De Nederlandse autoverkoop heeft in 2010 weer de weg omhoog gevonden. Ten opzichte van het rampjaar 2009 (387.699 stuks) werden er bijna 25 procent meer nieuwe auto’s aan de man gebracht. De teller bleef steken op 483.164 nieuw geregistreerde auto’s, nog steeds minder dan in de topjaren 2007 en 2008 (respectievelijk 505.641 en 499.983 stuks), maar de 5 ton komt weer in zicht. De koploper is een vertrouwde; ook in 2010 sleet Volkswagen de meeste auto’s.
Hiermee consolideerde het Duitse concern voor de vijfde keer op rij de nummer 1-positie, en de voorsprong op de nummer 2 (Toyota) werd fors uitgebouwd. Gingen VW en Toyota vorig jaar nog nek aan nek richting de eindstreep, dit jaar waren de eindtotalen 49.278 versus 40.954 auto’s. Hiermee is VW de enige fabrikant die op een marktaandeel van meer dan 10% uitkomt.
De nummers drie en vier van vorig jaar hebben stuivertje gewisseld. Dit jaar eindigde Peugeot op de derde stek, met een totaal van 39.665 auto’s, en verkocht Ford er met 39.375 auto’s 290 minder.
De prognose voor 2011 is dat we weer richting de 500.000 gaan, een lichte stijging ten opzichte van dit jaar dus. De vraag is: ga jij hier aan meewerken? Met andere woorden, wie van de reaguurders heeft het goede voornemen om zich een nieuwe auto aan te schaffen in 2011? (via dealersupportnet)
CSL zegt
not bad!
Megakix zegt
M’n laatste nieuwe was in 2008…dus, m’n laatste ! De techniek is tegenwoordig zó verfijnd en sterk, dat de keuze voor een duitse bolide tegen afslagprijs méér voor de hand ligt. Waarom een karige nieuwe Toyota rijden voor 20.000 euro, terwijl je voor datzelfde geld een erg leuke Beemer of Audi kunt bestellen (met een slordige 80k op de klok) ?
Rick-dos zegt
Mijn nieuwjaarsresolutie: trying to figure out why VW Golf is so fucking popular!
K zegt
Mijn Audi A3 Sportback word in februari geleverd met Pro-line S pakketje dus ik help al weer een handje mee voor dit jaar.
lamborgfan zegt
@Megakix
Jup dat is waar!.. alleen tegenwoordig maken ze ons helemaal gek met dingen als nog zuinigere auto’s rijden en dat soort bullshit.. Voordeeltje.. des te minder mensen die beemers en auid’s kopen, des te meer wij kunnen afdingen! :P ehm.. nee ik heb geen rijbewijs, dus ik hoef helemaal niks af te dingen! Maar ik zou het wel weten voor 20K ! helemaal mee eens!
w0o0dy zegt
Ehm nee, in 2009 een nieuwe gekocht en in 2010 ook.. ze moeten het in 2011 even zonder mijn steun doen hoor. Je kunt niet aan de gang blijven natuurlijk.
JanJansen zegt
Hangt er vanaf waarmee Caterham de 13e komt.
Als het een gesloten variant is, gaat mijn R500 op marktplaats. Lijkt me fantastisch om het gehele jaar door te kunnen rijden.
Marcel zegt
In Duitsland is bekend gemaakt dat VW gemiddeld 23% korting heeft gegeven op hun verkoopprijzen. VW koopt dus marktaandeel.
In maart rijden wij de nieuwe Peugeot 508. Liever aan aangeklede Peugeot dan een kale VW Passat.
Megakix zegt
@Marcel: Ha, ja dat klopt al voor ruim 10 jaren ! Als je gaat kijken bij de voorraad-auto’s bij VW in Duitsland (maar ook bij Pon in Leusden), dan betalen ze alleen al aan rente 1 miljard per jaar over de ingenomen auto’s….het is toch te zot die gasten.
Bob zegt
@Marcel: Peugeot heeft nog wat succesvolle akties met de 107 gedaan met name de laatste maanden 2010, dus het lijkt me dat “jouw” merk ook niet ongevoelig is voor de verkoopcijfers. Het verschil met Ford is dan ook nihil.
Mouzie zegt
Mijn parelmoer witte Auris Hybrid, Executive, wordt de 22ste afgeleverd! Tis maar een hybride maar wel een kleine bijdrage. Tevens m’n 3de nieuwe auto sinds 2007 dus lever bijna 2 jaarlijks een bijdrage.
PS d’r is niks leukers dan een nieuwe auto op te halen!
§tekel zegt
ik mag volgend jaar pas mijn nieuwe leaseslet begroeten
dus de dealers hebben nog een jaartje de tijd om mijn over de streep te trekken met (nog) mooiere modelen!
Rob USA zegt
Die aantallen zeggen (mij) niet zoveel.
Het gaat er meer om wat het totaal bedrag van deze auto’s zijn.
