Saab heeft vandaag tegenover de Zweedse radiozender SR bevestigd dat ze vanwege tegenvallende verkopen de productie met meer dan 26% zullen terugschroeven. Ondanks dit slechte nieuws staat de beurskoers fors hoger. Op dit moment zo’n 20%. En de afgelopen weken is de koers al meer dan verdubbeld! Wat verklaart deze enorme koersstijging?
Saab heeft laten weten dat er voortaan niet 38 maar 28 auto’s per uur van de band zullen rollen. Dat betekent dat ze de productie zo’n 26% terugschroeven. En dat terwijl Saab een week geleden nog “geweldige” verkoopcijfers bekend maakte. Nadat ze 2 maanden voor het einde van het jaar hun verkoopdoelstelling bijstelden van 45.000 naar 30.000 tot 35.000 auto’s ging bij iedereen de vlag uit. Maar hoe goed waren die verkopen eigenlijk? Er werden weliswaar 31.696 (+15%) meer auto’s aan dealers en importeurs (wholesale) verkocht, maar de verkopen aan klanten (eindgebruikers) lag met 28.284 (-29%) fors lager ten opzicht van rampjaar 2009. Blijkbaar kopen klanten nog steeds geen Saabs terwijl de doelstelling van Victor Muller voor dit jaar op 80.000 auto’s staat.
Daarnaast werkt Saab nog steeds met 1 shift van 8 uur per dag in de fabrieken, terwijl in de tweede helft van vorig jaar een tweede shift toegevoegd had moeten worden. Dat gebeurde echter nooit en mede daarom werd van 200 mensen met een tijdelijk contract vooralsnog afscheid genomen. Wat verklaart de enorme koersstijgingen in het licht van deze slechte berichten?
Heeft het te maken met het bericht dat Saab in China de markt gaat bestormen? Een eerdere poging van Saab om de Chinese markt te veroveren mislukte. Men wist onder GM met hulp van het Chinese SAIC concern niet meer dan 800 auto’s te verkopen terwijl men nu roept met minder verkooppunten in een half jaar 2000 tot 3000 auto’s te willen verkopen. Is dat doel wel realistisch? En kan dat de enorme koersstijging verklaren? Wij denken van niet.
Het aandeel Spyker is een speculantenaandeel. Het zou kunnen dat er een aantal mensen nu de gok willen nemen dat Spyker en Saab meeliften op de groeiende automarkt en de mogelijkheid dat er een aantal nieuwe modellen van Saab aanslaan en het bedrijf een enorme groeistuip doormaakt. Feit is: dat is koffiedik kijken.
De precieze verklaring voor de koersstijging moeten we jullie vooralsnog schuldig blijven. Wat weten de beleggers dat wij niet weten? Of weten ze niets en speculeren ze zich een slag in de rondte? Of is er iemand die op een slimme manier probeert te verdienen aan Spyker? Jullie ideeën over deze enorme koersstijgingen zijn van harte welkom in de reacties!
F1Tim zegt
De belangrijkste drijfveer om de Chinese markt niét te bestormen is de vorige poging die mislukt is. Laat Muller nu bewijzen dat ie geen ezel is die zich geen twee keer aan die Chinese steen stoot. Of gaat ie het tegen wil en dank blijven proberen omdat er gewoon veel geld is in China?
mashell zegt
@F1Tim: een grote goeimarkt laten liggen omdat je vorige poging mislukt is ook wel vreemd. Ze hebben nu een nieuwe auto als de 9-4X er eindelijk is wel 2 en kunnen dus een nieuw aanbod aan de Chinezen doen. Als ze nu betere marketing toepassen (helemaal Victor’s ding) kan heb best wel eens een andere uitkomst hebben.
