt
@heidekonijn: cheap ass? Van Jeep of van de fiat panda…? Ik vindt ze redelijk gewaagd aan elkaar. Tegenwoordig worden er geen auto’s van slechte kwaliteit gebouwd (zelfs een dacia is een goede auto). In de budget klasse (waar ik FGA en Chrysler toe reken) gaat het nu om kosten zo laag mogelijk houden, kwantiteit, aanbod. Zodra FGA de differentiatie op de rails heeft en de logistiek voor elkaar dan wordt het een organisatie zoals je ziet bij renault/nissan. Dat is voor VAG natuurlijk een doorn in het oog. Want Als volkswagen de grootste wilt zijn voor 2015 dan helpt het niet echt als de concurrenten heftig gaan groeien.
En je kunt veel zeggen over M. bij FGA… Maar als zij hun ambities halen dan wordt VAG niet de grootste concern. Dan zal VAG het erg moeilijk op de amerikaanse markt krijgen.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Dus Ferrari vervangt zijn V8 door TWEE nieuwe varianten, daar is geld voor, geen probleem. En Alfa’s V6 is oud en die vervang je door..een gietijzeren GM blok, daarna een Chrysler blok. En dat vind jij een goed idee?
En wat betreft de rest van je betoog. Mja, dat had ik eigenlijk al zien aankomen.
Nou, veel plezier dan maar met je Dacia. Ieder wat’em toekomt.
Alex_79 zegt
“Even uit de weg ruimen : de mito zuigt.”
@heijdekonijn: Grinnik, je mening over de mito herken ik nog uit eerdere discussies. Ik ben inmiddels een jaar mito-eigenaar (135 pk MA) en ik kan er eerlijk gezegd weinig ‘zuigerigs’ aan ontdekken (of je moet de grip in de bochten bedoelen, want hij lijkt zich wel aan het wegdek vast te zuigen op sommige snelheden). Ik zal er ook eerlijk bij vermelden dat het mijn eerste alfa is en ik geen hartstochtelijk merkenfan ben. Al zijn er meerdere Alfisti in onze familie (pa had een oude giulietta en een spider, een neef een 33, een andere neef een Sud Sprint en een van pa’s bandleden (hij is amateurmuzikant) een 75).
En waarschijnlijk ben ik een uitzondering in deze discussie, maar ik zie het probleem niet zo. Mensen, maak je toch niet zo druk over alles wat is geweest en gaat komen. Piëch kan dan wel heel hard roepen in de media dat hij Alfa zo mooi vindt, hij had beter tegen Marchionne kunnen roepen dat hij Alfa zo mooi vindt en voor een aantal miljard wil kopen, dan was dat eerdere bericht over deze polemiek (“Duitse pers weet het zeker” oid) nog waar geweest ook. De Mito vind ik ondanks zijn polariserende eigenschappen en uiterlijk een prima auto.. Ik zie wel wat over een jaar of vier de opties zijn: een Mito-redux die van de Punto Abarth is afgeleid (een prima auto, maar wat schreeuwerig in het wit, geef mij die maar in rood-zwart) of een Mito TFSI die techniek met de A1 deelt (zal wel dik bijbetalen worden voor opties als cruisecontrol en climatecontrol). En na een aantal proefritten zal ik me wel een mening erover vormen.
heidekonijn zegt
@Alex_79: Ik ben oprecht blij dat je een auto hebt waar je tevreden mee bent. Ik heb respect voor je mening, maar blijf bij de mijne. Voor de volledigheid zou ik moeten zeggen : de mito zuigt als Alfa. Zoals ik ook op eerdere momenten zei is het het feit dat die auto als Alfa verkocht wordt, mijn grootste probleem ermee.
Happy motoring.
hape zegt
Heidekonijn
Dat de Mito zuigt ben ik niet met je eens. Mijn mening is dat deze auto zich qua rijeigenschappen wel degelijk ontpopt als een Alfa en niet als een Fiat met ander embleem. Ga eens een blokje rijden in beide auto’s en overtuig jezelf.
Btw… vandaag in de Autoreview gelezen en daar vonden ze de Mito bijna te sportief… welja, ik heb al genoeg meningen van autojournalisten over de Mito… deze kan er ook nog wel bij.
Maar als de Mito al zou zuigen naar jouw mening… wat doet dan een A3 of een A1 ? Het technische verschil in de Fiat groep is minstens zo groot als in de VW groep.
Dan noem je het afscheid van de Busso en Bialbero (je bent de boxer nog vergeten).
Het spijt me maar dan moet je echt een oude Alfa kopen en daar van genieten, doe ik ook. Maar hoe goed ook destijds, genoemde motoren zijn inmiddels aan alle kanten achterhaalt.
heidekonijn zegt
@hape: Bedankt voor de tips, maar daar was ik al.
Heb in een Mito gereden toen ik aan het shoppen was voor een nieuwe. Hadden net een gezinswagen gekocht waar mevrouw heidekonijn veilig mee van en naar het werk kan, en dacht er een klein wagentje voor m’n eigen woonwerk bij te kopen. Dat ding rijdt even erg als een Punto, en een Punto rijdt als een bus. Hoe een A1 rijdt, geen idee, geen interesse, lelijk ding, en saai als afwaswater. Ook een A3 interesseert me geen zier, naar het schijnt rijdt het als een overdreven hard afgeveerde Golf. En een Golf heb ik dus gehad maar na twee jaar weggedaan wegens rommel en te saai.
En maak je geen zorgen, ik heb één Alfa met een Nord, één Alfa met een Busso, en één Alfa met een 6-in-lijn.
Ik wéét dus gerust dat ik een OUDE Alfa moet starten om te genieten, of een moderne Renault. Dat maakt me ook zo droef. Dat doet me wat.
En als ik dan mensen zoals jij de mongool die dat op zijn geweten heeft ook nog hoor verdedigen als zou hij God’s geschenk voor Alfisten zijn, ja sorry hoor..
Zo, nu even wat leukers doen, tabee.
hape zegt
Een mito die even erg rijdt als een punto (en die rijdt als een bus…).
Hier stopt onze discussie.
TuttiAlfisti zegt
Die Piech doet mij teveel aan Hitler denken en wkt zoveel aversie bij mij op, met zijn streven de grootste te willen hebben dat ik nu maar mijn hoop stel dat Fiat alsnog iets van Alfa maakt. Het is de enige hoop, want Alfa in Chinese handen lijkt mij helemaal een afgang.
Het is toch verschrikkelijk triest dat dat broedvolk uit het oosten binnenkort de Zweedse autoindustrie in handen hebben en verder gaan op rooftocht door Europa.