Ik zou liever 483.163 x een Audi A8/S-klasse verkopen dan 483.163 x een Polo blue-no-emotion 1L diesel/Aygo.
Ik denk dat een dealer het daarmee met me eens is ?? @Benz ??
Bohica zegt
@wooody misschien moet je eens een keer een auto kopen die je echt leuk vind.
Dan hoef je niet elk jaar een andere te kopen.
w0o0dy zegt
@Bohica: voo mezelf heb ik al 5,5 jaar dezelfde en die is leuk zat. De nieuwe is de vervanging voor de auto van mijn vriendin, die zo goed beviel dat ze geen andere wilde… dus twee keer dezelfde gekocht. Leuk ding en geen enkele reden tot onvrede..maar striping die het prikkeldraad aanbracht was geen blijvertje.
pedro zegt
opel zal weer opkomen dit jaar ;)
Supra1981 zegt
Hoe meer nieuwe auto’s er dit jar gekocht worden hoe meer keuze ik over drie jaar heb :-)
Als de kop er af is dan koop ik een auto, of ik moet een leasewagen krijgen, maar ik vindt privé een nieuwe auto kopen zonde van het geld.
vergelijkingsmongool zegt
Mooi dat dat weer in de lift zit. Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoeveel auto’s er afgelopen jaar geschorst werden, dus die naar de sloop zijn gebracht of geëxporteerd zijn. M.a.w. hoeveel drukker (of rustiger) wordt het op de weg?
sir_smokalot zegt
@vergelijkingsmongool: “Het beste is om naar het wagenpark te kijken, cijfers 2010 zijn er binnenkort. Zie nu: http://www.bovagrai.info/auto/2010/1.1.html”
Aldus mijn homies van de BOVAG.
sir_smokalot zegt
De bestverkochte modellen: 1. Volkswagen Polo (3,87%), 2. Peugeot 107 (3,71%), 3. Volkswagen Golf (3,29%), 4. Toyota Aygo (3,1%) en 5. Ford Fiesta (2,43%). (via BOVAG)
robbie zegt
Speciaal voor de liefhebbers, de complete lijst met verkochte auto’s in Nederland!
http://www.automotive-online.nl/upload/feitencijfers/129405270320110103_personenautoverkopen_heel_2010.xls
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Beetje inconsistent lijstje. Fiat en Lancia worden opgeteld tot de Fiat Groep, maar Alfa en Ferrari wordt daar dan niet bijgerekend. Ook de verschillende VAG-onderdelen worden niet opgeteld.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Als je groepsresultaat in rekening brengt heeft VW natuurlijk veel meer. Denk dat ze in Duitsland daar veel meer naar kijken.
Dan krijg je:
VW AG (zonder Suzuki): 19.67%
PSA: 13.37%
Renault-Nissan: 10.51%
Toyota: 9.05%
GM: 8.86%
Hyundai-Kia: 7.17%
Fiat (zonder Chrysler): 6.3%
VW en Fiat heb ik zonder hun nieuwste veroveringen gerekend, want ze hebben elk maar 20% in hun resp. prooien, en zijn dus verre van geïntegreerd in de groep.
sir_smokalot zegt
Vers uit de mailbox, blije Italianen:
Fiat +60,73% t.o.v. 2009.
Alfa Romeo plust zelfs 68,6%
Vraag alleen niet hoe hard het in 2009 ten opzichte van 2008 onderuit is gegaan.
Svenska Aeroplan AB zegt
Joepie! Saab heeft ook ge+t!
;)
Wat ik me dan afvraag: hoe zit het met de omzet in euro’s??? Als je ziet wát er verkocht wordt voor koekblikjes, KAN dat alleen maar flink dalen!
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: +1,72%, hang snel de vlag uit ;)
MichaelvdBroek zegt
najah ik ga er niet mee helpen,
maar me vader heeft een nieuwe volkswagen caddy maxi gekocht, en me broer een nieuwe renault twingo, moeten beide deze week komen, en me vader is nog van plan om de nieuw passat station aan te schaffen :)
jeanclaude zegt
@marcel dit artikel gaat over nederland, wat heeft duitsland er dan mee te maken? en dan zal ik je nog wat vertellen, bij bmw kreeg je vanaf 1 november tot en met 30 december 25% korting op de 116i, 116d, 118i, en de 316i IN NL.
Hilbert zegt
Het is wel gek dat in Duitsland meer Fiatjes verkocht worden dan VW..
DavidZ zegt
Opvallend vind ik de stijging van het aantal verkochte XC90’s. (En erg jammer dat de Bovag lutsers niet die “overige” ruim 1300 nieuwe auto’s specificeren).
Motion&Emotion zegt
peugeot doet het heel erg goed
Rob USA zegt
@Svenka Aeroplan: Dat zeg ik ! Wat is de omzet ?
steylaerts zegt
Peter,geef mijn maar nen TOYOTA,veel liever dan OPEL-VW-noem maar op,mijn ervaring zegt niks boven TOYOTA!!