De Bugatti Veyron is sinds enkele jaren dé benchmark voor supercar producenten. De heren van Volkswagen zijn tevreden met de enorme exposure die het concern met deze auto genereert en daarom is er enige tijd geleden al groen licht voor een opvolger gegeven. Verdere details beginnen langzamerhand te lekken.
Alweer dertien jaar geleden werd de eerste concept van de Bugatti Veyron EB16.4 getoond. Na behoorlijk wat problemen met de stabiliteit boven de 350 km/uur wordt de auto vanaf 2005 geproduceerd. Nu is het tijd voor een opvolger, die in 2013 op de markt schijnt te komen. De motor en versnellingsbak zullen worden overgenomen van het huidige model waardoor flink wat kosten bespaard worden. De Volkswagen Groep moet voor ieder geproduceerd exemplaar een smak geld bijleggen, en het is dan ook de vraag of het nieuwe model wel kostendekkend geproduceerd kan worden. Je kan het ook als een medewerker van het Volkswagen concern bekijken; ‘De productie van de Veyron kost minder dan een Formule 1 team runnen.’
Bugatti wil in ieder geval dat de Veyron 2.0 minimaal evenveel vermogen krijgt als de Veyron Supersport. Dat betekent dat de auto minstens 1.200 pk krijgt! De echte winst moet behaald worden door gewichtsbesparing, en daarvoor kan Bugatti gebruik maken van de kennis van Lamborghini. Deze concerngenoot is inmiddels een carbonfiber specialist geworden en gaat ervoor zorgen dat de Veyron II minder dan 1.838 kilogram gaat wegen.
Als basis voor het nieuwe uiterlijk schijnt het Veyron ontwerp dat in 1999 door Walter de’Silva gemaakt is (zie afbeelding) gebruikt te worden. Verder zal het uiterlijk geen revolutie zijn, het wordt eerder een evolutie zoals bij de Porsche 911 en nieuwe Bentley Continental GT. De gevolgen van dit alles? Een streetlegal bolide die in minder dan 2,5 seconden de honderd aantikt en doorgaat tot minimaal 435 km/uur. Nice! (via: autoexpress.co.uk)
bakkerst zegt
Ik hoop dat ze dat oude ontwerp dan wel even stevig opfrissen want dit ontwerp is met een hele goede reden destijds afgewezen. Het uiterlijk in ieder geval, wat meneer De’Silva onderhuids voor revolutionairs gepland had is mij niet bekend..
Ik ben trouwens ook zeer benieuwd of ze die prijs van ruim 1 (tegenwoordig 2?) miljoen handhaven, er kan immers veel informatie, onderzoek en kennis van Veyron 1 gebruikt worden..
DIKKE zegt
als ie eruit ziet als bovenstaande laat dan maar zitten vind de bestaande veyron al niet echt prachtig (maar wel bruut) maar die hierboven vind ik ronduit lelijk
koluh zegt
@DIKKE: hahaha mee eens, just my thought!
BmwMPower zegt
Laat ze eerst eens een 4 deurs sedan a la Galibier fabriceren.
Voor een gloednieuwe supercar is het, naar mijn mening, nog geen tijd.
Jochempie zegt
Komt er serieus een tweede Veyron? Netjes! Dat biedt weer perspectief XD
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: Ze zouden minstens 10 jaar moeten wachten om nog een nieuwe Veyron te maken. Anders zal de tweede nooit uit de schaduw van de eerste geraken…
Jochempie zegt
@Esprit_de_Flandre: Kunnen we allemaal weer even sparen!
lambo4all zegt
@Jochempie: technisch gezien is ie eral. met de SS hebben ze al 435 gereden alleen de hebbben hem begrensd op 415 want ze weten niet hoelang de banden meegaan(of ze willen nog ruimte overhouden voor het volgende model). dus nieuwe bandjes eronder en klaar!
Jochempie zegt
@lambo4all: Die snelheid hebben ze al, nu moet de auto nog 450 kunnen waardoor ze ‘m relatief veilig op 435 kunnen begrenzen. Ik denk dat er nog wat meer bij komt kijken dan de techniek uit de huidige auto.
Mijn gok? De nieuwe Veyron stuurt al z’n benzinepower naar de achterwielen. In de neus komt een elektromotor voor de voorwielen.
carmasterr zegt
@Jochempie:
Dat elektro verhaal van ej is een beetje in strijd met de gewichtsbesparing die in het artikel genoemd wordt.
