Er worden momenteel nergens ter wereld zoveel auto’s verkocht als in China. Het ziet er naar uit dat dit in ieder geval nog wel een paar jaar zo zal blijven. Autobouwers struikelen over elkaar heen om zich in China te ontplooien of de activiteiten aldaar verder uit te breiden. Fantastisch allemaal, maar er is ook een hele duidelijke keerzijde.
Een wereldstad als Peking kan de groei van het autobezit niet meer aan. De stad kampt vrijwel permanent met gigantische files en de luchtkwaliteit vormt een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid. In de stad is een jogger sneller dan de bus, dus er zijn ingrijpende maatregelen nodig.
In Peking verdubbelde het autobezit sinds 2007 van 2,5 miljoen naar 4,7 miljoen auto’s. Dit jaar alleen al kwamen er 700.000 auto’s bij. Volgens schattingen zullen dat er 7 miljoen zijn in 2015. Het nieuwste plan om de autoverkopen af te remmen is een vergunningensysteem voor parkeerplaatsen en nummerplaten, 500 kilometer extra rails voor het openbaar vervoer, 250 kilometer extra asfalt en duizend nieuwe huurfiets stallingen.
Peking kopieert de maatregelen die Shanghai een aantal jaar geleden al nam. Daar worden momenteel kentekens zelfs bij opbod geveild, waardoor de prijs van een nieuw kenteken kan oplopen tot 4.500 euro. Toch heeft dit ook nauwelijks effect om de groei te remmen. De gemiddelde snelheid van het verkeer (personenauto’s, taxi’s, hulpdiensten en stadsbussen) ligt momenteel op 24 km/u en zal in 2015 gedaald zijn tot 13,5 km/u. De normen voor de luchtkwaliteit worden er met factor 20 overschreden. Schadelijke luchtdeeltjes waaien vanaf de Chinese Oostkust zelfs helemaal over naar de Amerikaanse Westkust. De welvaartsgroei in China maakt dat massa’s mensen die zich voorheen geen auto konden veroorloven, nu massaal auto’s kopen.
De Chinese overheid staat dus voor een enorme uitdaging. Ondertussen profiteren wij in het westen gulzig mee van de Chinese expansiedrift. (via: nrc pdf)
Megakix zegt
Wordt denk ik nóg erger dan voorspeld; wat te denken van de Tata’s die voor een slordige 1000 euro naar China worden geëxporteerd ? Hier is letterlijk ‘het hek van de dam’ !
China kan beter investeren in versterking van de uitstroom uit grote steden; immers, de afgelopen decennia is de verstedelijking door verarming op het platteland gigantisch toegenomen. Uiteraard is het dan essentieel om de infrastructuur naar ‘buiten de stad’ in zowel communicatie- als vervoerscapaciteit te verbeteren. Punt is echter, dat de geslotenheid van de economie leidt tot ‘nestelingsdrang’ van grotere bedrijven.
iemand zegt
@Megakix:
De verkoop van die Tata’s valt vies tegen schijnbaar. Vorige maand maar 509 van verkocht in India.
bron:
http://www.nu.nl/auto/2410915/verkoop-s-werelds-goedkoopste-auto-keldert.html
screamer zegt
In zo’n “rising economy” is een auto natuurlijk een prachtig statussymbool, maar ik hoop maar voor iedereen dat die initiatieven voor OV enzo echt gaan werken
happy dude zegt
@screamer:
een auto is overal ter wereld een statussymbool.
En een mooie bargirl ook (of twee). Dat kennen jullie niet in NL hé!
Tommy2 zegt
Groot nadeel van snel opkomende economieën, ze kunnen hun eigen groei niet bijbenen en lopen vast!
TurkseHeer zegt
@Tommy2: hahah! echt zo’n anti-nederland gaat 1000000plaatsen naar beneden in economie of welvaart zin.
Face the facts;)
want.. dit heeft niks met opgroeiende economie te maken.
China heeft een groot land.
Ze moeten gewoon meer wegen en huizen bouwen niet OM de stad.
maar echt op een afgelegen plek.
Tommy2 zegt
@TurkseHeer: Ja leuk wie wil er nou op een afgelegen plek wonen? Niemand! Mensen willen juist aan de rand van de stad wonen! En als het aantal auto’s niet zo explosief gestegen was hadden ze meer tijd gehad om fatsoenlijke wegen aan te leggen die het verkeer kunnen verwerken.
