Er gaan geruchten dat Audi -onderdeel van de Volkswagen Groep- zich met de ontwikkeling van de elektrische A1, de irritatie van moederconcern Volkswagen op de hals heeft gehaald.
Bijna een jaar geleden presenteerde Audi in Genève de Audi A1 e-tron concept. Dit is een elektrische A1 met een wankelmotor als range-extender. De Duitse stad München is momenteel een proeftuin voor de A1 e-tron. Daar worden 20 exemplaren in de praktijk getest. De auto staat voor 2012 op de agenda en moet een antwoord bieden op BMW’s Megacity project. Audi verwacht dat in 2020 vijf procent van alle nieuwe Audi’s elektrisch is.
Tot zover nog geen drama zou je denken, maar het moederbedrijf is helemaal niet happy, zo gaan de geruchten. Audi vaart een eigen(wijze) koers bij het ontwikkelen van de elektrische aandrijflijn. De Volkswagen Groep ziet juist graag een gezamenlijk elektrisch platform voor alle VW dochters. Op die manier kunnen de ontwikkelkosten veel beter worden beheerst. De Duitse Financial Times spreekt zelfs van anarchie.
Audi heeft in een reactie laten weten dat de koers van het bedrijf niet in conflict is met de ideeën van het moederconcern. De Volkswagen Groep wilde zelf niet reageren op de geruchten. (via: automotive news)
Neal zegt
Rotary’s will be back :-)
Sgt. Stevil zegt
@Neal: lekker lullig, als dynamo voor je accupakket :|
Alexander zegt
Niet alleen bij moederconcern Volkswagen. Ik denk bij heel veel autorijders, sinds de introductie van de A1.
rikus zegt
Raar verhaal ..
Dennis zegt
@rikus: Rare opmerking (zolang je ‘m niet toelicht).
audirs3 zegt
@dennis: zal ik dan maar? de A1 heeft dezelfde basis als de polo of de fabia of de ibiza. dus VAG kan die techniek van de A1 ook makkelijk transplanteren naar de andere merken in het concern. daarom, een raar verhaal.
SjonnieKroket zegt
Volgens mij kan VAG zich beter bezig houden met andere problemen!
ExOtiC zegt
@SjonnieKroket:
Zoals?
RazorHead zegt
@ExOtiC:
designprobleem? ;)
MichaelvdBroek zegt
@RazorHead: ben je gek, ga je me vertellen dat je audi’s lelijk vind? HAHA
RazorHead zegt
@MichaelvdBroek:
VW vind ik wel lelijk, audi niet. die zien er gewoon allemaal hetzelfde uit ;) toch een probleem denk ik als je net een dikke A8 gekocht hebt en plots iemand roept: kijk dat is een mooie A4!
stefan3382 zegt
@RazorHead: Dat moet dan iemand zijn met een minderwaardigheidscomplex…
Pieter-Jan zegt
@RazorHead: The Horror, the horror…
YK zegt
Oh Audi, you so silly :P
Faalhaas zegt
Wat een belhamels toch bij Audi!
Neal zegt
Ach wanneer E85 of waterstof erdoor komt, zullen wankels nog meer terugkomen. Trouwens Mazda heeft nog een tijdje het pattent erop om de Wankel als volwaardige aandrijfbron te gebruiken dus kunnen andere merken het neit als dusdanig gebruiken.
Jansen zegt
@Neal: Is dat zo? volgens mij zat dat pattent destijds in Europa bij Comotor, NSU-Citroen, lees Audi
Hubert zegt
@Neal:
Je kunt niet alsnog iets patenteren wat in het verleden reeds is toegepast.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hubert: Je kunt wel een verbeterde, vernieuwde Wankelmotor patenteren, waarbij niet het principe van de Wankelmotor wordt gepatenteerd, maar de toepassing van de verbeteringen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hubert: Het patent van de Dieselmotor is trouwens ook een interessant verhaal. Moet je beslist eens opzoeken…
laurensje zegt
Tja, 2 miljoen hybride Toyota’s maken die dingen volgens zeggen ook niet goedkoper om te maken, waardoor de “innovatiesubsidies” tot in lengte van dagen betaald horen te worden… niet mijn woorden uiteraard.