Esprit_de_Flandre zegt
@F1Tim: China kan je gewoonweg niet laten liggen. Dat het de vorige keer mislukt is wil alleen zeggen dat ze nu beter hun best moeten doen.
robbie zegt
Hmmm, volgens mij riep ik nog niet zo heel lang geleden dat er GEEN vraag was naar Saab modellen (retail sales: -29%), maar ik werd uitgelachen.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/06/enorme-verkooptoename-voor-saab-in-4e-kwartaal-2010
En wat zegt Saab vandaag: “Help! Er is geen vraag naar onze producten. Laten we de productie maar met 26% verlagen”.
En nog steeds durft Victor Muller met droge ogen te beweren dat Saab dit jaar 80.000 auto’s (+150%) gaat verkopen.
Hoe wil je dat doen als je MINDER auto’s gaat bouwen dan vorig jaar???
Relief zegt
@robbie:
Hey er is geen vraag naar onze auto’s, weet je wat we gaan doen we gaan voor de lol autos blijven produceren.
robbie dat je terecht werd uitgelachen blijft nog steeds staan. Hou het maar bij berichten maken over auto’s en al dat gespeculeer om discussies los te maken is zo 2005
robbie zegt
@Relief: Saab is een zinkend schip. De ‘geweldige’ verkoopcijfers die Saab vorig week publiceerde waren opgeklopte cijfers van verkopen aan importeurs/dealers. De consument ziet Saab nog steeds niet zitten.
En ondanks dat soort zaken blijft Victor Muller roepen dat het allemaal geweldig gaat en er dit jaar 150% MEER auto’s verkocht zullen gaan worden.
Leg mij eens uit hoe je MEER kan verkopen als er MINDER vraag is.
damster zegt
@robbie: Hallo, meneertje de macro-econoom: Dat ze minder verkopen dan gepland, maakt het nog geen zinkend schip.
Dus.
robbie zegt
@damster: weet je ook dat Saab 120k auto’s moet verkopen om break-even te draaien? Ze MOETEN dus fors meer gaan verkopen. Minder verkopen is geen optie, want dan maken ze MEER verlies.
En torenhoge verliezen zullen uiteindelijk tot een faillisement leiden.
PS Dit heeft niks met macro-economie te maken. Eerder met bedrijfseconomie…
72bug zegt
@robbie:
Ben het volledig met je eens. Snap ook niet waarom zoveel mensen Viktor Muller zo geweldig vinden. Hij heeft achterlijk veel verlies geleden met Spyker, en met Saab lijkt het nu een beetje dezelfde kant op te gaan. Een risico nemen moet altijd, maar hij blijft maar risico’s nemen! Ik zie er geen toekomst in..
Esprit_de_Flandre zegt
@Relief: “we gaan voor de lol autos blijven produceren.”
Titel: “Saab reduceert productie 26%”
Ben jij blind of zo? Bij Saab zijn ze het gelukkig niet.
BobbyD zegt
@robbie: “Hoe wil je dat doen als je MINDER auto’s gaat bouwen dan vorig jaar???”
Logisch toch? Al die auto’s staan nog bij de dealer/importeurs, dus klanten kunnen die oude voorraad gaan kopen! :D
robbie zegt
@BobbyD: die 80k waar Muller het over heeft zijn wholesale verkopen. Dat zijn dus extra auto’s die verkocht moeten worden aan dealers/importeurs.
Rick-dos zegt
@robbie:
Als men door een nostalgisch, en dus emotionele, bril naar de zaken gaat kijken dan kun je geen rationaliteit van de respondenten verwachten…
Ik vond het ook al een raar verhaal en tegelijkertijd ook weer niet. De cijfers waren te mooi om waar te zijn. Je gaat mij niet vertellen dat een bedrijf, dat met de resources die GM bood, nooit winstgevend is geweest dan wel successen heeft gekend, en sinds de overname ineens, met precies hetzelfde aanbod, wel een succes wordt. Maar goed, neem dan in ogenschauw dat Victor Muller hier achterzit en dan heb je ineens een verklaring. Ook met de stijging van het aandeel zie ik een vinger van Victor.