Ik denk niet dat VW daar dan voor zal gaan.
supasweet zegt
Ben is benieuwd of ze de Veyron kunnen “verbeteren”, niet dat ie slecht is ofzo, maar gewoon alles wordt ooit oud
Jipp zegt
Naar verluidt gaat volkswagen veel meer winst maken op de tot bugatti veredelde bentley om zo de verliezen te compenseren. Tevens bouwt volkswagen nu verder op de veyron, waardoor de winsten daardoor toe kunnen nemen… En onderhoud…
xilver zegt
Euh… ik wil niet moeilijk doen maar de Super Sports haalt al 435km/uur, ze hebben hem enkel begrensd tot 415km/u om da banden te sparen. Nu ik veronderstel dat dit met de opvolger (als die er al komt, maar ik hoop dit wel ;-)) niet zal gebeuren. Klein muggenziftpuntje: Super Sports is van elkaar geschreven.
http://www.bugatti.com/en/super-sport.html
Jipp zegt
@xilver: misschien zijn ze wel bezig met een bandenfabrikant, om bijvoorbeeld banden te laten maken, met een dubbele hoeveelheid profiel…
xilver zegt
@Jipp: Gaat het helemaal kostelijk worden… zo’n set kost nu al rond de €30.000, maar ik geloof niet dat de kopers van die wagens op een 50k kijken.
Jipp zegt
@xilver: daarom juist, het moet niet veel extra kosten om een paar mm extra profiel er op de zetten en zo de banden beter te laten functionen, en dus ook langer. Een nadeel, je hebt meer lawaai…
Jochempie zegt
@Jipp: Een paar mm meer profiel en je hebt veel hogere middelpuntvliegende krachten op de band werken. Denk maar niet dat die langer leeft bij die snelheden.
Jipp zegt
@Jochempie: dat vraag ik me dus af…. Ik heb ook ooit wel is gezien, dat je op ijs het beste met gladde banden kan rijden…
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: En ik heb gehoord dat je op ijs best op smalle banden rijdt, omdat je dan meer gewicht hebt per mm2.
Maar wat er van waar is…
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: ik vraag het me af, in de sneeuw kun je wel beter smallen banden met veel profiel nemen, maar op ijs? daar zul je toch meer oppervlak nodig hebben om de kracht beter te kunnen verwerken, voor zover mogelijk op dat oppervlak…
Jochempie zegt
@Jipp: Met smalle banden zak je toch sneller in de sneeuw? Immers, hoe kleiner het contactoppervlak, hoe hoger de druk per vierkante centimeter.
Jipp zegt
@Jochempie: je zakt sowieso in de sneeuw, daarvoor is een auto altijd te zwaar. Kijk maar eens naar winterbanden, als je ze niet op je LM velg koopt, word meestal aangeraden om ze smaller te nemen. Ook zijn er speciale sneeuwbanden voor de welkbekende sneeuwrally’s die toch tamelijk smal zijn. Juist vanwege de kracht die er moet worden uitgeoefend.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: Mja, is ook maar van horen zeggen. Geen ervaring mee.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: Denk dat er wel meer bij te kijken komt dan gewoon een paar mm erbij te lappen…
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: dat zeg ik ook niet, alleen of dit, uiteindelijk niet mogelijk is, een veyron kan geloof ik 15 minuten volgas rijden, maar na 10 minuten zijn je banden op..
Nilo zegt
@Jipp: nou, de huidige veyron kan 20 minuten volgas op zn bandjes rondpruttelen, maar zijn tank is na 12 minuten op 400+ al weer leeg, dus na een run hoef je je geen zorgen te maken over je banden :D
lambo4all zegt
@Nilo: de Supersport doet leegt zijn tank in 8 minuten:)
coupe20vturbo zegt
Sweet! de volgende heerser op het gebied van 0-100 en topsnelheid data biedt zich aan. Lol @ F1 uitspraak.
vla zegt
Ik ben benieuwd hoe lang ze deze “evolutie” financieel zullen kunnen volhouden..
Hupke zegt
@vla:
De veyron is gewoon een studiemodel, dat heb je sowieso nodig, alleen eentje dat dan verkocht word waarbij er dus ook een marketing aspect hij hoort. En goede reclame is duur net als onderzoek. Hier heb je er 2 in 1.
Zoals ze al zeiden het is goedkoper dan een F1-team. En natuurlijk hangt er ook nog een prestige aspect aan vast.
Daarbij VW balanceert nu ook niet echt op het randje van het faillissement.
Hupke zegt
Het boeit mij al nietmeer die veyron’s.
400, 4115, 435,…
Zolang Catherham met hun gewicht in Kg’s in de buurt van de topsnelheid van de Veyron in km/h blijft boeien die mij meer.