OT: de aandrijflijn bestaat uit losse componenten?
MDV zegt
Dat VW daar zo moeilijk over doet.
Laten ze zelf eens met iets nieuws komen.
72bug zegt
@MDV:
VW is eigenaar van Audi, dus dan lijkt me dat toch zeer logisch..
72bug zegt
@MDV:
VW is eigenaar van Audi, dus dan lijkt me dat toch zeer logisch..
handrem trekken is fijn! zegt
De A1 van Audi had toch heel weinig animo!? Moeten ze tuurlijk weer met elektrisch gaan te klooien om zo’n apparaat te slijten. 2012 zal wel een geweldig ‘TERUGROEPAKTIE’jaar voor VAG worden. Met dank aan Audi!
Onehp zegt
Volgens autocar, die de A1 e-tron gereden hebben, is het een heel geslaagd concept. Lijkt me onzin dat het projekt niet “goedgekeurd” is… en ik werk zelf in de R&D van een VAG merk (doch niet Audi).
Mellie zegt
ha lekker man ik zie audi namelijk liever als een zelfstandige autobouwer ga vooral zo door heren
Lan_Evo zegt
Ja, op zich wel logisch. Als het toch al gewoonte is om veel onderdelen voor meerdere merken/auto’s te gebruiken, kan je beter zoiets lastigs, langdurig en duur als een elektrische aandrijflijn ook samen ontwikkelen. Anders zijn er waarschijnlijk veel meer kosten.
Ramshoek zegt
Het is toch een beetje een rare relatie tussen VW en Audi. VW vind zichzelf de eigenaar van Audi (en andere merken) en wil graag bepalend zijn (wil graag Über Alles zijn). Audi vindt zichzelf premium en wil graag z’n eigen gang gaan.
De VAG groep heeft zichzelf ook verdeeld in 2 poten: VW met de merken VW, Skoda, Bentley, Porsche, Bugatti en de Audi poot met Audi, SEAT, Lamborghini. Dan kun je ‘eigen wegen’ volgens mij ook verwachten.
Dat beide clubs wel eens verschillend over zaken denken is niet nieuw. Toen de hele wereld op Common Rail diesels overstapte schreeuwde VW dat de pompverstuiverdiesel veel beter was. Audi bracht intussen gewoon een common rail V6 diesel op de markt. Ook bij de toepassing van directe inspuiting voor Benzine motoren gingen de merken hun eigen gang. De VW FSI’s (1.4 en 1.6) werkten met gelaagde verbranding. In theorie zuiniger en dus mooier voor de marketing, maar in de praktijk… Bij Audi vonden ze de praktijk belangrijker. Daar geen gelaagde verbranding in lean burn motoren maar gewoon de hoge mengsel kwaliteit, de koelende werking e.d. van directe inspuiting zonder compromissen te sluiten qua verbrandingskamervorm en zonder kostbare nabehandeling (NOx-opslagcatalysator) van de uitlaatgassen. De geschiedenis leert dat Audi ook op dat punt aan het langste eind heeft getrokken.
Maar ja, VW = Marketing dus die zullen altijd wel blijven schreeuwen over van alles en nogwat.
JPM zegt
@Ramshoek: Het gaat gewoon puur om een management accountant probleem dat intern door de cfo bobo’s uitgevochten moet worden. Noch de consument, noch de marketing heeft hier iets mee te maken.
Pieter-Jan zegt
@Ramshoek: Common rail is enkel geschikt voor schone Diesel. VW heeft overgeschakeld op common rail wanneer de Amerikaanse wetgeving schonere Diesel brandstof verplicht maakte. Audi verkoopt geen Diesels in Amerika. PD is trouwens een duurdere technologie dan common rail. Common rail was traditioneel een inspuiting voor bedrijfsvoertuigen omdat de vroege generaties te veel lawaai maakten voor personenwagen.