BaRa zegt
@Rick-dos: de belastingsdrempel in Zweden ligt gevoelig hoger dan in de States. Saab heeft voor GM tal van ontwikkelingswerk opgeknapt, maar GM daarvoor nooit gefactureerd (want dat mochten ze niet). Op die manier kwam hun balans een stuk minder interessant naar voor. Of, vanuit GM bekeken, een stuk interessanter.
Rick-dos zegt
@BaRa:
Dat zal heus wel zo zijn. Feit blijft dat SAAB in de basis al geen gezond bedrijf was ten tijden van de overname. Victor is geen wonderdokter maar wel iemand die veel tam-tam genereert in de hoop op basis daarvan het tij te doen keren. Feit is dat zijn plannen met SAAB in de basis ook niet gezond is. Wil je SAAB nog redden dan moet er honderden miljoenen, zo niet miljarden, geïnvesteerd worden. Geld dat Victor, Spyker, de Zweedse staat noch zijn dubieuze investeerders heeft….
integralechubasco zegt
@robbie: Jij wordt zowiezo uitgelachen, dat heeft waarschijnlijk met je avatar te maken…
Esprit_de_Flandre zegt
@integralechubasco: :lol:
robbie zegt
@integralechubasco: :D Altijd blijven lachen he ;)
Frissegast zegt
-edit: check, danku!-
Poll zegt
@Frissegast: nou, inderdaad.
mco zegt
Ik ben ook bang dat het niet zo goed zal gaan met saab. Die 9-5 kan geen potten breken in dit segment. Hij is te onbekend en heeft toch minder status dan een E klasse of 5 serie. En het gros van die doelgroep doet het toch voor het image.. Hopelijk kan de 9-3 saab nog redden, maar dan moet die echt extreem goed worden..
mashell zegt
@mco: Status kan je niet kopen. Status heb je als persoon vanwege je maatschappelijke positie. Je auto zegt dus ook niets over jouw status. Wat je auto wel zegt is iets over je persoonlijkheid en inzicht in investeringen. Wie een Saab 9-5 rijdt die gaat gewoon voor het mooie en kan de restwaarde en technische moderniteit minder schelen. Helaas voor het straatbeeld zijn er maar weinigen die zo durven denken.
mco zegt
@mashell: Toch denken veel mensen wel zo dat je status koopt. Een nieuwe D segment auto is niet rationeel te verklaren, tenzij je emotionele waarde meerekend, zeg maar status.
In 3 jaar tijd schrijf je ongeveer de helft van de nieuwwaarde af, dus ongeveer 25.000-30.000 euro. Dat kost je dus alleen aan afschrijving al ruim 8.000 per jaar. Toch zijn er relatief veel mensen die dat doen. Door zo’n auto te rijden denken mensen dat ze een bepaalde status hebben.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Status kan je niet kopen, maar de wereld loopt vol dommekl°ten die het omgekeerde denken, anders zouden die Deutsche Drie niet zoveel modellen (kunnen) aanbieden…
Jochempie zegt
Saab moet modellen als de 9-3 even helemaal laten varen en zich richten op een 9-1, gewoon een volumemodel met de prijs van een MiTo. Een 9-5 estate kan er ook nog wel vanaf, dat vergt slechts een kleine investering. Maar de enige manier om je auto’s te verkopen is door nieuwe modellen op de markt te blijven zetten.
robbie zegt
@Jochempie: de 9-5 SportCombi staat achter de schermen al klaar hoor ;) Die zal zijn debuut maken in Geneven en vanaf de tweede helft van dit jaar verkocht worden.
Op dit moment in de oude 9-3 de kurk waar Saab op drijft. Op zit moment zijn 80% van de verkochte auto’s 9-3’s, naar de 9-5 is nauwelijks vraag.
Jochempie zegt
@robbie: En ik vraag me toch af waarom. Ik zou eerder 9-5 willen rijden dan Audi A4 of M-B C-klasse.
