Altijd leuk, een auto nog niet eens op de markt hebben, en dan al de aankoopprijs met 8.000 dollar omhoog drukken. Zou de Karma in Nederland nog steeds voor minder dan een ton van eigenaar verwisselen?
Laten we niet te negatief doen, maar eigenlijk heeft 2010 Fisker he-le-maal niets gebracht. Het idee van een auto met 14 procent bijtelling die ook nog eens lekker sportief is en er goed uitziet klinkt menigeen natuurlijk als muziek in de oren. Echter heeft deze auto nogal wat vertraging opgelopen. De eerste plannen waren een introductie in het vierde kwartaal van 2009, nadat de auto in datzelfde jaar op de NAIAS was onthuld.
Helaas pakte dit iets anders uit, er werd een vertraging van een half jaar aangekondigd, dus de eerste 800 bestellers (die hun Fisker al voor medio 2008 hadden besteld) moesten nog even op hun handen zitten. Gelukkig kon Fisker er dankzij een lening van een half miljard dollar nog wel even tegenaan. Inmiddels is het bijna 2011, en de introductie staat gepland voor de ‘lente van 2011’. De Nederlandse importeur, Kroymans, heeft al 100 orders in de boeken staan. Orders met een verkoopprijs van net iets minder dan 100.000 euro.
Maar over die 100.000 euro gaan we wel heen, want Fisker heeft aangekondigd per model 8.000 dollar extra op de rekening te zetten. Hoewel je zou verwachten dat dit nieuws met een beetje schaamte zou worden gebracht, valt het volgens woordvoerder Russell Datz wel mee:
“With a starting price of $95,900 the Karma is hands down the best value combination of style, performance, efficiency, luxury, sustainability and exclusive powertrain technology.” He added, “With an MSRP of $95,900 the Karma is within 10% of the originally announced MSRP of $87,900 announced in 2009 – an incremental change over the course of two years.”
Een kleine nuance is verder op zijn plaats: de klant krijgt nu wel een zonnecel dak gratis terwijl dat eerst een optie was van 5.000 dollar. De verhoging is dus feitelijk maar 3.000 dollar, of 30 Benjamins, zo je wilt. Laten we hopen dat de auto zijn toekomstige eigenaren positief zal verrassen. Zijn ze die paar extra centen zo weer vergeten. (via autoblog green)
Jochempie zegt
Kan deze, in tegenstelling tot de Opel Ampera, niet op z’n eigen houtje overschakelen op de range extender?
robbie zegt
@Jochempie: dit is ook een range extender, net zoals de Volt/Ampera.
Matt zegt
@Jochempie:
De Karma heeft twee standen:
– Stealth Mode, dit is de puur elektrische aandrijving, goed voor zo’n 80 km elektrisch rijden (waarmee stroom in de praktijk goed is voor 80% van de kilometers die de meeste mensen maken). Als de accu leeg is, schakelt hij automatisch over naar de range-extender, die de accu tijdens het rijden gaat bijladen.
– Sport Mode, door de bestuurder zelf in te schakelen. De range-extender werkt dan samen met de accu, waardoor er meer vermogen beschikbaar is voor de 2 elektromotoren op de achterwielen. Leuk voor bij het stoplicht.
De Chevy Volt/Opel Ampera heeft een wat ander systeem, waar de twee vormen wat meer in elkaar overlopen. De range-extender gaat daar automatisch meehelpen bij een snelheid van boven de 110 km/u (zo heb ik begrepen).
martinusgerhardus zegt
De mensen die deze auto gaan kopen, kopen deze bolide niet als hun enige auto, dus die 3000 euro is nog niets, zeker niet als je er een beetje inflatie correctie vanaf trekt.
xilver zegt
@martinusgerhardus: Waarom niet? Het is een 4-deurs met een vrij grote koffer, goed voor de kinders en de boodschappen.
xilver zegt
Ziet er wel leuk uit. In het echt oogt dat ding wel redelijk lang.
BulletNL zegt
Mooie auto, jammer dat hij zo duur is ;)
Liefst zonder accupakket en incl dikke v8….
lincoln zegt
@BulletNL:
hoi ..
“duurheid” is het belangerijkste ingredient om auto,s “mooi” te maken ..
dat je het effe weet ..
Der Musteïzer zegt
Laat die Karma lekker zitten, de Tesla S is de eco auto van 2011! :D
laurensje zegt
Neem er wel een Niva bij, die doen het met dit weer… en ook `groen`…
multipla zegt
dus hij kost een ton en valt onder de milieu investerings aftrek van 25% plus vrije afschrijving dus 125000 euro minder op de winst is netto toch gauw 50000 euro minder inkomstenbelasting, hoezo dure auto?
laurensje zegt
@multipla: en dat alles voor nauwelijks CO2 winst, gekkewerk.