VW PD was een lange tijd effeciënter dan common rail. Common rail kon niet met dezelfde druk omweg.
http://www.automobile.com/vw-to-switch-to-common-rail-diesel-technology-from-pd-tdi.html
Nog iets?
ps: VW bashers zijn dikke Janetten. Je bent wel een mongool als je de TDI gaat bashen. Common rail is een evolutie van TDI. Of ben je liever aan voorverbrandkamers?
philippe zegt
@Pieter-Jan: Wat jij zegt is echt dikke onzin…
Rond het jaar 1997 zaten alle automerken met de vraag welk systeem ze zouden gebruiken voor hun diesels. Velen hebben voor Commonrail gekozen omdat dit ten eerste veel simpeler was en goedkoper. Ook niet te vergeten betrouwbaarder dan de pompverstuivers (later gebleken). Het is niet van geen hogere drukken aankunnen, maar de CR is veel efficiënter.
Door het gebruik van 1 rail in plaats van voor elke verstuiver een aparte pomp is zo’n hoge druk opbouw niet nodig. De inspuithoeveelheid wordt geregeld door de piezoverstuivers, dit verhoogt het rendement aanzienlijk. Betrouwbaarder is natuurlijk relatief, door de ontwikkelingen van de verstuivers zijn er merken die met grotere problemen kampen dan anderen (Bv Mercedes met hun 2.2 en 2.5 cdi’s van 2008-2009). Je mag ook niet vergeten dat het comfort dat een CR-systeem geeft zo veel beter is dan de pompverstuiver (stiller en mooiere loop van de motor). De dood van de pompverstuiver waren dan ook de ontwikkelingskosten en het niet meer voldoen aan de emissie-eisen
En je laatste zin slaat op niets, common rail is al een heel oud principe, het is enkel pas toegepast op personenwagens midden jaren 90.
Fanboyism ten top,
Greetz
xhlr zegt
@philippe:
Dank. Wilde gelijk hetzelfde verhaal typen, maar je post was (gelukkig) eerder. Common rail was inderdaad al in de jaren ’60 ontwikkeld door een Zwitser, en Japanners begonnen het in zware machines te gebruiken. Ik geloof dat het Fiat was die het daadwerkelijk in personenwagens ging stoppen.
laurensje zegt
Interne concurrentie, bij gebrek aan? Kan werken, tenzij men alleen nog maar elkaar in de gaten houdt :-)
floryn zegt
Deze A1 is gewoon veel leuker dan de UP en trekt alle aandacht weg. Ik snap overigens wel dat VAG liever in een keer de elektrische technologie wil ontwikkelen.
Citrofiel zegt
Bitchfight! :D Eindelijk weer een nieuwe soap op autoblog? ;)
Yeelen zegt
@Citrofiel: Dat zou leuk zijn *denkt terug aan de GT-R/911 Turbo saga….*
Realhustler zegt
Delen van componenten is lang niet altijd goedkoper. Want het stelt ingewikkelde eisen aan de componenten, daardoor is de ontwikkeltijd langer, ze zijn vaak zwaarder, en hogere aantallen heeft wel kostenvoordelen, maar daar zijn ook grenzen aan. Stel je ontwikkeld een raam bediening electromotor die gebruikt kan worden voor kleine goedkope auto’s tot en met de superluxe modellen.
Dan moet hij sterker zijn, stiller, en daardoor wordt hij groter en duurder. En dus te duur voor de kleine auto. Ondanks grotere aantallen.
Daarom is een IQ relatief duur, om zo’n geniale auto te maken voldoen standaard componenten niet.
Mr. Dj M. zegt
Tjah dat krijg je met zo veel overlap binnen een organisatie. Interne concurrentie. Wordt ooit nog eens de dood van de VAG groep als ze niet uit kijken!
mashell zegt
@Mr. Dj M.: het is ook een sterkte. Zo kun je op meerdere paarden wedden. Het VAG concern is groot genoeg om wat overlap te kunnen hebben.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Mr. Dj M.: de dood van VAG lijkt me toch erg sterk.;)
Ik zie Audi inderdaad met Bentley nog wel “alleen gaan”. Ook geen ramp, zal niet vreten aan de verkoop van audi denk ik dan. Volkswagen zal uiteraard de inkomsten sterk zien dalen in dat geval.
