En het is zover! Porsches wereldprimeur is een raceversie van de 918 Spyder, die ze RSR gedoopt hebben. De auto werd enkele minuten geleden onthuld op de Detroit Motor Show. Deze racer maakt gebruik van de hybride-vliegwieltechnologie uit de GT3 R Hybrid.
Twee elektromotoren met een vermogen van 75 kW drijven de voorwielen aan, en achterin het midden ligt een V8, die een doorontwikkeling is van de motor uit de RS Spyder. Dit motorblok levert in de 918 RSR 563 pk bij 10.300 toeren. Gecombineerd met de elektromotoren komt het gezamenlijk vermogen uit op maar liefst 767 pk.
Het ontwerp van de RSR is volgens de „Form follows function“-filosofie gedaan, aan alles is te zien dat dit zilvergrijze („Liquid Metal Chromblau“ volgens Porsche) beest klaar is voor het circuit. De oranje accenten die terugkomen moeten verwijzen naar het hybride-karakter van de wagen. De monocoque is uit koolstofvezel (CFRP) opgetrokken. De remenergie wordt met behulp van een vliegwiel opgevangen, en kan met een druk op de knop (volledig opgeladen) 8 seconden lang als extra power worden losgelaten.
Kunnen we er nog veel meer over kwijt? Jazeker: het nummer 22 dat dit Rennlabor, zoals de Duitsers het noemen, draagt heeft een Nederlands tintje: het verwijst namelijk naar het nummer van de Porsche 917 waarmee Helmut Marko en Gijs van Lennep in 1971 de 24-uur van Le Mans wonnen. Een video van de 918 RSR vind je HIER.
UPDATE: Wouter is in Detroit en heeft de 918 al gespot.
albertvl zegt
whoo 767 pk en 10.300 toeren. wat een super car
gregorius zegt
@albertvl: Even lezen aub; 563 pk uit een 3.4 V8, best aardig; het ding leverde eerst 507 pk. Die 10k toeren zeggen niet al te veel… dat kunnen er wel meer!
Maar wel vet; vraag me af wat voor regelementen er worden bedacht voor dit soort halve hybrides in de racerij.
integralechubasco zegt
@gregorius: 10300 toeren voor een van dit caliber en formaat, zonder motorfietsonderdelen? daar zijn er maar weinig van… Caparo misschien.
Seroo zegt
@integralechubasco: Honda HSV 010-gt? Die zit ook in hetzelfde veld dacht ik zo.
MichaelvdBroek zegt
@Seroo: Volgends mij komt de Lexus LFA ook aardig in de buurt ? :D
gregorius zegt
@integralechubasco: het gaat hier om de raceversie van een Porsche. Dat ding hoeft 24 uur mee te gaan, niet 100000 km.
pieter zegt
Maar deze is duidelijk niet bedoeld om stilletjes elektrisch mee te cruisen. Maar gaan ze nog wel een volledig elektrische versie op de markt brengen ?
Kaje zegt
@pieter: Nope alleen combinatie van V8 met 500+ PK en elektromotoren met 200+ PK stond laatst een artikel over in topgear magazine, staat vast wel ergens op het web.
Merry zegt
Wat ik me toch afvraag voor welke cup is deze wagen dan?
GT3 hebben ze al die 911 GT3 RSR hybride en voor de GT2 hebben ze de 911 GT3 RSR.
Eindelijk een GT1 wagen?
Jochempie zegt
Geweldig wagentje maar je gaat ‘m alleen maar zien als je je in autoracen interesseert.
Foramen zegt
@Jochempie: Dat heb je wel vaker met racewagens ;)
Jochempie zegt
@Foramen: De meeste zijn niet om aan te zien, dus dan is het geen probleem :P
Stefan-Venema zegt
Ik welke klasse willen ze ermee gaan rijden? Lijkt me niet geschikt voor een FIA klasse/regelement.
xilver zegt
Is de gewone versie al bestelbaar?
Esprit_de_Flandre zegt
@xilver: Tis maar wat je gewoon noemt…
laurensje zegt
Leuk retro race styling element, die “ventilator scoop” tussen de “inlaatspruitstukken”.
Een EV versie, waarom, de dingen rijden helemaal geen kilometers maar verdwijnen rechtstreeks de auto collecties in. Alleen het in conditie houden van de accu’s kost dan al enorm veel kWh CO2’tjes.
MrHyde zegt
@laurensje: Ik weet niet of je het artikel gelezen hebt, maar dit is dus geen EV. Dit is een hybride met een mechanische vorm van energie-opslag. Namelijk door middel van een vliegwiel. 1. Het is een hybride en dus zoiezo geen EV. 2. die rest-energie wordt opgeslagen door een vliegwiel en niet door een accu.
laurensje zegt
@MrHyde: joh. Het was als een antwoord op Pieter. En de rest van de EV lovers…
T16 zegt
Straks dit filmpje dan maar: http://www.youtube.com/watch?v=AW7lstH1TgY&feature=player_embedded#! ?