Poll zegt
@Jochempie: voor de 34ste keer, de 9-5 is als 5-,E-,A6-concurrent in de markt gezet en daarmee dus duur tov het d-segment, wat weer verklaart dat er niet zo barre veel vraag naar is enzovoort…
Jochempie zegt
@Poll: Dat is ie nooit geweest en daar plaats ik ‘m nu nog steeds niet bij.
robbie zegt
@Jochempie: 9-3 = C-Klasse, 3 Serie, A4 concurrent
9-5 = E-Klasse, 5 Serie, 6 concurrent
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Ja, maar net als Volvo hinken ze wel een stuk achterop…
Goertz zegt
@robbie: Ik heb zelfs begrepen dat een groot deel van de kurk (circa 30%) bestaat uit verkopen van de Saab 93 cabrio.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Waar blijft die nieuwe 9-3 eigenlijk? Zonder GM zal dat waarschijnlijk moeilijker worden…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: die hopen ze eind 2012/begin 2013 op de markt te brengen.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Hopelijk maken we het nog mee…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: de klasse waarin de 9-5 zit, is een klasse die het hardste op zijn donder krijgt de laatste jaren… Kijk maar naar de top-zoveel: alleen maar Aygo’tjes en Polo’tjes. En in de klasse wordt dan ook nog het meerendeel Station-varianten verkocht! Dat is natuurlijk DE reden. De 9-5 Estate wordt een belangrijke auto…
Verder is sowieso veel gemeldt dat het tot 2013 volhouden wordt voor Saab. Dat geldt nog steeds!
Seroo zegt
Als er niet genoeg verkocht wordt en dit is bekend bij aandeelhouders, dan is het altijd positief dat de productie naar beneden gaat. Al weet ik niet wat dit met de productiekosten gaat doen (die kunnen duurder worden). Dit lijkt mij echter, wat het artikel suggereerd, speculatie en een goede manier om in een week veel geld te verdienen.
robbie zegt
@Seroo: dat kan idd positief zijn, vooral als je winst maakt of break-even draait.
Op dit moment moet Saab zowel veel auto’s bouwen als verkopen. Er moeten minimaal 120.000 auto’s gebouwd & verkocht worden om uit de kosten te komen.
Ze kan dan wel heel vrolijk minder auto’s bouwen, maar daarmee spaar je alleen de variabele kosten uit. De constante kosten moeten ook gedekt worden. En die kan je alleen betalen door auto’s te verkopen. Dat is de reden waarom het heel slecht nieuws is dat Saab blijkbaar (gedwongen) de productie naar beneden moet bijstellen.
Benjamin1 zegt
BAM! Doei SAAB!
De enige reden is natuurlijk dat de babyboomers allemaal uitsterven DUH!
Griffin zegt
SAAB is een leuk merk, heeft altijd mijn aandacht gehad. En de 99 en later de 9-3 die ik had waren prima wagens. Maar dit zaakje stinkt.
Overigens reageert de beurs niet met een glazen bol op zulk nieuws. Het is onzinnig om vraagtekens te stellen bij het koersverloop van de afgelopen weken terwijl dit bericht dat nu pas naar buiten komt.
Griffin zegt
@Griffin: ter aanvulling… op de euronext pagina’s staat er geen persbericht met het zelfde nieuws. Pure speculatie vooralsnog.
robbie zegt
@Griffin: speculatie? Dream on…
http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/spyker_cars_nv/8713506/__Saab_reduceert_productie_met_kwart__.html
http://www.deaandeelhouder.nl/news/2011/1/12/saab_verlaagt_productie/
http://www.pzc.nl/algemeen/economie/7953269/Saab-reduceert-productie-met-kwart.ece
Griffin zegt
@robbie: om nou de telegraaf te quoten als “betrouwbare bron”… maar het ging om persberichten voor publicatie via de beursberichten. Die waren er nog niet toen dit artikeltje geschreven werd.