Die veyron is gewoon TÉ.
Begrijp me niet verkeerd ik heb respect voor het ingenieurswerk erachter maar als daily-drive is de veyron een beetje overkill.
xilver zegt
@Hupke: Dat is het mooie aan een Veyron… die kan je elke dag gebruiken zonder wekelijks in een garage te staan. Praktisch is die natuurlijk niet echt om boodschappen mee te gaan doen, die geef ik je mee. Maar voor dagelijks gebruik liever een Veyron dan een Enzo.
Jipp zegt
@xilver: ga eens bij de IVA kijken, voorheen stonden daar best vaak veyrons, volgensmij ook de wagen van perridon, waar zijn zoon mee naar school kwam, weet niet of dat nu nog zo is.
Hupke zegt
@xilver:
Moest ik in de markt voor een Uber-supercar zijn dan zou ik voor de bijna 20 jaar oude Mclaren F1 gaan.
Daar is zelfs meer kofferruimte in dan in een fiesta voor naar de supermarkt te gaan. En echt zo enorm traag is die nu ook weeral niet.
xilver zegt
@Hupke: Mclaren F1 is wel leuk, maar een beetje onpraktisch met de deuren (maar laten we daar nu niet naar kijken). Verder denk ik dat je beter de €2mil van een Mclaren in een Veyron kunt spenderen want zoals je zegt… die Mclaren is al 20 jaar oud… en dat begint wel te wegen op de onderdelen. Maar ik veronderstel dat je zo’n wagens niet koopt op een logische basis, eerder gwn omdat je het wilt ;-)
pursuit zegt
@xilver:
Wat is dit nou voor onzin? Een vergelijking ‘wat je liever hebt voor het dagelijks gebruik.. een Enzo of een Veyron’.
Ik weet zeker dat niet één eigenaar dit heeft overwogen.
xilver zegt
@pursuit: En ik weet zeker dat jij zeker niet weet dat je zeker kunt zijn van je uitspraak dat je er zeker van bent dat geen enkele eigenaar dit heeft overwogen… Zo’n wagen dient niet onder een doek te staan in een garage, maar dagelijks gebruikt te worden…
Flamingo zegt
een veyron die door de geluidsbarriere gaat lijkt me wel tof!
Jokkebrok zegt
@Flamingo: 8)
MichaelvdBroek zegt
@Flamingo: haha idd, dat zou wel koning zijn! :D
complexeduif zegt
Lag dat groot verlies niet aan de R&D en designkosten? Dan is het alleen maar verstandig om een “nieuwe” Veyron te bouwen, kunnen ze beetje bij beetje hun vaste kosten terugverdienen :) .
Esprit_de_Flandre zegt
Wat doet dat oude schetsje van de Veyron in een artikel over de volgende Veyron?
Nilo zegt
@Esprit_de_Flandre: omdat de 2.0 design aspecten van dat model krijgt
Esprit_de_Flandre zegt
@Nilo: Is lelijk. Laten ze beter in de vuilbak liggen.
xilver zegt
@Esprit_de_Flandre: Wrs zullen ze het baseren om het huidige model…Dit model is in de eerste plaats al naar de prullenmand verwezen door VW zelf.
C220AMG zegt
Waar is het einde? Niemand rijdt dat ooit, wel leuk om je sleutels op de bar te gooien maar kom op. Absoluut alle lof naar de ontwerpers en technici die deze prestaties waar kunnen maken! Ik wacht weer tot Koenigsegg met een snellere bolide komt. En van Koenigsegg vind ik het eerlijk gezegd nog veel knapper, dat kleine Zweedse bedrijfje!
Jokkebrok zegt
@C220AMG: Helemaal mee eens!
anuspraeternaturalis zegt
@C220AMG: Ik zag pas nog een filmpje met een Porsche die +380km/h reed. Dus er zullen vast wel ‘gekken’ zijn die met hun Veyron 2.0 even de +400km/h willen aantikken. :P
Flamingo zegt
@anuspraeternaturalis: james may deed t 2x
Esprit_de_Flandre zegt
@Flamingo: En nog geraakt ie van de naam Captain Slow niet af…
anuspraeternaturalis zegt
@Flamingo: Op een afgesloten baan, en niet op de snelweg. Die Porsche reed dus wel op een snelweg (lees: A-weg/E-weg).
ascari15 zegt
Damm. Ik denk dat iedereen wel had verwacht dat de veyron het top punt zou zijn.
En dan komt er nog een snellere.
