In Chinese steden neemt het aantal auto’s op de weg in rap tempo toe, en daarmee ook het aantal files. Hoewel de Chinezen aardig rap kunnen bouwen, is het groeitempo van het verkeer kennelijk niet bij te houden. Maar deze verkeersproblematiek levert ook zakelijke mogelijkheden op. Chinese vrouwen trekken het kennelijk niet zo goed als ze vast staan, en daarom laten ze zich graag uit de file oppikken, terwijl een ander er voor zorgt dat hun auto op de plaats van bestemming aan komt. Een afhaalchinees dus, maar dan anders.
Het systeem werkt als volgt: vrouw komt vast te staan, en belt bedrijf. Bedrijf stuurt motorrijder met passagier. Passagier stapt af en neemt plaats in de auto. Vrouw stapt achterop motor, en wordt naar haar bestemming gebracht, terwijl haar auto volgt.
Waarom hebben we het hier specifiek over vrouwen vraagt u? Volgens Asia One is dit de grootste klantengroep van het bedrijf: “One important source of our customers is female drivers, some of whom feel physically uncomfortable if they wait in cars in traffic for too long”. Aha. Andere klanten zijn mensen met tijdsdruk, als er bijvoorbeeld een afspraak of een vliegtuig gehaald moet worden.
Er kleven twee grote bezwaren aan deze methode. Ten eerste: zou je je eigen wagen aan een wildvreemde toevertrouwen? Ten tweede: het is niet zonder risico om met een motor door het drukke verkeer te zigzaggen, maar bovenal schijnt het onder de huidige Chinese verkeerswet verboden te zijn voor motorrijders om zich op de snelweg te begeven, en dan moet je misschien wel strafregels schrijven in je kostbare tijd.
Volgens onderzoek heeft Peking, samen met Mexico City, de zwaarste verkeersdruk. Het inwonertal is toegenomen tot 19 miljoen, en de stad slibt hoe langer hoe meer dicht. Om dit een halt toe te roepen bedient de regering zich van Draconische maatregelen. Dit jaar zullen er slechts 240.000 nieuwe voertuigen worden toegelaten. Dat dit aantal laag is bewijst het feit dat er voor de eerste 20.000 deze maand al 215.000 Pekinezen/Bejingenaren hebben aangemeld (ik ruik een handeltje). Vorig jaar werden er grofweg 750.000 nieuwe auto’s geregistreerd.
rotorhead zegt
Goeiemorgen! http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/13/spookrijden-in-china-kan-het-gewoon
rotorhead zegt
@rotorhead: goeiemorgen @ mezelf that is. Zucht.
lambo4all zegt
ik dachy ookal zoiets…. tot ik het ging lezen:)
six-trey zegt
doet mij denken aan
http://www.youtube.com/watch?v=pezdwLmU2H4
xilver zegt
Goed idee lijkt me wel.
Esprit_de_Flandre zegt
Goed gevonden. Er is zeker een markt voor.
O, en euh, Peking heet eigenlijk Beijing, en volgens mij is China ondertussen belangrijk genoeg om die kolonialistische naam te laten vallen, en gewoon de Chinese te gebruiken…
Mike zegt
Hier is toch niks aan?? Een idioot die denkt dat die goed kan rijden in een land waar op 200 km² 20 auto’s rijden en er tussen kan piepen? Of om het feit dat elke weg 20 meter breed is? Beetje hoge snelheden rijden en tussen verkeer door piepen? Niks knaps aan dacht ik zo?
Ties zegt
@sir_smokalot Beijing (Peking) heeft een populatie van 15 miljoen, Shanghai daarintegen heeft een populatie van 19 miljoen.