Griffin zegt
@Griffin: en als je goed kijkt is de waarde van het spyker/saab aandeel dan ook inmiddels aan het dalen.
robbie zegt
@Griffin: er is een groot verschil tussen De Telegraaf en De Financiele Telegraaf. Die laatste is namelijk redelijk betrouwbaar ;)
Het feit dat er geen persbericht is zegt overigens niet zoveel. Als bedrijf hoef je namelijk niet voor elke scheet die je laat een pb te sturen. Als je een beetje zoekt kom je er vanzelf achter dat het nieuws bevestigd is door zowel de Zweedse vakbonden als door Saab zelf.
DePannekoek zegt
Achja….redenen voor koersveranderingen…de meest logische wordt meestal als waar gezien. Analisten moeten wat zeggen om hun ‘expertise status’ in stand te houden.
ferrari zegt
doet me erg aan het mislukte Spyker verhaal denken. rommelen met de verkochte aantallen in de boeken en daardoor kunstmatig een “groeistuip”opwekken onder de aandeelhouders om op die manier geld los te krijgen. grappig dat men er ook nu weer intrapt. Viktor Muller is een gehaaid zakenman maar nu moet er toch wel iemand zijn die dit moet doorzien. Ook met Saab heeft hij zich helemaal verslikt, net zoals met Spyker. Valt mee dat hij niet met een 95 komt voorrijden in het zwart en een dag later in het rood met dezelfde kentekenplaten.
Esprit_de_Flandre zegt
@ferrari: Op de aandelenmarkt moet je soms snel zijn, maw. je hebt geen tijd om zo’n heel rapport te lezen. Saab zegt ‘zoveel verkocht’, en dan moet je handelen. Als de dag erop in de krant een twintigtal ‘maar’ staan, tja, pech.
alfa33 zegt
Dit kan niet goed zijn zo een explosieve prijstijging, zal me niks verbazen als er fout geld bij betrokken is
duckje zegt
volgens mij komt de beursstijging inderdaat omdat men verwacht dat er enkele nieuwe modellen aankomen en die ook goed gaan verkopen, een andere reden kan ik me niet bedenken.
in ieder geval vind ik het een goed idee om de productie terug te schroeven.
80000 exemplaren verkopen dit jaar, dat is wel ERG naief.
duckje zegt
wat ik niet begrijp is waarom die nieuwe 95 de verkopen geen boost geeft, ik vind het persoonlijk een prachtwagen.
robbie zegt
@duckje: de nieuwe 9-5 verkoopt voor geen meter. Speciaal voor jou heb ik even de resulaten van de 9-5 op de Zweedse & Amerikaanse markt opgezocht in de maand december.
Zweden: 80% (9-3) vs 20% (9-5)
VS: 76% (9-3) vs 24% (9-5)
Zweden is de grootste markt voor Saab en Amerika is markt nummer 3. Je zou toch verwachten dat in december de gloednieuwe 9-5 het toch een stuk beter zou doen dan de bejaarde 9-3. Een verhouding van 50/50 zou niet eens zo heel vreemd zijn.
duckje zegt
@robbie: bedankt voor de cijfers
;)
gerrelekker zegt
@duckje: Zou jij nog een wagen kopen:
– van een bedrijf dat op het randje van sluiten staat
– eigenlijk niet zo bijzonder goed is
– eigenlijk een rebadgede Opel Insignia is
– gigantische harde concurrentie heeft van meer gevestigde waarden in dit segment
– van een bedrijf dat amper modellen heeft en dus geen omzet kan draaien?
BaRa zegt
@gerrelekker: Ja, ik heb net een nieuwe Saab Cabrio gekocht. Tot volle tevredenheid, overigens. Ik heb de concurrentie getest (BMW, Volvo, Audi), en ze vroegen ofwel belachelijk veel geld voor hetzelfde aanbod, of boden gewoon veel minder voor hetzelfde geld. En als je dan toch vergelijkingen wilt maken, doe het dan juist. De 9-5 staat op hetzelfde platform als de Buick Lacrosse, en niet de Insignia.