Laue zegt
dit is voor de meeste mensen hun 2 of 3e auto. Die 3k is zakgeld.
Esprit_de_Flandre zegt
Hoezo, nog niet op de markt? Dacht dat die toch al in het echt rondreed en zo.
The360box zegt
Even kort door de bocht, hij is lelijk en gaat langzaam voor een ton, 200KM. Koop je bijv. een FOcus RS haal je al 263
Barryyy zegt
@The360box:
DOING DOING DOINGGGGG!!!!! Mag jij harder dan 120??
DING DONG DOINNGGGG!!!!!!!!! NEEEEEEEEEEE!!!!
Goedendag: Dit is een heel ander soort auto, dit is voor een ander soort markt.
Barryyy zegt
Poep en een scheet voor die mensen die hem in bestelling hebben staan. Vind hem er wel erg goed uit zien, wellicht kleine aanpassingen aan de voorkant, maar zeker straatgerechtigd wat mij betreft:D.
Megakix zegt
Geweldig mooie auto, maar electriek wordt het de komende 30 jaar nog niet. Dus een puur hebbeding…maar helaas ook ‘slechts’ een puur hebbeding.
Matt zegt
@ Der Musteïzer: de Tesla S wordt niet de eco-auto van 2011, want de eerste leveringen zijn niet vóór 2012 voorzien, en ik zou er niet van staan te kijken als het 2013 wordt. Tegen die tijd is ook de veel betaalbaardere Fisker Nina beschikbaar, die naar verluidt net zo mooi is als de Karma (zeggen de mensen die hem al hebben mogen zien).
@ Multipla: het is nog veel mooier. Kocht je in 2010 zo’n Karma, voor levering in 2011, dan kun je als ondernemer niet alleen de 19% btw terugvragen en de auto voor 100% ten laste van de winst brengen – in 2 jaar tijd – je kunt ook nog eens 60% milieu-aftrek toepassen en 28,5% investeringsaftrek. Bij een belastingdruk van 40% betaal je dan voor een auto van 113.000 euro effectief 28.000 euro. Je bent als ondernemer dus wel gek als je geen Karma als auto van de zaak neemt (met 14% bijtelling).
Ik vind overigens die prijsstijging van de Karma nog wel meevallen. Inclusief dat zonnepaneeldak – eerst een optie, nu standaard – werd de auto drie jaar geleden aangekondigd voor 85.000 dollar voor de instapper. Nu de leveringen bijna beginnen – massaproductie begint op 21 februari, dus over minder dan 2 maanden, de eerste leveringen aan klanten zijn in maart – is de prijs in de VS 95.900 dollar. Dat is 12,5% erbij in drie jaar tijd, oftewel 4% per jaar. Dat kan ik nou niet dramatisch noemen.
Ja, het is een hoop geld, maar iemand die in deze klasse kan shoppen ligt daar niet wakker van. Zeker niet als het een ondernemer is.
Die van mij komt in april, het lange wachten is bijna voorbij :-)
Freewarefreak zegt
@Matt: Vet Matt, laat je wel een fotootje zien in April? Me like.. ;)
Freewarefreak zegt
Waar ligt het nou concreet aan dat Fisker er zo lang over doet om de auto’s te leveren?
In het ene bericht staat: “De vertraging komt volgens Fisker overigens niet omdat er (technische) problemen zijn bij de ontwikkeling van de auto. De vertraging zou volledig komen door ‘de crisis’, die zorgde er namelijk voor dat de financiering niet zo soepel verliep als Fisker hoopte.”
En ergens anders lees ik weer: “Gelukkig kon Fisker er dankzij een lening van een half miljard dollar nog wel even tegenaan.”
Hebben ze nou wel of geen geld? Of toch technisch? Beetje verwarrend..
Matt zegt
In principe doet Fisker er niet erg lang over om de auto te leveren. Elke autofabrikant heeft ongeveer 3 jaar nodig om een nieuw model te ontwikkelen, alleen maken wij daarvan vaak maar het laatste jaar bewust mee; de rest van de tijd werken ze achter de schermen. Henrik Fisker had die luxe niet; hij moest investeerders en klanten zien te vinden voor zijn pas medio 2007 opgerichte bedrijf. De auto die hij in januari 2008 liet zien, was dus nog maar een lege huls. Vervolgens hebben ze bij Fisker in drie jaar tijd een auto ontwikkeld, wat een hele prestatie is voor een gloednieuw bedrijf dat niet kan voortborduren op een eerder model en dat bovendien met allerlei nieuwe technologie op de proppen komt. Helaas heeft het voor de buitenwacht een eeuwigheid geduurd, juist omdat ze al drie jaar geleden een auto moesten laten zien.