Met een paar kilo’s minder gaat hij misschien zelfs van bochten houden.
douwe zegt
zo is ie niet echt moeders schoonste…
Alpinaa zegt
Aan de ene kant is het natuurlijk prachtig dat we in staat zijn zoiets te maken, maar andere kant is het eigenlijk complete waanzin. Btw, hopelijk wordt hij wel iets mooier als de huidige. ;)
MichaelvdBroek zegt
gaaf hoor! alleen hopen dat het die op het plaatje niet word, wat een lelijke voorkant!
Esprit_de_Flandre zegt
@MichaelvdBroek: Is een tekeningetje van voor de huidige Veyron. Stelt niets voor dus…
Orichy zegt
@MichaelvdBroek: lees de tekst, hij zal geïnspireerd zijn op het ontwerp uit 1999.
OT: Dus minder geïnspireerd op de huidige, als dat maar goed komt. Ach, het is toch maar voor de ultra rijken.
Jazzie zegt
Bugatti is gewoon het technologische uithangbord van VAG, net zoals F1 teams van de grote merken dat zijn. En wat dat betreft doet VAG dat met Bugatti voortreffelijk. En ik denk dat de winstgevendheid van een Veyron 2, een stuk beter zal zijn omdat ze veel zullen besparen op R&D. Maar toch zie ik liever eerst de Galibier dan een nieuwe Veyron.
corvettez06 zegt
vind het nog steeds niet mooi .
corvettez06 zegt
en dit dan 20 jaar geleden , kan je nagaan hoe lang ze er over hebben moeten doen bij bugatti,http://www.youtube.com/watch?v=m8dI-47Z2hI
MichaelvdBroek zegt
@corvettez06: haha gaaf dingetje! was dat ook vanaf fabriek dan?
corvettez06 zegt
was niet veel maar een schammel 256,7 mph dacht ik.
3wieler zegt
Lijkt me niet zó moeilijk, de ss haalde al iets van 431 gemiddeld, voor die 4km/u hoeft toch geen nieuwe veyron te worden gebouwd?
boygeorge zegt
GERUCHT: alle AB petrolheads krijgen zo`n ding.
Uitsluitend in de kleurstelling rood-wit-blauw.
Ik betaal, dit is ook een gerucht.
Nilo zegt
@boygeorge: he je bent er weer, maar nu jij het zegt zal het ook wel weer bij een gerucht blijven 8)
w0o0dy zegt
LMAO ze kunnen 300 stuks niet verkocht krijgen dus komt er snel een opvolger… Forget it. Eerst gaan ze de Galbak maken (Panamera/Bentley met een ander uiterlijk en sterkere motor) om geld te verdienen en dan kijke ze pas serieus naar de Veyron opvolger die nu al geen begeerte meer oproept bij bijna iedereen die het WEL kan betalen
The360box zegt
Nu de Bugatti weer de ‘snelste’ is hoor je ze niet meer, SSC, Koenigg etc. Wat is de volgende stap, want in Carbon haalde ik makkelijk de 502 in mn SLR :lol:
carmasterr zegt
@The360box:
Ik kwam niet verder dan 430 in mn ’67 GT500:P
The360box zegt
@carmasterr: Sterker nog, ik haalde zelfs 538KM in de draft.
Orichy zegt
Door gewoon door te gaan met produceren, alleen met wat aanpassingen, zakt de kostprijs vanzelf, omdat er niet echt een totaal nieuw ontwerp ontwikkeld hoeft te worden.
Over twintig jaar is de Veyron wel rendabel.
Megakix zegt
Als ik NU begin met sparen…kan ik één velg kopen tzt…(sloeber-ik) ;-)
CRX zegt
@carbert: Bugatti wil in ieder geval dat de Veyron 2.0 minimaal evenveel vermogen krijgt als de Veyron Supersport.
Veyron 2.0… LOL
marcounkel zegt
@CRX: het kan wel ;) 2.0, paar turbo’s er op en knallen..
niet dat het ten goeden komt van de gebruiksduur, haha
Tommy2 zegt
De huidige kan nog best meekomen met de andere supercars toch? Pump your brakes, rustig aan met dit project.
DePannekoek zegt
ga dan voor de 450 pffff
marcounkel zegt
ze hebben wel dezelfde velgen gebruikt :P
hephie zegt
dit is toch geen gerucht?!?!
In Agustus vorig jaar heeft James may deze snelheid toch al gereden?!
http://www.topgear.com/uk/car-news/veyron-ss-record-2010-07-06
of een kort stukje uit de top gear aflevering:
http://www.youtube.com/watch?v=a5GPKtucBoU
The360box zegt
@hephie: Lezen is moeilijk, er had ook kunnen staan: Omdat de SS 435 makkelijk haalt gaat de volgende ook minimaal zo snel en zelfs nog ietsje harder, wat ze dus doen is verder bouwen met wat ze hebben.
nicktexel zegt
@The360box: het lijkt pagani wel:P
rvssax zegt
kots?