Esprit_de_Flandre zegt
@BaRa: IS uiteindelijk toch hetzelfde platform hé. Niet dat dat een argument ten nadele van de 9-5 is…
Atenza zegt
@BaRa: zelfde platform maar van de Buick en Saab zijn iets verlengd
djohnson zegt
@gerrelekker: azijn pisser, zoveel wordt er niet van de Insignia gebruikt, oke het is geen auto die zn tijd ver vooruit streeft maar om nou te zeggen dat t een gerebadgede opel is gaat tever!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gerrelekker: Lulkoek. Onbekend maakt onbemind, maar gerenomeerde autojournalisten plaatsen de 9-5 regelmatig breoven de nieuwe 5-serie vrind! Maarja, blijf jij maar lekker onwetened, ignorance is bliss…
Megakix zegt
Inkoop van eigen aandelen, dat is wat er nu speelt. Hierdoor wordt het eigen vermogen versterkt, zodat de (rente op) schuldenlast daalt en de return on investment stijgt. Tevens lokt het positieve verwachtingen uit voor beleggers, zodat er opnieuw geld geleend kan worden door het uitschrijven van nieuwe aandelen-obligatie-emissies. Misschien werkt het ?
@Robbie: zondermeer was ik destijds degene die bijvoorbaat riep dat deze overname een gigantische flop zou gaan worden (blader maar eens terug…). Met name het slechte avontuur met Spyker, de overfinanciering van die club etc..gaf mij geen goed gevoel bij Muller. Nog steeds ben ik de mening toegedaan dat Saab een flop wordt. Let wel, de insteek waarmee Muller nu onderneemt vind ik overigens wèl goed. Eerst het dealernetwerk op orde krijgen, een range nieuwe modellen uit de hoge hoed toveren en (nu dus) overgaan tot inkoop van eigen aandelen. Stappen die getuigen van goede ondernemersvisie….Wat de toekomst brengt ? Aan de ondernemersvaardigheden ligt het in elk geval niet. Aan het merk, de omstandigheden en de ‘bluf’ vast wel. 2011 wordt het jaar U.
robbie zegt
@Megakix: waar haal je dat vandaan? Heb je er bewijs voor dat Spyker eigen aandelen inkoopt? Volgens mij is het geld bij Spyker redelijk op en dan kunnen ze dat geld wel beter gebruiken dan eigen aandelen inkopen.
En moet een aandeleninkoopprogramma niet vooraf worden aangekondigd? Een nieuwe emissie komt er sowieso niet (als we Victor mogen geloven).
jeanclaude zegt
dit is een mooi bericht voor alle optimisten die bij het vorige bericht riepen dat saab het goed doet, asjeblieft.
kraakensmaak zegt
Produceren is 1 maar je moet die barrels ook nog verkopen.
As_long_as_it_is_fast zegt
Dan ga ik gewoon hetzelfde posten als vorige keer bij het positieve bericht;
Allemaal dankzij Jason Castriota. :D
vincenzo zegt
Ach ja, met meneer gebakken lucht aan het roer is het te verwachten. Wel een leuke soap…op naar het volgende bericht.
VeniVidiVici zegt
Ik zeg tegen diegene die voor de lol een paar aandeeltjes van Spyker heeft: Verkopen! NU! tenzij je houd van avontuur en het leuk vindt om een heel gevaarlijk onzeker aandeel te hebben omdat een paar grote speculanten in staat zijn jou aandeel flink te laten kelderen.
Maar ik voel dat er een omslagpunt aan zit te komen en dat het met €2,- omlaag valt. En ja ik denk dat er een aantal op dit aandeel zitten die op een slimme manier willen verdienen, want toen het aandeel er net was zag je de flinke grove fluctuatie aan hoe hoekig de grafieklijn liep. Stond het aandeel lager HUP er werd gekocht en de lijn ging die dag vertikaal omhoog, en bij ongeveer €0.50 koersstijging HUP werd er weer verkocht en de lijn ging vertikaal omlaag. Winst op aandeel wordt opzij gezet en met het startbedrag werd weer gekocht op de lagere koers en het begon opnieuw. Tja, als je dat een aantal keer doet met een groot bedrag dan lach je je een behoorlijke krul in je staart natuurlijk :)
Atenza zegt
Wat verklaart deze enorme koersstijging?