Dat heeft wel gewerkt, want er zijn er al 4000 verkocht en er is voor een miljard dollar aan geld opgehaald (450 miljoen van private investeerders, plus 550 miljoen lening van de Amerikaanse overheid). Dat kost het tegenwoordig om een auto te ontwikkelen en in de markt te zetten.
De aanvankelijk geplande leverdatum van eind 2009 was niet realistisch, ik weet niet waarom dat toen is gezegd. Het werd dus al snel levering zomer 2010. En toen kwam dus de economische crisis, waardoor er even helemaal geen investeerders meer konden worden gevonden. Dat heeft volgens Fisker voor de extra vertraging gezorgd, tot februari/maart 2011. Die datum is nu overigens al een jaar niet gewijzigd. Want inmiddels is die miljard dus wel binnen, en de massaproductie start op 21 februari, waarna er al snel 1250 per maand van de band moeten gaan rollen bij Valmet in Finland. Ik vind dat echt een enorme prestatie. In 2007 was er nog helemaal niets, alleen een idee.
Wat de prestaties van de Karma zelf betreft: ja, 200 km per uur top is niet super. Dat is nu eenmaal de beperking van een elektrische auto. Maar wie rijdt dat nou eigenlijk ooit in Nederland? Spannender vind ik de acceleratie (0-100 in 5,9 sec dankzij 402 pk) en een tussenacceleratie die vergelijkbaar is met die van een BWM M5 (vanwege een reusachtig koppel van 1300 Nm, dat onmiddellijk geheel beschikbaar is). De auto is wel erg zwaar, naar verluidt rond de 2200 kg – wat vooral door de accu komt – maar doordat het zwaartepunt erg laag ligt moet je er nog behoorlijk snel mee door de bocht kunnen. Natuurlijk, het is geen kitcar, maar hij zal geen slecht figuur slaan op de weg.
Maar ik denk dat het daar ook niet zo om gaat bij de Karma. Dat is toch vooral een coole auto: de eerste die milieu-vriendelijk is en er desondanks niet suf uitziet of een slecht figuur slaat bij het stoplicht. En door de range-extender hoef je ook niet bang te zijn dat je ergens met een lege accu komt te staan.
Voordat nu het verhaal over stroom uit kolencentrales losbarst: benzine of diesel kan nooit milieu-vriendelijk worden, stroom wel. Ik ga de mijne opladen met zonnepanelen (met forse korting gekocht via wijwillenzon.nl). Ook op het dak van de auto zit een zonnepaneel, maar dat doet wat dat betreft niet veel; dat is er met name voor de koeling.
Da’s een lange lap tekst geworden, sorry…
Freewarefreak zegt
@Matt: Lang, maar super verhelderend. En niet te vergeten intrigerend. Thx!
DannyHoff zegt
@Matt: Mooi stuk text! ga zo door. :D
multipla zegt
over het gewicht van de Karma, vergeet niet hoe groot en log de eerste gsm was en kijk nu 10 keer lichter en meer batterijcapaciteit in hoeveel jaar?
Over 10 jaar rijden we allemaal met deze technology, een electromotor met range-extender die gevoed wordt door waterstof, benzine, diesel, algensap of wat dan ook.
Matt geniet ervan.
kick zegt
He Matt,
Ik denk er ook serieus over om deze auto te bestellen. Een paar vraagjes:
– Waar moet je voor onderhoud zijn?
– Hoe groot is die kofferbak precies? kan het nergens vinden in de brochure.
– Is hij nog te bestellen?
Matt zegt
@kick:
– voor onderhoud kun je voorlopig alleen terecht bij Kroymans (Fisker Nederland) in Hilversum. Er zijn wel plannen om meer dealers aan te stellen in Nederland, maar het zou me niet verbazen als dat gebeurt wanneer de goedkopere Fisker Nina er eind-2012 komt, en er wat grotere aantallen verkocht kunnen worden.
– De exacte inhoud weet ik nog niet. De kofferbak is in elk geval niet reusachtig groot, maar er past toch wel het een en ander in, zoals twee gevulde golftassen. Voor een vakantie is hij alleen geschikt als je niet gaat kamperen :-)
– Hij is nog te bestellen. Wie dat nu doet, kan levering in het najaar verwachten (rond oktober).