Simpson zegt
was er in tokio niet zo’n regeltje dat je pas een auto mag kopen als je er een parkeerplaats voor hebt?
vale46 zegt
“Schadelijke luchtdeeltjes waaien vanaf de Chinese Oostkust zelfs helemaal over naar de Amerikaanse Westkust” !?!?
Hét bewijs dat die Chinezen zich niks aantrekken van luchtvervuiling en ze maar op los verbranden. Als ze 8000km verder adhv de vervuiling in de lucht kunnen meten van waarvan de lucht afkomstig is moet het wel héél erg zijn :S
Wij zullen maar betalen voor de Kyoto norm te halen terwijl ze in China en ook deels in de Amerika de lucht maar vol proppen met allerlei rommel.
de echte bob zegt
Tokyo heeft idd goed systeem.
Een groot probleem is in China, dat 99,9% van de mensen NIET kan rijden!
Niet kunnen (in)(file)parkeren, hufterig rijden (zeker met duurdere auto’s), geen inzicht hebben, vage verkeersregels, weinig mensen houden zich aan verkeersregels, Politie doet niet veel, etc…
Ik woon al jaren in China, en ik zie dit gezeik dagelijks.
Pro-normaal zegt
@de echte bob:
Maar zo blijven ze wel auto’s verkopen, asl die dingen telkens plat worden gereden…. :mrgreen:
De ‘koper’ moet een crash wel overleven, natuurlijk… :P
bengekkehenkieniet zegt
@de echte bob:
jij woont ook in China? ik ook al 7 jaar, eerst in Tianjin toen Beijing en nu in Shenzhen; idd waar dat de chinesen ziet kunnen rijden. sommige rijden veels te voorzichtig anderen rijden als idioten. de groter de auto de groter de idioot de erin inzit
Esprit_de_Flandre zegt
@bengekkehenkieniet & @de echte bob: Wat doen jullie dan precies in China, van werk en zo? Ik zou er eigenlijk ook graag wonen…
LS zegt
Nja, nergens anders wordt zo’n groei qua bevolking gecombineerd met een dergelijke economische groei. Dat zorgt uiteraard voor problemen. De Chinese overheid mag wel meer meer maatregelen nemen qua milieubeleid, maar het gaat toch al de goede kant uit.
Zo worden de taksen en kentekens van auto’s idd veel duurder, terwijl ze het gebruik van elektrische voertuigen (vooral moto’s) gestimuleerd door goedkope taksen en voorbehouden rijstroken. Zo werden vorig jaar meer dan twee keer meer elektrische tweewielers dan auto’s verkocht in China.
En China houdt zich wel degelijk bezig met het probleem dat de grote steden overbevolkt geraken. Zo zijn ze al meerdere jaren bezig met het bouwen van volledig nieuwe steden tenmidden van het platteland. Tik maar eens Ordos of Zhenghua in Google Maps/Earth. Beiden voorbeelden van de tientallen steden (steden, geen wijken!) die China al jarenlang aan het bouwen is, vaak met een capaciteit van een miljoen mensen, maar nu nog bijna helemaal leeg staan.
Niet vergeten dat de laatste jaren China meer dan twee keer meer staal gebruikt dan gans de VS, Europa en Japan samen!
captain zegt
“In de stad is een jogger sneller dan de bus”
“De gemiddelde snelheid van het verkeer (personenauto’s, taxi’s, hulpdiensten en stadsbussen) ligt momenteel op 24 km/u”
Zo snel loop ik nog net niet :D
Wel vervelende situatie, misschien aparte rijvakken en wegen exclusief voor OV? Ik zou er niet willen wonen..
Pro-normaal zegt
@captain:
Joggen? In zo’n omgeving? Volgens mij stik al je na vijf kilometer joggen in Peking… :mrgreen:
rutgertje zegt
Gelukkig zijn er vandaag 5 nieuwe metrolijnen geopend in Peking. Een Amerikaanse zangeres wist trouwens een paar jaar geleden te melden dat er 9 miljoen fietsen zijn in Peking.
gni zegt
@rutgertje: De dame in kwestie woont in de UK en is van Georgische komaf ;)
TMon zegt
en dan te bedenken dat de foto hierboven NIET van een ongeluk is :P
Cantago zegt
En wij moeten hier in een Prius rijden? Rot toch op met die onzin! Zorg eerst maar eens dat de situatie daar verbeterd! Hoe dan ook vind ik de auto in de binnenstad behoorlijk onzin, want bussen, fietsen en benen zijn op kleine afstanden prima vervoersmiddelen, eventueel een metro. Dus hou die auto’s lekker buiten de stad en laat goederen ed bezorgen/versturen.
