De Lola SP/300.R is de nieuwe racer van Caterham. Licht en bloedsnel.
De moderne en gestroomlijnde vormgeving is anders dan we van Caterham gewend zijn, maar we klagen niet. De tweezitter wordt aangedreven door een 2.0 liter grote supercharged Ford Duratec motor en levert maximaal 305 pk en 290 Nm koppel. Een overboost functie geeft de auto kortstondig 335 pk. Met een gewicht van slechts 545 kilo trekt dit apparaat in 2,8 seconden naar 60 mph (96.6 km/u) en stopt met accelereren bij 290 km/u.
De motor is gekoppeld aan een 6-speed sequentiële versnellingsbak en schakelen doe je met flippers aan het stuur. De bolide is onder andere uitgerust met een gelimiteerd slip differentieel, verstelbare vering, verstelbare achterspoiler en staat op Formule-3 slicks. Kortom ultiem speelgoed dus voor op een circuit. Check de video en hi-res foto’s.
Daveee zegt
Prijs?
midasracer zegt
Niet echt schokkend en ongeveer 5 jaar te laat. Ik ben benieuwd naar een kombitest met vergelijkbare auto’s van Radical en Westfield.
hectorae86 zegt
@midasracer: Ik roep zomaar ff een naam: Ariel Atom
Jochempie zegt
@hectorae86: Die gaat deze auto niet bijhouden.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: Nee, maar ziet er wel leuker uit.
midasracer zegt
@hectorae86: Dat is een heel ander concept, exoskelet en geen downforce. Deze Caterham lijkt als 2 druppels water op de Westfield XTR4 en Radical SR. Waarschijnlijk buizenframe, glasvezel of koolstof beplating, middenmotor (maar welke?) en lekker veel aerodynamica om neerwaartse druk op te wekken.
matthisl zegt
Volgens mij is Lola ook een racewagenfabriekant. Vergelijkbaar met Pescarolo.
Merry zegt
@matthisl: Lola maakt inderdaad chassis voor Le Mans.
Aston Martin gebruikte voorheen een Lola chassis voor de Le Mans serie.
En de IRL gebruikt ook een Lola chassis geloof ik en Lola heeft ook een historie in de F1 alleen niet heel succesvol.
Die jongens van Lola weten wel wat ze maken.
carmasterr zegt
@Merry:
Lola maakte ook de originele A1GP auto.
Captain zegt
Vet, er komt waarschijnlijk zelfs een roadversie van :P
Ziet er op het eerste zicht mooier afgewerkt uit dan z’n concurrenten
Ram-G-maN zegt
Caterham is volgens mij de nieuwe pre-Evora Lotus. Colin Chapman’s true dream. :?
Seroo zegt
@AutomotiveDesigner: Caterham maakt inderdaad Lotus 7 gebaseerde auto’s. Daar zijn ze ook lang op blijven hangen. Wel hele goede track cars. De vorige Caterham ging nog sneller dan de Veyron over de TG test track.
xilver zegt
Radical en Westfield-killer? Hij is wel leuk gedaan en wat zou dit stukje speelgoed kosten? Caparo C1 lijkt me wel fijner om mee te rijden (en bovendien nog weglegaal).
Esprit_de_Flandre zegt
@xilver: Is die Caparo T1 nu eindelijk al gestopt met ontploffen?
xilver zegt
@Esprit_de_Flandre: Juist… T1… leek al iets niet te kloppen.
T16 zegt
Prijs is vanaf 60.000 pond, je moet er snel bij zij, er worden slechts 25 van gebouwd.
mco zegt
Het lijkt een kruising tussen een le mans racer en een caterham. Ik vind em super in ieder geval. Ook ziekelijke pk/gewicht verhouding..
floryn zegt
Gaaf. Voor de liefhebbers.
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik kan mij echt nooit vinden in dit soort auto’s. Dat ziet er toch niet uit…
Das precies zo iets om mee te gaan karten. Special carts ofzo. Niets voor mij, nope.:)
Koenigsegg zegt
450kg downforce bij 250km/h:
nog een beetje meer en hij kan ondersteboven rijden !
Jokkebrok zegt
@Koenigsegg: Misschien kan dat bij 290 wel :D
Seroo zegt
@Jokkebrok: *Inkoppertje* Dat lieg je :P
neal zegt
Westfield heeft ook de XTR
monk zegt
graag, zet maar voor de deur, ultiem trackday entertainment. Rondje Zandvoort hier, rondje nurburgring(nu het nog kan) daar. ja hoor, ik zie het helemaal zitten
monk zegt
@monk: by the way, de combinatie Caterham en Lola moet toch haast wel een krankzinnig goede machine opleveren toch?
tjorque zegt
voor mij ook eentje please :)
wel met demontabele spoilers en instelbare vering, dan kan ik er ook mee naar m’n werk rijden :)
spykerboy zegt
wat moet ie kosten? ik zou hem wel willen inplaats van mijn huidige tracktool… zal ook heeeeeel veeeeeel sneller gaan :P
DIPSHIT zegt
Prijs?
autoblogamateur zegt
Tja.. Waarom kost een auto die zo geliniteerd word gemaakt zo ‘weinig
‘? Zegt dat iets over de kwaliteit??
Jochempie zegt
@autoblogamateur: Het is een buizenframe, kunststof kappen, twee stoelen en een idioot snelle aandrijflijn. That’s it. Natuurlijk zegt dat iets over de kwaliteit. Maar daar gaat het niet om. Je wil een schreeuwende open uitlaat en 2 cm boven het asfalt zitten, als je het stuur maar kan vasthouden!
Esprit_de_Flandre zegt
@autoblogamateur: Een snelle sportwagen maken is een makkie. Of liever, dit soort non-road-legal circuitspeeltjes maken is gemakkelijk. Elke garagist kan dat.
coupe20vturbo zegt
@Esprit_de_Flandre:
Ik weet niet of IEDERE garagist zoiets kan maken. Een goede garagist moet alle vaardigheden beheersen om dit te kunnen ja. Maar heeft hij ook de ervaring die de heren van Lola hebben met het bouwen van auto’s die meestal volgas of vol in de ankers rijden? Ze hebben niet heel veel succes in de F1 gehad, maar hebben wel vele jaren ervaring op hun naam. Daarnaast zijn ze actief geweest in de Can-Am, Groep 5, 6 & C, Champ Car en nog veel meer raceklasses. Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Lola_Cars
bpc zegt
ik kan er over gelezen hebben , maar komt er een straatversie?
MichaelvdBroek zegt
wat een dik ding! 2.8 sec naar de 100 :D
linkador zegt
Weer een teleurstelling… beter goed gepikt & outsourced dan zelfgevonden & crowdsourced.
FredT zegt
Heel strak!