Brutus zegt
Nog een filmpje.. (vanaf 0:42)
-edit: CHECK–
resulutionNL zegt
Ziet er goed uit…10.300 toeren, haha :P
T16 zegt
Porsche noemt het een “experimenteel racing laboratorium” en het gaat zo door met onderzoeken hoe men duurzaamheid naar het circuit kan brengen.
Jochempie zegt
@T16: Ja, origineel, dat was de 911 GT3 RSR ook al.
pieterveer zegt
Je kan een raceauto natuurlijk alleen maar beoordelen op prestaties in competitie. Dit is “slechts” een studie op de toekomst van GT-racerij. Een heel interessante studie, dat wel. Zeker als Ferrari en anderen zich ook op het hybride pad gaan begeven, dan ontstaat de hybridklasse vanzelf. Misschien op den duur een interessante optie ter vervanging van de GT1?
bartweerman zegt
Wat een gave bak zeg! En eindelijk hebben ze eens wat anders bedacht dan die eeuwige 911 look-a-likes…
spykerboy zegt
en hoe wil je meedoen aan schoonmoeder dag? je kan geeneens een passagier meenemen door die grote soep pan…
T16 zegt
@spykerboy: Het is een experimenteel race voertuig, je gaat niet racen met je schoonmoeder. De vorm van het vliegwiel past perfect in een reservewielbak. De technologie is na doorontwikkeling weldegelijk schoonmoederrijp en toepasbaar in doorsnee auto’s met b.v. een standaard wielbak en FWD.
spykerboy zegt
@T16: jij snapt dus duidelijk neit wat ik bedoel met schoonmoeder dag…
DIT bedoelde ik met schoonmoederdag:
Ook in 2011 wordt de RSZ SCHOONMOEDERDAG weer georganiseerd. Op de zeer populaire circuitdag mag iedere coureur met zijn / haar raceauto familie, vrienden of bekenden als passagier meenemen voor een aantal uiterst snelle rondjes over het Circuit Park Zandvoort. Maar ook de altijd behulpzame monteurs en onmisbare sponsors mogen niet vergeten worden! En last but not least: de SCHOONMOEDERS zelf natuurlijk! Maak voor eens en altijd duidelijk waarom jouw naar olie en verbrand rubber ruikende hobby veel boeiender is dan een slaapverwekkend kringgesprek met stoffige ooms, tantes en krijsende koters op een foute zondagmiddag!
iets heel anders wat jij dus denkt ;)
Freewarefreak zegt
@spykerboy: Ja.. en je moet de kleine lettertjes lezen in het instructieboekje.. niet harder als 300 KM/H anders ga je naar een ander jaartal.. zie je die Flux Condensator niet? ;)
OT: Wat een prachtig ding.. love the colors!
911GT2 zegt
Wat een monster! Mooi dat de 918 niet alleen een show-car wordt zoals de GT, maar dat er ook echt mee geraced kan worden!
w0o0dy zegt
De motor is gebaseerd op de RS Spyder (chassis waarsch ook) en mogelijk komt deze straks uit in plaats van die Spyder? Het ding heeft zo goed als NIETS met de straat 918 te maken behalve de naam. Gaat waarschijnlijk ook weer als enige in een aparte klasse een “overwinning” halen in de 24h op de Nurburgring…. zucht, crappy marketeers.
Jorrit zegt
@w0o0dy: nou ja, of slimme marketeers, is maar net hoe je ’t bekijkt. Neemt niet weg dat ’t irritant is, hadden ze bij Toyota of Lexus ook niet dat truukje geflikt met de 24h van de Nürburgring?
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Ik dacht dat het motorblok van de 918 ook een RS spyder variant was. Zo klinkt hij namelijk ook. ;)
RenesisHP zegt
@RenesisHP:
De straat 918 uiteraard. ;)
w0o0dy zegt
@RenesisHP: max rpm vd 918 Spyder 9200tpm en deze 10300…. iets zegt me dat 1 van de twee andere internals zal hebben/krijgen.
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Dat geloof ik wel. De RS Spyder draait voor zover ik begrepen heb exact hetzelfde toerental als deze RSR. Aan de andere kant heeft de RS spyder een restrictor en de 918 spyder normaal gesproken niet.
Zou dus met een lager toerental een vergelijkbaar vermogen kunnen ophoesten.
Aan de andere kant is jouw visie ook niet vreemd. De “straat”motor en racemotor hebben natuurlijk ook een iets ander doel en levensduur voor ogen.
RenesisHP zegt
@RenesisHP:
Eerste aan de andere kant moet aan de ene kant worden.
robbie zegt
@w0o0dy: de 918 Spyder heeft volgens mij ook de motor van de RS Spyder achterin liggen. Verder vermoed ik idd ook dat deze auto aan de start zal verschijnen van de 24h vd Nurburgring.