Wat verklaart de enorme koersstijgingen in het licht van deze slechte berichten?
. Is dat doel wel realistisch? En kan dat de enorme koersstijging verklaren?
Wat weten de beleggers dat wij niet weten? Of weten ze niets en speculeren ze zich een slag in de rondte? Of is er iemand die op een slimme manier probeert te verdienen aan Spyker?
.
Blijkbaar weet Casper heel erg weinig.. beetje slecht geschreven stuk. Eindig met vragen maar ga niet tussendoor elke keer maar dezelfde vraag stellen.
.
Enfin, de Saab 9-5 is prachtig en onderscheidend maar rijdt gewoon niet heel bijzonder en dashboard is ook niet op niveau van de concurrenten en dat is zeker in die klasse toch wel belangrijk. Overigens rijdt een 9-5 XWD met std adaptieve DriveSense-dempingsysteem wél weer bovengemiddeld: http://www.autogetest.nl/home/item/root/saab-9-5-20t-xwd-aero-vs-bmw-523i-high-executive.html?elementtabs=0
VeniVidiVici zegt
@Atenza: “Blijkbaar weet Casper heel erg weinig.. beetje slecht geschreven stuk. Eindig met vragen maar ga niet tussendoor elke keer maar dezelfde vraag stellen.”
Blijkbaar weet Atenza heel erg weinig van een goede onderbouwing, waarom hij vindt dat Casper een slecht stuk schrijft en snapt hij eigenlijk niet dat Casper met zijn vragen het woord aan de lezers wil geven voor de eventuele antwoorden… beetje slecht geschreven commentaar Atenza :?
Atenza zegt
@VeniVidiVici: afgezien daarvan is het gewoon een slecht geschreven stuk met diezelfde vragen maar dan net wat anders elke alinea
.
Robbie heeft er duidelijk meer verstand van. Dan had hij beter dit bericht kunnen schrijven met een stuk minder speculatie en gevraag
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Atenza: goeie test, duidelijk de voor- en nadelen naast elkaar. Thanks, had hem nog niet gezien! Vooral ‘Het is vooral zo dat de 9-5 door een constante turboduw en een levendige gasrespons sneller aanvoelt dan de 523i. De Saab heeft daardoor een meer opzwepend karakter, dat meer rijplezier geeft als je van snelheid houdt’ spreekt me erg aan! ;)
Toch knap van zo;n klein merk, tegen het grote BMW…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik weet inmiddels ook hoe het zit met de verlaagde productie. Heb even mn huiswerk gedaan. Dit heet ‘Scalable Manufactoring’. De vraag is aan het begin van het jaar altijd lager in autoland, dus wordt de productie tijdelijk verlaagd om de kosten te drukken. Een goed voorbeeld van een moderne autobouwer, vandaar de stijging van het aandeel. Kunnen andere fabrikanten nog wat van leren!
Kortom: weer een voorbeeld van een storm in een glas water, die enorm uitvergroot wordt omdat alles wat Saab doet onder de loep ligt momenteel…
Natuurlijk kan het nog een stuk beter en is Saab er nog lang niet. Maarrrrrr still hanging in there!
mellie zegt
Tja ik weet niet wat ik van het koersaandeel moet denken maar ik denk wel dat als saab zijn nieuwe modellen zeer scherp geprijst aan de man kan bieden met lange garantie dna zou het wel moeten luken. ik zie het als een opening van een cafe bied je in je begindagen je handelswaar(bier) goedkoop aan zodat er klanten komen en als je zaak eenmaal bekend is en de bal begint te rollen kan je de prijs naar kostendekend opvoeren, maar dit verijst veel geduld,een beetje geluk,een enorm start kapital en grote inversteringen
Freewarefreak zegt
Ik las dit zojuist. Het schijnt dat de aandelen emissie omhoog is gegaan omdat GM weer groen licht heeft gegeven aan Antonov om weer te mogen investeren in Saab. Een onderzoek heeft uitgewezen dat hij “clean” is. Die info was die dag dat de aandelen omhoog gingen al in de US bekend. Maar nu dus pas naar buiten gebracht en morgen zal Antonov verklaren wat hij gaat doen met Saab..