Griffin zegt
’t Is en blijft een onzinnig ding en nog spuuglelijk ook…
midasracer zegt
Dit verhaal wekt de suggestie dat een ontwerper wel even een auto ontwerpt voor deze snelheden. Ik geloof er niets van. Er is maar 1 manier mogelijk en dat is om eerst een basisvorm mbv de windtunnel te ontwerpen om de luchtweerstand zo laag mogelijk te krijgen en als dat klaar is, mag de designer er nog wat frutsels op verzinnen.
rvssax zegt
op een of andere manier blijf ik trouwens denken aan thunderbirds ofzo…
dujokke zegt
De Veyron is zo een beetje als naar de maan gaan… wat konden we daar in godsnaam gaan doen? Maar het heeft wel mooi de microgolf opgeleverd waar al die dikkerds die hier zitten te zagen hun pizza mee hebben opgewarmd :)
mrbones zegt
wat een gedrocht
Sciurida zegt
Oproep aan alle mensen hier die meer verstand hebben van auto-fysica dan ik ooit zal hebben; hoe hard KAN een op wielen aangedreven auto maximaal gaan? Ik bedoel op een gegeven moment, net als bij helicopters, zal de koek toch op zijn door alle krachten die moeder natuur op je losbombardeert? En ik heb het over een voertuig die puur op de wielen wordt aangedreven hè, niet flauw gaan doen met raketten. Ik denk dat er een top is aan toeren die de wielen van auto kunnen maken, maar heb nooit fatsoenlijk natuurkunde gehad…
NicoLauda zegt
@Sciurida:
De Thrust Super Sonic Car ookwel TSSC genoemd haalt een snelheid van boven de 1200km pu. Weliswaar met straal aandrijving, maar de wielen houden het wel.
mco zegt
Ze kunnen beter een totaal nieuwe update geven en niet zo’n ‘vernieuwing’ als van de golf 5 naar de golf 6. Volgende grens zou 300 mph moeten zijn, niet 435 km/u
boss427 zegt
Waarom niet 735kp/u? Dat lijkt me veel sneller. Want ja, ik moet absoluut een auto hebben die zo hard kan.
carmasterr zegt
@boss427:
LOL
F1Tim zegt
Zo, ze willen qua power zichzelf weer overtreffen. Dat zal niet blijven duren…
db87 zegt
Wat is dat voor lelijke foto?
duckje zegt
dit is echt niet mooi, echt niet.
autoblogamateur zegt
Die foto ziet er slecht uit… Volgens mij is er geen formule ofzo om een topsnelheid, maar de wrijvingskrachten worden zo hoog dat het wel een keer stopt… Dat is ook niet zo erg, je hebt niets aan zulke snelle auto’s…
D-Racer zegt
Wat een lelijke foto! Als zie die ontwerp gebruiken, dan zorg ik dat iemand de hele fabriek gaat opblazen… Sjonge Jonge! Echt lelijk die foto!
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Al had ik die 2 miljoen (1,5?) dan zou ik écht niet zo’n auto willen hebben :P koop dan een ferrari, masserati, bmw en een porsche voor datzelfde geld
Dimglor zegt
Leuk… maar waar blijft die Galibier??
Mr_X zegt
POWER!!!!
Cantago zegt
Minder dan 1900 kilo, meer dan 1200pk? Minder dan 2,5sec naar de 100? En harder dan 435km/u? Dat is ABSURD! Maken, dan heb ik weer wat om over te dromen! Geweldig!
autospotterqvs zegt
Gatver gatver gatver, dit gaat toch niet in productie? Ik hoop hem nooit te zien behalve als er maar 1 exemplaar van is! Wel snel…
autospotterqvs zegt
Om het kort te zeggen: Ik moet er nog een beetje aan wennen. Is wel mooi maarja, erg anders……
mellie zegt
not zoals bakkerst hoopt ik dat ze het ontwerp grondig aanpakken want dit vindt ik gewoon lelijk vooral voor zon sport auto dan kunen ze beter bij het huidige ontwerp blijven
D-Racer zegt
Heej trouwens, die hele topsnelheid is hetzelfde… Kom ik nu pas achter -.- Gaat het niet sneller worden? Anders komt SSC weer opscheppen
Justawheelchairguy zegt
Hopelijk komt ie er beter uit te zien als de huidige