Uiteraard in de EXP1 klasse, kan hij mooi strijden met de P4/5 Competizione. Wat zou het mooi zijn als die gehakt maakt van deze Porsche…
RenesisHP zegt
@robbie:
Zullen we er een compromis van maken dan? Ik gaf ongeveer hetzelfde aan maar kan mijzelf ook in de uitleg van wOoOdy vinden. Puur omdat een straat- en racemotor een verschillende doelstelling hebben.
towi1989 zegt
‘De oranje accenten die terugkomen moeten verwijzen naar het hybride-karakter van de wagen’
Hadden ze daar niet al de kleur groen voor? :P
Seroo zegt
@towi1989: Porsche gebruikt oranje voor hybride in de racetak van het bedrijf. De 918 spyder heeft wel weer groene plasticopzetstukjes.
Esprit_de_Flandre zegt
@Seroo: ah soow…
sir_smokalot zegt
Wouter heeft ‘m inmiddels ook op de korrel gehad: http://www.autojunk.nl/2011/01/porsche-918-rsr-in-detroit-autospot
w0o0dy zegt
@sir_smokalot: ff aanpassen/toevoegen dat de motor gebaseerd is op de motor van de RS Spyder?
robbie zegt
@w0o0dy: zowel de 918 Spyder als deze 918 RSR hebben de 3.4 V8 van de RS Spyder achterin liggen.
lambo4all zegt
hij ziet er van voren niet zo mooi uit maar dat maakt in dit geval ook helemaal geen een flikker uit. het is gewoon een geweldig racebeest, en daar hou ik wle van:)
neal zegt
ik vind de auto zo toch een hoog Ferrari gehalte hebben vooraan.
MichaelvdBroek zegt
wat een gave porsche! en dat zeg ik niet snel.. :D
mrB zegt
STOER!!! Zal wel een mooie hoop herrie uit de zijkant komen, 10.300 toeren is echt veel. Ik ben ook wel benieuwd welke klasse dit moet worden. GT1 is toch zo goed als voorbij?
robbie zegt
@mrB: GT1 is idd niet interessant meer. Gok eerder dat Porsche de aandrijflijn van deze auto zal gebruiken voor een nieuwe LMP1 racer. In GT2 zal Porsche (uiteraard) gebruik blijven maken van de 911 GT3 RSR. Het lijkt mij heel sterk dat Porsche deze auto, in deze vorm, gaat gebruiken voor een van de gangbare raceklassen (LMP1, LMP2, GT1, GT2 etc).
robbie zegt
Wel een luxe interieur voor een raceauto…
RenesisHP zegt
@robbie:
Zitten wat CGT trekjes in. Niet verkeerd. ;)
youri509 zegt
kan niet wachten op het geluid!
Hupke zegt
De kleuren zijn eigenlijk gewoon de gulf-kleuren maar dan iets meer “bling” en zonder de side-skirts en de voorspoiler ook in het oranje te doen.
lemans zegt
We hebben even moeten wachten na het grote succes van de 917 maar hier is ie dan. En in 2012 24 HEURES DU MANS!!!
http://www.youtube.com/watch?v=fvj–1g9Qb8
porsche997gt2rs zegt
op naar de 17de overall winnaar op Le Mans!!
Dimglor zegt
Ziet er toch wel goed uit hoor… en inderdaad, zoals Robbie zegt, nog een luxe interieur voor deze racer…
Esprit_de_Flandre zegt
“De oranje accenten die terugkomen moeten verwijzen naar het hybride-karakter van de wagen.”
Ja, als ik een sinaasappel zie denk ik ook altijd direct aan hybride…
autoblogamateur zegt
Wat een beest!:) Alleen dat vliegwiel vind ik wel link… Als die kapot gaat loop je de kans dat je de coureur er in 2 delen uit kunt halen… Maar dat risico neem ik graag op de koop toe:)
coupe20vturbo zegt
Dit is zeker de vetste hybride tot nu toe, >10.000 toeren en 767pk. Wat een gave bak!!
greenhell zegt
Ligt het aan mij of heeft hij wat weg van de a (of S)5 van audi, gezien de achterkant, en van bovenaf is het net een opgefokte carerra GT…ben benieuwd of ze m gaan testen bij de VLN races… hopelijk :)
fiatboy zegt
laten we hopen van wel
FredT zegt
Ik wordt er dromerig van… Prachtige wagen! Ik kijk al uit naar een eerste rijtest (van de straatversie dan).
Cantago zegt
10300 toeren? Dat moet wel goddelijk klinken! En met 8 seconden boost en meer dan 700 pk gaat het vast ook heeerlijk snel! Gaaf ding dit, nu er snel een straatversie van maken!