Esprit_de_Flandre zegt
Car sales in Beijing have crashed overnight after new rules restricting the sale of vehicle to 240,000 per year were introduced this week to reduce traffic congestion on the roads.
The holiday season on the New Year eve, regarded as the busiest for car dealers in the Capital turned to be a damp squib as most of them mulled plans to either shut down their business in view of drastic fall in sales.
Wang Yang, a salesperson at the Beijing Qingyang First Automobile Works-Volkswagen 4S shop in Fengtai District said that in just under two weeks before new rules came out, his dealership sold as many cars as it normally does in a month. But the numbers took a major hit over the weekend, and sales aren’t expected to rise anytime soon.
“Our customers decreased by 80 per cent compared with usual times,” Wang told state run Global Times.
The new regulations, announced Thursday after a series of citywide debates on how to fight the capital’s traffic gridlock, include restricting the licensing of new vehicles to just 240,000 in 2011, increasing parking charges and expanding public transportation.
In 2010, more than seven lakh new cars were sold in Beijing, bringing the city’s total number of cars to more than 4.7 million.
More than 20,000 cars were sold on Thursday, the day the restrictions were announced as people rushed to buy cars before the new rules came into affect.
From now prospective buyers including foreigners have to take part in bidding during which 240,000 new number plates would be auctioned.
The new rules came under heavy criticism locally and on the same day the Vice Mayor of Beijing city, Huang Wei, has resigned from his post and shunted to work in restive Xinjiang province which has witnessed deadly riots between Muslim Uighurs and Chinese Hans last year.
Despite being touted as the toughest congestion-tackling measure in history, new regulations are a far cry from what the general public sees as the best way to ease traffic, Global Times said quoting several people in its report.
Zhong Shi, a senior auto market analyst, told the daily that the new rules shed little light on Beijing’s urban planning, which he called the root of the problem.
“Beijing’s traffic problems were the legacy of the past, beginning with the unscientific city structure,” he said.
“By separating residential districts from business districts, we artificially divided the city’s functions, therefore the long distances between people’s workplaces and their houses and shopping malls resulted in heavy traffic,” he said.
Song Guohua, a professor specialising in urban planning at Beijing Jiaotong University, echoed Zhong’s opinion, adding that the Beijing government encouraged people to buy cars before building more parking areas and roads.
“Unfortunately, this mistake is being replicated in many other cities in China right now,” he said.
An official from the Beijing Municipal Council said that Beijing’s roads take up only 13 per cent of the city’s area — a minimal amount compared with the 33 per cent proportion seen in some major cities overseas.
“The large number of official cars is also a problem,” the official said.
“Although the Beijing government pledged to freeze the increase of official cars in the next five years, it has no say in the number of vehicles purchased by state organs.” Although there are many issues the new regulations fail to address, one point seems certain — 2011 will be a tough year for car dealers.
Zhong noted that Beijing already has China’s largest auto market, regarded by manufacturers as a gold mine.
“The licensing restrictions blew up the gold mine, and manufacturers are now more worried that other cities will follow Beijing in enacting similar policies,” he said.
Yang said the new rules could alleviate the increase of cars by inhibiting consumption, but the government has a lot of work to do to improve the city’s public transportation and upgrade its infrastructure.
Du Fangci, assistant general secretary of the China Association of Automobile Manufacturers said that restrictions on car purchases will definitely make manufacturers reduce their productions, and the country’s auto industry will be hurt if more cities follow in Beijing’s steps.
“Low-and medium-end cars will bear the brunt of the impact as consumers find it harder to get a plate for a car,” Du said.
He warned that the new rules may also hinder the technological development of the country’s auto industry if producers turn to rural markets, where low-end cars are the main focus.
Of in het kort en NL: Beijing geeft volgend jaar slechts 240.000 nummerplaten uit. Donderdag 24/12 werd deze nieuwe maatregel aangekondigd voor 2011, dus rende iedereen naar de dealer om nog snel een auto te bestellen. Er werden 20.000 (!) auto’s verkocht. Het weekend erop stortte de verkoop in, en er zullen waarschijnlijk tal van dealers verdwijnen.
Experts wijten de problemen met het verkeer aan slechte stadsplanning, waarbij woon- en werkgebieden gescheiden zijn, en er dus dagelijks veel verkeer is tussen die twee. Autoconstructeurs vrezen dat vooral de markt van de kleinere auto’s hieronder zal lijden, want alleen de rijken zullen het nog kunnen betalen. Ook zal men zich meer moeten richten op de rurale markt, wat de technologische vooruitgang zal vertragen.
Evopuma zegt
Mooie kerstkaart…