—–
AMSTERDAM – Morgen kan Victor Muller één kaarsje uitblazen op de verjaardagstaart van zijn Spyker. Het is dan precies een jaar geleden dat de koe een haas ving, Klein Duimpje de reus versloeg, Twente kampioen werd.
Kortom: het moment dat het nietige Spyker de roemruchte Zweedse autofabrikant Saab overnam.
Wie herinnert zich niet de beelden van de enthousiaste jongensachtige Muller die in de vrieskou in het Zweedse Trollhättan de Saab-werknemers toesprak. Saab was gered, in ieder geval voor de korte termijn. Of Spyker zich niet verslikt in de financiële toverbal die voor het huzarenstukje moest worden gecreëerd, moet de komende jaren blijken.
Maar er zijn meer redenen voor Saabwatchers de dag van morgen met belangstelling tegemoet te zien. Dat heeft te maken met de schimmige Russische zakenman Vladimir Antonov. Hoe zit dat? Even een paar weken terug in de tijd, naar 11 januari. Op die dag schoot het aandeel Spyker zonder duidelijke aanleiding 33,4% omhoog.
Op het eerste gezicht was de enige mogelijke reden voor de koerssprong een stuntje dat zeer typerend is voor Spykers topman, Victor Muller. Hij wist namelijk heel handig de show te stelen op het allerbelangrijkste evenement voor de auto-industrie ter wereld, de North American International Auto Show in Detroit.
Hier zei Muller dat het vorig jaar door Spyker gekochte Saab uit zijn as aan het herrijzen is en hij herhaalde de verwachting dat Saab in 2012 weer winstgevend zal zijn. Spyker had geen officiele standplaats op de Amerikaanse equivalent van onze AutoRAI omdat dit te duur was, maar Muller was zo slim aan de overkant van de straat, veel voordeliger, een geïmproviseerde persconferentie te organiseren.
Zo stal hij alsnog de show, letterlijk eigenlijk. Onder enkele tenten op de stoep toonde Muller in de snijdende kou de nieuwe Saab 9-5 en de 9-4X SUV, die in mei te koop zullen zijn. Amerikanen vinden het prachtig als een bedrijf uit de dood opstaat en Victor Muller weet daar handig op in te spelen. De kooporders stroomden dinsdag dan ook vooral in de middag binnen, toen de Amerikaanse beleggers wakker waren.
Maar die dag was er ook ineens heel ander opmerkelijk nieuws rond Spyker. Volgens een Zweedse krant mocht Vladimir Antonov van General Motors nu toch investeren in het Zweedse Saab. Antonov (niets te maken met de versnellingsbakken) moest bij Spyker begin vorig jaar eerst naar buiten gewerkt worden om de overname van Saab mogelijk te maken. Er waren namelijk verdenkingen van witwassen en andere duistere praktijken.
Er schijnt nu echter een onderzoek te zijn gedaan waarmee zijn naam gezuiverd zou zijn. Daardoor zou hij voor GM weer acceptabel zijn geworden als investeerder. Allemaal uiterst interessant, en Antonov kondigde aan dat hij niet voor 26 januari met een verklaring zal komen. Mogelijk waren er partijen aan het kopen die een aardig idee hebben van wat er vanaf morgen te gebeuren staat. We wachten in spanning af.
Justawheelchairguy zegt
Mooie auto! Met zon motortje? jammer.