Andere kant, lijkt me wat dom van VW om Audi tegen te werken in Onderzoek en Ontwikkeling. Als zij op die manier een veel efficiëntere auto kunnen ontwikkelen kan nadien VW zich aanpassen en misschien veel grotere kostenbesparingen doorvoeren. :)
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Ja maar is sowieso weggesmeten geld. Als Audi nu met iets goeds komt en VW moet al z’n research in de vuilbak smijten, of omgekeerd, dan gaat er veel geld verloren.
Patrick zegt
Go AUDI!
Freewarefreak zegt
“..Audi vaart een eigen(wijze) koers bij het ontwikkelen van de elektrische aandrijflijn. De Volkswagen Groep ziet juist graag een gezamenlijk elektrisch platform voor alle VW dochters..”
Zou het te maken kunnen hebben (als het gerucht dus waar is) met het gebruik van dat kleine wankelmotortje? Dat is toch wel erg afwijkende techniek EN een techniek die in het verleden zijn duurzaamheid niet bewezen heeft. Dat Audi dat er door wil drukken en VW dat niet ziet zitten. Want dat motortje.. waar komt dat vandaan? Ontwikkelen ze dat zelf? Of is er een gerenomeerd wankelmotortjes fabrikant ergens? Vraagtekens, vraagtekens..
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: Misschien hebben ze nog eentje liggen van de ouwe NSU Ro80…
rover zegt
er zijn zoveel mogelijke routes naar het toekomstige routes dat het niet verstandig is op op 1 paard te wedden. Want dan kun je jaren achterstand oplopen. Door meerdere technieken te bestuderen en testen verklein je die kans. Ik denk niet dat VW( althans, macht doet rare dingen met logica) een dergelijk risico wil lopen met de hele groep. Voor de buitenwereld lijkt het alsof er concurrentie terug is maar..i don`t buy that. Het is een goede manier om te verbloemen dat ze ook in de VAG groep ook nog niet 100%zeker weten welke kant het op zal gaan met das neue reiten
Max zegt
wie zou er niet zo zijn. ik zou ook niet mijn “eigen ontwerp/idee/creatie” aan iemand anders gratis voor niks weggeven!
CrazyHenkie zegt
@ Freewarefreak
Ik kan mij voorstellen dat Audi gewoon hun voorsprong door techniek wil tonen door zoiets bijzonders toe te passen oid?
kane_sting zegt
Ok dus voortaan is het moederbedrijf degene die alles bepaald. Hoe irritant is het als bedrijf dat er heel de tijd iemand op je vingers zit te kijken maar zelf eigenlijk zelf geen actie onderneemt.
Ik vind de VAG echt een Bureaucratie onderneming. Kijken veels te veel naar het kostenkaartje maar niet meer naar het gehele plaatje. Tuurlijk moet het binnen de lijnen bliven maar ga me nou niet vertellen dat Audi niet meer zelf iets mag ontwikkelen.
The story continues….
DePannekoek zegt
@kane_sting: jij werkt er?
Esprit_de_Flandre zegt
Hoax? Audi wil misschien van het imago van veredelde VW af, en VW helpt een handje door te ‘Klagen’ dat Audi zelf ‘Engineering’ doet, en ‘Eigen Technologie’ ontwikkelt, die dus niet in een ‘VolksWagen’ zit, waardoor Audi meer ‘Premium’ wordt…
Een jaar later is alles dan natuurlijk ‘vergeten en vergeven’, en komt het hele boeltje ook in de Polo en Fabia terecht.
norge zegt
@Esprit_de_Flandre: WHoehaha ,juist ja .Denk dat je gelijk hebt
Linkador zegt
Men schudde met een stok en de pers liep ernaar…
Puike profilering van VAG, even Audi als de ‘Rebel’ in ’t licht stellen en ’t cock/@sshole imago van Audi is foetsie
janklaassen zegt
zo zie je maar dat dit geen ‘eenheidsworst’ is daar.
belachelijke naam trouwens.
janklaassen zegt
@ Linkador
vandaar zulke goeie verkoopcijfers.
integralechubasco zegt
toiletrollen verkopen ook altijd goed… omdat ze hun ding doen. Zo ook VAG.
rc1990 zegt
@integralechubasco: Haha. Jou mag ik wel.
thomas zegt
het probleem bij de vag is dat er teveel dezelfde auto’s zijn alle vw’s lijken op elkaar alle audi’s zien er hetzelfde uit modellen van audi seat skoda en vw staan allemaal op de zelfde platformen en straks rijd idereen in de zelfde degelijke fantasieloze auto’s
JPM zegt
Het hele ‘VAG wil de grootste worden’ lijkt ontzettend op GM een decennium terug. Ze kochten van alles en nog wat op en groeiden als kool. VAG doet de laatste tijd hetzelfde, veel merken opkopen en dat alles op verdienste van 1 merk: Audi. Audi is op z’n hoogtepunt momenteel, een hype die ook snel weer voorbij gaat. En dan zit VAG met een gigantisch probleem aangezien bijna de volledige groei en ontwikkeling van de groep betaald wordt met de nettowinst die voor 70% van Audi komt. Ze snijden zichzelf daar in de vingers. Het succes van Audi is ook makkelijk te verklaren. Het delen van componenten met VAG en Seat/Skoda zorgt voor hele lage R&D kosten, de marketing doet de rest. Men denkt dat men in een soort BMW rijdt maar eigenlijk zit je in een Passat met leren bekleding. Daar zit de kracht van de VAG groep. Dat trucje heeft voor alles betaald. Alles. De Veyron, Bentley, Bugatti, Lambo en zelfs Porsche. En dat zelfde trucje wordt de ondergang net als bij GM. Als eerste gaat SEAT, dan Audi en Porsche etc. De grootste worden is volledig onmogelijk. VAG heeft misschien wel het beste jaar uit hun geschiedenis gehad, alles klopt. En toch is Toyota dat een heel heel heel slecht jaar heeft gehad gewoon groter. Het is kansloos, de thuismarkt is gewoon niet groot genoeg.
De geschiedenis herhaalt zich en ook VAG gaat ten onder.
Tommy2 zegt
De Audi-aandrijflijn is natuurlijk veel beter omdat dit echt elektrisch rijden is, zonder dat er een verbrandingsmotor bij de aandrijving helpt. Er zit alleen een klein wankelmotortje in die als aggregaat dient om de accu op te laden.
Bij de Volkswagen hybride (Touareg, Q5) werken een verbrandingsmotor en elektromotor samen en zorgen beide voor de aandrijving.
Kort komt het er dus op neer: Audi wil alleen een elktromotor voor de aandrijving met aggregaat, en Volkswagen wil een verbraningsmotor en elketromotor die samen voor de aandrijving zorgen.
Martin zegt
Inderdaad, concurrentie binnen het bedrijf is alleen maar toe te juichen. Het is een zoeken naar een compromis tussen techniek en economisch haalbaar (verkoopbaar). de toekomst zal het uitwijzen of er één dan wel meerdere opties uit de bus komen. Persoonlijk heb ik het niet voor hybride wagens, overkill aan technologie terwijl ze in de praktijk helemaal niet minder verbruiken dan bv de recentste diesels. Voor het milieu evenmin omdat het probleem gewoon verschoven wordt. Electriciteit, batterijen, electromotoren enz moeten ook geproduceert worden en drukt ook zijn ecologische stempel. Dus eerder valse concurrentie vanwege de belastingsvoordelen terwijl het nonsense is. De kritieken op Audi-VW zijn gewoon afgunst omdat geen enkel ander merk die verschijdenheid aan modelen en klassen voor de dag kan toveren. Wat PD betreft, ja VW heeft moeten overgeschakelen naar common rail vanwege lawaaieriger en milieu ten nadele van beter rendement, koppel enz maar anderzijds is Bosch ook druk bezig om een volgende generatie te testen die de voordelen common rail en PD in één systeem combineren. Het zou me dan ook niet verwonderen dat er binnen enkele jaartjes terug terug VW’tjes (en Audi-tjes) rijden met Pumpe Duse :)